Toon posts:

Wat is een goede mailserver voor linux?

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een mailserver gaan draaien op linux. Maar wat is nu de "beste" en veiligste mailserver?

Ik hoorde dat sendmail niet echt veilig is. Tevens is het instellen ook wat lastiger.

Kortom welke smtp server en welke pop3 server kan ik het beste gebruiken.

(Ik gebruik Slackware 7.1, maar ik denk dat dat niet van belang is)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ik heb exim

roelt :)

voor pop3: qpopper geloof ik
ik heb geen pop3 meer ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
exim en qpopper doen het prima hier.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:44
Twee goede en veilige MTA's

Postfix: http://www.postfix.org
Qmail: http://ds9a.nl/qmail/top.html

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:49

Pogostokje

* twiet *

Ik heb jaren met volle tevredenheid Exim gebruikt op diverse domeinen. Werrukt erg goed en heeft me nooit in de steek gelaten.

Mailboksjes lezen was met een simpele IMAP4 daemon die voor buitenaf onbereikbaar was dmv vuurmuurtje.

Mail poppen bij ISP deed ik met fetchmail, meer uit gemakzucht omdat ik die als eerste tegenkwam. ;)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik gebruik ook Exim en Qpopper. Deze werken beide erg goed en zijn makkelijk te installeren :)

Verwijderd

Exim :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,

het is dus duidelijk dat exim en qpopper makkelijk en goed te gebruiken zijn.

Dus die ga ik dan morgen maar eens uitproberen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Op dit moment Sendmail voor SMTP, Amavis-milter voor virusscannen en Washington IMAP voor POP3 en IMAP.

ben nu bezig een SMP machine te configureren die dat zwikje vervangen gaat:

Sendmail voor SMTP, Amavis-milter voor virusscan, Cyrus IMAP voor POP3 en IMAP.

Sendmail heeft me de afgelopen 3 maand nooit in de steek gelaten, dus waarom iets anders?

En dan is er ook nog zoiets als Qmail. Sommigen zweren erbij, ik vind het 100x nix. Kan het hier maar niet fatsoenlijk aan de praat krijgen en die zgn automatische DEBs halen mn hele Debian packagesystem naar z'n einde :(

Voor ik Washington IMAP gebruikte, gebruikte ik QPopper naar volle tevredenheid. Washington is een groot zwaar zuigprodukt, maar ik kon niet anders zonder het hele mailsysteem om te gooien (Washington ondersteunt net zoals QPopper /var/spool/mail, terwijl Courier en Cyrus IMAP dat niet doen)

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:12

Kettrick

Rantmeister!

Als je echt veiligheid en snelheid wilt zou ik voor Qmail gaan, maar voor thuis zal je echt geen verschil merken tussen Qmail en sendmail.

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Zo moeilijk is sendmail nou ook weer niet. Zolang je het maar met m4 configureert. Sendmail is natuurlijk wel ultiem flexibel en configureerbaar (but then again, so is a hump of clay ;) )

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
exim is ook snel en veilig..

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Hmm, je hebt nu een redelijk aantal antwoorden... hier zijn in het verleden al vele draadjes over geweest, die je met de search kan vinden. Daarom slotje ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.