[CM] fan voltage op led-display

Pagina: 1
Acties:

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 09:05
Ik had al een tijdje een schakelaar in m'n kast zitten om m'n 2 CPU-fans en 2 van m'n casefans te kunnen schakelen tussen 7 en 12 volt, maar dat is dus niet echt bijzonder... Maar nu kwam ik gisteren bij een vriend van me thuis, en zag ik een pentium 75 staan die ik hem tijden geleden gegeven had... En dat ding had dus zo'n aarzig led-display om het aantal MHz aan te geven... Dus die heb ik er even uitgesloopt, en gebruik ik nu om aan te geven op hoeveel volt m'n fans lopen :D

En uiteraard pics: ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~bruces/voltled1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~bruces/voltled2.jpg

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
Stoer! :D
Hoe heb je dat precies gedaan, schema's? :)

• BrZ
Op zondag 10 februari 2002 01:52 schreef Phreak het volgende:
Stoer! :D
Hoe heb je dat precies gedaan, schema's? :)
mja, hij geeft dus gewoon 7 of 12 aan, hij geeft niet echt het voltage, dat dat ff duidelijk is ;)

Maar ik ga wel ff met m'n digicam aan de slag ;)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
Op zondag 10 februari 2002 01:55 schreef BrZ het volgende:

[..]

mja, hij geeft dus gewoon 7 of 12 aan, hij geeft niet echt het voltage, dat dat ff duidelijk is ;)

Maar ik ga wel ff met m'n digicam aan de slag ;)
Begrijp ik, maar toch heb je een schemaatje :P

Verwijderd

Zo'n blokje sloop je meestal kant en klaar uit een oude pc. Met jumpertjes kan je dan het getal instellen. Ding heeft 3 aansluitingen 0 en 2x +12v / +5v. Die ik heb gezien dan.

• BrZ
mja, heb geen echt schema, wel net ff met paint aan de slag geweest om m'n display ff duidelijk te maken :P

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~bruces/leddisplay.jpg

Rood, geel en blauw zijn om de getallen in te stellen. Een verticale jumper is een lijntje die bij beide standen aan moet, een horizontale op de bovenste rij alleen op de eerste, en een horizontale op de onderste rij alleen op de 2e stand..

Oranje is 5 volt voeding.

Groen is om ledjes op aan te sluiten (power led en turbo led)

En paars is het boeienste :P daar zat namelijk de turbo schakelaar op aangesloten :)
als pin 1 en 2 verbonden zijn laat het display het eerste getal zien, bij pin 2 en 3 het 2e getal...

Dus wat doen we... we nemen een dubbel polige schakelaar, gebruik de 1e 3 pinnen om de fans te kunnen schakelen tussen 7 en 12 volt (op de normale manier) en de 2e 3 pinnen verbind je met dat led-display..

sim-pel :7

• BrZ
Hmmz.. weet iemand eik hoe ik de (3) punten op het display werkend krijg :?

Verwijderd

Cool gedaan man, k wou dat ik dat kon, maar ben niet zo technisch enzo :P

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02
Leuk bedacht en zo technisch hoef je er niet voor te zijn. Hij maakt gewoon gebruik van de werking van dat display. Als je nu echt het ware voltage kon laten weergeven dan was je lekker technisch bezig. Dit is gewoon lekker slim bedacht :)

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 15:12 schreef Frijns.Net het volgende:
Als je nu echt het ware voltage kon laten weergeven dan was je lekker technisch bezig.
Noem je dat technisch? oude multimeter (of zo'n goedkoop dingetje) uit elkaar slopen, draadjes aansluiten, displaytje inbouwen en je bent klaar *D

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 13:05

ReseTTim

Chocolate addicted

hmm leuk ID ik heb hiero nog een displaytje liggen misschien gebruik ik dat ding nogwel hiervoor :) :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ah hier zat ik dus op te wachten...ik heb nog een ouwe highscreen-bak staan met zo'n displaytje..ik moet alleen ff weten hoe het werk. TNX! :D

I reject your reality, and substitute my own.

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 22:36

C@SP

Biertje ??

Ik heb hier nog twee displays liggen die de werkelijke voltages kunnen weergeven. Ik zat er al aan te denken om die in te bouwen, maar dan kan ik maar van een of twee fans het voltage zien terwijl ik er meer heb, schiet ook niet echt op.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• BrZ
Op zondag 10 februari 2002 16:18 schreef StB het volgende:

[..]

Noem je dat technisch? oude multimeter (of zo'n goedkoop dingetje) uit elkaar slopen, draadjes aansluiten, displaytje inbouwen en je bent klaar *D
sssst ;)
Pagina: 1