Vervelende piep in je oren?

Pagina: 1
Acties:
  • 17.476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 09:26

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Topicstarter
Ik was laatst ziek (weekje geleden) en toen lag ik in bed gewoon een beetje te liggen. Het was heel stil om me heen en ik hoorde vrijwel niets. Soms een auto ofzo.
Maar toen ik me helemaal ging concentreren op het geluid om me heen. Hoor je zo'n enorm vervelende piep hele tijd door. Ik kreeg die piep maar niet weg. Zwaar irritant dus.
Maar weten jullie hoe dat wordt veroorzaakt?

PS: Je moet je anders maar eens concentreren in een stille ruimte op het geluid om je heen, dan hoor je die irritante piep ook.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24317

Boeien, ik heb dat ook wel is als ik de radio lekker hard heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38690

volgens mij zijn dat allemaal signalen door de lucht die als hele hoge trillingen veroorzaken en die hoor je
teminste dat was mijn theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QUILIX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

De piep in je oor wordt oorsuizen genoemd.

Onder oorsuizen verstaat men het horen in het hoofd van geluiden die niet van buitenaf komen. Alle vormen van geluid worden beschreven, van windgeruis tot gierende fluitketels, bellen, brommen, fluiten, rinkelen en straaljagers toe. Vrijwel iedereen heeft wel eens kortdurend last gehad van oorsuizen.

Het lichaam produceert veel geluiden: het bloed stroomt, spieren spannen samen, het hart klopt en de darmen ruisen. Maar toch dringen deze geluiden zelden tot ons bewustzijn door. Hoe dat precies werkt weet ik niet. Waarschijnlijk worden deze geluiden door omgevingslawaai overstemd, want astronauten, die in een volkomen geluidsloze omgeving waren, hadden veel last van oorsuizen. Waarschijnlijk heeft iedereen het.

Oorsuizen kan door verschillende dingen veroorzaakt worden. Bij griep en verkoudheid raakt het slijmvlies ontstoken en zwelt op. Bij een niet goed functionerende buis van Eustachius zal daardoor onderdruk optreden in het middenoor. Als er te lang een onderdruk heerst kan zich uiteindelijk vocht gaan ophopen in dat middenoor, met als oorsuizen als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een heel aardige test daarvan is het dragen van otoplastieken. Ofwel oordoppen die zijn aangemeten. Als je die draagt dan kan je ongeloofelijk veel van je eigen lichaam horen. Je hoort bv als je je kaken op elkaar klemt een hard gesuis in je oren. Ontspan je jezelf weer dan gaat het weg. Dat komt omdat je veel minder omgevings geluid als storing hebt. Zelf heb ik een keer 'gehoord' dat mijn linker motorlaars kapot was voordat dat zichtbaar was. Je kan nl door botgeleiding horen dat je loopt. De trillingen van mijn linkervoet klonken plotseling anders. En inderdaad, na een weekje bleek dat de zool aan het loskomen was.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45594

Waarschijnlijk staat er een televisie in de buurt aan. Veroorzaakt een piep van >17 kHz. Je hebt denk ik goede oren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28959

ik heb van die wassen oordoppen, en als ik die in doe en me concentreer op de afwezigheid van het geluid dan hoor ik na +- 20 seconden ook een afschuwelijke piep die aanhoud zolang ik er met mijn gedachten bij ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 11:44

Crusader

Arc Nature

Op zondag 10 februari 2002 18:47 schreef Radvo het volgende:
Waarschijnlijk staat er een televisie in de buurt aan. Veroorzaakt een piep van >17 kHz. Je hebt denk ik goede oren
Ja, die klotepiep, de ene tv piept harder dan de andere en als ik er over klaag dan hoort echt niemand het.
Ik ken ook niemand die die piep ook hoort en toch is het niets bijzonders. Ik denk dat die andere personen dan niet weten wát ze precies zouden moeten horen.
Gelukkig heb je die piep niet bij 100Hz tv's, tenminste, daar heb ik het nog nooit gehoord.
Maar nog even on-topic, ik heb ook regelmatig last van dat oorsuizen en als ik ziek ben helemaal.
Eigenlijk hoor ik het altijd wel, als ik me er op concentreer. Maar als je er niet op let dan heb je er ook geen last van. Na het motorrijden dan piept het wel ontzettend maar dat komt doordat ik nog geen gehoorbescherming draag tijdens het rijden.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 19:15
Sommigen zeggen dat een piep in je oor veroorzaakt wordt door mensen die over je zitten te lullen. Zodra je oor gaat piepen, dan zit er iemand over je te lullen.

Deze mensen zeggen eveneens dat een gebroken spiegel 7 jaar ongeluk met zich meebrengt en dat een zwarte kat gevaarlijk is.

Ikzelf geloof hier niet in. Maar een zinnig antwoord kan ik je dus niet geven.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38063

Ik hoor die piep van TVs ook wel eens, klinkt toch echt anders als het gepiep van oorsuizen. Bovendien kun je van die TV-piep weglopen maar niet van oorsuizingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44031

Oorsuizingen kunnen ook, als een neurologische afwijking, in het oor zelf ontstaan. Ik meen m.n. in het slakkenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08-2024

Clay

cookie erbij?

Als het echt helemaal stil is kan ik ook een ontzettend hoge piep horen, maar dan moet het ook helemaal stil zijn :D en TV's piepen loeihard, hoe kan je dat niet horen :?

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op maandag 11 februari 2002 09:03 schreef Clay het volgende:
en TV's piepen loeihard, hoe kan je dat niet horen :?
Heel eenvoudig hoor, Je wordt (meestal) met een goed gehoor geboren. En vanaf ongeveer je 16e gaat het achteruit. Te beginnen met verlies van hoge tonen. Die TV raak je ergens rond je 30ste kwijt...Lekker rustig dus :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 19:09

cappie

all lowercase

Ik heb ooit es op een website gelezen dat het oor ook zelf geluiden maakt om zichzelf een soort van 'reset' te geven ofzo.. en zelfs dat je geluiden kan horen wanneer het slakkenhuis zichzelf aan het repareren is.. (wanneer er dus trilhaartjes en cellen teruggroeien).

Die ruis die je hoort als je slikt, gaapt of je kaken op elkaar drukt, is volgens mij ruis die wordt veroorzaakt door de electische signaaltjes die de spieren in je hoofd/gezicht aansturen.

Ik heb ook vaak zat dat ik mezelf kan horen denken (weer die stroompjes) als ik aan het stressen ben... hoofdruis.. erg storend en slecht voor je concentratie...

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13700

Het piepen in je oren is geen oorsuizen, maar heet tinnitus. Het heeft verschillende oorzaken, de belangrijkste daarbij is te lange blootstelling aan een te hoge geluidsdruk (waarbij walkmans meer schade veroorzaken dan parties/concerten), maar ook bv. ziekte of wiet roken kan een (tijdelijke) tinnitus veroorzaken. Zie de Tinnitus FAQ.

<edit>weggehaald, verkeerd gelezen</edit>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op maandag 11 februari 2002 09:44 schreef Ortep het volgende:

[..]

Heel eenvoudig hoor, Je wordt (meestal) met een goed gehoor geboren. En vanaf ongeveer je 16e gaat het achteruit. Te beginnen met verlies van hoge tonen. Die TV raak je ergens rond je 30ste kwijt...Lekker rustig dus :)
YES! ik ben nu 16, ik kan niet wachten om van dat irritante gepiep af te zijn! Vooral ook vervelend omdat veel mensen het niet horen en dat je dan de enige bent die er last van heeft en dat iedereen klaagt "Ik hoor helemaal niks, je verbeeld het je"... grmbl :P..

Maar 17 KHz, is dat niet zwaar boven het hoogste dat we als mens kunnen horen, of ben ik nou gek? Die toon zal toch wel lager zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36272

Op zondag 10 februari 2002 16:52 schreef AxzZzel het volgende:
Ik was laatst ziek (weekje geleden) en toen lag ik in bed gewoon een beetje te liggen. Het was heel stil om me heen en ik hoorde vrijwel niets. Soms een auto ofzo.
Maar toen ik me helemaal ging concentreren op het geluid om me heen. Hoor je zo'n enorm vervelende piep hele tijd door. Ik kreeg die piep maar niet weg. Zwaar irritant dus.
Maar weten jullie hoe dat wordt veroorzaakt?

PS: Je moet je anders maar eens concentreren in een stille ruimte op het geluid om je heen, dan hoor je die irritante piep ook.
Volgens mij ruk je teveel, daar wordt je doof en blind van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38827

van zo'n piepende tv word ik ook gek, is op school altijd waar ze van die ouwe prulle hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 10:26
Op zondag 10 februari 2002 18:47 schreef Radvo het volgende:
Dan heb ik dus ook goeie oren, want ik kan de tv ook horen, ookal is het geluid uit. :)

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op maandag 11 februari 2002 20:18 schreef 100%TUKKER het volgende:

[..]

Volgens mij ruk je teveel, daar wordt je doof en blind van :+
Uit eigen ervaring zeker ? >:)

De piep van een tv wordt overigens veroorzakt door de Lijntrafo, deze zorgt, met de afbuigspoelen, voor de afbuiging van de elektronen van links naar rechts per beeldlijn. Nederlandse tv-uitzendingen kennen 625 horizontale beeldlijnen. Deze worden 25 keer per seconde vernieuwd.Dit levert een frequentie op van 15625 hz.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPotato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 19:47
-

[ Voor 100% gewijzigd door SuperPotato op 18-03-2017 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik ken hem. Rond de 15KHz als ik m'n vergelijk goed heb. Zelfde frequentie als de horizontale afbuigeenheid van een normale TV...

Ik zou denken dat dit geen geluid, maar een directe EM golf is die als zodanig door 't brein wordt waargenomen.

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28821

JAAAAAAA herkenbaar topic, ik heb ruim 8mnd last gehad van een hard nekkige piep in mijn rechter oor, kut tijd was dat, zelfs met een koptelefoon op 30 overheerste de piep nog. Wat was mijn probleem, spanning! Na een poos te zijn gekneed door een therapeut verminderde de piep, dus misschien een idee voor de topic starter!?

Verders heb ik nog altijd wel gezoem ed. in mijn oren, maar daar valt mee te leven, zal wel een beschadiging zijn oid. succes ermee en ik leef met je mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik in een rustige omgeving zit, en me concentreer op die piep kan ik er op een of andere manier voor zorgen dat het gepiep steeds harder wordt tot 'oorverdovend' aan toe.

Nothing is impossible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Laatst online: 28-04 09:26

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 15:45 schreef ~Destructor() het volgende:
Als ik in een rustige omgeving zit, en me concentreer op die piep kan ik er op een of andere manier voor zorgen dat het gepiep steeds harder wordt tot 'oorverdovend' aan toe.
Ja dan hoor je die piep oorverdovend en dan hoor je bijna geen ander geluid meer. Dat heb ik ook soms, naast dat gewone oorpiep.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje

Aetje

Zou me niks verbazen als die "piep" er niet werkelijk is. Slechts een productie van onze hersenen. Ik zal eens navragen bij kennisen die daar meer verstand van hebben, of 't fenomeen bekend is... Ik vermoed van wel.

Is net als in het totaal duister toch kleuren te zien...

Forget your fears...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JsB
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

JsB

Piepjes in mijn oren heb ik ook wel eens, zal wel iets in mijn oren beschadigd zijn. (heb vroeger toen ik klein was veel oorontstekingen gehad, dat deed pijn en heb er laatst ook nog een gehad.)

Die piepjes van tv's hoor ik ook altijd, vooral bij die oude rotbakken op de middelbare school. Bij mijn eigen tv hoor ik ook een piep als ik het geluid uit zet, en als ik hem overzet hoor ik een extra hard/anders piepje ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappa
  • Laatst online: 07-06 11:39

Nappa

The Barbaric Saiya-jin!

Klinkt herkenbaar. Ik kan bij mijzelf 2 soorten piepen onderscheiden: de 'psychologische piep', die erg hoog piept en die op een willekeurig moment 'opgeroepen' kan worden door er gewoon aan te denken. Dit was vroeger altijd lastig als ik weer eens een gehoortest moest doen bij de schoolarts of zo, dan dacht ik 'hoor ik nu de piep? en dan begonnen m'n oren te piepen' (ik ben trouwens doof voor hoge tonen :) ).
En dan ook nog een 'fysieke piep' die heel soms ineens plotseling komt opzetten en die veel lager in frequentie is en die dan even aanhoudt. Die is lastiger want die doe je niet ophouden door er even niet aan te denken.
Ik heb me ook wel eens afgevraagd waardoor dat nu eigenlijk komt?

/edit: :( bedankt! nu heb ik al weer een tijdje n piep in mn oren, dankzij dit topic :( ;)

Alles wat ik zeg kan en zal tegen u gebruikt worden
Scream! Suffer! Panic! | Dark-future Dawnbringer | Unofficial Mordor community

• Aetje

Aetje

Als je de oorzaak wil weten...

Na, als 't gehoor geen externe toon waarneemt, is of het gehoor zelf, of de hersenen achter het gehoor de schuldige van de valse waarneming. Mijn geld staat op de hersenen. Op beide piepjes.

Forget your fears...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20737

De eerder beschreven theorie van het oorsuizen, klopt, ik heb er zelf ook last van, sterker nog, ik hoor die piep al zo lang als ik mij kan herinneren, afgewisseld met een ruis, en dat dan 24 uur per dag, ach daar raak je aan gewend, maar als hetaanhoudt raadt ik je wel aan om eens een oorarts te raadplegen, want in een vroeg stadium kunnen ze nog heel veel doen, ik zal er de rest van mijn leven mee moeten doen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

Op dinsdag 12 februari 2002 00:15 schreef blobber het volgende:

[..]

De piep van een tv wordt overigens veroorzakt door de Lijntrafo, deze zorgt, met de afbuigspoelen, voor de afbuiging van de elektronen van links naar rechts per beeldlijn. Nederlandse tv-uitzendingen kennen 625 horizontale beeldlijnen. Deze worden 25 keer per seconde vernieuwd.Dit levert een frequentie op van 15625 hz.
Klopt, en de reden dat je 100Hz tv's niet hoort piepen is omdat die op meer dan 31KHz piepen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45528

Ik háát piepen in mijn oren >:), heb er al jaaaaaaaaaren lang last van
maar de wetenschap kan me niet helpen :9~
Misschien dat iemand anders iets weet?? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27983

Op zondag 10 februari 2002 19:45 schreef Crusader het volgende:

[..]

Ja, die klotepiep, de ene tv piept harder dan de andere en als ik er over klaag dan hoort echt niemand het.
inderdaad, dan wordt je aangekeken met een blik van "waar de **** heb jij het over?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26093

Even over die TV's doorlullen:

Klopt het niet dat de piep van de TV een hele harde is? Ik kan me herinneren van mijn middelbare school natuurkunde lesjes dat, hoe hoger het geluid, hoe harder het moet staan om het te horen.

Uit ervaring kan ik dat ook wel een beetje opmaken. Vroeger, toen mijn ouders nog een piepende televisie hadden, kwam ik thuis en wist ik dat de TV aanstond. Ik hoorde dat aan de piep en niet aan het geluid dat de zender voortbracht. Dat betekend dat de piep harder was dan het geluid uit de boxen, dat ging ik pas veel later horen, als ik dichter bij de TV was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31777

Vroeger wanneer ik nog klein was had ik dat soms na een oorveeg, dus ik denk niet dat het psychologisch is maar gewoon te maken heeft met drukverschillen tussen binnenoor en buis van Eustachius.

off-topic: een goed middeltje tegen drukverschil in je oren in bvb. een vliegtuig: doe gewoon net alsof je gaat geeuwen (maar met je mond toe), dan voel je je oren als het ware kraken en ben je er vanaf. Je kan ook zo'n drukverschil zelf laten ontstaan (in de andere richting), dan moet je dat doen terwijl je langs je neus inademt. Dan is het net alsof je in een vliegtuig aan het opstijgen/dalen bent, op die manier zijn je oren ook beter beschermt tegen te hoge decibels, dan wordt je trommelvlies enkele millimeters naar binnen getrokken en is het geluid toch zo'n 10dB lager (goed voor op fuiven) Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 16:48
Als ik denk dat ik pijn heb, krijg ik het van eigens...
Als ik (zou:P) denken dat ik een vrouw was, zou ik me ook zo voelen...
Als ik piepje in me oren wil horen, dan hoor ik op gegeven moment ook wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

bbrother

in the Mix!

Om er even op door te gaan geen zin om nieuw topic te openen:

hoe zit dat dan met die piepjes die spontaan ineens in je oren komen?
Ik had er net weer last van, ik liep naar de wc en ineens begint me linkeroor hard te piepen. Hoe is dat verklaarbaar dan :?

Apple Certified Macintosh Technician
Apple Certified Support Professional
DJ Javier Morales

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Laatst online: 17-05 20:22

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Ik had er veel last van toen ik nog veel Pepsi Max dronk. Blijkt het een van de vele bijverschijnselen te zijn van aspartaam... :|

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbrother
  • Niet online

bbrother

in the Mix!

Devster schreef op 05 juni 2003 @ 13:04:
Ik had er veel last van toen ik nog veel Pepsi Max dronk. Blijkt het een van de vele bijverschijnselen te zijn van aspartaam... :|
Ik heb het even opgezocht: Aspartaam is een giftige stof die in drinken zit.

Zou dat dat spontane gepiep in mn oren verklaren dan :?
Mn gehoor is er verder nooit op achteruit gegaan ofzo gelukkig! :)

DJ Javier Morales

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86172

ik had het vroeger toen ik buisjes had. klonk alsof er suiker viel..:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbrother
  • Niet online

bbrother

in the Mix!

Anoniem: 86172 schreef op 05 juni 2003 @ 14:21:
ik had het vroeger toen ik buisjes had. klonk alsof er suiker viel..:?
hoe klinkt vallend suiker dan? :P

DJ Javier Morales

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86172

als een gek geruis.. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 86172 op 05-06-2003 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Jezus wat een reuzenschop, ik lees opeens een reply van mezelf van meer dan een jaar geleden 8)7

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

bbrother schreef op 05 juni 2003 @ 13:10:
[...]

Elke stof is giftig, afhankelijk van de dosis! :)

Aspartaam is gewoon en kunstmatige zoetstof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 04-06 14:41
Ortep schreef op 10 February 2002 @ 18:43:
Een heel aardige test daarvan is het dragen van otoplastieken. Ofwel oordoppen die zijn aangemeten. Als je die draagt dan kan je ongeloofelijk veel van je eigen lichaam horen. Je hoort bv als je je kaken op elkaar klemt een hard gesuis in je oren. Ontspan je jezelf weer dan gaat het weg. Dat komt omdat je veel minder omgevings geluid als storing hebt. Zelf heb ik een keer 'gehoord' dat mijn linker motorlaars kapot was voordat dat zichtbaar was. Je kan nl door botgeleiding horen dat je loopt. De trillingen van mijn linkervoet klonken plotseling anders. En inderdaad, na een weekje bleek dat de zool aan het loskomen was.
Dat rommelende geluid als ja ja kaken op elkaar klemt hoor ik zelfs als ik zonder oordppen & met nightwish aan 8er mijn pc zit te typen...
Anoniem: 45594 schreef op 10 februari 2002 @ 18:47:
Ik vroeg me al af of ik nou de enige was die het hoorde, niet dus....
* Rey Nemaattori 's no mutant :P
m-m schreef op 11 February 2002 @ 18:47:
[...]

YES! ik ben nu 16, ik kan niet wachten om van dat irritante gepiep af te zijn! Vooral ook vervelend omdat veel mensen het niet horen en dat je dan de enige bent die er last van heeft en dat iedereen klaagt "Ik hoor helemaal niks, je verbeeld het je"... grmbl :P..

Maar 17 KHz, is dat niet zwaar boven het hoogste dat we als mens kunnen horen, of ben ik nou gek? Die toon zal toch wel lager zijn?
Technisch gezien kun je tot +/- 20KHz horen, maar door parties,cafe's en allerlei draagbare geluidsapparatuur gaat dit bij veel jongeren al voor hun 16e rap 8eruit...
Anoniem: 31777 schreef op 16 February 2002 @ 16:50:
Vroeger wanneer ik nog klein was had ik dat soms na een oorveeg, dus ik denk niet dat het psychologisch is maar gewoon te maken heeft met drukverschillen tussen binnenoor en buis van Eustachius.

off-topic: een goed middeltje tegen drukverschil in je oren in bvb. een vliegtuig: doe gewoon net alsof je gaat geeuwen (maar met je mond toe), dan voel je je oren als het ware kraken en ben je er vanaf. Je kan ook zo'n drukverschil zelf laten ontstaan (in de andere richting), dan moet je dat doen terwijl je langs je neus inademt. Dan is het net alsof je in een vliegtuig aan het opstijgen/dalen bent, op die manier zijn je oren ook beter beschermt tegen te hoge decibels, dan wordt je trommelvlies enkele millimeters naar binnen getrokken en is het geluid toch zo'n 10dB lager (goed voor op fuiven) Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Jah deze techniek gebruik ik vaak ook in dico's, cafe's etc, het werkt alleen tegen de harde bas, omdat die immers langzame trillingen bevat, dus naast zo'n tweeter gaan staan geeft nog steeds pijnlijke oren.Als je drinkt ploppen je oren weer trug, het geen je vaak doet op zulke momenten.

Ik heb het geleerd op duiken, om mijn oren te klaren zonder noemenswaardige grimassen(beetje lastig op 0m diepte, geeuwen :P). Als je je neus dicht knijpt(wel blijven inademen, of iig zuigen voor onderdruk) is het effect veeel sterker, soms zo erg dat je naa enkele seconden last van pijnlijktrommelvliezen krijgt.
bbrother schreef op 05 juni 2003 @ 13:10:
[...]

IK d8 dat aspartaam gewoon een zoetstof was? Ik vreet die aspartaam tabletten als smarties en ik heb nauwelijks last van spontane keiharde piepen in mun oren....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Aspartaam is ook gewoon een zoetstof. De hoeveelheid waarbij het echt fysiek schadelijk wordt ligt wat lager dan bij suiker, maar nog steeds bij een zeer hoge hoeveelheid, die normaal gesproken niet gehaald wordt. Echter, sommige mensen zijn er overgevoelig voor, waardoor ze er wel last van krijgen. Voor die mensen is het niet aan te raden het te gebruiken, maar verder zou ik me er geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-06 20:04
kHeb wel es gehoord dat je piepjes hoort binnen magnetische velden? Er is een huis tegenover onze school, als we daar langs lopen horen we ook altijd een hele hoge pieptoon.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 20:45
Zou het niet het resoneren zijn van je trommelvlies met de frequentie van een monitor/hoogspanning/magnetrongolf zoiets ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbrother
  • Niet online

bbrother

in the Mix!

360Degreez schreef op 05 June 2003 @ 22:49:
Zou het niet het resoneren zijn van je trommelvlies met de frequentie van een monitor/hoogspanning/magnetrongolf zoiets ofzo?
Nouja, op de trap naar beneden en in de WC heb ik geen magnetron hangen ;)

DJ Javier Morales

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
blobber schreef op 12 februari 2002 @ 00:15:
[...]

Plus de "onzichtbare lijnen" waaring de elektronenbundel terug kan naar de bovenkant van het scherm, in die tijd wordt teletekst uitgezonden. ->17Khz.

Voor 100hz TVs wordt de frequentie natuurlijk verdubbeld, dus naar 34KHz. Dat ligt zonder twijfel boven de gehoorgrens. Die is overigens normaal 20Khz (voor hele hoge volumes tot 25Khz) als je jong bent.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Ortep schreef op 10 February 2002 @ 18:43:
Je hoort bv als je je kaken op elkaar klemt een hard gesuis in je oren.
Dat geluid kan ik spontaan opwekken. Ook als ik mijn kaken niet op elkaar klem.
360Degreez schreef op 05 June 2003 @ 22:49:
In je trommelvlies zitten nauwelijks geladen deeltjes dus meetrillen met electromagnetische golven zoals degene die jouw noemt lijkt mij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

MSalters schreef op 06 June 2003 @ 00:17:
[...]

Plus de "onzichtbare lijnen" waaring de elektronenbundel terug kan naar de bovenkant van het scherm, in die tijd wordt teletekst uitgezonden. ->17Khz.

Voor 100hz TVs wordt de frequentie natuurlijk verdubbeld, dus naar 34KHz. Dat ligt zonder twijfel boven de gehoorgrens. Die is overigens normaal 20Khz (voor hele hoge volumes tot 25Khz) als je jong bent.
Klopt, ik was nog bezig met een ouwe tv, o nee, daar zijn ook al ongebruikte lijnen (die nu voor txt gebruikt worden) O-)

edit: Nee, het klopt toch, zie 1 reply lager, alle lijnen zitten in die 625 lijnen, ook de teletekst

[ Voor 14% gewijzigd door blobber op 06-06-2003 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Laatst online: 08-06 16:26
MSalters schreef op 06 June 2003 @ 00:17:
[...]

Niet helemaal juist.

De 625-lijn piep factor slaat los van wel of niet zichtbare lijnen.
De 15625Hz piep, is het gevolg van de 'snelheid' waarmee de lijntrafo, de lijn voortbeweegt (links naar rechts en terug).

Dit duurt (bij PAL TV's) precies in 1/15625e (64 uS) seconde.
Het 50Hz beeld is wordt eik opgebouwd uit 50 halve (elk 312,5 lijnen) beeldjes per seconde. Eén vol-beeld = 625 lijnen (interlinïering) die alle (on)zichtbare & teletekst) lijnen bevat.
Bij 100Hz TV's is de beeld frequentie verdubbeld waardoor dus ook de lijn (terugslag) frequentie verdubbeld naar 31250Hz.

[ Voor 6% gewijzigd door PtrO op 06-06-2003 16:56 ]

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1