Net gekregen: IBM 2210-24M Router

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Soms krijg je de vreemdste dingen in handen gedrukt...

Goede vriend van m'n huisgenote kwam net door de deur met een doos oude PC spullen die hij aan het uitruimen was.

Er zat van alles in (vooral token ring spul en een paar kleine HDDs), maar ook twee monsters:

- IBM 7861-045 4-port 9600bps network management modem
- IBM 2210-24M multiprotocol router.

Beide zijn monsters die nieuw enorme bedragen kostten- zelfs 2e hands wordt er meer dan USD3000 voor de 2210-24M neergeteld. Helaas is het een beetje defect (2 van de 4 WAN aansluitingen zijn defect waardoor het zich als een 14E/T gedraagt).

Specs:
Support voor de meeste protocols

Verder:
16MB RAM
4MB Flash (voor de tables)
1x Tokenring
1x Ethernet
4x WAN (waarvan 2 defect)
2x Service (op een D9 aansluiting)
1x uitbreidingsslot (vnl voor nog meer WAN of ISDN aansluitingen)
Dat alles in 19", 2U behuizing.

Goed, allemaal leuk en wel dus. Vraag is: wat kan ik er in hemelsnaam mee (heb in huis kleine ethernet netwerkje en kan evt ook een tokenring opzetten)?

Oslik blyat! Oslik!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 18:05
Installeer het en doe interessant :) Het is leuk (leer) materiaal. De 2210 is al weer wat jaren oud en is best wel profi spul die nu/indertijd is opgevolgd door o.a. de 2216.

Overigens voor thuis kan je beter een LinkSys of Draytek nemen, is kleiner en eenvoudiger in configuratie. Tenzij een investering probleem :'( hebt of (veel) interesse hebt in de (toch wel mooie) non-ethernet protocol :9 eigenschappen.
Voor T/R heb je overigens nog wel, kabels, MAU enz. nodig. Goedkoper en eenvoudiger is deze Winwereld is toch wel een 100Mbit netwerk. Kijk je puur naar Ethernet, dat knettert de 2210 maar tot 10Mbit.

Inzake de prijs, het is wat de gek :+ er voor geeft. Intern heb ik ze als dump weg zien gaan voor tussen de 0 en 150 fleurtjes.

Moch je meer willen weten, stuur me dan een ka-mailje.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Daar kun jij niets mee hoor, zal ik het maar van je overnemen ? >:)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 09:45 schreef PtrO het volgende:
Installeer het en doe interessant :) Het is leuk (leer) materiaal. De 2210 is al weer wat jaren oud en is best wel profi spul die nu/indertijd is opgevolgd door o.a. de 2216.

Overigens voor thuis kan je beter een LinkSys of Draytek nemen, is kleiner en eenvoudiger in configuratie. Tenzij een investering probleem :'( hebt of (veel) interesse hebt in de (toch wel mooie) non-ethernet protocol :9 eigenschappen.
Idd behoorlijke investeringsproblemen :'(
Voor T/R heb je overigens nog wel, kabels, MAU enz. nodig. Goedkoper en eenvoudiger is deze Winwereld is toch wel een 100Mbit netwerk. Kijk je puur naar Ethernet, dat knettert de 2210 maar tot 10Mbit.
Ach, zo lastig is TR niet (heb 2 MAU en een enorme stapel ICS bekabeling en nog een stuk of 15 Madge, Olicom & IBM NICs) ;)
Inzake de prijs, het is wat de gek :+ er voor geeft. Intern heb ik ze als dump weg zien gaan voor tussen de 0 en 150 fleurtjes.

Moch je meer willen weten, stuur me dan een ka-mailje.
Ach, ik wil het niet in eerste instantie verkopen (pas als ik weet dat ik zelf niets nuttigs mee kan)- maar wat ik me vooral afvraag is wat met die WAN poorten te doen is. Ik heb bijvoorbeeld een connector die van zo'n WAN poort naar iets wat op AUI lijkt gaat. Zou ik die naar een NIC kunnen leiden of zijn alleen non-Ethernet protocollen te doen?

Anders hou ik een bijzonder grote Ethernet->TR (B)router over...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 17:53 schreef dion_b het volgende:
... maar wat ik me vooral afvraag is wat met die WAN poorten te doen is. Ik heb bijvoorbeeld een connector die van zo'n WAN poort naar iets wat op AUI lijkt gaat. Zou ik die naar een NIC kunnen leiden of zijn alleen non-Ethernet protocollen te doen?
Voor zover ik me kan herinneren zijn dat poorten waar je (hele dure) V.24, V.35 of X.21 kabels bij moest bestellen. Daar had je dan ook nog DCE en DTE varianten voor.
Zijn dus bedoeld om aan modems te hangen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 18:40 schreef MarcoTC het volgende:

[..]

Voor zover ik me kan herinneren zijn dat poorten waar je (hele dure) V.24, V.35 of X.21 kabels bij moest bestellen. Daar had je dan ook nog DCE en DTE varianten voor.
Zijn dus bedoeld om aan modems te hangen.
Ik heb dus een van die kabels (lijkt op 26-pins, maar ik kan me vergissen) die van de WAN poort naar een D15 gaat. Maar goed, geen manier om dat aan een NIC te hangen dus?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

nee, helaas.
Die connector hang je aan een modem met X.21 interface. Die modems krijg je meestal bij je huurlijn.

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Heb je daar toevallig ook software voor?
Ik heb ook zo'n 2210 liggen compleet mat kables en ISDN module echter geen software om hem te configureren. Heb ooit gekeken of ik iets kon vinden zonder resultaat. Misschien dat jij die cd hebt.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Verwijderd

Hier:

http://www.networking.ibm.com/support/code.nsf/2210oper?OpenView

Dat was altijd wel een hele operatie.
Eerst afhankelijk van welk model, de hoeveelheid geheugen en welke opties je wilt gaan gebruiken, de juiste software downloaden. Daarna TFTP'en naar de 2210 en daarna weet ik het niet meer.
Hoop gepruts i.i.g.

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Thanks, ik ga ff kijken of er iets bij staat. :)

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

Pagina: 1