Toon posts:

ping apart werkt wel samen niet. Hoe nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk met 2 pc's via een hub. Als ik beide pc's ping zien ze zichzelf wel maar elkaar niet. De beide pc
's branden wel op de hub. Het netwerk heeft het een keer gedaan, maar bij nog een keer opstarten van de pc heeft hij het niet meer gedaan.

Kan het liggen aan het opstarten? Ik start de pc's op met een gebruikersnaam (naam van de pc) en wachtwoord.

Wat kan ik nog doen

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:59
Het lijkt me duidelijk dat dit aan de hardware ligt,
het is logisch dat een pc zich zelf kan pingen, dit gaat gewoon lokaal, dus niet via de nic.
Je kunt proberen de kabels te veranderen, of een cross-kabel er tussen te doen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

Topicstarter
Kabels zijn getest en zijn goed. En hoe kan het dan dat ik beide pc's wel zie branden op mijn hub?? Als de kabels niet goed zijn dan brand de connectie van de kabel toch ook niet op de hub.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:59
Misschien heb je een nic verkeerd geinstalleerd, ik denk dat je in de search heel veel over dit probleem kunt vinden.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:49

Pogostokje

* twiet *

Als je ping 127.0.0.1 doet dan is het logisch dat je antwoord krijgt.
Maar ping nu eens naar het IP-adres van de eigen netwerkkaart? Als dat wel gaat en je kan niet de andere computer pingen dan heb je waarschijnlijk de gateway niet goed staan. Of een instelling daar in de buurt. Wat heb je ingesteld?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik bij de ene pc 192.168.0.1 en de andere 192.168.0.2 en die ip adressen gebruik ik ook bij het pingen

Bij de gateway heb ik niks ingesteld.

Ik gebruik op beide pc's win 98

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Vul dan op beide PC's als gateway het eigen IP adres in, dus bijvoorbeeld op de 1e PC doe je:
IP adres 192.168.0.1 met netmask 255.255.255.0 en gateway 192.168.0.1

Dan zal het wel werken.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt nog steeds niet

Nog steeds ping local host werkt wel
Nog steeds ping eigen ip werkt wel
Maar ip andere pc niet

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Je krijgt echt te zien:

Pinging 192.168.0.1 with 32 bytes of data:

Request timed out.

Of iets anders?

Als je ook geen router, firewall, winroute, etc... hebt geinstalleerd en er verder ook geen andere netwerk-kaarten aanwezig zijn in de PC's klinkt dit misschien toch als een hardware probleem.

Knipperen de lampjes op die HUB wel heel kort als je pingt?
Probeer eens een cross-cable direkt aan te sluiten tussen de PC's?

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg echt "time out"

De leds op de hub(waar de beide kabels van de beide pc's op aangesloten zijn) branden gewoon allebei. Als de kabel niet goed is kan er toch geen lampje op de hub branden. Dus is de kabel ok. Zo gauw ik een van de pc's opstart begint het lampje op de hub te branden

Het netwerk heeft al eens gewerkt. Maar het is bij 1 keer gebleven. Toen ik later de pc weer eens opstarte had ik geen netwerk meer

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een idee waarom ik de andere pc niet kan pingen?

Kan iemand mij dit nu beantwoorden:

Ledjes van beide pc's branden wel op de hub, dan kan ik toch uitsluiten dat de kabel kapot is of niet.

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 11:24 schreef marciao het volgende:
Iemand nog een idee waarom ik de andere pc niet kan pingen?

Kan iemand mij dit nu beantwoorden:

Ledjes van beide pc's branden wel op de hub, dan kan ik toch uitsluiten dat de kabel kapot is of niet.
Nee helaas niet. Wat je kan uitsluiten is dat 2 v/d 4 benodigde aders wel goed zijn. Echter niet dat alle 4 goed zijn.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
je hebt ook niet een van de kabeltjes in de uplink port van de hub zitten? Beetje vaag dit hoor. Leen es een hub of switch van iemand en probeer het daar eens mee.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een keer verbinding gehad met het netwerk, dus neem ik aan dat alle aders in de kabel goed zijn. De kabels zitten ook goed aangesloten op de hub.

Na nog een keer opstarten het ik nooit geen verbinding meer gehad met het netwerk, maar er is dus wel 1 keer verbinding geweest

• 0siris
kun je een crossover netwerkkabel tussen die 2 nics zetten? als DAT niet werkt, is er echt iets met die nics aan de hand. Als dat WEL werkt, is het toch de bekabeling of hub

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen crosskabel, maar misschien een domme vraag, wat is een nics?

• 0siris
Op zondag 10 februari 2002 11:44 schreef marciao het volgende:
Ik heb geen crosskabel, maar misschien een domme vraag, wat is een nics?
nics ZIJN network interface cards oftewel netwerkkaarten. Enkelvoud is dus nic. (dan weet je dat als je die term vaker tegenkomt!)

Verwijderd

Topicstarter
Volgends mijn systeem info werken de nics correct en zijn goed geinstalleerd. De lampjes branden van de nics en er zijn geen conflicten

• 0siris
Op zondag 10 februari 2002 11:47 schreef marciao het volgende:
Volgends mijn systeem info werken de nics correct en zijn goed geinstalleerd. De lampjes branden van de nics en er zijn geen conflicten
Da's leuk en aardig voor je, maar werken doet het niet heh. Oftewel: ga iets doen zodat het WEL werkt, het kan nog steeds van alles zijn.
* 0siris probeert aan te geven dat nu toch wel zo'n beetje alle oplossingen gegeven zijn en dat marciao het nu eens zelf moet gaan proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik zeker heel leuk, maar alle oplossingen heb ik al geprobeerd en als ik het zelf wist zou ik hier niks posten. Ik had gedacht dat de mensen op deze forum meer wisten dan ik vandaar.

Maar wel heel hartelijk bedankt voor de inzet natuurlijk

Verwijderd

1. Check of je alle protocollen heb geinstalleerd: TCP/IP [Externe Toegang & Realtek BLa Bla bla] Netbios en ipx zijn ook wel handig. Die MS client moet ook worden geinstalleerd en je moet printers/bestanden delen aanvinken.
2. Heb je dit allemaal al gedaan. Doe het dan ff opnieuw [Het blijft win 98 >:) [Hou cd bij de hand]

3. Vul bij beide PC's dezelfde werk groep in BV: LAN. Start de comp's opnieuw op. En vul bij netwerk wachtwoord dezelfde gebruikersnaam in bv LAN.
4. werkt het nog niet? Start ---> RUn ---> winipcfg en verniew de boel es. POst ook ff wat er staat.

NB.
Ik heb hier een LAN van 5 computers die eerst op win 98 draaiden en dat was ook een heel gezeik na format. Win2k is nu wel een verademing. Maar goed dat is jouw keus.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

1. Check of je alle protocollen heb geinstalleerd: TCP/IP [Externe Toegang & Realtek BLa Bla bla] Netbios en ipx zijn ook wel handig.
Nou, alleen tcp/ip is genoeg hoor. Netbui en ipx zijn niet handig want die gebruik je beide toch niet en geven alleen maar overhead.
Die MS client moet ook worden geinstalleerd en je moet printers/bestanden delen aanvinken.
Heeft niks te maken met het al of niet kunnen pingen van de andere partij.
3. Vul bij beide PC's dezelfde werk groep in BV: LAN. Start de comp's opnieuw op. En vul bij netwerk wachtwoord dezelfde gebruikersnaam in bv LAN.
En dit helaas ook niet. ;)
4. werkt het nog niet? Start ---> RUn ---> winipcfg en verniew de boel es. POst ook ff wat er staat.
Hij werkt zonder DHCP server, dus dat gaat ook niet.

Zware nacht gehad? :)

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Ehm.
Zeg, je hebt toch niet toevallig zone-alarm en dat soort spul op een van beide PC's draaien he?

En ik blijf een voorstander van de crosscable-test. ;)

Verwijderd

Als je WinXP hebt, moet je even kijken of die "Firewall" niet aanstaat bij je LAN-connectie. Eigenschappen van LAN en dan Advanced, en dat rothokje uitvinken.

Hier lag het bij mij aan.

edit: Aargh, zie net dat je 98 hebt |:(

• 0siris
Op zondag 10 februari 2002 11:54 schreef marciao het volgende:
Dat ik zeker heel leuk, maar alle oplossingen heb ik al geprobeerd
Dat is niet waar: je hebt nog niet de crosscable test gedaan en je hebt nog niet getest met een andere hub. Eigenlijk heb je dus nog lang niet alles gedaan
Ik had gedacht dat de mensen op deze forum meer wisten dan ik vandaar.
Ik wil niet zeggen dat ik meer weet dan jij, maar als je niet doet wat we zeggen houdt het natuurlijk een heel eind op!
Maar wel heel hartelijk bedankt voor de inzet natuurlijk
Graag gedaan ;)

Pagina: 1