Welke IDE raid controller?

Pagina: 1
Acties:

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:27
Hallo allemaal,

Ik worstel al een tijdje met wat vragen omtrent IDE RAID-0, striping dus.
Promise heeft de FastTrak 100, een hardware raidkaartje waarbij de grootste
processorkracht nog steeds wordt ingevuld door je CPU. Een snellere FastTrak
heeft promise nog niet in hun assortiment.
Ze hebben sinds kort ook de TX2-133, 2 gescheiden channels die max. 133 Mb/s
kunnen overdragen, maar dit is geen officiele raidkaart. Met software
striping, W2K/XP heeft het onboard, kun je wel iets doen, maar ik heb dat
nog nooit in praktijk gezien. Ook vraag ik me af of je van een software
raid-0 kunt booten.

Wie weet het wel? :?

Thanks,
Marco

Check da Specz

Verwijderd

Er zijn vele RAID kaarten. de Promise fasttrack controllers zijn geen echte hardware RAID kaarten, ze leunen op de CPU...

Duurdere kaarten hebben een eigen CPU (zoals de 3ware escalades). Promise fasttrack is leuk, is de snelste "goedkope" raid kaart als het gaat om grote datastromen pompen. Daarnaast zijn er de controllers op Highpoint chips (veelal de HPT370) gebaseerd (Abit hotrod100pro, Advantek 29101 enz enz) die hebben goede seektijden (lees beter dan Promise) maar blijven achter in de performance bij grotere (sustained) datastromen. Als laatste heb je nog CMD649u-raid controllers (Target, Ami). Dit zijn de goedkoopste raid-controllers, en presteren logischerwijze het laagst, ongeveer als de Highpoint.

De promise ultra kaarten ondersteunen GEEN RAID en het is nogal moeilijk om deze naar raid om te bouwen. Niet de 1e keuze dus als je RAID zoekt.

Pak maar eens een review erbij (zoeken op google naar "RAID controller roundup" bijvoorbeeld) en hou in je achterhoofd welke chip ze gebruiken, Promise, Highpoint of cmd en zie de verschillen!

• DaCootMeister
Op maandag 11 februari 2002 09:55 schreef --EasY-- het volgende:
Er zijn vele RAID kaarten. de Promise fasttrack controllers zijn geen echte hardware RAID kaarten, ze leunen op de CPU...
Weet ik, maar de huidige CPUs ondervinden daar niet zoveel hinder van heb ik begrepen.
Duurdere kaarten hebben een eigen CPU (zoals de 3ware escalades). Promise fasttrack is leuk, is de snelste "goedkope" raid kaart als het gaat om grote datastromen pompen. Daarnaast zijn er de controllers op Highpoint chips (veelal de HPT370) gebaseerd (Abit hotrod100pro, Advantek 29101 enz enz) die hebben goede seektijden (lees beter dan Promise) maar blijven achter in de performance bij grotere (sustained) datastromen. Als laatste heb je nog CMD649u-raid controllers (Target, Ami). Dit zijn de goedkoopste raid-controllers, en presteren logischerwijze het laagst, ongeveer als de Highpoint.

De promise ultra kaarten ondersteunen GEEN RAID en het is nogal moeilijk om deze naar raid om te bouwen. Niet de 1e keuze dus als je RAID zoekt.

Pak maar eens een review erbij (zoeken op google naar "RAID controller roundup" bijvoorbeeld) en hou in je achterhoofd welke chip ze gebruiken, Promise, Highpoint of cmd en zie de verschillen!
Bedankt voor je uiteenzetting. Buiten het feit dat Highpoint kaartjes lastig, zowel niet, omnogelijk te vinden zijn bij een Nederlandse distributeur maak je met Promise een goede keus.
Wordt het voor mij simpel, ik wil niks ombouwen en wel hardware RAID, dus een FastTrak ATA100 :P

Maarre..... met welke diskjes :? IBM?
2(3) * 60GXPs 60 Gb of toch maar voor de nieuwste 120 GXP serie kiezen? Voor de opslag heb ik de striping niet zo nodig, wel voor performance.

Check da Specz

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 15:17 schreef mrombout het volgende:

[..]

Weet ik, maar de huidige CPUs ondervinden daar niet zoveel hinder van heb ik begrepen.
[..]
Is zo, alleen voor die laatste paar procenten te persen is een "slimme" RAID controller nodig (met eigen CPU)
Bedankt voor je uiteenzetting. Buiten het feit dat Highpoint kaartjes lastig, zowel niet, omnogelijk te vinden zijn bij een Nederlandse distributeur maak je met Promise een goede keus.
Wordt het voor mij simpel, ik wil niks ombouwen en wel hardware RAID, dus een FastTrak ATA100 :P

Maarre..... met welke diskjes :? IBM?
2(3) * 60GXPs 60 Gb of toch maar voor de nieuwste 120 GXP serie kiezen? Voor de opslag heb ik de striping niet zo nodig, wel voor performance.
Hum ik had geen moeite om een Advantek 29101, Epox of Abit Hotrot RAID controller te vinden (allen gebaseerd op de highpoint HPT370). Kijk maar eens in de pricewatch!

De Promise fasttrack is denk ik geen slechte keuze. Ik probeer zelf om een ultra100 om te bouwen naar een fasttrack133.

Qua harddiskd: Ik had voor RAID twee Maxtor D740X hdd's maar die vielen tegen qua performance. Seagate Barracuda IV's zijn ook al nix in RAID0 (langzamer dan in hun uppie!), nu heb ik 2x IBM 60GXP en die schijnen het goed te doen in RAID0 (ik heb ze zelf nog niet in RAID hangen).

Hoe de 120GXP het doet?? Geen idee, de "oude" maxtor 7200rpm/ATA100 drives doen het beter in raid0 dan de nieuwere 7200rpm/ATA133, dus nieuwer hoeft niet altijd beter te zijn mbt RAID0 performance. Misschien kunnen reviews wat ophelderen hier...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ja kan onder 2000 niet booten van een software-RAID-0 of RAID-5 volume, wel van een RAID-1(mirroring) volume..

je kan ze wel aanmaken, maar niet op je system- of bootvolume..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• DaCootMeister
Op maandag 11 februari 2002 16:40 schreef axis het volgende:
Ja kan onder 2000 niet booten van een software-RAID-0 of RAID-5 volume, wel van een RAID-1(mirroring) volume..

je kan ze wel aanmaken, maar niet op je system- of bootvolume..
Mmmkee, deze info had ik inmiddels al doorgekregen via wat nieuwsgroepjes, maar bedankt anyway. Je kunt volgens mij wel dmv lege disks omzetten naar dynamic discs en hiervan een stripe set maken. Dat probeer ik nog wel es wanneer ik m'n 2 * 60 Gb RAID0 heb draaien met wat oude 4,3 Gb SCSI schijven.. :9

Check da Specz

• DaCootMeister
Op maandag 11 februari 2002 16:30 schreef --EasY-- het volgende:

Hum ik had geen moeite om een Advantek 29101, Epox of Abit Hotrot RAID controller te vinden (allen gebaseerd op de highpoint HPT370). Kijk maar eens in de pricewatch!
Nee klopt, maar deze hebben inderdaad de HPT370 en zijn dus ATA100 i.t.t. de HPT372, deze is ATA133.
De Promise fasttrack is denk ik geen slechte keuze. Ik probeer zelf om een ultra100 om te bouwen naar een fasttrack133.
Woa! Als je dat lukt wil ik je vriendje zijn :)
Zowieso van een ATA100 een ATA133 maken lijkt me al heel erg knap... :)
Qua harddisk: Ik had voor RAID twee Maxtor D740X hdd's maar die vielen tegen qua performance. Seagate Barracuda IV's zijn ook al nix in RAID0 (langzamer dan in hun uppie!), nu heb ik 2x IBM 60GXP en die schijnen het goed te doen in RAID0 (ik heb ze zelf nog niet in RAID hangen).

Hoe de 120GXP het doet?? Geen idee, de "oude" maxtor 7200rpm/ATA100 drives doen het beter in raid0 dan de nieuwere 7200rpm/ATA133, dus nieuwer hoeft niet altijd beter te zijn mbt RAID0 performance. Misschien kunnen reviews wat ophelderen hier...
Gezien het feit dat mijn keuze lijkt te vallen op de Promise FastTrak ATA100 heeft het m.i. weinig nut ATA133 devices te kopen (of zit ik nou fout?). De Deskstars hebben een bewezen reputatie in mijn ogen, dus zal mijn keuze hier wel op vallen. Alhoewel de 120 GXP serie ook nog een ATA100 interface heeft... :9~

Check da Specz

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 21:53 schreef mrombout het volgende:

*KNIP*
Woa! Als je dat lukt wil ik je vriendje zijn :)
Zowieso van een ATA100 een ATA133 maken lijkt me al heel erg knap... :)
Hmmm... Als je een ultra100 "niet -TX2" hebt kun je de kaart ombouwen via wat solderen naar een fasttrack100 "niet -TX2".

De TX2 kaarten zijn sinds kort ook om te bouwen, maar ALLEEN als je een rev.01 chipset erop hebt zitten! De rev.02 laat zich niet naar RAID ombouwen, tenzij je de BIOS uitschakelt en een module in je mobo-BIOS meelinkt. De ombouw is dan inderdaad van een ultra100-TX2 naar een fasttrack133-TX2 lite. Lite omdat er nog geen full BIOS van de fasttrack133 te vinden is, deze lite BIOS is geripped uit een Asus mobo.

Helaas kun je van buitenaf niet zien welke chiprevisie je hebt, daarvoor moet je met software (b.v. powerstrip) aan de gang.
Gezien het feit dat mijn keuze lijkt te vallen op de Promise FastTrak ATA100 heeft het m.i. weinig nut ATA133 devices te kopen (of zit ik nou fout?). De Deskstars hebben een bewezen reputatie in mijn ogen, dus zal mijn keuze hier wel op vallen. Alhoewel de 120 GXP serie ook nog een ATA100 interface heeft... :9~
Ik denk dat een fasttrack100 redelijk simpel te verbouwen is naar een fasttrack133.... Vorowaarde is wel dat je ergens een fasttrack133 BIOS vandaan kunt toveren. Of het nut heeft om dat te doen t.b.v twee Maxtor D740X harddisks weet ik niet, bij mij op een ATA100 (cmd) RAID controller wilden deze twee MAxtorren niet "lekker" RAID-nullen.
Pagina: 1