Win2k verzint gateway

Pagina: 1
Acties:

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 21:58
Raar probleem... Sinds kort heb ik zowel kabel als ADSL. Die 2 heb ik uit elkaar getrokken, daardoor is de ADSL verhuist van een Linux machine naar een Windows 2000 adv. srv. machine. Al die tijd dat ADSL hier de enige aansluiting was, had Windows dus zijn default gateway richting de Linuxmachine staan en dat liep als een trein...

Nu is de ellende dat ik de Default gateway weg heb gehaald en de nic aan met ADSL via DHCP een ip laat krijgen. Zou moeten werken natuurlijk... Alleen als ik de server opstart, komt ADSL even op gang en daarna verdwijnt ie weer (allemaal tijdens het opstarten). Doe ik na het volledig opstarten een ipconfig, dan zie ik weer netjes de default gateway terug die ik net verwijderd heb, waardoor ADSL dus niet meer werkt... en nee, ik heb niet op cancel geklikt...

De LAN nic heet een statisch ip adres, dus het komt niet via een DHCP server...

Iemand bekend hiermee???

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Wil je eens rustig alles uitleggen want ik snap niet wat je bedoeling is en wat er juist mis gaat ?

En dit lijkt me meer iets voor [forum=19]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

-->NT

• Whizzer
Het leek mij redelijk duidelijk, maar ik zal het opnieuw vertellen, maar zal de 2 internetverbindingen vervangen door 1......

Ik had mijn ADSL verbinding aan een Linux machine hangen, deze routeerde mijn lannetje richting internet. In het LAN gedeelte staat ook een Windows 2000 adv. server.

Nu heb ik mijn ADSL verbinding met getweaked modem verschoven richting de Windows machine (om redenen, hij kan niet terug), zodat deze een directe internet verbinding heeft.

Doordat het modem getweaked is, krijg ik een ip-adres via DHCP via dat modem.

Als aanpassing heb ik dus aan de LAN zijde de default gateway weggehaald, zodat er nog maar 1 default gateway is, via de ADSL-verbinding...

Na een reboot van windows krijg ik tijdens het opstarten verbinding met de ADSL, echter verdwijnt deze na korte tijd weer en heeft ie, nadat ie volledig is opgestart, weer spontaan de oude default gateway (toen Linux nog de ADSL lijn had).

Ik was dus benieuwd naar de oplossing hiervoor.

Ik hoop hiermee duidelijk gemaakt te hebben wat het probleem is. Omdat het Windows was die de gateway verzon, heb ik na enige twijfelen hem in dat forum gezet, leek me beter. Echter blijf ik zelf natuurlijk ook bezig en inmiddels staat het topic wel goed, want die default gateway kwam niet meer terug na wat geneuzel in de registry.

Het probleem is nu alleen echter dat ik wel tijdens het booten de ADSL connectie hou, alleen verdwijnt ie op een gegeven moment helemaal. Doe ik een ipconfig in een dos-box, dan staat er bij de adapter die aan de ADSL hangt:
Autoconfiguration IP Adres: 0.0.0.0
Subnet Mask: 0.0.0.0

Kijk ik net weer, is het weer veranderd, nu staan er de windows adressen als ie geen IP kan krijgen: 169.254.250.244 mask 255.255.255.0.... :? ADSL gaat ook niet meer aan de gang tot ik hem opnieuw opstart (disable en enable werkt niet, ook niet een ipconfig /release en /renew. Ik vind het uiterst vreemd.

Weet iemand een oplossing??

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

De dhcp server vanop je getweaked alcatel modem reageerd dus niet op de dhcp requests van je server. Ben je zeker dat die dhcp server wel runt ?
Normaal krijg je dan ook de default gateway via dhcp van je modem maar ja, zonder dhcp antwoord heb je niets.
Het ligt aan je modem...
Tenzij er iets mis is met de dhcp client van je win2k AS bak. Maar dat lijkt me niet.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Whizzer
Het modem reageert wel op DHCP requests... Tijdens het booten heb ik namelijk gewoon een connectie, die op een gegeven moment weer verdwijnt.... Ikzelf heb meer het idee dat de Linux Machine (nu met kabel) en de Win2k machine (met ADSL) wat routing tabellen heen er weer gooien en dat daarom mijn ADSL verdwijnt...

Of zeg ik nu iets vreemds???

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Linux en win2k zullen nooit routing tabellen over en weer gooien (2 totaal verschillende OS-en)!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 10 februari 2002 20:07 schreef Froggie het volgende:
Linux en win2k zullen nooit routing tabellen over en weer gooien (2 totaal verschillende OS-en)!
Een OS doet dat zoiezo nooit. Enkel routing protocollen doen dat. Je kan ook wel routes verkrijgen via een DHCP server. Of ze zelf ontdekken via eavesdropping...
Maar dat staat alleen default uit.
ICMP router discovery staat wel standaard aan. Misschien dat je linux bakje reageert op die discovery berichten :?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Whizzer
Ik denk het probleem wel op te kunnen lossen door de tweak weer ongedaan te maken, dat zal binnenkort toch moeten, dan krijgt de windows machine geen ip meer toegewezen maar staan ze allemaal keihard ingesteld...

Ik had ook al het vermoeden dat OS'en niet met routingtabellen gaan overgooien, maarja, als je ideeën op zijn, dan ga je het in rare hoeken zoeken hè....

Of die ICMP dinges aan staan op m'n linux bak... ik heb geen flauw idee. hoe zie ik dat???

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Kan het zijn dat je Linux bakkie RIP staat te broadcasten en dat je Win2K luistert naar RIP broadcasts?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1