Boot problemen Asus V8200 Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 08:16
Medetweakers,

Ik heb afgelopen zaterdag diverse hardware gekocht, waaronder een Asus v8200ti200 Deluxe. Deze heb ik geplaatst in mijn Dual Tyan Tiger 230t moederbord. Dit moederbord heeft volgens de handleiding een 2x/4x AGP slot. Alles zou dus moeten werken ... Niet dus :'(

Als ik de computer aanzet met de V8200 erin dan stopt de complete PC in het opstartscherm. Soms zie je dat er nog wat geheugen is geteld en soms ook niet. In ieder geval hij komt niet verder. Als ik in het bios iets in wil stellen dan moet ik een andere videokaart erin prikken om verder te komen (Viper V550 AGP werkt wel). Ik heb de V8200 in een ander systeem geplaatst wat ik nu ook aan het opbouwen ben met een Cel1200T en een Asys TUSL2 mobo. Hier draait de kaart zonder problemen.

Ik ben ten einde raad en ik sta op het punt om een ander dual bord te kopen (Misschien de Asus CUV4X-D) ...

Hopende op een antwoord van een wijze tweaker :)

-

• taz3d_nl
  • Laatst online: 25-02 12:08
-moet je geen jumpers verzetten op je mobo ( staat misschien in je manual )
-bios update

• Juicy
Wat zou ik voor een jumper moeten zetten ?

En ik heb de laatste bios update voor mijn moederbord gisteren geflashed.

-

Verwijderd

Hoeveel watt voeding heb je?

Als je een 230 hebt zal het daar aan kunnen liggen, een 300, nou misschien daaraan.. en een 400 zou volgens mij geen problemen mogen geven..

Aangezien een dual P3 nogal wat stroom trekt en dan die V8200 erbij die helemaal veel voeding trekt zou het daar dus wel eens fout kunnen gaan volgens mij...

• Juicy
Ik had eerst een 230 Watt voeding en nu een 300 Watt en nog steeds dezelfde problemen. Op die voeding van 230 Watt in die Cel1200 doet de V8200 het wel ...

-

• taz3d_nl
heb je getweaked in je bios misschien ?
zo ja zet alles op bios defaults

• Juicy
Alles op failsafe gezet maar haalde niet uit.

-

Verwijderd

Je zou in de bios kunnen kijken of ie op agp 4x staat.. zo ja.. probeer dan eens op agp 2x... Speel wat met de bios instellingen... Kan me niet voorstellen dat het aan de combinatie mobo+vidoekaart ligt...

Toch denk ik dat stroom een probleem kan zijn...

• Juicy
Ik heb dus ook al met deze instelling gespeeld. 2x en 4x. Het vreemde is dat hij totaal niet op wil starten.

Verder heb ik ook alleen het moederbord met V8200 en 1 HD geprobeerd. Haalde ook niets uit, dezelfde problemen.

-

• taz3d_nl
het lijkt mij ook inderdaad een spannings/stroom probleem
ik denkt dat die 300 watts voeding het ook niet trekt
ik weet niet of het een noname voeding is maar die willen nog wel eens een onstabiele spannings toevoer geven
een aangezien je asus v8200 nog al wat lust kan dit toch een oorzaak zijn ! :)

• Juicy
Maar zoals ik al zei, in het andere systeem met Mobo, Cel1200, SCSI kaart, SCSI CDspeler, SCSI CDWriter, 7200rpm HD 40GB en Soundblaster PCI128, Netwerkkaart en een voeding van 235 Watt werkt de V8200 wel.

En om even een 400 Watt voeding te kopen om te proberen vind ik te gortig. Ik heb juist al een andere kast erbij gekocht met een 300 Watt voeding zodat ik deze kon omwisselen.

-

• taz3d_nl
Op zondag 10 februari 2002 19:04 schreef Juicy het volgende:
Maar zoals ik al zei, in het andere systeem met Mobo, Cel1200, SCSI kaart, SCSI CDspeler, SCSI CDWriter, 7200rpm HD 40GB en Soundblaster PCI128, Netwerkkaart en een voeding van 235 Watt werkt de V8200 wel.

En om even een 400 Watt voeding te kopen om te proberen vind ik te gortig. Ik heb juist al een andere kast erbij gekocht met een 300 Watt voeding zodat ik deze kon omwisselen.
ja maar dat mobo is geen dual (toch ?)
en 2 p3 866 processors en een agp kaart die super veel stroom trekt uit je agp slot zal denk ik toch wel de oorzaak zijn
je zult het risico moeten nemen

• Juicy
Op zondag 10 februari 2002 19:08 schreef taz3d_nl het volgende:

[..]

ja maar dat mobo is geen dual (toch ?)
en 2 p3 866 processors en een agp kaart die super veel stroom trekt uit je agp slot zal denk ik toch wel de oorzaak zijn
je zult het risico moeten nemen
Daar heb je gelijk in. Ik zal eens even opzoeken wat een p3-866 trekt. Ik moet daarnaast ook maar even checken wat een V8200 trekt.

Maar mijn systeem draaide ok met alle hardware op een 235 Watt voeding. Nu dus 300 watt en geen extra hardware op een harddisk na. Dus ik moet toch ruim 80 watt vrij hebben voor die V8200. Zou het echt zo'n slurper zijn ?

-

• taz3d_nl
ja zeker wel !
ik zou als ik jou was gaan voor een 431 watts voeding van enermax, die levert meer dan voldoende
het kost je wel 159 euro maar dan weet je zeker dat je mobo genoeg voeding krijgt

• Juicy
Ik heb ook nog een 235 Watt ATX voeding liggen, daar zou ik misschien ook nog wat mee kunnen doen.

Maar zijn er misschien nog meer mogelijke oplossingen voor mijn probleem ?

-

• taz3d_nl
Op zondag 10 februari 2002 19:21 schreef Juicy het volgende:
Ik heb ook nog een 235 Watt ATX voeding liggen, daar zou ik misschien ook nog wat mee kunnen doen.

Maar zijn er misschien nog meer mogelijke oplossingen voor mijn probleem ?
gewoon proberen

• Juicy
Ik heb even wat dingen geprobeerd:

Met alle hardware aanwezig heb ik de volgende voltages:
VCore CPU1: 1.65
VCore CPU2: 1.61
3.3 volt: 3.10
5.0 volt: 4.85
12.0 volt: 12.00

Daarna alles 1 voor 1 los gehaald, dus DVD, CDRW, Flop, extra 10 cm fan en zelfs de harddisk. Maar in het BIOS absoluut geen verschil in voltages ...

-

Verwijderd

een nieuwe bios update kan some helpen
dit doet me denken aan mijn matrox in combinatie met de eerste via chips dat was ook no go tot er een bios update kwam voor die moederbord

• Juicy
Je zult het niet geloven, maar ik heb er een PCI kaart ingeknald. In het BIOS gezet dat PCI de primary adapter is. Daarna de V8200 er ingezet en opgestart. Windows herkent netjes een nieuwe videoadaptor --> Drivers installeren en werken ... Een beetje vreemd ...

Dus het heeft niets met mijn voeding te maken ! Maar de vraag is nu natuurlijk "wat dan wel" ? Het is niet echt praktisch om de V8200 als secondary adaptor aanwezig te hebben ...

[update]
Nou, ik heb te vroeg in mijn handjes geklapt ... Het is een groot fiasco. Win2000 gecrashed nadat ik mijn v8200 als primary adapter had ingesteld ... Maar weer een image terug gezet en nou werd de v8200 weer niet herkend.

Dus HELP, ik wordt hier een beetje verdrietig van :'(
[/update]

-

• Juicy
Ik moet toch even op mijn woorden terugkomen. Na een hoop gekloot te hebben en echt al het overbodige te hebben verwijderd van mijn voeding (nu alleen nog mobo, 2 procs, mem en de V8200) kan ik booten. Harddisk hangt aan een andere voeding ...

Dus er zit inderdaad niets anders op dan een nieuwe voeding aan te schaffen. Ik zat zelf te denken aan een Enermax 431W. In de pricewatch voor 105 euro (Eerste NL bedrijf in de lijst). Ik zie het verschil zo gauw niet met die andere type Enermaxen met hetzelfde vermogen.

Tweakers bedankt voor jullie opmerkingen ! Ik ben er wijzer van geworden. :z

-

• Juicy
UPDATE:

Ik heb de Enermax EG465P-VE 431 Watt voeding gekocht in de veronderstelling dat mijn 300 Watt voeding niet genoeg prik kon leveren ... Direct na ontvangst ingebouwd en weer dezelfde problemen. Even hier gezocht en het 5v probleem ontdekt. Mijn 5.0v lijn was slechts 4.83v. Aan de kleine kant, maar met een kleine mod met een potmeter van 10kOhm zo opgetrokken naar de 5.0v. Maar helaas, geen resultaat. |:( Dus een voeding van 105 euro aangeschaft, die ik eigenlijk niet nodig had ... :( Maar het is wel kwaliteitsspul. Alhoewel raar dat ik de gloednieuwe voeding direct aan moet gaan lopen passen ...

Toch maar weer aan het struinen geweest over het wereldwijde web. Plotseling kwam ik meerdere personen tegen met dezelfde combo: Tyan 2507D + Asus V8200. Met exact dezelfde problemen, een hanger tijdens het geheugen tellen. What the fuck ?! Tyan is toch een zeer gerenommeerd merk en al die tijd heb ik er met mijn V550 AGP geen enkel probleem mee gehad.

Wat kon dan resultaat brengen ? Nog maar wat gezocht en gevonden. Het bleek dat bij sommige moederborden het voltage met een Geforce3 kaart op de AGP poort ver onder het niveau van 3.3v viel (net iets boven de 1v !!!) Dit heb ik natuurlijk nagemeten en dit bleek niet het geval te zijn. :?

Om een lang verhaal kort te maken, vandaag maar even naar de Mycom gereden om het Asus CUV4X-D bordje te kopen. Dit ben ik nu aan het testen en met de V8200 start hij nu zonder problemen op, moet echter wel de AGP op 2x zetten ! Er zit gelukkig wel een tooltje bij om dat weer vanuit Windows recht te zetten :z

Ik laat nog wat weten van mijn glorieuze reis in de wereld die V8200 heet >:)

-

• Juicy
Tot nu toe gaat het allemaal voortreffelijk en werkt het prima in combinatie met mijn Asus CUV4X-D mobo ...

Wel wat settings in de BIOS aan moeten passen om het allemaal 100% te krijgen maar nu draait 3dMark 2001 er probleemloos op. En de rest van de 3D software ook ...

En het voordeel met dat Asus bordje is dat ik nu ook wat overclock mogelijkheden heb. Dat was met dat Tyan bordje dus absoluut niet mogelijk. De keuze was een FSB van 100 of van 133 en dat was het dan. Nu kan ik tot de 166 en dat moeten we dan maar eens gaan proberen ... >:)

Het voordeel is dat ik nu zeer stabiele voltages heb, 3.30v, 5.03v en ook een stabiele 11.98v. Dus ik ben toch wel zeer tevreden met die Enermax ;)

-

Verwijderd

Anton..niet zo zeiken.....Ik heb hetzelfde gehad met deze mobo....Marijn wist dit achteraf ook maar hij was het vergeten....
Ik kon tot mijn Prophet32mb gewoon spelen..ging er daarna een "vettere" kaart in dan liep hij bij mij ook vast..vandaar dat ik een andere mobo wou....
Waar blijft mijn pils nou man!!! :):):)

• Juicy
Verwijderd schreef op 20 November 2002 @ 16:34:
Anton..niet zo zeiken.....Ik heb hetzelfde gehad met deze mobo....Marijn wist dit achteraf ook maar hij was het vergeten....
Ik kon tot mijn Prophet32mb gewoon spelen..ging er daarna een "vettere" kaart in dan liep hij bij mij ook vast..vandaar dat ik een andere mobo wou....
Waar blijft mijn pils nou man!!! :):):)
Waarom kick je een oud topic omhoog met deze onzin ?!

-

Pagina: 1