It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.
Die SiS zou ik niet nemen, geen gezellige drivers, 2D heb ik op die resolutie mijn twijfels over. Ook over refresh daarop...Op zondag 10 februari 2002 12:00 schreef cosmoOo het volgende:
ik ben op zoek naar een pci vidoekaart voor mijn 3de moniter. de eerste 2 zitten op een matrox g450 agp en dat werkt goed. nu zoek ik dus een pci kaartje om 1600x1200x32 op 75 hertz op mijn 3de monitor te geven.
8mb moet volgens mij voldoende zijn, weet alleen niet wat voor ramdac nodig is. het liefst ook een beetje goede 2d (3d is niet belangrijk)
wat ik tot nu toe gevonden heb is:
matrox g450 pci 150,- (nogal duur)
8mb sis pci 35,- (goede 2d ?, 75hz ?)
matrox g200 pci 8mb (niet te krijgen)
matrox millenium 2 8mb (ook niet te krijgen)
het is nu voor win2k maar wil misschien ook een dual boot maken met linux.
Ok, ff zoeken (/me gaat ff zoeken)
Hehe heb iets gevonden. http://www.flectiondirect.com/HTML/ dan naar multimedia, video en Image Accel4 videokaart. Lijkt me een aardige kandidaat. Ik heb zelf ook 2 videokaarten gebaseerd op de chipset van die kaart, hij is goed... Ik weet zo niet of er linux drivers voor zijn, maar gezien hoeveel van deze kaarten er wel niet in gebruik zijn (in Packerd Bell en Compaq machines zitten er erg veel) zullen die er ook wel zijn.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.
150 Euro, en als je toch alleen maar 2D wilt...ik begrijp 'm wel...Op zondag 10 februari 2002 18:11 schreef Necrobic het volgende:
Wat wil je nou man? Wel goede 2D (matrox) maar 150 is te duur? OMG wel 3 monitoren op 1600x1200@32bbp 75hz laten draaien maar 150 is teveel. Ik niet snappen.
Bovendien ik heb dus al voor 30 Euro al een kaart voor 'm gevonden die voor de functionaliteit die hij gebruikt volstaat... Ok, de 2D zal een tikje minder zijn dan van die Matrox, maar volgens mij nog voldoende (helaas geen 1600*1200 monitor hier om te testen
Waarschijnlijk wil hij programmeren oid en veel code tegelijk kunnen lezen, verspreid over 3 schermen?
Flightsimulator schijnt ook met meerdere schermen te kunnen, ook cool
http://www.matrox.com/mga/products/mill_g450/pci_faq.cfm
Anders zou ik op een veilingsite op zoek gaan naar een G200 of Millenium II af en toe vind je er wel eens eentje.
Ik zou die SIS als laatste redmiddel gebruiken 2d is niet al te schitterend.
En koop zeker geen TNT2 M64 PCI
Geen nVidia hier, we hebben het over goede 2DOp zondag 10 februari 2002 18:25 schreef duncanvdlinden het volgende:
150 euro is idd veel voor zo'n kaartje je koopt er bijna een gf4 mx 440 voor
Een Voodoo3 dat weet ik zo niet. Die zijn een stuk warmer (ik weet dat de Voodoo 3 3000 kaartjes een heatsink hadden waar je spontaan een hartstilstand van krijgt, en die worden nog verschrikkelijk heet). Bovendien zijn ze duurder dan de kaart waar ik op wees...
Als de 2D van die voodoo beduidend beter is dan van die voodoo is het een overweging, maar ik weet niet waar je daar een vergelijking van terug kunt vinden.
Nog een beestje....http://www.abgcomputers.nl/SVGA_Cards/Matrox_Mystique_220_4MB_(2+2)_SGRAM_RETAIL deze kan geloof ik ook wel 1600*1200@75hz aan...
volgens mij moet het gewoon voor veel minder als 150,- euro kunnen en ik vind 150,- idd best veel. en ik heb maar 1 extra monitor dus dualhead is niet echt nodig.Wat wil je nou man? Wel goede 2D (matrox) maar 150 is te duur? OMG wel 3 monitoren op 1600x1200@32bbp 75hz laten draaien maar 150 is teveel. Ik niet snappen
prijs is iig mooi. eens even zoeken hoe de driver support is. heb je zo'n kaart in gebruik voor een 2de monitor ?Hehe heb iets gevonden. http://www.flectiondirect.com/HTML/ dan naar multimedia, video en Image Accel4 videokaart. Lijkt me een aardige kandidaat. Ik heb zelf ook 2 videokaarten gebaseerd op de chipset van die kaart, hij is goed... Ik weet zo niet of er linux drivers voor zijn, maar gezien hoeveel van deze kaarten er wel niet in gebruik zijn (in Packerd Bell en Compaq machines zitten er erg veel) zullen die er ook wel zijn.
het is een amd systeem maar opengl of dvdmax heb ik toch niet echt nodig en zal dus denk ik niet voor problemen zorgen.Als je een intel systeem hebt kun je voor de G450 PCI kiezen. Niet alle functies worden ondersteund op een non intel systeem zie
http://www.matrox.com/mga/products/mill_g450/pci_faq.cfm
die zijn volgens mij ook niet meer echt goed te krijgen.Probeer ergens een Voodoo3 2000 PCI te scoren
idd, ik heb gewoon altijd veel programma's tegelijk open en wil gewoon de ruimte hebben op mijn desktop, en ik kon een 3de monitor goedkoop kopen en ziet er wel leuk uit zo op mijn bureauWaarschijnlijk wil hij programmeren oid en veel code tegelijk kunnen lezen, verspreid over 3 schermen?
Ja die zag ik ook, maar volgens mij is 4mb te weinig om 32 of 24 bits kleuren te krijgen. 16bits moet misschien wel lukken maar heb liever meer maar is misschien toch wel een goede oplossingedit:
Nog een beestje....http://www.abgcomputers.nl/SVGA_Cards/Matrox_Mystique_220_4MB_(2+2)_SGRAM_RETAIL deze kan geloof ik ook wel 1600*1200@75hz aan...
Driver support van Ati, dus dat zit wel snor volgens mijOp zondag 10 februari 2002 18:52 schreef cosmoOo het volgende:
prijs is iig mooi. eens even zoeken hoe de driver support is. heb je zo'n kaart in gebruik voor een 2de monitor ?
Ik heb 2 monitoren aan m'n pc...primaire kaart met Ati Rage Pro Turbo voor gewoon Windows e.d. en als secundaire kaart een S3 ViRGE (2MB, ding hoeft toch niet hoger dan 800*600 16 bits kleur) om films te kunnen bekijken op een monitor die op een wat relaxtere plaats staat dan voor een bureaustoel...idd, ik heb gewoon altijd veel programma's tegelijk open en wil gewoon de ruimte hebben op mijn desktop, en ik kon een 3de monitor goedkoop kopen en ziet er wel leuk uit zo op mijn bureau
Inderdaad, 4 MB is wellicht wat weinig...maar ik dacht, laat ik het toch even posten...Ja die zag ik ook, maar volgens mij is 4mb te weinig om 32 of 24 bits kleuren te krijgen. 16bits moet misschien wel lukken maar heb liever meer maar is misschien toch wel een goede oplossing
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Elsa was hier 1 van de weinige uitzonderingen op dacht ik... Dat waren geloof ik zo'n beetje de best nVidia 2D'ers... Helaas bestaat Elsa nu niet meer...Op zondag 10 februari 2002 19:57 schreef Abbadon het volgende:
4MB is 100% zeker weten te weinig voor 1600*1200 en 32bit kleuren (en je wil op alle schermen zelfde kleurdiepte omdat sommige programma's anders vreemd kunnen doen). € 150 is misschien wat veel, maar als je je zaakjes goed voor elkaar wil hebben moet je zeker niet op onderdelen bezuinigen; erger je je later alleen maar aan, helemaal als je er vaak mee werkt. Ik zou zeggen kijk voor een 2e hands G200 8MB of anders gewoon zo'n nieuwe G450 PCIOh, wat betreft de 2D kwaliteit van nVidia, ik ben ook een enorme Matrox aanhanger geweest (en nog steeds hoor
) en heb nVidia lange tijd uit mijn bakken geweerd, maar ik heb me hier een stel Elsa's die bij 1600*1200 nagenoeg dezelfde kwaliteit leveren (zeg een subjectieve 97~98% v.d. G400 kwaliteit)
En je kunt het ook zo bekijken...ik heb een GF2MX200 gehad en die had een 2D die zo vaag was dat het nog opviel op een 15" monitor uit het jaar 0
En wie z'n zaakjes goed voor elkaar wil hebben koopt goedkope onderdelen en tweakt ze net zolang tot ze goed werken
Da's een slecht voorstel, een kaart die overbodig duur is voor wat deze persoon ermee wil, een behoorlijk 3D gedeelte waar je wel voor betaald wat niet nodig is, en nVidia GF2MX = rotte 2D (zou zeer bijzondere uitzondering zijn)Op zondag 10 februari 2002 20:28 schreef Tom S. het volgende:
Creative Geforce 2 MX 32MB DDR PCI ?
Sla deze maar over...
Ik heb hem zelf, en ik vind dat ie een behoorlijke 2d kwaliteit heeft. Natuurlijk niet van het kaliber Matrox, maar toch.Op zondag 10 februari 2002 20:30 schreef W3ird_N3rd het volgende:
[..]
Da's een slecht voorstel, een kaart die overbodig duur is voor wat deze persoon ermee wil, een behoorlijk 3D gedeelte waar je wel voor betaald wat niet nodig is, en nVidia GF2MX = rotte 2D (zou zeer bijzondere uitzondering zijn)
Sla deze maar over...
They made me do it.
Ook in 1600*1200? De GF2MX die ik had was een snertkaart, als je nooit iets anders hebt gezien denk je wel dat het scherp is, maar zodra je een echte videokaart hebt gezien...aaah!Op zondag 10 februari 2002 20:32 schreef Tom S. het volgende:
[..]
Ik heb hem zelf, en ik vind dat ie een behoorlijke 2d kwaliteit heeft. Natuurlijk niet van het kaliber Matrox, maar toch.
En er zijn betere alternatieven, een GF2MX is relatief snel op 3D, daar betaal je mooi wel voor en vervolgens gaat de topicstarter dat toch nooit gebruiken...waarom zou je er dan voor betalen? De GF2MX (ok, een Leadtek, voor wie het wil weten) die ik in mijn comp had gezet als vervanger van mijn Ati Rage Pro Turbo was stukken waziger dan mijn Ati videokaart. Uiteindelijk voelde ik me zo opgelicht F170,- (gulden) te hebben betaald voor zulke belabberde 2D dat ik de kaart uit m'n pc had gesloopt en mijn Ati weer had teruggezet (en wat een opluchting, alles was weer scherp!). Zelfs op een resolutie van 1024*786 op een 15" monitor was er zo'n gigantisch verschil tussen die 2 kaarten, dan heeft die Geforce zich bij mij wel bewezen!
En voor mij meteen nVidia, ik vind het schandalig om zo'n afvalbak te hebben en er niet bij te zeggen dat de 2D afschuwelijk is. Ik mag toch wel verwachten dat de 2D van zo'n "geweldige" geforce minstens zo goed is dan de 2D kwaliteit van mijn good old Ati uit '98?
Heleboel veranderd
Waarom niet, is niks mis mee. Als je er geen rtcw opp wil spelen, maar wel fatsoenlijk beeld wil zou ik deze nemen, en het kost bijna niks.Op zondag 10 februari 2002 18:30 schreef KeiFront het volgende:
En koop zeker geen TNT2 M64 PCI
* Gisae heeft ooit een tnt2 gehad, en wil hem nu graag weer terug
Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?
Weet iemand of een TNT2 M64 PCI op 1600*1200 scherp beeld geeft?Op zondag 10 februari 2002 20:42 schreef C}{@0$ het volgende:
[..]
Waarom niet, is niks mis mee. Als je er geen rtcw opp wil spelen, maar wel fatsoenlijk beeld wil zou ik deze nemen, en het kost bijna niks.
* Mentalist heeft ooit een tnt2 gehad, en wil hem nu graag weer terug
Gok eens!Op zondag 10 februari 2002 20:53 schreef W3ird_N3rd het volgende:
[..]
Weet iemand of een TNT2 M64 PCI op 1600*1200 scherp beeld geeft?
Een TNT2 M64 is gewoon een schandalig dure kaart voor de kwaliteit en snelheid die je krijgt.
Ik dacht al dat voor dat geld de 2D kwaliteit snert zou zijnOp zondag 10 februari 2002 21:28 schreef KeiFront het volgende:
[..]
Gok eens!
Een TNT2 M64 is gewoon een schandalig dure kaart voor de kwaliteit en snelheid die je krijgt.
Weinig keuze voor onze topicstarter zo. Toch maar die Ati, of een Matroxje zoeken in vraag en aanbod oid... Voorzover ik trouwens nog over mijn Ati kan vertellen, in 1280*1024 (hoogste wat mijn monitor aankan) is het beeld nog zo'n beetje leesbaar, maar mijn monitor is de beperkende factor voor scherpte.. En een GF2MX200 is stukken waziger dan die Ati.
Op zondag 10 februari 2002 18:34 schreef W3ird_N3rd het volgende:
[..]
Geen nVidia hier, we hebben het over goede 2D(sorry alle nVidia fans maar over het algemeen worden nVidia kaarten toch met behoorlijk slechte filters uitgerust zodat je een afschuwelijke 2D krijgt)
Een Voodoo3 dat weet ik zo niet. Die zijn een stuk warmer (ik weet dat de Voodoo 3 3000 kaartjes een heatsink hadden waar je spontaan een hartstilstand van krijgt, en die worden nog verschrikkelijk heet). Bovendien zijn ze duurder dan de kaart waar ik op wees...
Als de 2D van die voodoo beduidend beter is dan van die voodoo is het een overweging, maar ik weet niet waar je daar een vergelijking van terug kunt vinden.
edit:
Misschien is dat wat voor?
edit]
39
Over die GF4 zullen we het maar niet hebben, maar als je zegt dat alle leadteks een goede 2D hebben dan heb je óf de GF2MX200 van leadtek niet gezien, óf je weet totaal niet waar je over praat.Op maandag 11 februari 2002 07:53 schreef duncanvdlinden het volgende:
Waarom geen nvidia hier. de leadtek gf4 heeft zekers een goeie 2d, zoals alle leadteks. Maarja deze is agp dus daar hebben jullie nix aan.
[..]
Het zal het eerste wel zijn, niet?
Shit, we gaan wel erg offtopic zo.
Waar is de topicstarter eigenlijk?
Verwijderd
gekocht destijds voor 150 gulden dus ruim onder je budget.
Al zou dat gebeuren, dan is het nog geen serieuze optie omdat je dan teveel betaald voor het 3D gedeelte..en dat gaat de topicstarter niet gebruiken. Zou zonde zijn dus.Op maandag 11 februari 2002 13:00 schreef Tom S. het volgende:
Jullie denken dat de Geforce4 in PCI word uitgebracht?
ik denk dat ik maar een g450pci ga halen, hij is dan misschien een beetje duur maar het is wel kwaliteit en kan er later zelfs een 4de monitor op aansluiten
als ik nog ergens een 2de hands g200 vind is het ook goed maar dat zie ik zo snel niet gebeuren.
4 monitoren? Wat voor bureau heb jij?Op maandag 11 februari 2002 13:52 schreef cosmoOo het volgende:
ik vind nvidia niet echt een oplossing, en ik ga zeker geen geforce 4 gebruiken voor alleen 2d. een geforce 2mx zou een redelijke oplossing zijn als hij goede 2d heeft en ik ben het er mee eens dat dat niet het geval is bij nvideo.
ik denk dat ik maar een g450pci ga halen, hij is dan misschien een beetje duur maar het is wel kwaliteit en kan er later zelfs een 4de monitor op aansluiten
als ik nog ergens een 2de hands g200 vind is het ook goed maar dat zie ik zo snel niet gebeuren.
Herinner me trouwens dat ik die Rage chip van mij ook al eens op 1280 een mooi scherp beeld had laten geven... Die haalt 1600 ook nog wel goed..
Nvidia kaarten slecht in 2d, pffff
Ik lever zelf zat pc'tjes uit met allerhande kaarten erin.
Nvidia is echt niet beduidend slechter als de rest.
Dat is gewoon een argument van niet Nvidia bezitters om het kopen af te raden aan anderen. Vreemd dat je een Nvidia kaart kunt beoordelen als je een Matrox hebt
Neem gewoon en TNT 2 M64 of een vanta, die zijn scherp genoeg voor die resolutie. Niet zo'n kloon halen waar je nog nooit van gehoord hebt, want die kunnen idd slecht zijn, daar wordt op elk onderdeel bespaard.
Zo, om het geheel af te maken, ik heb zelf zowel Nvidia als Matrox als 3DFX kaartjes gehad, oh ja en ook nog een Rendition.
Ik heb zelf ook een 3DFX Voodoo 5 en die is redelijk kwa 2D kwaliteit en heb zelf ook een Geforce 2 gehad en de 2D daarvan was niet echt denderend te noemen zeker bij resoluties boven 1280 X 1024. De moderne ATI (radeons) zijn naar het schijnt ook degelijk kan hierover zelf niet oordelen want ik heb er nooit een gehad, maar ik weet dat de oude ATI videokaarten goede 2D hadden. De nieuwe Geforce 4 zou volgens de reviews beter moeten zijn kwa 2D maar eerst zien en dan geloven, heb al zoveel slechte geforce kaarten gezien kwa 2D, gelukkig is de 3D kwaliteit van Nvidia kaarten heel goed.Op maandag 11 februari 2002 14:48 schreef KillerAce_NL het volgende:
Wat een onzin lees ik hier zeg.
Nvidia kaarten slecht in 2d, pffff