Toon posts:

Waarom stoomt iets warms als warmtebron verdwijnt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik post normaal nooit in W&L, maar dit wil ik toch ff weten :)

Als ik bijvoorbeeld een pan met wat eten erin heb, en dat verhit ik, zie ik lichte damp eraf komen. Als ik het vuur uit doe, komt er opeens een enorme stoomwolk vanaf. Hoe komt dit? :)

Verwijderd

Wanneer stoom condenseert wordt het in principe vloeibaar, maar omdat de druppeltjes zo klein zijn blijven ze zweven, omdat de verhouding luchtweerstand/massa hoog genoeg is.

Maar de temperatuur waarbij dat gebeurt is onder anderen afhankelijk van de temperatuur van de stoom, van de temperatuur van de lucht, en van de luchtvochtigheid.

Zolang je maar warmte blijft aanvoeren, zal het lange duren voordat de stoom condenseert, en dan is de stoom al zodanig met de lucht vermengd, dat de luchtvochtigheid percentueel te laag is.

Op het moment dat je het vuur uitdoet, neemt de temperatuur van de lucht om en boven de pan vrij snel weer af. Zelfs zo snel dat de stoom niet meer de kans krijgt om goed genoeg met de lucht te mengen, en de luchtvochtigheid dus plaatselijk nog te hoog is. Door de afname van de temperatuur kan de lucht het water niet meer bevatten, en condenseert het in een veel hoger tempo dan voorheen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, want ik ben niet zo goed in dingen uitleggen :)

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Kortom: er lijkt veel meer stoom af te komen, maar in werkelijkheid komt er iets minder stoom vanaf, waarvan je een veel groter deel ziet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Topicstarter
Dus omdat de lucht om en boven de pan afkoelt condenseert de stoom die er op dat moment is en wordt zichtbaar in de vorm van druppeltjes? :)

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 20:29 schreef Fused het volgende:
Kortom: er lijkt veel meer stoom af te komen, maar in werkelijkheid komt er iets minder stoom vanaf, waarvan je een veel groter deel ziet.
stoom bestaat per definitie uit waterdruppeltjes en is dus zichtbaar.
de "onzichtbare stoom" die jij bedoelt is waterdamp; losse h2o molecultjes in de lucht.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

BadRespawn schreef:
stoom bestaat per definitie uit waterdruppeltjes en is dus zichtbaar.
de "onzichtbare stoom" die jij bedoelt is waterdamp; losse h2o molecultjes in de lucht.
Je begeeft je op gevaarlijk gebied. Waterdamp is een superverhitte vloeistof, waarvoor eigenlijk zowel 'gas' als 'vloeistof' geen goede benamingen zijn. De waterdamp die jij bedoelt, allemaal losse molecuultjes in de lucht, kan je echt niet boven een pan creeeren. Voldoende kleine druppels zie je ook niet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1