To Redirect or Not To Redirect, thats the question

Pagina: 1
Acties:

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Ik zit met een vaag probleem... Ik probeer in de group policy de "mijn documenten" te verwijzen naar een share op de server.

Aldus alle dingen die ik gelezen heb kan je de "mijn documenten" redirecten naar \\<server\<share>\<map>

Dit werkt ook wel naar bijvoorbeeld:
\\server\Userdata$\zoetjuh\Mijn Documenten

Ook naar bijvoorbeeld:
\\Server\Userdata\%username%\Mijn Documenten

Maar WHY werkt dit niet iets in de vorm van:
\\<server>\%username%\Mijn Documenten.
Zodat ik direct in de share (?) van de aan te melden gebruiker (Zoetjuh in mijn geval) verwijs naar de <map> "Mijn Documenten".

Ofwel:
\\server\%username%\Mijn Documenten
Als aanmeldnaam Zoetjuh:
\\server\zoetjuh\Mijn Documenten

Ik heb toch niet voor niets iedereen een persoonlijke map gegegeven? :? Of MOET ik een share "Userdata" aanmaken ofzo en dan dus verwijzen via die share (zoals hierboven genoemd):

Het liefst gebruik ik %username% als <share> en niet vanuit één algemene "Userdata" <share>. Maar ken/kan dit soms niet van lieve :r Microsoft?

(Ik hoop dat jullie me nog kunnen volgen trouwens)

Hellup!!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

_Arthur

blub

Meestal is alleen de 'root van de homedirectory' geshared op een server. Dus bv \\server\homedirectory

Dus dit is 1 maal een share op de server.

Wat jij zou willen, zou betekenen dat je ALLE gebruikers directories moet gaan sharen. Dat is nogal wat werk als je er 5000 hebt :) Verder is dit niet zo'n nette oplossing, want als je dan de server aanklikt in je netwerkomgeving, dan zie je opeens 5000shares en zie je door de bomen het zogenaamde bos niet meer.

Stel, je wilt dit toch doen, en je wilt niet die 5000shares zichtbaar hebben voor andere gebruikers, kan je de userdirectory sharen als 'username$'. Met de $ er achter wordt ie hidden en is hij dus niet te zien in een netwerkomgeving maar hij is er wel!

Dan zou je nu dus een mapping naar \\servername\username$\Mijn Documenten kunnen maken.

Speelze!

• Zoetjuh
I know.

Nu gaat het om een thuisnetwerkie en maakt het aantal shares me niet uit (heb laatst bij een bedrijf gezeten met 900 tot 1200 shares ofzo, maar toch.. dat ging nog :))

Maargoed, okee sharen/redirecten als:
\\server\<username>$\Mijn Documenten
lukt ook wel.. Het gaat me juist om:
\\server\%username%\Mijn Documenten
Of eventueel dus idd hidden:
\\server\%username%$\Mijn Documenten

Het gaat mij erom dat ik met me Win 2K Server de variable username niet kan gebruiken voor de share-naam...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:47

_Arthur

blub

Het zal toch een van de oplossingen moeten worden zoals je zelf al had gevonden.

->
Bijvoorbeeld dus:

En %username% kan je met een $ gebruiken zodat de andere users de andere directories niet kunnen zien.

• Zoetjuh
Vind ik opzich nog geen slecht idee. Ik heb rights op al die usermappen (houd ik toch gewoon zo <-- Zoetjuh koppigheid). Maar als ik de Userdata map nou ook share voor alle gebruikers.... ja, net zo makkelijk

Userdata: All users alle share rechten*1
Zoetjuh: Alleen Zoetjuh alle share rechten
Keesjuh: Alleen Keesjuh alle share rechten
Pietjuh: Alleen Pietjuh alle share rechten
Jantjuh: Alleen Jantjuh alle share rechten

*1: kan wel vervuilen dan opzich, das wel jammer.. Aah neuh, gooi ik op die map zelf NTFS-restricties en geef ik niet door aan de mapjes er onder...

Mijn documenten redirect naar:
\\server\userdata\%username%\Mijn Documenten

Dat zou inderdaad zonder problemen moeten werken ja..

Thanks you

(Wat loop ik ook te kloten ook eigenlijk)