Ortep schreef op 10 February 2002 @ 18:43:
Een heel aardige test daarvan is het dragen van otoplastieken. Ofwel oordoppen die zijn aangemeten. Als je die draagt dan kan je ongeloofelijk veel van je eigen lichaam horen. Je hoort bv als je je kaken op elkaar klemt een hard gesuis in je oren. Ontspan je jezelf weer dan gaat het weg. Dat komt omdat je veel minder omgevings geluid als storing hebt. Zelf heb ik een keer 'gehoord' dat mijn linker motorlaars kapot was voordat dat zichtbaar was. Je kan nl door botgeleiding horen dat je loopt. De trillingen van mijn linkervoet klonken plotseling anders. En inderdaad, na een weekje bleek dat de zool aan het loskomen was.
Dat rommelende geluid als ja ja kaken op elkaar klemt hoor ik zelfs als ik zonder oordppen & met nightwish aan 8er mijn pc zit te typen...
Ik vroeg me al af of ik nou de enige was die het hoorde, niet dus....
* Rey Nemaattori 's no mutant 
m-m schreef op 11 February 2002 @ 18:47:
[...]
YES! ik ben nu 16, ik kan niet wachten om van dat irritante gepiep af te zijn! Vooral ook vervelend omdat veel mensen het niet horen en dat je dan de enige bent die er last van heeft en dat iedereen klaagt "Ik hoor helemaal niks, je verbeeld het je"... grmbl

..
Maar 17 KHz, is dat niet zwaar boven het hoogste dat we als mens kunnen horen, of ben ik nou gek? Die toon zal toch wel lager zijn?
Technisch gezien kun je tot +/- 20KHz horen, maar door parties,cafe's en allerlei draagbare geluidsapparatuur gaat dit bij veel jongeren al voor hun 16e rap 8eruit...
Anoniem: 31777 schreef op 16 February 2002 @ 16:50:
Vroeger wanneer ik nog klein was had ik dat soms na een oorveeg, dus ik denk niet dat het psychologisch is maar gewoon te maken heeft met drukverschillen tussen binnenoor en buis van Eustachius.
off-topic: een goed middeltje tegen drukverschil in je oren in bvb. een vliegtuig: doe gewoon net alsof je gaat geeuwen (maar met je mond toe), dan voel je je oren als het ware kraken en ben je er vanaf. Je kan ook zo'n drukverschil zelf laten ontstaan (in de andere richting), dan moet je dat doen terwijl je langs je neus inademt. Dan is het net alsof je in een vliegtuig aan het opstijgen/dalen bent, op die manier zijn je oren ook beter beschermt tegen te hoge decibels, dan wordt je trommelvlies enkele millimeters naar binnen getrokken en is het geluid toch zo'n 10dB lager (goed voor op fuiven) Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Jah deze techniek gebruik ik vaak ook in dico's, cafe's etc, het werkt alleen tegen de harde bas, omdat die immers langzame trillingen bevat, dus naast zo'n tweeter gaan staan geeft nog steeds pijnlijke oren.Als je drinkt ploppen je oren weer trug, het geen je vaak doet op zulke momenten.
Ik heb het geleerd op duiken, om mijn oren te klaren zonder noemenswaardige grimassen(beetje lastig op 0m diepte, geeuwen

). Als je je neus dicht knijpt(wel blijven inademen, of iig zuigen voor onderdruk) is het effect veeel sterker, soms zo erg dat je naa enkele seconden last van pijnlijktrommelvliezen krijgt.
bbrother schreef op 05 juni 2003 @ 13:10:
[...]
Ik heb het even opgezocht: Aspartaam is een giftige stof die in drinken zit.
Zou dat dat spontane gepiep in mn oren verklaren dan

Mn gehoor is er verder nooit op achteruit gegaan ofzo gelukkig!

IK d8 dat aspartaam gewoon een zoetstof was? Ik vreet die aspartaam tabletten als smarties en ik heb nauwelijks last van spontane keiharde piepen in mun oren....