De woorden van Fortuyn zijn uit verband gehaald. Maar als je het intervieuw leest moet je iets zijn opgevallen.
- U zet aan tot haat tegen buitenlanders.
'Nee. Ik gebruik het woord als wapen. Ik veroordeel elk geweld. Ik veroordeel elke discriminatie op grond van ras, godsdienst enzovoort. Hou nou op. Degenen die de boel onder het tapijt vegen, de Partij van de Arbeid voorop, Kok, die zijn toch verschrikkelijk? En als het straks misgaat, wie hebben het dan gedaan? En het gaat mis. D'r zijn al grote incidenten.
Even later zegt hij het gewraakte deel
- 'Die buitenlanders pikken onze blonde vrouwen af', zegt u. 'Die ze dan vervolgens hoeren noemen'.
'Nee, ik heb het over islamitische mannen die dat doen. Dat is iets anders dan buitenlanders, meneer. Ik sta achter wat Voltaire zegt: ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht verdedigen om die te uiten. Ik ben ook voor afschaffen van dat rare Grondwetsartikel: gij zult niet discrimineren. Prachtig. Maar als dat betekent dat mensen geen discriminerende opmerkingen meer mogen maken, en die maak je in dit land nogal snel, dat zeg ik: dit is niet goed. Laat mensen die opmerkingen maar maken. Er is een grens en die vind ik heel belangrijk: je mag nooit aanzetten tot fysiek geweld. Dat kan een rechtsstaat zich niet permitteren. Maar als een imam weet te vertellen dat mijn levenswandel volstrekt verwerpelijk is en beneden die van varkens ligt: oké, dan zegt hij dat maar.'
Wat Fortuyn zegt is dat de mensen wel discreminerende opmerkingen mogen maken. Feit blijft dat hij het artikel af wil schaffen. Feit is ook dat hij van kwaad tot erger gaat.
- U wilt veel minder asielzoekers toelaten dan 10 duizend.
'Wat mij betreft nul. Ik vind 16 miljoen Nederlanders wel genoeg. Het is een vol land.'
- Dat mag u niet zeggen van uw partij.
'Nou, daar moest ik me maar eens niet zoveel meer van aantrekken.'
Het wordt tijd dat Nederlanders Fortuyn 's gaan zien voor wat hij is: een opruier die op sommige punten gelijk heeft, maar in het extreme maatregelen wil nemen.
70 jaar gelden waren het de joden, nu zijn het de moslims.
De geschiedenis herhaald zich...