Toon posts:

Fan & solderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voedingsfan maakt na het opstarten ontzettend veel lawaai en trilt: de hele kast voel je trillen.
Ik wil dus een nieuwe fan installeren (Papst?) maar weet niet of ik dan echt moet gaan solderen of dat ik simpelweg de draden kan verbinden.
Ik wil dit pertinent zelf doen, en ben een beginner op dit vlak.
De fan draait blijkbaar op 12 volt, zijn hier ook varianten op?
Op het moederboard zit nog een kleine (werkloze) stekkerverbinding waarop staat "powerfan". Kan ik daar iets mee ?

Kirzov

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[wat loos geijl over je powerfan aansluiting op je mobo :P]
Wat er op je mobo zit is waarschijnlijk een 3-pins aansluiting voor een 2de extra FAN, of je daarmee iets kan weet ik niet zeker, je kan natuurlijk een FAN met een 3-pins vrouwtjes aansluiting zo modden dat hij een kabel heeft van een meter en vervolgens dan een gaatje in je voeding waardoor het kabeltje van de FAN kan en dat je dan de FAN i.p.v. je momentele standaard voeding-FAN erop zet.

Maarja, dat is allemaal vrijwel moeilijk werk om niks IMO aangezien het alleenmaar wat trillen is en dat kan je waarschijnlijk oplossen door de schroefjes van de FAN aan te draaien :P

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

meestal zit die fan aansluiting op het mobo voor de voeding vrij dicht bij de voeding dus met een std kabel van een fan moet dat wel lukken, moet je alleen een gaatje in je voeding maken om je stekkertje er doorheen te krijgen.

je kan natuurlijk ook gewoon een kroonsteentje gebruiken in je voeding en dan je nieuwe fan aansluiten op de aansluiting van je oude. of je moet het dus solderen en isoleren.

sommige betere voedingen werken ook met stekkertjes in je voeding maar de vraag is dan maar of je nieuwe fan zo'n stekkertje heeft.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Topicstarter
Geen punt dus om het met kroonsteentjes op te lossen of, indien er een stekker aan de nieuwe fan zit, deze te verbinden met de powerfan-stekker van het moederboard.
Uiteraard had ik de hele voeding, behuizing en de fan al twee keer in en uit elkaar gehaald en ligt het niet aan moertjes die loszitten.
Ik weet nu genoeg, ik ga experimenteren.

Bedankt voor de replies.