Toon posts:

XP Pro traag; is het de harddisk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, meisjes,

Kheb gisteren een Celly 1.0 met 128 MB PC100 in elkaar gezet op een Asus TUSL2-C. Verder zit er n GF2MX 400 64MB in. Verder een tweetal oudere harde schijven.

Probleem is dat ik het ding retetraag vind. Met Sandra2001 scoort de C:\ schijf nog slechter als een UDMA33 HD (score 6668). Nu is mijn vraag of dit de slechte performance kan veroorzaken of dat het wellicht wat anders is. Ik heb er ook nog 128MB bijgeprikt, maar dat lijkt weinig uit te halen. Start ook verschrikkelijk traag op.

Oh ja, ik heb ook nog even 3DMark2001 gedraaid en daar haalt ie bij 1024x768x32 een score van 2118.... niet echt veel he...

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Denk dat je er het beste 128 MB bij kan prikken en een snelle hd. XP moet veel swappen en met een trage hd kan dit erg veel vertraging opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Alles is traag. Niet alleen opstarten, maar ook bijvoorbeeld de eigenschappen van deze computer opvragen. Faden van menuutjes en zo.

Heb ff rondgekeken; DMA staat in ieder geval al aan. Standaard dus. Verder is het enige wat ik heb 'veranderd' dat ik system restore optie uitgeschakeld heb.

Maar mijn P3 500, met weliswaar SCSIU2W en 384MB start nog sneller op.

Verwijderd

Topicstarter
Geen geintje; alleen het opstarten duurt al iets van 2 minuten (!!) langer dan op me P3 500. Het 'laden van mijn instellingen' duurt ook een flinke poos langer. Echt rete traag. Ik had eerst ook XP op me ouwe P2 233 met 256MB einstalleerd en daar draaide die echt sneller op!

Dat ding is gewoon traag in het algemeen!

Verwijderd

DMA maar geen U-DMA ?
Intel drivers ge-installeerd/ge-update ?

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:18
Euhm, als je een Intel chipset hebt dat UDMA 66 of UDMA 100 ondersteundt, dan staat in XP nog alles standaard op UDMA 33. Dit was met Windows 2000 ook al zo.

Download effe tweakXP ofzo, daarmee kun je het aanzetten, de registry key ervan weet ik namelijk niet meer uit mijn hoofd.

• AlKoholiK
  • Laatst online: 07-08 20:13

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

defrag je HD 's. Als dat niet helpt: grotere HD en maak van die 128MB 256mb, das toch eigenlijk het minimale tegenwoordig.

Start windows maar 's op, zonder daarbij van alles extra's op te starten(Denk aan Morpheus). Doe dan CTRL-ALT-DEL en klik op TAAKBEHEER. Als je dan bij PRESTATIES kijken, zie je het totale geheugengebruik. Normaal ligt dit bij een kale windows-start al rond de 100Mb. Kun je nagaan als je een zwaarder programma of een spel start, dan trekt die 128MB het niet meer, en moet windows gaan swappen op je HD, wat vele malen langzamer is.

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Topicstarter
Nah ik heb er eens naar gekeken en er zat dus het een en ander verkeerd aangesloten. Master niet aan einde IDE kabel en zo, Intel drivers waren niet geupdate, Detonator niet, etc.

DIt ff aangepast en ik moet zeggen dat het nou allemaal al wel een flink poepje beter en sneller draait. Bij 3D Mark haal ik een score van 2396 nu... dusseh wel beter.

Bedankt voor alle tips en gooi er maar een slotje op.

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Op zondag 10 februari 2002 18:30 schreef -BORG- het volgende:
Nah ik heb er eens naar gekeken en er zat dus het een en ander verkeerd aangesloten. Master niet aan einde IDE kabel en zo, Intel drivers waren niet geupdate, Detonator niet, etc.

DIt ff aangepast en ik moet zeggen dat het nou allemaal al wel een flink poepje beter en sneller draait. Bij 3D Mark haal ik een score van 2396 nu... dusseh wel beter.

Bedankt voor alle tips en gooi er maar een slotje op.
Waar heb je die intel drivers gedownload?

Twitter | Linkedin

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:33

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Een maat van me had dit met een athlon 700, nu heeft ie 256 mb ram, alles draait veel lekkerder, menu's zijn soepeler, etc.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41
Het valt mij op dat Win2K en WinXP heel veel van de HD vergen, bij mijn systeem is mijn HD duidelijk de bottleneck (Quantum Fireball LCT20 20 5400 :( op een TB 1400 met etc) Ik merk met Win2K en WinXP dat mijn PC een heel stuk trager is wanneer het op schijfactiviteit aankomt (inladen van games, swappen, copieren etc) dan wanneer ik WinME gebruik (Ondanks de slechte ervaringen die ik met WinME heb gehad op andere systemen is mijn TB hier prima tevreden mee :9)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Ehhm, als er een netwerkkaart in zit, haal die er eens uit!

Wil nog wel eens helpen.

Daarnaast even kijken of je 80 wire ide kabels gebruikt en geen ata33 en 66 op 1 bus hebt, ook cdrom en hdd op 1 bus is niet aan te raden.

Koppel eens allen af behalve de bootdisk en check nog eens hoe snel is is >:)

Laat het effe weten plz :)

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

ik heb hier dus ook last van, en dat met 2 7200rpm HD's!
Is zwaaaaar frustrerend. duurt soms wel eens 10 minuten om te hestarten terwijl de 1e keer dat ik de boel opstart wel "redelijk" snel staat.. :(
ik heb er trouwens 2 netwerk kaarten inzitten, kan dat er iets mee te maken hebben???
Is trouwens onder zowel win98 als 2000 hier..

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

TIP: Schakel de visuele effecten uit zoals het schaduw en fade effect bij menu's. Dan pas werkt Win XP supersnel.

Verwijderd

kijk of je instellingen voor het geheugen wel goed zijn. Ik had dit probleem zelf ook. win xp beheerde mijn geheugen automatisch nu doe ik het zelf doet het nu veel beter. ooh ja win xp werkt het sneltst met ntfs, sneller dan fat32

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

het gaat hier niet echt om "hoe optimaliseer ik mijn systeem" maar om absurd trage comps volgens mij. offcourse, i could be wrong

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Verwijderd

Nog maar een keer de tip:
Kijk eens of het jumpertje van de schijf(ven) niet op cableselect staan i.p.v. op master/slave.
Scheelt ontzettend in de snelheid.

Verwijderd

om XP lekker te draaien is 256 mb aan geheugen vereist.
en een 1 ghz celeron is ook niet bepaald snel.
en een hd met 7200 rpm is ook niet weg.
ik zelf heb ook twee netwerkkaarten erin zitten maar hij start lekker snel op.
en probeer eens "bootvis" te draaien van Microsoft, door deze te gebruiken gaat het opstarten ook wat sneller.
dankzij dit is mijn pc met 9 seconden sneller gaan opstarten.
en zorg dat DMA is ingeschakeld.

Verwijderd

Heb jij overigens de detonator drivers geinstalleerd, versie 23.11 ?
Deze schijnt ook niet helemaal 100% te zijn, hierdoor word je pc ook aanzienlijk trager van.
Tenminste, dit had ik ergens gelezen.

Verwijderd

Op maandag 11 maart 2002 18:45 schreef mikek het volgende:
Heb jij overigens de detonator drivers geinstalleerd, versie 23.11 ?
Deze schijnt ook niet helemaal 100% te zijn, hierdoor word je pc ook aanzienlijk trager van.
Tenminste, dit had ik ergens gelezen.
Wat een BS!
Ik heb er nooit iets van gemerkt.

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-07 14:18

cky

ja geheugen, 128mb is minimaal voor xp,
en bootvis helpt echt jah, van start naar logonscreen had ik er 12 sec afgehaald en van logon naar gebruiksklaar 22 sec 8-)
heb ook 128 loop nie al te soepel nee :'(
Pagina: 1