nieuwe hub -> autosense???

Pagina: 1
Acties:

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
ok, ik heb hier nou een leuk en goed werkend 3com hub (voor details zie sig)ik en me pa wilden wel een nieuwe, een 100mbit hub. Nu bij de lokale pjoeter boer stond en goedkoop 8poorts hub 100mbit met autosense voor een mooie prijs.

Nu was mijn vraag: wat is autosense en wat doet het?

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Autosense betekent volgens mij dat de hub zelf detecteert of er een 10MB of een 100MB kaartje aanhangt. Dus dat hij zelf de snelheid vaststelt.

Dat denk ik tenminste...

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
ah ok. maar dan gelijk nog een vraag aangezien hij de snelheid detecteerd:

ik heb hier 5 pc's waarvan 3 pc's op het netwerk hangen dmv een 10mbit nic en de andere 2 dmv een 100mbit nic.

situatie:
pc1 (mijnes op auto/100mb)
pc2 (pa's op auto/100mb)
pc3 (ma op 10mb)
pc4 (broertje op 10mb)
pc5 (xtra pc op 10mb)

Als ik dus alle pc's aan heb staan, gaat de hub dan op 10?
en als de hub dan op 10 staat en ik wil een film kopieren naar me pa gaat die dan, alleen op de gebruikte poorten, op 100? En als ik van mijnes naar de xtra pc kopieer zal die dus op 10 gaan.

Of wordt het heel simpel een paar 100mbit kaartjes kopen?

pc.: miss. een beetje wazig verhaal hoor

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 10 februari 2002 14:43 schreef lOdUde het volgende:
Autosense betekent volgens mij dat de hub zelf detecteert of er een 10MB of een 100MB kaartje aanhangt. Dus dat hij zelf de snelheid vaststelt.

Dat denk ik tenminste...
Yep dat is zo
Op zondag 10 februari 2002 14:57 schreef Voodoo_man het volgende:
ah ok. maar dan gelijk nog een vraag aangezien hij de snelheid detecteerd:

ik heb hier 5 pc's waarvan 3 pc's op het netwerk hangen dmv een 10mbit nic en de andere 2 dmv een 100mbit nic.

situatie:
pc1 (mijnes op auto/100mb)
pc2 (pa's op auto/100mb)
pc3 (ma op 10mb)
pc4 (broertje op 10mb)
pc5 (xtra pc op 10mb)

Als ik dus alle pc's aan heb staan, gaat de hub dan op 10?
en als de hub dan op 10 staat en ik wil een film kopieren naar me pa gaat die dan, alleen op de gebruikte poorten, op 100? En als ik van mijnes naar de xtra pc kopieer zal die dus op 10 gaan.

Of wordt het heel simpel een paar 100mbit kaartjes kopen?

pc.: miss. een beetje wazig verhaal hoor
Bij een gewone hub zit je dan met 10mbit :(
Dus koop of een switch of een switching hub

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 07:33
Als je wilt dat verschillende PCs op verschillende snelheden communiceren dan heb je waarschijnlijk een switch nodig.

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:16

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Een normale hub stuurt pakketjes naar alle poorten, daardoor is de snelheid van de langzaamste aangesloten node bepalend voor de snelheid van een hub. Een switching hub of een switch maken een directe verbinding tussen 2 pc's op basis van MAC adres, niet alles wordt doorgestuurd naar een langzamere pc. Daardoor kunnen deze apparaten wel een 100 Mbit verbinding verzorgen, ook al is er een 10 Mbit node aangesloten.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Verwijderd

misschien moet je toch maar een switch kopen met zoveel pc's. In iedergeval even 3 100mbit nics kopen. :D

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 14:58 schreef Predator het volgende:

[..]

Yep dat is zo
[..]

laat ik het eens anders doen:

10/100 netwerkkaart PCI €22
8 poorts HUB 10/100 autosense €75
OfficeConnect Dual Speed Switch 8 €175
Sitecom Switch 8-poorts 10/100 €113
Noname Switch -Mini- 10/100 €79

note: info van pjoeterzaak en alternate.nl

wat zal ik doen? als ik dus de 1e situatie neem, moet ik een hub en 3x100mbit kaart
of een switch?

zeg het eens, wat lijkt jullie het beste

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op zondag 10 februari 2002 14:58 schreef Predator het volgende:
Er zijn 3 soorten 'netwerkkoppelapparaatjes' voor de consument te onderscheiden:
- hubs
- switching hubs
- switches
Alledrie zijn in principe zowel beschikbaar in 10 of 100 Mbit uitvoering.
Een hub is of 10 of 100 mbit (één van de twee)
Een switching hub is beide en gebruikt de snelheid van de traagste aangesloten (een aangezette) computer. Eén aansluiting van 10 mbit? dan schakelt de hele bub terug naar 10 Mbit.
Een switch stuurt het dataverkeer naar de juiste poorten itt een hub/switching hub die data domweg naar alle poorten stuurt. In principe zou een switch ook enkel 10 of 100Mbit kunnen zijn, maar in de praktijk zie je alleen switching switches. Op een switch kunnen 10 en 100Mbit aansluitingen door elkaar gebruikt worden en kan de volledige capaciteit van elke aansluiting onafhankelijk benut worden. Een switch heeft zijn capaciteit beschikbaar per poort, dataverkeer van de ene aansluiting heeft geen invloed op dat van de andere aansluitingen.
Een hub (switching of fixed, dat maakt niet uit) heeft slecht de beschikking over 1x zijn capaciteit (100mbit bij een 100mbit hub, 10 bij een 10Mbit hub of een 100Mbit switching wanneer er één of meer 10mbit aansluitingen gebruikt worden)
Vaak wordt een switching hub (ook) aangeduid als autosensing hub om de verwarring met switches te voorkomen, helaas heeft dit eerder het tegenovergestelde effect en wordt de verwarring alleen maar groter :(

Zodra je tussen 2 pc op 100mbit wilt communiceren, maar ook een 10mbit netwerkkaart aangesloten wilt hebben dan heb je idd een switch nodig.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Die 3Com officonnect dual speed switch (iets ouder model, maar zelfde performance) heb je voor 125€ bij www.mr-at.nl . Verder zou ik altijd eerst zorgen dat je pc's 100 Mbit netwerkkaarten hebben, want met slechts 2 pc's op 100 Mbit heb je aan een switch ook niet echt veel. Verder is een switch alleen nuttig als je erg veel snelheid wilt, meerdere pc's tegelijk meer dan 5 MB/s. als je nu met 10 Mbit werkt, zou ik eerst eens kijken hoe alles op 100 Mbit bevalt.

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op zondag 10 februari 2002 15:04 schreef Basdoorn het volgende:
Een switching hub of een switch maken een directe verbinding tussen 2 pc's op basis van MAC adres, niet alles wordt doorgestuurd naar een langzamere pc. Daardoor kunnen deze apparaten wel een 100 Mbit verbinding verzorgen, ook al is er een 10 Mbit node aangesloten.
Nee dus :(
Dat geldt voor een switch, niet voor een switching hub. En switching hub is niets anders dan een hub die (in zijn geheel) naar keuze op 10 op 100Mbit werkt.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 15:18 schreef Basdoorn het volgende:
Die 3Com officonnect dual speed switch (iets ouder model, maar zelfde performance) heb je voor 125€ bij www.mr-at.nl . Verder zou ik altijd eerst zorgen dat je pc's 100 Mbit netwerkkaarten hebben, want met slechts 2 pc's op 100 Mbit heb je aan een switch ook niet echt veel. Verder is een switch alleen nuttig als je erg veel snelheid wilt, meerdere pc's tegelijk meer dan 5 MB/s. als je nu met 10 Mbit werkt, zou ik eerst eens kijken hoe alles op 100 Mbit bevalt.
ja 100mbit gaat stukken sneller dat weet ik, heb een keer op een lan party gezeten.... sjezus wat een snelheid. normaal val ik thuis in slaap wil ik een groot bestand kopieren. nu was het met een min. gedaan :D

en die andere pc's krijgen dan in de loop van de tijd wel een 100mbit kaartje (reden: €€€€)

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 15:17 schreef RolandWitvoet het volgende:

[..]

*KNIP*
Vaak wordt een switching hub (ook) aangeduid als autosensing hub om de verwarring met switches te voorkomen, helaas heeft dit eerder het tegenovergestelde effect en wordt de verwarring alleen maar groter :(

*KNIP*
kijk eens aan. was ik daar dus bijna ingestonken!!! :(
ik ben beter af met een switch. ik zal gaan overleggen met me pa.

ik weet ongeveer genoeg. als jullie nog wat info hebben, plz tell me!

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Een switch heeft een interne bandbreedte, als je switch 200 Mbit interne bandbreedte heeft, dan haalt ie niet op 8 poorten 100 Mbit, maar aangezien een 3Com officeconnect switch 400 Mbit interne bandbreedte heeft, heb je 16 poorten nodig om daar last van te krijgen. Overpompen van data gebruikt immers al 2 poorten, 1 server kan maximaal 100 Mbit leveren ongeacht het aantal clients. Dus je moet meerdere servers hebben, of peer-to-peer dingen kopieeren met meerdere pc's tegelijk, om echt iets aan een switch te hebben.

Met een no-name switch die een interne bandbreedte heeft van 100 Mbit, heb je dus wat betreft maximale snelheid een hub. De meeste switches hebben echter een interne bandbreedte van 200 Mbit, die van 3Com vormen met hun 400 een positieve uitzondering. Of je echter ooit 200 Mbit, laat staan 400 gebruikt vraag ik me af. Ik ken eigenlijk niemand die thuis niet genoeg heeft aan een 100 Mbit HUB.

Koop gewoon een paar 100 Mbit netwerkkaarten, dan zit je prima volgens mij.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Dit staat op de 3Com site bij een 8 poorts 10/100 Dual Speed Switching hub:

Affordable High-Speed Networking for Small Businesses
Designed specifically for the small company or home office, this flexible, reliable, plug-and-play hub offers a smooth way to migrate to higher Fast Ethernet performance yet still support Ethernet PCs and network devices. Eight autosensing 10/100 Mbps ports match the speed of any attached device to optimize throughput. A built-in switch seamlessly connects 10/100 Mbps users.

Als hij tussen 10 en 100 switched, dan kunnen 2 100Mbit kaarten toch op 100 communiceren, als die data niet bedoeld is voor 10 Mbit nodes?

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

In dit datasheet http://www.3com.com/other/pdfs/products/en_US/400719_002.pdf

staat ook dat die switching hubs van 3Com 1024 MAC addressen kunnen onthouden, lijkt me dus dat ze daar gebruik van maken... oftewel, switching hubs van 3Com laten 2 pc's met 100 Mbit kaartjes gewoon op 100 Mbit met elkaar samen werken, terwijl 3 andere pc's op 10 Mbit communiceren.

Er zitten dus 2 hubs in dat ene apparaat, met een switch mechanisme ertussenin:

10 Mbit - - - - - - - - -
|
|Switch mechanisme
|
100Mbit - - - - - - - - -

Als het switch mechanisme ziet op basis van MAC adres dat iets op het 100 Mbit segment hoort, zal hij het niet doorsturen naar het 10 Mbit segment, waardoor de communicatie op 100 Mbit verloopt, en niet op 10 :)

• RolandWitvoet
  • Niet online
edit:
ik typ te langzaam

We hebben het dan niet meer over simpele hubs/switches voor de thuisgebruiker, een dual speed switching hub is idd een combinatie van 2 hubs.
Een hub is goedkoop (al vanaf 129 euro voor 24 poorts), een switch wordt exponentieel complexer naarmate het aantal poorten toeneemt. Een dual speed switching hub is dan ook vooral handig wanneer je verschillende snelheiden wilt gebruiken en toch veel aansluitingen wilt hebben, dan wordt een switch nl extreem duur.
Waarom ze dat in 8 poorts uitvoering maken wanneer je voor 100euro een 8 poort switch kunt hebben is mij een raadsel.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Wat 'switching' HUBs van andere merken doen weet ik niet, maar een 3Com 3c16753 8 poorts switching hub is dus goed, een switch van een willekeurig merk zal ook altijd werken. Persoonlijk zou ik gaan voor een 3Com, of je nou een HUB of switch neemt, die zijn wat betreft snelheid, backpanes en latency's gewoon net wat beter dan sitecom of zo. Mits je het geld ervoor hebt, een kennis van mij is nog altijd erg tevreden over een no-name switch, hoe dan ook, ten opzichte van de 10 Mbit nu, ga je er altijd op vooruit :9

• Barreljan

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Topicstarter
hmm alles info en ik weet nu echt zeker genoeg en ik ga (hoop dat me vader toestemt) voor de 3Com 3C16734B 8port 10/100Mb Dual Speed Switch op
www.mr-at.nl (staat op de voorpagina)

• Sine
  • Laatst online: 18:45
Op zondag 10 februari 2002 15:21 schreef RolandWitvoet het volgende:

[..]

Nee dus :(
Dat geldt voor een switch, niet voor een switching hub. En switching hub is niets anders dan een hub die (in zijn geheel) naar keuze op 10 op 100Mbit werkt.
Dat weet ik nog zo net niet ...

ik heb aan de uplink van m'n 10/100 switch een 10/100 switching hub hangen met een paar nic's op 10 en een paar op 100 ...

k zal het meteen ff testen

edit:

Het is een Dual speed hub

en er rennen poortjes op 10 en op 100 mbit naast elkaar

no problemo

Repareren doe je zo.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik heb de 16734B hier (ga overstappen op een 16 poorts versie) en ben er altijd heel tevreden mee geweest. Ik doe hem weg voor 110€, als je nog interesse hebt hoor ik het wel.

• RolandWitvoet
  • Niet online
grappig: mr-at.nl prijst het produkt aans als "nieuw" terwijl 3com zelf al "discontinued" meldt.

• OruBLMsFrl

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

mr-at bedoeld waarschijnlijk dat ze nieuw in doos zijn.
Bij 3Com zijn de 16791 en 94 uit, beide 8 poorts switches. de 91 werkt samen met zowel straight kabels als crossover kabels (handig voor laptops) en geeft audio en video streams voorrang op normale data (thuis niet zo nuttig lijkt me). De 94 heeft deze features niet, en is gericht op de mensen met een minder groot budget, maar met de wens van een switch. Maar zelfs de 94 kost nieuw 155€, terwijl ie functioneel gelijk (4016 Mac adressen voor de 94 tegen 1024 voor de 34B, voor alle mensen met 4000 laptops >:) ) is aan de 34B, die voor 125€ te krijgen is bij mr-at. De 91 is een heel mooi dingetje, maar ja, die kost ten opzichte van de 34B gewoon 50€ extra :(

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Terwijl er dual-speed hubs zijn die of alles 10 Mbps, of alles 100 Mbps doen (iemand moest me een URL naar zo'n ding geven voordat ik dat geloofde), zijn de meeste echter intern opgebouwd uit een 10 Mbps hub en een 100 Mbps hub, met daartussen een bridge-schakeling. Zo heb je de lage kosten van een hub, en toch tussen elke 2 stations de maximale snelheid, want als beide 100 aankunnen, doen ze dat ook.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1