Kabels door het huis trekken, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 884 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We krijgen thuis eindelijk kabelinternet!!!
Nou is het dus van belang dat we overal in huis kunnen inetten.
Ik wou een P133 met Win2K gebruiken als proxy server, die aan een hub hangen, de andere computers ook aan de hub en hoppa we kunnen overal internetten :)
Maar nu is dus mijn probleem: de kabels. Hier staat een plaatje met de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.audiograbber.nl/files/kabel.GIF

De kabel komt in de meterkast (5) het huis binnen. Naar boven (kamer 1 en 2) moet toch nog een extra stroomkabel, dus kan de netwerkkabel meteen mee. Zouden jullie nu 2 kabels naar boven trekken en die aansluiten op een hub in de meterkast? Of 1 kabel naar boven en daar een hub neerzetten? Hetzelfde geldt voor kamer 4, met 2 computers. 1 kabel erheen en een hub? Of 2 of 3 kabels... En waar moet het servertje dan staan? In de meterkast neerzetten? Of in kamer 4?

Hoe zouden jullie dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Je zegt dat je een stroomkabel naar boven moet trekken en je de netwerkkabel gelijk zou meetrekken.
Het is niet verstandig netwerkkabel naast stroomkabel in een buis te leggen ivm storingen...
Veel kans dat je er geen last van hebt maar ik waarschuw je toch maar eens :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Draadloos netwerk >:) als je daar geld voor hebt....

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je daar geld voor hebt ja :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 17:11 schreef Predator het volgende:
Je zegt dat je een stroomkabel naar boven moet trekken en je de netwerkkabel gelijk zou meetrekken.
Het is niet verstandig netwerkkabel naast stroomkabel in een buis te leggen ivm storingen...
Veel kans dat je er geen last van hebt maar ik waarschuw je toch maar eens :)
Hmm daar moet ik het met me broer (is electriciën) over hebbe, je zou die netwerkkabel kunnen isoleren toch? Maar daar gaat het nu niet echt om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Pogostokje

* twiet *

Alles draadloos is duur, maar je hebt ook een soort draadloze hubs, dan hoef je niet in elke PC een draadloze kaart te stoppen. Je knoopt een accespoint beneden ergens aan je LAN en zet die draadloze hub ergens boven centraal neer. Hoef je geen kabels van boven naar beneden etc te trekken maar alleen maar rondom de hub.

Kweenie of het wat is ... het is in ieder geval nog wel duurder dan alleen kabeltjes maar je bent wel in een half uurtje klaar. :9

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oeth
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Oeth

knapste van de klas

Ik zou de router/server en de hub/switch in de meterkast zetten, dan mag die pentium 133 ook nog een beetje lawaai maken, en de meeste leidingen om kabels doorheen te trekken lopen ook richting meterkast.
Verder kun je er ook nog voor kiezen om 2 netwerkverbindingen via één UTP-kabel te laten lopen, tenslotte heeft elke verbinding maar 4 aders nodig, maar dan heb je weer splitters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Draadloos is waarschijnlijk geen 100mbit (is namelijk ook om fillems/mp3s te kopiëren van me broer ensow).

edit:

te onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Nu online

Pogostokje

* twiet *

En waarschijnlijk geen 100mbit (is namelijk ook om fillems/mp3s te kopiëren van me broer ensow).
... en dat is een reactie op ... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hub in kamer 2 en vandaar alle pc's voorzien lijkt me de meest makkelijke oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Nu online

Pogostokje

* twiet *

Ah.
Nee, draadloos is momenteel 10Mbit. Sneller komt er aan binnen een jaar ofzo... maarja.

Als je broer en jij op dezelfde etage zitten is er niks aan de hand: alleen het wireless deel is 10MBit.

Oke, uitleg. :)

Het is eigenlijk geen wireless hub, maar een wireless dingetje met een UTP aansluiting. Die hang je dan gewoon in een hub. Als je hem aan een goeie 10/100 hub hangt (of een switch!) dan is dat poortje naar dat wireless dingetje 10MBit en de overige poorten zet je dan op 100MBit.

Naja, misschien is dit wel niet wat je zoekt. Alhoewel het wel weer spannend is om in de zomer met je laptop in de tuin je MP3's te kunnen luisteren tijdens het surfen. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 21:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

hoop voor jouw dat je geen @home krijgt want als die instalateurs zien dat je een server erop zet kunnen ze wijgeren het aan te leggen want dat mag bij @home namelijk niet, als je een andere krijgt heb je geluk want @home zuigt met die kut kanker 16kb upload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 12:50

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Op zaterdag 09 februari 2002 17:36 schreef Pogostokje het volgende:
Ah.
Nee, draadloos is momenteel 10Mbit. Sneller komt er aan binnen een jaar ofzo... maarja.
[mierenneukmodus]
11Mbps
[/mierenneukmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 17:37 schreef WiXX het volgende:
hoop voor jougeen w dat je geen @home krijgt want als die installateurs zien dat je een server erop zet kunnen ze weigeren het aan te leggen want dat mag bij @home namelijk niet, als je een andere krijgt heb je geluk want @home zuigt met die .... Moet dit nou weer |:( 16kb upload
En je laat @home natuurlijk die server niet zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 10:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Op zaterdag 09 februari 2002 17:39 schreef CV_SmileY het volgende:

[..]

[mierenneukmodus]
11Mbps
[/mierenneukmodus]
En dan mag je blij zijn als je >6Mbps haalt :)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

hoop voor jouw dat je geen @home krijgt want als die instalateurs zien dat je een server erop zet kunnen ze wijgeren het aan te leggen want dat mag bij @home namelijk niet, als je een andere krijgt heb je geluk want @home zuigt met die ****** 16kb upload
Doh...

@home zuigt voor jou dan.

En als je ze het normaal (dwz naar 1 pc) laat aanleggen en wanneer ze weg zijn de bekabeling + gebruikte NIC verlegt, who cares?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CV_SmileY
  • Laatst online: 10-09 12:50

CV_SmileY

JackOfAllTrades MasterOfNone

Op zaterdag 09 februari 2002 17:44 schreef BlaTieBla het volgende:

[..]

En dan mag je blij zijn als je >6Mbps haalt :)
Idd, helemaal mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Nu online

Pogostokje

* twiet *

[mierenneukmodus]
11Mbps
[/mierenneukmodus]
I stand corrected. :)

En dan te bedenken dat ik net een WiFi tutorial aan het schrijven ben. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoop voor jouw dat je geen @home krijgt want als die instalateurs zien dat je een server erop zet kunnen ze wijgeren het aan te leggen want dat mag bij @home namelijk niet, als je een andere krijgt heb je geluk want @home zuigt met die kut kanker 16kb upload
@Home zegt om de site dat ze geen problemen hebben met een thuisnetwerk, maar ze leveren er geen support op.

@home is niet "kut kanker", 16kb is genoeg om te internetten, niet iedereen gaat thuis een ftp draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 18:08 schreef VipTweak het volgende:

[..]

@Home zegt om de site dat ze geen problemen hebben met een thuisnetwerk, maar ze leveren er geen support op.

@home is niet "kut kanker", 16kb is genoeg om te internetten, niet iedereen gaat thuis een ftp draaien.
Ik ga geen publieke server draaien, het is alleen internet sharing...
Het gaat dus idd over @HOME
Ik heb thuis meerdere computers die in een netwerk staan, kunnen deze ook aangesloten worden?
Ja, met een abonnement op @Home kunt u maximaal drie computers aansluiten als deze in een zelf gebouwd netwerk zijn aangesloten. U krijgt hiervoor maximaal 2 extra netwerkadressen. Per extra aansluiting betaalt u eenmalig 11,34 ( 25,-) voor de aansluitkosten en per maand 4,52 ( 9,95).
Yeah right >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan gebruik je toch stp (shielded twisted pair), als je ut perse naast stroomkabels wilt leggen, verder zul je vast wel kabeltv boven hebben.. daar zou je ut ook langs heen kunnen leggen. En anders ff een fikse hilti (boorhamer) huren bij de praxis of de gamma ofzo, kan je gaatjes maken naar beneden. Wel van tevoren ff checken of er leidingen in de muur zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafmaf
  • Laatst online: 11-09 21:36
de monteur die hier om niet instaleerd moet volgens mij nog geboren worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 21:02 schreef cmdr_sm het volgende:
Dan gebruik je toch stp (shielded twisted pair), als je ut perse naast stroomkabels wilt leggen, verder zul je vast wel kabeltv boven hebben.. daar zou je ut ook langs heen kunnen leggen. En anders ff een fikse hilti (boorhamer) huren bij de praxis of de gamma ofzo, kan je gaatjes maken naar beneden. Wel van tevoren ff checken of er leidingen in de muur zitten.
Eeh we hebben zelf ook zo'n boor :P (Ik woon in een boerderij...) Dat is ook meteen de reden waarom we nu pas kabel hebben ;)
(En nee er is geen TV boven)
Een STP kabel was eigelijk ook mijn gedachte (hmmm ff kijken hoeveel dat kost... :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is er een manier om in ruimte 1-2 een soort van splitter te maken? Zodat je daar geen hub neer hoeft te zetten, maar toch kunt volstaan met het trekken van maar 1 kabel naar de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet je server in de meter kast.

Trek 1 UTP kabel naar de eerste PC boven, zet daar je hubje neer, sluit je pc aan om de hub.
Trek vervolgens een 2de utp kabel van je andere pc naar deze hub en sluit deze ook aan.

Klaar is kees.

Wil je echter ook beneden een pc aan sluiten dan zou ik adviseren de hub bij de server te zetten en alle PC's met een aparte utp kabel met de hub te verbinden. Dus 2 kabels naar de meterkast van boven en 1 van onder naar de meter kast.

Succes ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu iig een 8port 10mbit hubje, en de lengte van de kabels is niet echt een probleem (hoewel het niet de bedoeling is dat we dubbele kabels gaan trekken!). Mijn gedachte was nu de server in de meterkast, daar ook een 4/5port 100mbit switch, de 10mbit hub in ruimte 7 en die verbinden met de switch, zitten we alleen boven nog met een klein probleempje. We zouden twee kabels kunnen trekken, maar dat is denk ik niet echt een optie, of iig niet handig. En om nou een extra hub te kopen voor boven...
Pagina: 1