Toon posts:

M'n CPU maakt een vreemd geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey.
Ik heb een intel pentium 3 1ghz en sinds een tijdje maakt dat ding een heel vreemd brommend geluid het wordt de laatste tijd steeds harder. Ik heb m'n pc opengeschroefd en geluisterd waar het vandaan kwam en het komt dus echt van me proccesor af. Het vreemde is dat als ik tegen de zijkant van me kast aansla dan houdt het ff op en wordt ie weer stil en dan naar 2 seconden begint het weer. Het is een ontzettend irritant geluid en het is ook nog eens hard. En vroeger was ie altijd muisstil.
Please help mij!!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Een CPU kan geen brommend geluid maken. Is het al opgevallen dat er een koeler met ventilator op zo'n ding zit? Die kan wel brommen ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 16:07
versleten processor ventilator op het koelblok soms?
als je de ventilator stil houd houd het gebrom dan ook op?

Verwijderd

gare koeler, ik heb dat hier bij 3 pc's zo :)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Geluid wordt veroorzaakt door beweging. Ooit een processor zien bewegen? :P

Ennum, tegen je kast aanslaan is ook allerminst slim. Tenzij je graag van je HD's af wilt. }:O

Verwijderd

Topicstarter
Is ie wel lekker stil :P
Ik zou maar eens een nieuwe ventilator er op schroeven dan?
Kweet ook niet echt wat anders

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

mijn CPU maakt een motorzaag geluid. isda goed ¿:?

specs

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 17:26
Op zaterdag 09 februari 2002 18:02 schreef executor het volgende:
mijn CPU maakt een motorzaag geluid. isda goed ¿:?
Als je in houthakker bent wel :)

• Tripp
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Op zaterdag 09 februari 2002 18:04 schreef KeRsTmAnNeKe het volgende:

[..]

Als je in houthakker bent wel :)
:)

specs

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

dat brommende geluid maakte mijn chrome-orb na een paar maanden al en mijn zalman nog eerder. met mun delta helemaal geen last van gehad.

Verwijderd

Koeler? :+

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 17:18 schreef ShoarmaSchaap het volgende:
Hey.
Ik heb een intel pentium 3 1ghz en sinds een tijdje maakt dat ding een heel vreemd brommend geluid het wordt de laatste tijd steeds harder. Ik heb m'n pc opengeschroefd en geluisterd waar het vandaan kwam en het komt dus echt van me proccesor af. Het vreemde is dat als ik tegen de zijkant van me kast aansla dan houdt het ff op en wordt ie weer stil en dan naar 2 seconden begint het weer. Het is een ontzettend irritant geluid en het is ook nog eens hard. En vroeger was ie altijd muisstil.
Please help mij!!
Twee mogelijkheden (die me zo te binnen schieten):

1) Versleten glij- of kogellagers in je fan.
2) Resonantie in je kast, d.w.z. delen die heftig meetrillen met bewegende delen in je computer.

Het tweede heb ik zelf meegemaakt. Wat ik in jouw geval zou doen is de kast openmaken en kijken of het gebrom minder wordt als je verschillende delen vastpakt. En kijken wat ie doet als de CPU fan tijdelijk ontkoppeld wordt van het mobo. Bij mij hield het trillen ook altijd op bij tikken tegen de kast. >:) Dat komt doordat je heel even de kast 'uit fase' brengt. Vroeg of laat trilt (resoneert) ie echter weer mee... Dus je zult het probleem bij de bron moeten aanpakken. :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou, of het nou aan me fan ligt..
ik heb het ding helemaal schoon gepoets, vast geschroeft helemaal nieuw op de proccesor geplaats. Maar nee hoor :/
Ook al hou ik de Fan ff stil (klein stokje ertussen in het begin zodat ie niet begint te draaien), nog steeds het zelfde geluid. Alleen als ik nu op de zijkant ram hou ik nog steeds het geluid. Ik kan mischien wel ff het geluidje posten als jullie dat willen want ik weet het niet.

Verwijderd

Een processor kan echt waar geen geluid maken(behalve als ie aan het fikken is >:) )

Verwijderd

Misschien is de processor zo oud, dat ie nog op benzine loopt? Een prehistorische GHz?
Dan hoor je gewoon het motortje.
Geef eens wat gas? ;)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op zondag 24 februari 2002 01:37 schreef TweakGuy het volgende:
Een processor kan echt waar geen geluid maken(behalve als ie aan het fikken is >:) )
Hij kan 'KRAK' zeggen als je je koeler te bruut monteert })

Ok, dan moet het wel een CPU zijn zonder heatspreader!

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het kan ook van je voedingsfan kowmen. Geloof er niks van dat je CPU zo'n geluid maakt. Schoonmaken van de fan werkt trouwens niet.. druppeltje olie soms wel.

Verwijderd

Gewoon effe flink blazen :) of dat roostertje er afslopen , heb ik bij die van mij ook gedaan....

Verwijderd

Pas als die begint te grommen, moet je je zorgen maken....

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
a) het is niet je CPU zelf (technisch onmogelijk)
b) het is niet je cpu(cooler)fan aangezien je zegt dat het geluid doorgaat als je de fan stilhoudt (als je een fan stil houdt is hij stil, hoe versleten hij ook is)

conclusie: het moet iets anders zijn :+

koppel al je harddisks en cd-spelers/tapestreamers/etc. eens los van de voeding (ide-kabels moag je laten zitten en zet je pc eens aan. dan nog geluid? zo nee, dan was het een van de zojuist losgekoppelde apparaten, zo ja, dan was het toch nog iets anders.

- Steek eens een pen in de fan van je voeding zodat die stil staat
- houd de fan van je chipzet (als je daar een fan op hebt zitten) eens stil
- houd de fan van je videokaart (als je daar een fan op hebt zitten) eens stil
- heb je misschien nog andere fans?

Slaan tegen je kast is geen bewijs dat het een bepaalde fan is, je hele kast krijgt dan nl een schok, niet alleen de cpu.

Misschien resoneert er wel een deel van je kast, schroef alle schroeven eens stevig aan.

succes!

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

cker een orb :O heb ik ook es flink tegen de kast ramen en het hield op ... :r alleen meestal liep me hd dan vast :(

Verwijderd

Het is duidelijk je koeler, ik had hetzelfe probleem, je koeler is gewoon versleten

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 14:30

Nibbz

Postmaster General

Dit probleem herken ik, En mijn PC staat naast me linker been, dus ik trap er af en toe tegen aan, dan houd het ff op. Niet echt gezond voor me HD, maarja.... ik moet toch op een of andere manier een nieuwe PC krijgen >:)

13:37

• BAVAROIS
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-01 18:42
Had ik ook, pc leek wel verkouden.
Wat bij mij hielp, was dat als de fan draait (want dat was het probleem) ff de schroefjes wat losser (of vaster) te draaien, net zo lang dat je nix hoort.
Werkte bij mij, en is het proberen waard :)

Een pessimist is een realistische optimist

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het zal waarschijnlijk je voeding zijn die op raakt/ resoneert. En anders heb je nog zo'n oude Pentium die op diesel loopt.

Verwijderd

Vooral blijven slaan.. Das heel goed voor je bak :? .

Ik snap niet waar mensen het vandaan hebben om tegen hun bak aan te meppen. :? :(

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

JWO

Op zondag 24 februari 2002 02:10 schreef okidokie het volgende:
Pas als die begint te grommen, moet je je zorgen maken....
mijne rookt das ook ongezond :7

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op zondag 24 februari 2002 02:28 schreef RolandWitvoet het volgende:
[...]

- Steek eens een pen in de fan van je voeding zodat die stil staat
[...]
Ben jij wel lekker ?? :?

Ik ben eens, per ongeluk tegen de (draaiende) fan van mijn Golden Orb gekomen... Ik had een zere vinger met een kapotte nagel (net niet bloeden) en er lag een fan-blad ergens onderin m'n PC!

Nu had ik het geluk-bij-een-ongeluk dat de fan een Gorb gewoon eruit te halen is, en dat het blad weet gewoon op z'n plek gelijmd kon worden. Probeer dat maar eens met een fan die IN een behuizing zit: lastig.

Als je pennen in draaiende fans gaat lopen steken loop je aanzienlijk risico om rondvliegende stukjes fan-blad uit je PC te mogen vissen!

Een vinger voorzichtig tegen het midden plaatsen en dan drukken, dat is een betere manier om tijdelijk je fan te stoppen of af te remmen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Jo je voeding houd het niet meer als ie bromt in ieder geval hebt ik ook wel eens gehad*D en toen 2 dagen daarna was ie kapoet.
Pagina: 1