Op zondag 10 februari 2002 22:31 schreef dreeke het volgende:
de foute serie van IBM is nog steeds de 75GXP, niet de 60GXP
De 60GXP serie is net zo hard een foute serie...is onderhevig aan dezelfde problemen, komt misschien ietsiepietsie minder vaak voor omdat de behuizing van binnen anders is, maar komt er gewoon op neer dat ook in die serie zware problemen zijn..
En doet IBM er iets aan? NEE, calculeren 't gewoon in onder verlies voor hun en hebben schijt aan 't dataverlies dat "jij" hebt als klant..
Kan me Quantum nog herrinneren, hadden ooit een serie met problemen (die veel minder voorkwamen dan huidige IBM) en wat deden zij? klats..ALLE HDs uit die serie mochten terug...klanten, zelfs als ze de problemen niet hadden, konden ding terug sturen en kregen nieuwe grotere schijf ervoor terug... (en dat kon toen wel, jaaaaaren geleden...)
Verder on-topic:
Die Maxtors zijn geen problemen mee, prima schijven..
Waar de meeste problemen door ontstaan zijn BUGGY kabels...ATA-100 bekabeling van brakke kwaliteit, of self-rounded kabels wat met 't nodige gestuntel gedaan is..
En dan roepen veel mensen "maar mijn oudere maxtor/ibm/seagate/wd deed 't perfect op dezelfde kabel"
Ja kan wel zijn, maar intern heeft Maxtor nieuw algoritme in de schijf gemaakt voor ATA-133 snelheden dat gewoon gevoeliger is voor transmissie problemen op de kabel..
(dit staat zelfs ergens in Maxtor's whitepapers voor de ATA-133 standaard)
Met goede, duurzame bekabeling dus (over het algemeen) geen problemen..
En voor degene die problemen had met de HD, zou zeggen hang 'em eerst eens aan een normale oude ata-33 kabel en kijk eens hoe hij daar onder reageert..
Wat ik ook redelijk vaak heb zien voorkomen is dat er van die slungeltjes in de winkel lopen die die dingen gewoon uit hun handen laten donderen...of de HD los op een grote doos leggen, dan de doos aan een kant optillen en zo de doos willen slepen...pats, HD op de grond...
En ja ja...HDs kunnen tegenwoordig tegen zoveel Gs aan valkracht...nou ik geloof 't nog gewoon weg niet..