Toon posts:

[PHP] mail versturen, smtp configuratie *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wil graag op mijn website een contact gedeelte waarin de bezoekers een "form" invullen met hun commentaar e.d. en dat mailtje moet naar mijn e-mailadres komen.
Ik heb dit:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?
   Naam="Naam: $naam\n"; 
   $Email="E-mail: $email\n"; 
   $Bericht="Bericht: $bericht\n"; 
   mail("mijn@emailadres.com", "$onderwerp", "$Naam $Email 
         $Bericht");
?>

$naam, $email, $bericht $onderwep...krijg ik doorgestuurd van 'form1'.
Ik kan me amper voorstellen dat dit zal werken ;), want ik heb nergens een mailserver aangegeven...waar moet ik dat doen??...En ondersteunen alle mailservers PHP "mail()" functie??...
Alvast Bedankt

edit: UTFS..is n.v.t.!!!

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

In m'n WINNT dir staat php.ini daar staat dit in:

[mail function]
; For Win32 only.
SMTP =

; For Unix only. You may supply arguments as well (default: 'sendmail -t -i').
;sendmail_path =

Dus daar kun je alles voor de mailserver instellen.

• elnino
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op zaterdag 09 februari 2002 23:44 schreef J_L_O het volgende:
Ik kan me amper voorstellen dat dit zal werken ;), want ik heb nergens een mailserver aangegeven...waar moet ik dat doen??...En ondersteunen alle mailservers PHP "mail()" functie??...
Alvast Bedankt
Als je bij een server host, heeft die dat als het goed is al voor je geregeld. Als je een eigen UNIX-server hebt zul je Sendmail moeten gebruiken, draai je Windows zul je in php.ini een SMTP-server instellen.

edit: Je schrijft: Ik kan me amper voorstellen dat dit zal werken. Testen kan geen kwaad hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Euhmmm...ik heb geen eigen web/mail server :(. Maar mijn school server ondersteund wel php..en ontvang wel mail via de server....waar moet ik in het betsand (blaat.php) aangeven dat ik die server wil gebruiken??

• elnino
Op zaterdag 09 februari 2002 23:51 schreef J_L_O het volgende:
Euhmmm...ik heb geen eigen web/mail server :(.
Hoe draai je dan PHP?

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:58
gebruik de mailserver van je provider, als deze dat ondersteund.. meestal als je wel een eigen mailserver hebt op een adsl/kabel lijntje, zal je toch ook een mailrelay moeten kiezen, en dat zal ook een mailserver van je provider zijn

• Fatamorgana

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Op zaterdag 09 februari 2002 23:51 schreef J_L_O het volgende:
Euhmmm...ik heb geen eigen web/mail server :(.
Je moet gewoon een mailserver instellen waar de server waar PHP op draait access toe heeft. Dan moet het werken. Ik draai ook geen mailserver, maar kan gewoon de mailserver van m'n provider gebruiken.

• elnino
Op zaterdag 09 februari 2002 23:53 schreef Fatamorgana het volgende:
Je moet gewoon een mailserver instellen waar de server waar PHP op draait access toe heeft. Dan moet het werken. Ik draai ook geen mailserver, maar kan gewoon de mailserver van m'n provider gebruiken.
Maar de topicstarter geeft ook aan dat hij geen webserver draait... hoe kan hij dan ooit PHP draaien? Dat vind ik er nogal vaag aan...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 23:53 schreef Fatamorgana het volgende:

[..]

En waar geef ik in het bestand aan en hoe; dat ik een bepaald server wil gebruiken??

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Bovendien staat in de php manual een prima voorbeeld van hoe je een mailtje moet versturen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 23:55 schreef elnino het volgende:

[..]

Maar de topicstarter geeft ook aan dat hij geen webserver draait... hoe kan hij dan ooit PHP draaien? Dat vind ik er nogal vaag aan...
Via een mijn school account ;)...ze hebben daar een webserver die PHP ondersteunt

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:58
Op zaterdag 09 februari 2002 23:55 schreef elnino het volgende:

[..]

klopt.. waarom heeft ie dan een mailserver nodig..
Als hij zijn php script ergens heeft draaien, kan ie het gewoon proberen.. meestal zal het niet lukken, ivm security en spamming, maar misschien heb je geluk. Dit natuurlijk niet als het een betaalde provider is. Dan heb je meestal wel een mailserver of relay

• Fatamorgana

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Op zaterdag 09 februari 2002 23:56 schreef J_L_O het volgende:
En waar geef ik in het bestand aan en hoe; dat ik een bepaald server wil gebruiken??
Precies zoals ik zei, kijk in de file PHP.INI en zoek naar het volgende: [mail function]

Daar kun je dat instellen.

Gewoon ff proberen of het mailen misschien al wel werkt, heb je dat al eens gedaan?

• elnino
Op zaterdag 09 februari 2002 23:57 schreef J_L_O het volgende:
Via een mijn school account ;)...ze hebben daar een webserver die PHP ondersteunt
De meeste servers zijn UNIX-servers en hebben meestal ook wel Sendmail erop staan...

Maar heb je het nu al uitgetest?

Verwijderd

Topicstarter
PHP:
1
2
3
<?
   Naam="Naam: $naam\n";    $Email="E-mail: $email\n";    $Bericht="Bericht: $bericht\n";    mail("mijn@emailadres.com", "$onderwerp", "$Naam $Email          $Bericht");
?>

ff samengevat: ...dus ALLEEN dit zou moeten werken. Dus ik hoef nergens aan te geven welke mailserver ik wil gebruiken.

• Fatamorgana

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Op zondag 10 februari 2002 00:02 schreef J_L_O het volgende:
ff samengevat: ...dus ALLEEN dit zou moeten werken. Dus ik hoef nergens aan te geven welke mailserver ik wil gebruiken.
Als ze die server goed geconfigged hebben dat de mail goed staat moet het gewoon werken ja.

• elnino
Op zondag 10 februari 2002 00:00 schreef elnino het volgende:
Maar heb je het nu al uitgetest?
Op zaterdag 09 februari 2002 23:58 schreef Fatamorgana het volgende:
Gewoon ff proberen of het mailen misschien al wel werkt, heb je dat al eens gedaan?
Op zaterdag 09 februari 2002 23:49 schreef elnino het volgende:
edit: Je schrijft: Ik kan me amper voorstellen dat dit zal werken. Testen kan geen kwaad hoor.
Een woord: testen! ;)

Verwijderd

[..]

Niet in je script, maar:
Op zaterdag 09 februari 2002 23:48 schreef Fatamorgana het volgende:
In m'n WINNT dir staat php.ini daar staat dit in:

[mail function]
; For Win32 only.
SMTP =

; For Unix only. You may supply arguments as well (default: 'sendmail -t -i').
;sendmail_path =

Dus daar kun je alles voor de mailserver instellen.
Op zaterdag 09 februari 2002 23:49 schreef elnino het volgende:

[..]

Als je bij een server host, heeft die dat als het goed is al voor je geregeld. Als je een eigen UNIX-server hebt zul je Sendmail moeten gebruiken, draai je Windows zul je in php.ini een SMTP-server instellen.
Gewoon lezen he :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 00:04 schreef elnino het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]

Een woord: testen! ;)
Sorry....'k had het een uur geleden getest, maar ik heb nogsteeds niets gekregen in mijn hotmail box..En ik heb ook geen errors o.i.d. gezien.

• elnino
PHP:
1
2
3
4
5
6
<?
   Naam="Naam: $naam\n";
    $Email="E-mail: $email\n";
    $Bericht="Bericht: $bericht\n";
    mail("mijn@emailadres.com", "$onderwerp", "$Naam $Email          $Bericht");
?>

Er zit trouwens nog wel een typo in dit stukje PHP, Naam moet natuurlijk $Naam zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Typo geeft nix, ik heb "$Naam" in mijn code...maar ik was te snel waardoor ik '$' niet had geselecteerd.

• elnino
Op zondag 10 februari 2002 00:14 schreef J_L_O het volgende:
Typo geeft nix, ik heb "$Naam" in mijn code...maar ik was te snel waardoor ik '$' niet had geselecteerd.
OK... Maar je krijgt echt geen foutmeldingen bij het versturen? Want mail() geeft namelijk een foutmelding als er geen verbinding met de SMTP-server of Sendmail gemaakt kon worden. Misschien staat de error-reporting uit? Of probeer eens een or die()-constructie te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
:'(....or die geeft iets aan..Dus dit betekent dat die mailserver het niet doet. :(

• elnino
Op zondag 10 februari 2002 00:20 schreef J_L_O het volgende:
:'(....or die geeft iets aan..Dus dit betekent dat die mailserver het niet doet. :(
En ik neem aan dat je school ook geen toegang tot de php.ini geeft... Dat is balen...

Maar misschien is er iemand op het internet die het hele SMTP-protocol met fsockopen() heeft nagebouwd en dat je die kunt gebruiken (je hebt van die mensen)... (Moet het niet op safe-mode draaien)

Verwijderd

Topicstarter
Maar TNX voor alles :)...zal verder zoeken

• elnino
Op zondag 10 februari 2002 00:27 schreef J_L_O het volgende:
Maar TNX voor alles :)...zal verder zoeken
Misschien heb je hier iets aan: http://phpmailer.sourceforge.net/...

Als SMTP-server kun je dan gewoon bijvoorbeeld je provider gebruiken (of een andere SMTP-server).

Succes!

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb je topic-titel even wat opgeleukt en duidelijker gemaakt.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Pagina: 1