Toon posts:

[VB.NET] Stoeien met CDO om een HTML mail te sture

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

ik ben nu bezig met het "overstappen" van VB6 naar VB.NET

Ik ben nu bij een punt aangekomen dat ik wil mailen met mijn VB programma.

In VB6 sleep je wat MAPI controls naar je form en na wat properties goed te hebben ingesteld ben je al goed op weg.

Maar in VB.NET heb je geen MAPI meer (want het is oud) maar moet je gebruik maken van CDO.

Is er iemand die hier al mee bezig is geweest want de documentatie op internet van VB.NET + CDO laat wel wat te wensen over..niet veel dus.

Als iemand hints en tips heeft, welkom! Ik weet nu simpelweg niet waar ik het zoeken moet omdat de documentatie hierover nihil is (wat ik kan vinden althans).

VS.NET is natuurlijk vrij nieuw, dus het is wel voor te stellen. Maar het zou mooi zijn als dit gaat werken.

• AntonicKnight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09-2025
Wat enorm toevallig want ik ben al een aantal dagen bezig met VB.NET (ik ben een enorme beginner met Visual Basic) en in die tijd heb ik een prachtig e-mail programma gemaakt waarmee je berichten kunt maken, er zit zelfs een adresboek bij maar zo langzamerhand kom ik bij het probleem:

Hoe kan ik mijn e-mail berichten verzenden??

Ik ben dus ook benieuwd of iemand een oplossing heeft???

MacBook Pro (mid-2010) || 2.4 GHz Core 2 Duo || 2x2GB || 64 GB OCZ Vertex + 640GB Samsung HM641JI || Eizo S2232WE-BK || Bose Companion II

Verwijderd

de System.Web.Mail Namespace al es bekeken?

Verwijderd

CDO zijn 'unsafe' (unmanaged) components, en worden afgeraden in een 'managed/safe' omgeving, bv pure C# of VB.net code. GEbruik de .NET framework equivalenten.

• AntonicKnight
Dus hoe schrijf ik dan de code om het bericht te versturen??
Ik zie geen method zoals bijv. System.Web.Mail.MailMessage.Send() of zoiets...

Hoe verstuur ik het bericht?

MacBook Pro (mid-2010) || 2.4 GHz Core 2 Duo || 2x2GB || 64 GB OCZ Vertex + 640GB Samsung HM641JI || Eizo S2232WE-BK || Bose Companion II

Verwijderd

Ehh het mag niet maare RTFM!!...

uit de docs van de MailMessage Class
Provides properties and methods to construct an email message
uit de docs van de SmtpMail Class
Provides properties and methods to send an email attachment using the SMTP mail service built into Microsoft Windows 2000.
Kortom met de MailMessage Class maak je een mailtje, met de SmtpMail class verstuur je 'm..

• AntonicKnight
Sorry ik had niet bij de SmtpMail class gekeken. Er zitten zelfs nog wat examples bij dus ik kan weer een stuk vooruit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ook.

Bedankt voor het duwtje in de goede richting!

Blijft wennen dat VB.NET, maar over een tijdje wil ik niks anders meer.

Ik moet mezelf nog afleren om stiekum nog even iets te bakken of de compatibiliteit van VB6 te gebruiken.

Ik heb net VB6 ge-uninstalled en nu kan ik niet meer terug.

Binnenkort toch maar s kijken voor een andere machine, want het vreet kracht en geheugen. Zo'n dikke Compaq EVO lijkt me wel wat :7
Pagina: 1