ISDN aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 12:43
Hey All,

Ik ben bezig om van analoog naar isdn over te stappen. Het ISDN doe-het-zelf pakket en de Tiptel 21 heb ik al gekocht. Verder heb ik een Dynalink 128 kbps ISDN adaptertje. M\'n server (waar de ISDN adapter inzit) staat op m\'n zolderkamer. De NT1 en Tiptel 21 heb ik in de meterkast opgehangen. Ik heb al een patch utp kabel van de meterkast naar m\'n zolder gelegd (=25 meter).

In het boekje van het dhz pakket staat dat ik de NT1 op een telefoonstopcontat aan moet sluiten, in de woonkamer dus. Dit lijkt mij 100% stierenstront, aangezien het in de meterkast ook moet kunnen. Dat ie niet direct op de buitenlijn aangesloten mag worden snap ik, maar er zit nog een converter tussen de buitenlijn en het telefoonstopcontact.
code:
1
Buitenlijn - Converter - telefoonstopcontact [met 4 draadjes in de converter geschroefd]

Mijn plan is dus gewoon om de 4 draadjes van het telefoonstopcontact uit de converter te schroeven, op de juiste aansluitpunten van de converter een kabel aan te sluiten en die kabel vervolgens in de NT1 te pluggen. Dit is natuurlijk hetzelfde principe als wanneer ik de NT1 op het telefoonstopcontact aansluit.

Als ik me niet vergis zei de Primafoon dude dat dit idee moet werken, dat weet ik echter niet 100% zeker meer. Denken jullie dat dit gewoon goed gaat werken? Ik ben er verzekerd van in ieder geval :)

Op de converter zijn trouwens die kleuren draadjes aangesloten: Rood, Blauw, Oranje, Wit. Ik dacht dat ik de rode en de blauwe aansluitpunten moet gebruiken. Maar, waar moet het aangesloten worden? Rood in punt A in de NT1 of in punt B in de NT1? Of maakt dit niet uit?

Wat ik me ook afvraag (jaja, jullie zijn nog niet van me af >:) ) is hoe ik de 4 draadjes van het telefoonstopcontact op de Tiptel 21 moet aansluiten. Ik moet er nml een stekkertje aanmaken, maar hoe doe ik dat? Ik heb enkel een RJ45 krimptang, en niet voor telefoonstekkertjes.

Verwijderd

Ja dat moet idd lukken!

Denk er wel ff om dat er aan het einde van de lijn een apparaat of een terminator (SCSI idee) moet zitten! En maxima 8 apparaten!

SucceS!

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12
Ik heb gewoon een telefoonstopcontact in de meterkast gemaakt (alleen rood en blauw, dat is genoeg) daar de nt1 op aangesloten en de homevox centrale op de nt1 aangesloten.

• zork
Op zondag 10 februari 2002 14:32 schreef Pc123 het volgende:
Ik heb gewoon een telefoonstopcontact in de meterkast gemaakt (alleen rood en blauw, dat is genoeg) daar de nt1 op aangesloten en de homevox centrale op de nt1 aangesloten.
Dat komt in principe op het zelfde neer. In plaats van een telefoonstopcontact te maken, neem ik gewoon de telefoonkabel die ik bij de NT1 heb gekregen. Die plug ik in de NT1, en het overgebleven stekkertje strip ik. Daarvan draai ik de juiste draadjes in het juiste gaatje, en dan MOET gewoon alles lukken :) (alleen rood en blauw toch :? ) Alleen ben ik er nog niet over uit hoe ik het met de oude lijnen moet gaan doen, het aansluiten op de Tiptel bedoel ik dus.

• zork
*dubbelpost*

• zork
Op zondag 10 februari 2002 14:19 schreef Quakkie het volgende:
Ja dat moet idd lukken!

Denk er wel ff om dat er aan het einde van de lijn een apparaat of een terminator (SCSI idee) moet zitten! En maxima 8 apparaten!

SucceS!
Einde van welke lijn? Kun je dat ff uitleggen plz :?

Verwijderd

je idee klopt wel maar hou wel rekening mee dat als je internet met 128 je niet meer kan bellen want je kan maar 2 lijnen gebruiken.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12
De analoge toestellen sluit je gewoon aan op de centrale met 2 draadjes.

• zork
Hmz, ik zit dus met een klein probleempje. Het gaat om de volgorde van de draadjes.

Op de Converter die op de buitenlijn is aangesloten zitten 4 aansluitpunten voor telefoonstopcontacten. Op die 4 aansluitpunten staat --> 1A - 1B - 2A - 2B. De gekleurde draadjes van het telefoonstopcontact zijn er alsvolgt ingeschroefd. --> 1A (Rood) - 1B (Blauw) - 2A (Oranje) - 2B (Wit). De volgorde van de draadjes in een ministekkertje dat bij de NT1 geleverd was, is. --> Zwart - Rood - Groen - Wit...Moet ik Zwart op de plaats van Blauw, Rood op de plaats van Rood, Groen op de plaats van Oranje en Wit op de plaats van Wit plaatsen? Of moet ik het gewoon op volgorde doen, dus --> Rood/Zwart - Blauw/Rood - Oranje/Groen - Wit/Wit.

Thanx in advance ;)

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 17:32 schreef zork het volgende:

[..]

Einde van welke lijn? Kun je dat ff uitleggen plz :?
De isdn lijnen die vanuit de nt1 komen dienen een terminator te hebben. Staat in de handleiding goed uitgelegd.

Verder heb ik geen idee wat je met een converter bedoelt. Is dat je NT1 ? Verder spreek je ook nog over de NT1 die niet rechtstreeks op de buitenlijn mag. Ik ben je even kwijt.

Maar de situatie zoals die bij mij thuis is:

vanaf de hoofddoos(a) met de prefab telefoon stekker naar de NT1(b).

Vanaf de NT1 rechtsreeks naar m'n quatrovox(c) en via de interne aansluiting een andere ISDN tak richting woonkamer.
In de woonkamer een ISDN aansluitdoos(d) waarop in de ene uitgang de compu(e) zit en in de andere de afsluitweerstand(f).

De Quatrovox bedient de analoge aansluitingen in huis via de oude telefoondraden(g,h,i) die er nog zaten.

[code]
+g
+h
c-+i
|
a--b
| +e
d-+f

Verwijderd

Helaas, je bericht is al gewijzigd door een moderator. Je kunt dit bericht niet meer wijzigen.
Darn, afsluit code vergeten en ik mag niet meer editten, dan maar zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
     +g
     +h 
     c-+i
     |  
  a--b
     | +e
     d-+f

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Inderdaad, je buiten lijn komt binnen in je huis. Daar sluitje dan direct je NT1 kastje op aan.

Dat is het simpele ISDN.

Van je NT1 kastje naar je ISDN adapter een kabel trekken en voila je kan internetten.

Daarnaast van je NT1 kastje naar je TipTel20 een kabel trekken en dan op je tiptel20 alle analoge apparatuur schakelen.

blauw en rood of oranje en wit gebruiken, bij ons thuis werkt blauw en rood niet :? foutje van PTT en is orgineel aangelegd met oranje en wit.

Stel dat je de twee draadjes elkaar laat aanraken (dus kortsluiting op je lijn) dan wordt er in de centrale van de KPN automatisch je connecite geblokkeerd, deze wordt na 10 minuten weer vrij gegeven (zolang er geen kortsluiting is verder natuurlijk ;) )

Oh, als je geen echte ISDN apparatuur gebruikt, dus geen ISDN telefoon of ISDN fax maar alleen een ISDN adapter in je computer hoef je je NT1 kast verder niet van stroom te voorzien. Tis maar dat je het weet..

Iemand misschien hier nog iets op wetend ?
[topic=410215/1/25]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• zork
Thanx dudes :)

Ik weet nu wel hoe ik het aan ga pakken. Met die converter bedoel ik het kastje dat origineel al op de buitenlijn aangesloten is, waar de 4 draden van een telefoonstopcontact in zitten. Ik ga 1a en 1b gebruiken (rood en blauw), moet gewoon lukken :) Op de 2de poort van de NT1 hangt m'n isdn adaptertje, op de 1ste poort hangt m'n TipTel20. Dat gedoe met die afsluitweerstanden is me eerlijk gezegd niet echt duidelijk...:)

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
toen ik nog isdn kreeg heeft de monteur (jaja ik heb het laten aan leggen, stom he?)er gelijk 2 telefooncontactdozen naast de ,toen nog duofox, geplaatst.
gelukkig kwam een jaar later de kabel ter beschikking
scheelde ongeveer 350 gulden per maand!
Pagina: 1