Buizenversterkers & informatie

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

Topicstarter
Als electronicus heb ik in het verleden meerdere versterkers ontworpen/gebouwd mbv transistoren. Na een uitstapje van een paar jaar naar de computers wordt het weer eens tijd om met audio te gaan spelen. Oude liefde roest niet. :)
Maargoed, ik ben dus van het transistor tijdperk, maar wil nu eindelijk de droom van een goede buizenversterker gaan laten uitkomen. Needless tosay dat ik daar dus weinig kaas van heb gegeten. Heeft iemand hier goed links, mailinglists of andere zaken die kunnen helpen bij mijn zoektocht eb honger naar informatie, en bij voorkeur Nederlands. Maakt het leven wel zo handig op het moment dat er zaken gekocht moeten gaan worden. De search helpt hier niet zoveel, want naar het lijkt zijn er ook hier niet zoveel mensen die met buizen werken.
Verder: wat valt aan te raden, eigen ontwerk/ontwerp nabouwen/zelfbouw kit zoals stoetkit of velleman? Zelf ontwerpen zal lastig worden, aangezien ik zoals gezegd van het transistor tijdperk ben.

Denk dat dat het wel zo ongeveer was. :)

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Kijk eens op HIFI.nl

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

www.triodedick.com (en alle links daarop)

Ben zelf ook op onderzoek uit (zie deze topic).

Heb afgelopen vrijdag een Stoetkit 1 beluistert (kost f 1695). Hoewel het niet verkeerd klonk, vond ik het toch nog niet voldoende goed (in vergelijking met mijn huidige torren eindverstekers, wel "schoon", maar in het laag iets te weinig kracht). Het van vermogen 8 watt leek mij ook iets te beperkt (bij bepaalde muziek fragmenten). Ben dus nog verder aan het zoeken. Volgende kandidaten:
- Audio Note kit one (of hoger), nu nauwelijks te koop in Nederland maar daar gaat in april verandering in komen (heb ik gehoord van de importeur).
- De nieuwe Stoetkit 2. komt volgende maand uit, maar gaat wel 2000 euro kosten
- De Amplimo
- Een ontwerp van Trode Dick (de Oliver, of Big Oliver, verscjijn over een paar weken op zijn site). Let wel als je non compromise volledige zelfbouw gaat doen, dan kan het wel eens nog duurder worden dan bovengenoemde kits. Maar dat hangt van je keuze van de componenten af.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op zondag 10 februari 2002 15:36 schreef afterburn het volgende:
Heeft iemand hier goed links, mailinglists of andere zaken
De joelist is een maillijst met als onderwerp "buizenversterkers".

Ik ben er ook op geabboneerd, maar ik ben vergeten hoe ik dat heb gedaan :D

Gewoon ff google zoeken op joelist subscribe ofso, heb je denk ik binnen een minuut gevonden hoe het werkt.

Edit: ik heb ff voor je gegoogled:
http://www.nmr.mgh.harvard.edu/~reese/joetest/joenet_instructions.html

Buizenversterkers zijn leuk, lekker grote componenten allemaal, net legodozen :)

Ik ga weer verder met de mijne. ALs ik morgen mijn behuizing weer terugkrijg (een grote als, zal wel later in de week worden vrees ik) kan ik hem morgenavond of dinsdag afhebben *D

Verwijderd

Ik ben zowat analfabeet op het gebeid van buizenversterkers, maar ze zijn als bouwpakket of als compleet gebouwde versterker te koop bij amplimo.

www.amplimo.nl

http://www.amplimo.nl/nl/audio/tubetech/ul40s2/ul40s2.html :9~

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Bedankt voor de links en de mailinglist. Hbe me subscribed en zal de informatie opslurpen. ;)

Die stoetkits vind ik er absoluut niet uit zien. De kwaliteit zal best goed zijn, al ontbreekt elke vorm van technische info, maar het oog wil ook wat.

Weet nog niet of ik voor 1 van de ontwerpen die je online kunt vinden ga, of voor een bouwkit de eerste keer. Nadeel van schemas (zoals ik ergens las) is toch ook dat ze vaak gekleurd zijn naar wat de ontwerper mooi vindt. Vanuit dat oogpunt lijkt het me beter om met een kit te beginnen om dan eventueel later als ik ook beter weet wat ik mooi vindt iets zelf te gaan doen.

Zucht... soms zijn torretjes toch een stuk makkelijker. :)

Computer specs

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 10 februari 2002 20:08 schreef afterburn het volgende:
Die stoetkits vind ik er absoluut niet uit zien. De kwaliteit zal best goed zijn, al ontbreekt elke vorm van technische info, maar het oog wil ook wat.

Weet nog niet of ik voor 1 van de ontwerpen die je online kunt vinden ga, of voor een bouwkit de eerste keer. Nadeel van schemas (zoals ik ergens las) is toch ook dat ze vaak gekleurd zijn naar wat de ontwerper mooi vindt. Vanuit dat oogpunt lijkt het me beter om met een kit te beginnen om dan eventueel later als ik ook beter weet wat ik mooi vindt iets zelf te gaan doen.
Op de foto's op de site zien ze er nogal somber uit, maar irl valt het wel meer (gemoffeld staal, maar wel een nette kast). Als je op hun tubes site kijkt, dan zie je dat er nog wel wat verfraaingen te koop zijn (glimmende trafohoedjes en zo).

Mijn sympatie gaat ook wel uit naar de Amplimo in verband met de overkapping, heb namelijk katten...
De Amplimo kun je trouwens 1 week thuis uitproberen. (Bij Rik Stoet zeiden ze ook dat er wel iets te regelen viel)

Het lastige met "home brew" ontwerpen is wel dat je ze moeilijk van te voren kunt beluisteren (aan de andere kant, als je je er echt in verdiept hebt, kun je ze misschien naar eigen smaak aanpassen). Ergens denk ik wel eens, dat als iemand iets met veel inspanning zelf gebouwd heeft, hij dat ding wel mooi moet vinden (na al die moeite...)

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Ik moet zeggen dat die kit van Velleman ook niet verkeerd lijkt qua specs, al moet ik toegeven dat Velleman niet de eerste is die in mn gedachten komt als ik aan high-end audio denk.

Computer specs

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 12:16
Op zondag 10 februari 2002 20:38 schreef afterburn het volgende:
Ik moet zeggen dat die kit van Velleman ook niet verkeerd lijkt qua specs, al moet ik toegeven dat Velleman niet de eerste is die in mn gedachten komt als ik aan high-end audio denk.
velleman kit is idd niet verkeerd >:)

Maar heb je geld teveel? (ik kijk ook ff naar de specs van je bak... :9~ )

if broken it is, fix it you should

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 10 februari 2002 20:38 schreef afterburn het volgende:
Hier staat een 2e handsje voor 650 euro (te duur imo)
http://www.studio107.nl/cgi-bin/producten/product?prodid=5147

Afbeeldingslocatie: http://www.studio107.nl/producten/images/producten/00005147.jpg

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Hehe.. voor dat geld wil wel zelf de lol hebben om em te bouwen. :)

Computer specs

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 10 februari 2002 23:43 schreef afterburn het volgende:
Hehe.. voor dat geld wil wel zelf de lol hebben om em te bouwen. :)
Maar mocht je in de buurt wonen (Den Haag), dan is het wel een mooie luistergelegenheid (hoewel het zaakje is niet zo groot).

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Enigste nadeel met luisteren is dat ik ga alles zo'n beetje overdoen. Eerst voor- en eindversterker, daarna de speakers, en dan een CD-speler met speciale DAC. Als het in de winkel goed klinkt, dan weet ik dus eigenlijk nog niet wat ik straks thuis kan gaan verwachten. Speakers en DAC worden trouwens wel volledig eigen ontwerp en fabricage.

Mens moet wat om z'n vrije tijd door te komen. ;)

Computer specs

Pagina: 1