Iiyama geeft geen creditnota ?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 12:09
Na heel wat problemen met de nieuwe Iiyama monitors en de Iiyama mensen zelf.
Ben ik samen met Iiyama tot een creditnota gekomen om op die manier mijn geld terug te krijgen.
Het probleem dat zich nu weeral eens voordoet is het volgende.
Wie betaalt mij de monitor terug? Iiyama of de winkel waar ik de Iiyama monitor destijds kocht?
De oorspronkelijke monitor is tot drie maal door een ander serienummer vervangen en als laatste éénmaal door een ander model.
De winkel zegt: ik kan de monitor niet crediteren om de volgende redenen:

1) het gaat nu om een ander model en ander serrienummer
2) aankoopwaarde ligt anders dan op de factuur vermeldt
3) inruilperiode is voorbij
4) Iiyama dit probleem zelf moet oplossen omdat zij de monitors hebben omgeruild staan wij machteloos t.o.v. de dealer.

Iiyama zegt: Wij kunnen geen creditnota van de monitor rechtstreeks aan de klant (particulier) overmaken.
En dit om de volgende redenen:

1) de monitor is niet rechtstreeks bij Iiyama aangekocht
2)De winstmarge reeds verdiend is door de dealer en de winkel
3) De winkel is de enige die een creditnota kan vragen

Ik zit nu tussen twee vuren, namelijk Iiyama en de winkel waar ik de monitor destijds kocht.
Hoe kan dit kinderachtige gedrag opgelost worden?
Wie kan me hier raad geven?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
hoelang heb je de monitor al :?

< 1 jaar, --> winkelier
> 1 jaar, --> weet niet hoe lang Iiyama garantie geeft, maar dan --> Iiyama :)

• Moris
Op zondag 10 februari 2002 13:33 schreef veldmuis het volgende:
hoelang heb je de monitor al :?

< 1 jaar, --> winkelier
> 1 jaar, --> weet niet hoe lang Iiyama garantie geeft, maar dan --> Iiyama :)
De factuur is van 02/10/2001 (winkel)
De laatste omgeruilde monitor is bijna 3 weken oud (Iiyama).

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op zondag 10 februari 2002 13:36 schreef Moris het volgende:

[..]

De factuur is van 02/10/2001 (winkel)
De laatste omgeruilde monitor is bijna 3 weken oud (Iiyama).
2/10 als in 2 oktober of als in 10 februari :?

ligt er maar aan hoe je het bekijkt, amerikaans of europees ofzo :P

maar k neem aan oktober, dus fijn naar de winkelier, en gewoon zorgen dat je een goeie monitor krijgt, eventueel een andere als dit niet werkt.

als de winkelier moeilijk gaat doen, laat m even zien hoe groot GoT is en hoe slechte reclame dit zou zijn voor m >:)

want ik wordt erg nieuwsgierig naar de naam van die winkelier ;)

Verwijderd

De winkel is de rechtspersoon waarmee U een koopovereenkomst heeft. Is ondeugdelijke waar geleverd, dan zijn zij aansprakelijk. Het heeft dan niets met garantie of fabrikanten te maken.

• Moris
Op zondag 10 februari 2002 13:38 schreef orc het volgende:
De winkel is de rechtspersoon waarmee U een koopovereenkomst heeft. Is ondeugdelijke waar geleverd, dan zijn zij aansprakelijk. Het heeft dan niets met garantie of fabrikanten te maken.
Als ik je goed begrijp is de winkel de enige die verplicht is een creditnota te vragen aan Iiyama.
Om op die manier mijn geld terug te kunnen geven.
Indien zij het weigeren kan ik gerechterlijke stappen nemen t.o.v. de winkel.
Juist?

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je kunt zowel de fabrikant als de winkelier aanspreken (ketenaansprakelijkheid).

Wel irritant als fabrikant en winkelier zich zo opstellen. Zo word je als consument gedwongen om gerechtelijke stappen te nemen wil je je recht krijgen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

wat voor een monitor van iiyama hebbie nu dan en welke had je toen in de winkel gekocht??

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Moris
Op zondag 10 februari 2002 14:15 schreef ReseTTim het volgende:
wat voor een monitor van iiyama hebbie nu dan en welke had je toen in de winkel gekocht??
Mijn éérste monitor was de Iiyama PRO 453 (HA901D).
Mijn vierde en laatste is de Iiyama PRO 454 (HM903DT) :(
Zie volgende topic,
[topic=395619]

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik had een heel verhaal dat je naar Iiyama Nederland moet gaan en net zoveel monitoren daar moet bekijken tot er een goeie bijzit en die dan nemen en als ze allemaal slecht zijn, geld terug!!!! Mijn verhaal was veel langer maar door dat klote chello kon ik die post niet verzenden...en ik heb nu geen zin meer om het allemaal opnieuw in te typen.

Verwijderd

winkelier is jouw zaken relatie, en dus aansprakelijk,
ook als is de garantie door frabrikant zelf verzorgt,
monitor bij winkelier afgeven, zij moeten creditnota vragen
aan fabrikant, en jij moet van winkelier geld terug vorderen, geef ze 14 dagen om het te regelen, en anders naar de rechter.

Verwijderd

Klopt wat Meatloaf en Orc zeggen. Je hebt alleen met de winkelier te maken. Hij heeft je geld, hij moet het crediteren.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 23:05

backupdevice

No Risk , Full Push

Je moet toch echt bij IIyama zijn voor dit geval. Winkeliers kunnen binnen 8 dagen probleemloos een doa monitor omruilen, als er stukken zijn na 8 dagen, kunnen de winkeliers niks meer regelen.

In de wet staat duidelijk dat de winkelier aansprakelijk is, maar door de "mooie" garantie regels van IIyama moet je voor problemen bij IIyama zijn. Naar de winkelier gaan heeft weinig zin.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
IIyama geeft een creditnota die een winkel zou moeten betalen? Zo werkt het dus niet....

IIyama verzorgt de complete service vanaf het moment van aankoop, met de winkel waar je hem gekocht hebt heb je feitelijk niks meer te maken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

IIyama geeft je een brakke monitor en als hij dan via hen omgeruild wordt, dan zou ik gewoon bij Iiyama gaan zeuren.

Ik zag dat het om een 19" ging, die dingen zijn niet echt goedkoop, dus als ik jou was zou ik iig even naar de rechtswinkel gaan en kijken wat nu precies je rechten zijn en evt de winkel en/of iiyama voor de rechter slepen.

Maar dit is wederom slechte reclame voor iiyama. Ik denk dat als ze dit zouden lezen, ze toch zouden proberen de service te verbeteren.
Want ik weet zeker dat ik niet nog een iiyama koop, hoewel ik zeer tevreden ben met mijn VMP510

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:37
Hoewel het hier al gezegd is, moet de winkelier je een creditnota geven. Je hebt namelijk de monitor bij hen gekocht. Iiyama heeft verder niets te maken met de aankoop van de monitor.

Dus gewoon naar de winkelier gaan en een creditnota eisen. Je moet waarschijnlijk een hoop stampij maken want de winkeliers willen (bijna) nooit meewerken.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op maandag 11 februari 2002 11:26 schreef Jeroen Blom het volgende:
Hoewel het hier al gezegd is, moet de winkelier je een creditnota geven. Je hebt namelijk de monitor bij hen gekocht. Iiyama heeft verder niets te maken met de aankoop van de monitor.

Dus gewoon naar de winkelier gaan en een creditnota eisen. Je moet waarschijnlijk een hoop stampij maken want de winkeliers willen (bijna) nooit meewerken.
Doe dat dan vooral op een druk moment >:)
Dat helpt serieus, want dan gaan de potentionele klanten in de winkel er heel snel vandoor (en werkt de winkelier ineens stukken beter mee).

• mr_obb
  • Laatst online: 12:59

mr_obb

Lakse Perfectionist

Op maandag 11 februari 2002 11:31 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

Doe dat dan vooral op een druk moment >:)
Dat helpt serieus, want dan gaan de potentionele klanten in de winkel er heel snel vandoor (en werkt de winkelier ineens stukken beter mee).
Dat is dus een echte klote actie. Je moest eens weten hoe irritant het is als 'iemand die in zijn recht staat' de hele boel bij elkaar scheld.

Mijn advies: Spreek met Iiyama en de winkelier af dat Iiyama het geld naar de winkelier stort en dat jij je geld terug krijgt van de winkelier. Het beste kan je dit op een rustig moment doen en rustig met de winkelier overleggen. Als hij weet dat hij geld van Iiyama krijgt wordt hij een stuk toegeeflijker. Niet meteen dreigen met rechtszaken, maar gewoon proberen rustig op te lossen.

Je kan altijd nog boos worden zullen we maar zeggen :)

Veel succes.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ga eens praten met een wetswinkel (of iemand die er werkt). Misschien kunnen die je verder helpen.

Wanbeleid is ook beleid.

• Moris
Graag wil ik iedereen alvast bedanken voor de reactie's op deze topic.
Mijn lief en diplomatisch vrouwtje (ja, ik zie ze nog graag)
gaat morgen met de winkel praten.
Hopenlijk komen beiden dan tot een snelle en positieve oplossing.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Als ie het doet wil ik hem wel kopen voor een leuk bedrag :P hehe

..::System Specs::..

Verwijderd

Ik werk zelf bij een IIyama dealer en het volgende:
De garantie afhandeling is die via de dealer gegegaan?
Zo ja:
Dealer kan via de garantieafhandeling de monitor crediteren !
Zo nee:
Jammer maar IIyama heeft zijn best voor je gedaan en kan alleen maar de monitor omruilen voor dezelfde of vervanger en is er totaal geen sprake van een creditnota.
Wettelijk heb je een omruilgarantie van 14 dagen: geen poot om op te staan dus ! Het kan alleen coulance zijn van de dealer om hem te crediteren. Leer voor de volgende keer zint eer ge een product koopt !!!

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Feit blijft dat er sprake moet zijn van een deugdelijk werkend apparaat. Indien hier geen sprake van is, kun je naar mijn mening zowel de winkelier (dealer) als de fabrikant (importeur) aanspreken op haar verplichting de overeenkomst na te komen. En met die overeenkomst bedoel ik dan de levering van een monitor waarvoor jij betaald hebt en in ruil waarvoor men een goed werkende, kwalitatief aanvaardbare monitor moet leveren.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Op maandag 11 februari 2002 11:26 schreef Jeroen Blom het volgende:

helaas heb je geen gelijk, je moet bij de fabrikant zijn, die WILT zelf de service verlenen, en daarbij hoort ook de reclamaties bij.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Iiyama kan nooit zelf beslissen dat een winkelier een monitor moet crediteren. Als hun dat vinden mogen ze die fijn zelf betalen.....

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op maandag 11 februari 2002 11:38 schreef mr_obb het volgende:

[..]

Dat is dus een echte klote actie. Je moest eens weten hoe irritant het is als 'iemand die in zijn recht staat' de hele boel bij elkaar scheld.
Het is ook niet de oplossing die ik direct zou pakken, gelijk beginnen te schelden, maar op het moment dat ze niet luisteren moet je er behoorlijk wat druk op leggen.
Mijn tip: blijf beleefd en ga niet schelden/flamen daar schiet je niets mee op. Maar blijf aandringen totdat ze toegeven, ik weet zeker dat dat helpt.
(en met schelden kom je dus niet echt ver, maak het vaak zat mee op mijn werk, mensen die beginnen te schelden, dan weet ik toch wel heel snel die release knop te vinden).

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Op dinsdag 12 februari 2002 10:16 schreef dominator het volgende:
Iiyama kan nooit zelf beslissen dat een winkelier een monitor moet crediteren. Als hun dat vinden mogen ze die fijn zelf betalen.....
Precies, klant regelt met IIyama een regeling, indien IIyama een credit wilt geven wordt dit kortgesloten met dealer

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

Op maandag 11 februari 2002 20:28 schreef gveerman het volgende:
Ik werk zelf bij een IIyama dealer en het volgende:
De garantie afhandeling is die via de dealer gegegaan?
Zo ja:
Dealer kan via de garantieafhandeling de monitor crediteren !
Zo nee:
Jammer maar IIyama heeft zijn best voor je gedaan en kan alleen maar de monitor omruilen voor dezelfde of vervanger en is er totaal geen sprake van een creditnota.
Wettelijk heb je een omruilgarantie van 14 dagen: geen poot om op te staan dus ! Het kan alleen coulance zijn van de dealer om hem te crediteren. Leer voor de volgende keer zint eer ge een product koopt !!!
BLAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT

ik zou het wetboek er nog maar even op na slaan als ik jullie was. Het is al een keer gezegt, maar in dit geval slaat transactie op de partijen die met elkaar gehandeld hebben en uit welke transactie ene probleem voortkomt. In dit geval dus de consument en de WINKELIER. Dit is de leverende partij voor de consument.

Ik zal het je sterker vertellen, dat jaar garantie is leuk en aardig, maar het wetboek gaat niet uit van dat jaar maar van de periode dat men redelijkerwijze mag verwachten dat een product bij normaal gebruikmee gaat.

De, aan de consument leverende partij, de winkelier dus, heeft een product geleverd dat niet de leeftijd haalt welke je er redelijkerwijze van zou mogen verwachten. De winkelier zal het probleem dus moeten oplossen. Je kan het probleem overigens ook aan de geschillencommissie voorleggen hoor.

Of bel , als je lid bent, even met de consumentenbond....

Er is echter 1 maar aan dit verhaal, gelijk hebben is 1, gelijk krijgen is 2.

De vraag is dus aan jou, hoever wil je gaan om op 2 uit te komen...

greetimngzzzz

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja idd een hoop onzin.
De koop is gesloten met de winkelier. Deze is en blijft verantwoordelijk voor de garantie, Iiyama is slechts een derde partij. De winkelier dient jou te crediteren en zijn administratie is jouw probleem niet. Dat moet hij maar weer met Iiyama oplossen, dat is het risico dat HIJ loopt door die monitors te verkopen.

Ik zou echter verder niet moeilijk doen, maar ervoor zorgen dat de winkelier jou een vergelijkbare monitor levert van een ander merk.

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55
Als je een nieuwe monitor krijgt voor een kapotte krijg je opnieuw garantie. Dus je zit nog makkelijk in die twee jaar. Je hebt de monitor gekocht bij de winkel dus moet de winkel jou het geld terug geven jij hebt niks je maken met Iiyama. Hun moeten het regelen.