Toon posts:

Welk memory voor pentium 200MMX?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Pentium 200MMX staan.
Nu wil ik er 64 mb ram inzetten.
Volgens de user manual van het mainboard (Intel 430TX) moeten er 2 dimms tegelijkertijd ingezet worden. Dan staat er nog letterlijk:
This motherboard also support two 168-pin DIMM Module, it can use only +3V unbuffer synchronous DRAM.

Ben ik even gaan shoppen op: shop.tweakers.net/geheugen
en zie daar 3 soorten SDRAMM nl. 66, 100 en 133 MHz.

Kan ik een 100 MHz. geheugen erop plakken of geeft dat problemen, aangezien de 66 MHZ. bijna niet meer te krijgen is. D8 dat het maibord maar 66 MHz. is.
Wat dan met het voltage en "unbuffer synchronous DRAM"?

Verwijderd

SDRam 133 kan op 66 100 en 133 mhz lopen geen probleem.
Same here cel 500 met pc 133 SDRam, werkt perfect.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op zondag 10 februari 2002 15:22 schreef Basz het volgende:
SDRam 133 kan op 66 100 en 133 mhz lopen geen probleem.
Same here cel 500 met pc 133 SDRam, werkt perfect.
Idd, als je er 133mhz ram instopt gaat ie automatisch op 66 draaien. Gewoon 133mhz kopen dus, dat is vaak ook nog goedkoper dan 66mhz ram :)

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 13:58
terugwaards compatible, dus moet werken, ps kijk eerst even tot hoeveel mb je moederbord het ondersteund

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de replies.

Bord ondersteuning max 256 MB.
Aangezien ik er linux op ga draaien lijkt het me beter voor de beurs om voor 2 x 64 100 Mhz. te gaan

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

JWO

is 1x 128mb pc133 dan niet goedkoper?? lijkt mij dat dat ook kan er zijn 2 supported maar dat wil nog niet zeggen dat er dan 2 inmoeten :?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Pas maar op, kan goed dat dat mobo geen PC133 ondersteund. Ik kan je maar 1 ding aanraden, vraag het je mobo fabrikant. Als die je vraag nog willen beantwoorden over een ouder mobo...

Ik heb zo het idee dat PC133 niet gaat werken. Ik heb hier een Socket 7 based bordje waar maximaal een 225Mhz cpu op kan, en daar zit nu volgens mij een PC100 dimmetje in.. Maar kast is wel klein, ik heb niet zo'n zin om nou te gaan kijken of m'n PC133 dimmetje ook in die bak werkt :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 16:54 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Pas maar op, kan goed dat dat mobo geen PC133 ondersteund. Ik kan je maar 1 ding aanraden, vraag het je mobo fabrikant. Als die je vraag nog willen beantwoorden over een ouder mobo...

Ik heb zo het idee dat PC133 niet gaat werken.
Juist! ik heb hier een P1 Mobo [PA-2010+] en die pakt dus geen PC-100/PC-133 DIMM modules.
Als ik daar een 32 MB PC-100 module instop dan wordt er maar 16 MB gevonden. Ik moet er perse een PC-66 module in hebben zitten anders komt het niet goed.
terugwaards compatible
Dat is waar, maar of de juiste hoeveelheid geheugen goed wordt gedetecteerd is afwachten.

Mijn advies, probeer eens een PC-100 module uit in je pc om te kijken of deze goed wordt gedetecteerd. Geeft hij vervolgens de verkeerde hoeveelheid geheugen aan dan weet jij dat je PC-66 geheugen moet hebben.

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op zondag 10 februari 2002 17:06 schreef Garfield het volgende:

[..]

Juist! ik heb hier een P1 Mobo [PA-2010+] en die pakt dus geen PC-100/PC-133 DIMM modules.
Als ik daar een 32 MB PC-100 module instop dan wordt er maar 16 MB gevonden. Ik moet er perse een PC-66 module in hebben zitten anders komt het niet goed.

[..]

Dat is waar, maar of de juiste hoeveelheid geheugen goed wordt gedetecteerd is afwachten.

Mijn advies, probeer eens een PC-100 module uit in je pc om te kijken of deze goed wordt gedetecteerd. Geeft hij vervolgens de verkeerde hoeveelheid geheugen aan dan weet jij dat je PC-66 geheugen moet hebben.
Heeft dat niet eerder te maken met enkel of dubbelzijdige geheugen modules :?

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 17:06 schreef Garfield het volgende:

[..]

[..]
<offtopic>
Stoer. Dat Mobo heb ik ook. bij mij doet ie precies hetzelfde btw. mijn 133mhz 128mb ziet ie als 32mb. Beetje jammer.
Waar heb je dat mobo btw vandaan. Toevallig 3 jaar geleden op de hcc gekocht??
</offtopic>

Nu ff verder ontopic:
Volgens mij is ram doorgaans wel backwards compatible. Dat heb ik iig altijd begrepen. Maar veel hangt af van de gebruikte chipset. Hoe het met de 430tx zit weet ik niet. (heb hem wel in mijn laptop zitten maar die heeft speciale ram voor dit type latop dus daar heb je nix aan als voorbeeld)

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik heb hier ook een mobo met 430tx, 't is een atrend atc-5040, heeft iemand hier misschien ook wat info over wat voor ram er in past?

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 18:00 schreef Noork het volgende:
ik heb hier ook een mobo met 430tx, 't is een atrend atc-5040, heeft iemand hier misschien ook wat info over wat voor ram er in past?
Probeer www.atrend.com.tw eens staat vast wel wat op

• Noork
  • Niet online
nee het is al een oud type, er is niks over te vinden, behalve een manual op hun ftp, maar die heb ik al, en er staat weinig in

Verwijderd

Wat je ook kunt doen is proberen om een andere (oudere) mamaplank te scoren ergens (soms zit er nog geheugen bij ook!!!) is soms wel eens goedkoper als alleen nieuwe geheugenmodules kopen!!!!

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 17:52 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Heeft dat niet eerder te maken met enkel of dubbelzijdige geheugen modules :?
Dat zou best goed kunnen idd :), helaas heb ik een enkelzijdig geheugen module niet geprobeerd. Maar het is best mogelijk dat dit wat uitmaakt, maar volgens mij is mijn PC-66 geheugen ook dubbelzijdig.

Dus misschien moet je voor PC-100 geheugen wel een enkelzijdig geheugen module hebben.
<offtopic>
Stoer. Dat Mobo heb ik ook. bij mij doet ie precies hetzelfde btw. mijn 133mhz 128mb ziet ie als 32mb. Beetje jammer.
Waar heb je dat mobo btw vandaan. Toevallig 3 jaar geleden op de hcc gekocht??
</offtopic>
Nou die van mij zat in mijn eerste pc afkomstig van de Vobis, 128 MB wordt idd herkend als 32 MB :(
Voor de rest is het een goed MoBo, alleen jammer dat het geheugen niet echt wil meewerken.

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op zondag 10 februari 2002 18:24 schreef Garfield het volgende:

[..]

Dat zou best goed kunnen idd :), helaas heb ik een enkelzijdig geheugen module niet geprobeerd. Maar het is best mogelijk dat dit wat uitmaakt, maar volgens mij is mijn PC-66 geheugen ook dubbelzijdig.

Dus misschien moet je voor PC-100 geheugen wel een enkelzijdig geheugen module hebben.
Psies :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zondag 10 februari 2002 18:00 schreef Noork het volgende:
voor een kennis met ook zo'n mobo heb ik laatst een 128MB PC133 dimm erin gezet. Werkt prima. Hij kan volgens mij alleen niet dimms en simms tegelijk gebruiken.

Verwijderd

ik moet toch meegaan met W3ird_N3rd en Garfield.
ik ben nu al aan mŽn 3e mobo bezig voor mŽn AMD k6 233(green blabla board,een pa 2010 en nu een digimate) en alle 3 zien ze hele rare hoeveelheden als ik er 100 of 133 mhz in zet.nu heb ik 2 32 mb 66 mhz dimmen op de kop kunnen tikken maar dat gaat waarschijnlijk ook niet lukken omdat de ene single side 32 mb is (en dat ondersteunen ze meestal ook niet).het ziet er naar uit dat je voor dit soort socket 7 borden toch echt 2x 32 mb double sided 66 mhz nodig hebt om Žt te laten draaien.
daar gaat mŽn win2k servertje.. ;(

resume:dit soort moboŽs zijn nogal kieskeurig als het om dimmen gaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 10 februari 2002 18:45 schreef strypak het volgende:
ik moet toch meegaan met W3ird_N3rd en Garfield.
ik ben nu al aan mŽn 3e mobo bezig voor mŽn AMD k6 233(green blabla board,een pa 2010 en nu een digimate) en alle 3 zien ze hele rare hoeveelheden als ik er 100 of 133 mhz in zet.nu heb ik 2 32 mb 66 mhz dimmen op de kop kunnen tikken maar dat gaat waarschijnlijk ook niet lukken omdat de ene single side 32 mb is (en dat ondersteunen ze meestal ook niet).het ziet er naar uit dat je voor dit soort socket 7 borden toch echt 2x 32 mb double sided 66 mhz nodig hebt om Žt te laten draaien.
daar gaat mŽn win2k servertje.. ;(

resume:dit soort moboŽs zijn nogal kieskeurig als het om dimmen gaat.
Ik heb dit weekend enorm last van deja-vu ervaringen. Gisteravond nog iemand lopen helpen met PA-2010+ - ding heeft een VIA VPX chipset. Die kan net zoals de i430VX alleen 16Mbit SDRAM aan waardoor je voor 128MB 64 chips zou moeten hebben... dat gaat dus niet; 128MB single sided pakt ie helemaal niet, 128MB double sided wordt als 32MB herkend.

Terug on-topic: Fozzy, doe wat aan je Engels- SIMMs moeten er 2 tegelijk in, maar niet DIMMs. De i430TX pakt vrij veel soorten geheugen (dat ik gelijk ook het enige significante verschil met de VX). 64MB PC-133 wordt vrijwel zeker gepakt (hier nog laatst 128MB PC-133 zonder problemen op een TX plankje geprakt).

Wel opletten dat de TX maar 64MB kan cachen- dus de performance gaat OMLAAG als je meer dan 64MB erin kwakt. Ook is het absoluut af te raden SIMMs en DIMMs te mixen. En zorg ervoor dat de DIMMs op 3.3V staan (meestal met jumper)- 5V is een goede manier om je DIMMs naar de Elysinische velden te helpen.

Oslik blyat! Oslik!

• Skaah
  • Niet online
alles wat erin past vreet ie wel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 10 februari 2002 19:37 schreef Skaah het volgende:
alles wat erin past vreet ie wel
Blaat :(

Grapjas, krijg jij maar eens een 256MB single sided of 512MB DIMM hierin werkend |:(

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1