Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik hielp iemand bij zijn huiswerk (wiskunde), nou ik dacht is een makkie...ik had ff uitgeleg hoe je een abc-formule kan gebruiken bij het oplossen van een 2e graads vergelijking. Totdat hij doorvroeg of ik ff
ax^2+bx+c wil bewijzen..... met pijn en moeite heb ik hem laten zien (ik nam ik deze formule voor zoete koek, nooit uitgewerkt)...

x^3+ax^2+bx+c

Toen sloeg hij door en werd heel nieuwsgierig, en vroeg of het toepasbaar is voor een 3e graad, voor het geval hij eentje tegen komt....ik kreeg het heel warm en benauwd...en zei heel zachtje ja...deze wordt ook wel een kubische vergelijking genoemd als ik me niet heb vergist.

Wie kan me hierbij helpen?

Verwijderd

Ik heb er ooit eens eentje uitgewerkt, de pq-formule, en hij was iig een stuk ingewikkelder dan de abc-formule. de formule was zo ingewikkeld dat hij daarmee ook volslagen nutteloos was.

Doe geen moeite zou ik zeggen. Los een derdegraadsvergelijking op met een beetje nadenken (lukt vaak, zeker als het om huiswerkproblemen gaat) of anders numeriek, met een rekenmachine of computer.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

* Diadem verwijderd een onzinpost van MrPiccolo

Dat soort posts worden hier niet op prijs gesteld. Dus pas op.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Op zaterdag 09 februari 2002 18:29 schreef Diadem het volgende:
* Diadem verwijderd een onzinpost van MrPiccolo

Dat soort posts worden hier niet op prijs gesteld. Dus pas op.
Dit vind ik niet echt passend....
Beetje censuur :)

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Deze post ging over de temperatuur buiten, dat kan ik met de beste wil ter wereld hier niet relevant noemen. Bovendien gaf de user zelf toe dat het onzin was en dat het verwijderd mocht worden...

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 20:43

GeeBee

Oddball

Wat ook werkt is proberen om zelf één oplossing te vinden. Daar kun je dan je 3e graadsvergelijking door delen.
Je houdt dan een 2e graadsvergelijking over die je met de ABC-formule kunt oplossen.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Als de vergelijking van de vorm

ax3 + bx2 + cx + d = 0

is, dan is er een p/q, met p een positieve deler van a en q een deler van d, die een rationale wortel van de vergelijking is.

Voorbeeld:
f(z) = z3 - 2z2 + 5z - 4 = 0

q = 1 en p deelt -4, dus ofwel z = 1 of z = -1 of z = 2 of z = -2 of z = 4 of z = -4 is een nulpunt. Je ziet f(1) = 0 en dus
f(z) = (z - 1)(z2 - z + 4)

Zo vind je gemakkelijk de drie wortels.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:48

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Er is d'r wel een maar mijn leraar wiskunde zei dat je 3 borden zou nodig moeten hebben om de hele formule op te schrijven.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reply's,

Ik heb de uitwerkingen van RickN gekeken...Proton heeft gelijk is niet de moeite waard :)

grt

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Op zaterdag 09 februari 2002 20:19 schreef Fused het volgende:
Als de vergelijking van de vorm

ax3 + bx2 + cx + d = 0

is, dan is er een p/q, met p een positieve deler van a en q een deler van d, die een rationale wortel van de vergelijking is.

Voorbeeld:
f(z) = z3 - 2z2 + 5z - 4 = 0

q = 1 en p deelt -4, dus ofwel z = 1 of z = -1 of z = 2 of z = -2 of z = 4 of z = -4 is een nulpunt. Je ziet f(1) = 0 en dus
f(z) = (z - 1)(z2 - z + 4)

Zo vind je gemakkelijk de drie wortels.
Dat is helaas niet correct, dat zou namelijk impliceren dat elke geheeltallig polynoom van graad 3 een rationaal nulpunt heeft. Helaas is dat niet zo.
Simpel voorbeeld: neem x3 - 2 = 0.
Dan zijn er 3 oplossing: x = 2^(1/3) , of iets complex. Dus geen van allen rationaal.
Er is zelfs een criterium (criterium van Eisenstein) wat aangeeft wanneer een polynoom over de gehele getallen (dus met gehele getallen voor a,b,c e.d.) een rationaal nulpunt heeft.

Verandert z'n sig te weinig.

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Helaas, zou wel een prachtig simpele methode zijn...

Er is wel een andere methode om 3de graads vergelijkingen op te lossen. Volgens mij ben ik die ooit eerder op dit forum tegen gekomen. Ik heb ff op google gezocht en de methode heet: Cardan's Method. Het is (vind ik) niet zo eenvoudig dat je het uit je hoofd gaat leren en echt gaat gebruiken, maar toch wel aardig en iig beter dan de formules die ik eerder poste :o

Cardan's Method

edit:

Ik heb nog even doorgezocht en wat Fused eerder poste staat bekend als de Rational Roots Test en die test maakt gebruik van het Rational Roots Theorem. De test geeft kandidaat oplossingen voor je vergelijking, maar garandeerd (zoals FCA aantoonde) niks.

Het Rational Roots Theorem zegt dat

Als p/q een oplossing is van de vergelijking

anxn + an-1xn-1 +..+ a0 = 0, met an en a0 <> 0,

dan is p een deler van a0 en
is q een deler van an.

Dit is dus een implicatie. De test doet net of het een equivalentie is en gebruikt de implicatie in de andere richting om kandidaat oplossingen te vinden.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik stelde het inderdaad te sterk: er is niet altijd zo'n oplossing, maar het is altijd de moeite waard het even te proberen.

Cardans method heb ik eerder gezien als 'de ABC-formule voor derdegraadsvergelijkingen'. Voor vierdegraads is er ook zo'n algoritme, maar ik kan de naam ervan nergens vinden.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1