Toon posts:

[Phase Change 2] Weer nieuwe pics warmtewisselaar.

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als 't te gortig word met de plaatjes, laat 't ff weten. Ik creeer nu weer een nieuw topic om het aantal kilobytes aan plaatjes in een topic beperkt te houden.

Voor de eerdere plaatjes zie hier: Phase change 2: Nieuwe pics warmtewisselaar

Goed, komen ze:

Het koperen capillair met een binnendiameter van 0.8mm. Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex2_captube_closed.jpg
Zoals je ziet zit-ie dicht na meerdere vruchteloze pogingen om netjes een stukje eraf te halen.
Slijpen was uit den boze, want er mag absoluut geen troep in het capillair komen (dan raakt-ie verstopt).
Knippen was ook niet mogelijk, want dan knijp je het kleine openingetje dicht.
Snijden kreeg ik ook al niet voor elkaar, zowel met de pijpsnijder niet als met een scherp mes niet.

Hmm, lastig dus. Gelukkig had ik nog wat chemicalien staan voor een andere hobby: namelijk het creeren van diepe, brede kraters in de grond.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex2_nitricacid.jpg

Salpeterzuur, 52% HNO3. Levensgevaarlijk voor huid, ogen en kleding, maar een goed middel om koper te etsen. Dus, een beetje salpeterzuur, de deur naar buiten wagenwijd open, en de capillair erin hangen. Het koper dat in het salpeterzuur hangt lost op.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex2_capetching.jpg

De opening komt mooi bloot te liggen. Door het geborrel komt er ook wat salpeterzuur in de pijp terecht. Dit is er met uitgekookt gedestilleerd water uitgespoeld.
Uiteindelijk zal de hele capillair en verdamper van binnen grondig gereinigd moeten worden om er zeker van te zijn dat alle resten water, zuur, oxides en nitraten weg zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex2_captube_etched.jpg

Daarna heb ik de capillair in de verdamper vastgezet met zilversoldeer. Het verloop van de dunne capillair naar de dikke 1/4" pijp is gedaan met wat elektriciteitsdraad. Zo ben ik verzekerd van een lekvrije en degelijke verbinding.

De capillair zelf is ongeveer 8cm in de dikkere pijp gestoken, zodat het koelmiddel pas verdampt op een plek waar de 1/4" pijp ook daadwerkelijk ondergedompeld is in vloeistof.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex2_captube_mounted.jpg

Dan begint nu de grote schoonmaak. Het koper moet van binnen en van buiten grondig gereinigd worden. Dit is de eerste stap: het uitzuren van de buitenkant. In de emmer zit een sterk verdunde zoutzuuroplossing dat het koperoxide 'opeet'

Later zal de binnenkant van de verdamper grondig gereinigd worden met verdund zwavelzuur, aceton, uitgekookt demiwater, en daarna hang ik het spul op de vacuumpomp om het boeltje echt droog te maken van binnen.

Maar voordat het zover is, wil ik nog een vloeistofafscheider bouwen zodat ik er zeker van ben dat ik geen vloeistofslag op de compressor krijg (daar gaat-ie namelijk kapot van).

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/heatex2_uitzuren.jpg

Dat waren de plaatjes weer voor voorlopig.

Verwijderd

Nice :)
In het bezit van Stek-papieren?

Verwijderd

Topicstarter
Nope. Het systeem word wel gecontroleerd, afgeperst, gevacumeerd en gevuld door iemand die die papieren wel heeft. Voor het in elkaar solderen van wat koper heb ik geen papieren nodig.

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 16:11 schreef DaBit het volgende:
Nope. Het systeem word wel gecontroleerd, afgeperst, gevacumeerd en gevuld door iemand die die papieren wel heeft. Voor het in elkaar solderen van wat koper heb ik geen papieren nodig.
wow. :9~ Dabit is weer op het goed pad *D

Verwijderd

Blijf doorgaan en posten!

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 16:11 schreef DaBit het volgende:
Voor het in elkaar solderen van wat koper heb ik geen papieren nodig.
Ik zeg ook niet dat je ze nodig hebt, maar ik dacht alleen dat iemand met zo'n creativiteit met koper en koeling misschien wel een koelmonteur was ;)
Mijn vader heeft namelijk een koeltechnisch bedrijf, dus ik word doodgegooid met koper, koelmiddel en hardsolderen :D

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

:9~, mooi!
doe je dat nog altijd met 1 arm?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gaaf!

hoeveel uur werk zit hier tot nu toe eigenlijk in?

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 17:02

C@SP

Biertje ??

Ziet er zeer :9~ uit, ben zeer benieuwd naar de resultaten !

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• Diddle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Woei!
Lekker, dat salpeterzuur en zoutzuur(aq)
Hoelang duurt het nou voordat in dat zoutzuur(aq) dat koper oplost en als het er te lang in ligt ben je dan al je werk kwijt omdat al het koper weg is?

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ik weet niet of jij (DaBit) iemand bent die graag z'n spul doorrekent, of het meer op gevoel doet, maar ik was aan het google-en, en vondt iets wat misschien nuttig voor je kan zijn:

http://www.qrg.ils.nwu.edu/software/software.htm

Daar kun je CyclePad downloaden, waarmee je dergelijke systemen kunt doorrekenen (voor zover ik het kon bekijken).

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Jij bent echt gek ;) :). Daar hou ik wel van, aangezien ik zelf en half GoT toch wel gestoord is :) ('t is maar hoe je het opvat hé, en dat bedoel ik positief)

Stoer hoe dat groen te zien is in het salpeterzuur. Die koper ionen.

Waar haal jij eigenlijk HNO3 vandaan?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 16:20 schreef P4R_TgUy het volgende:
Ik zeg ook niet dat je ze nodig hebt, maar ik dacht alleen dat iemand met zo'n creativiteit met koper en koeling misschien wel een koelmonteur was ;)
Helaas niet, dat zou de boel een stuk makkelijker maken. Maar ik leer elke keer weer een stukje bij over wat ik wel moet doen en niet moet doen, en hoe het werkt. Het is best lastig om voldoende informatie te krijgen, vooral over rekenen aan koelsystemen.
Mijn vader heeft namelijk een koeltechnisch bedrijf, dus ik word doodgegooid met koper, koelmiddel en hardsolderen :D
Mijn pa gooit me ook dood met koper en hardsoldeer, maar da's meer omdat-ie dan zelf de werkbank nodig heeft :P
Op zaterdag 09 februari 2002 16:22 schreef m-m het volgende:
:9~, mooi!
doe je dat nog altijd met 1 arm?
Nope, gelukkig niet. Ik heb weer twee bruikbare armen, zolang ik maar niets zwaars hoef te tillen.
Op zaterdag 09 februari 2002 16:30 schreef SH007 het volgende:
hoeveel uur werk zit hier tot nu toe eigenlijk in?
Geen idee. Met het vorige systeem erbij: veel. Agja, time flies when you're having fun.
Op zaterdag 09 februari 2002 16:32 schreef 2nd_RJD het volgende:
Woei!
Lekker, dat salpeterzuur en zoutzuur(aq)
Hoelang duurt het nou voordat in dat zoutzuur(aq) dat koper oplost en als het er te lang in ligt ben je dan al je werk kwijt omdat al het koper weg is?
Dat zoutzuur is niet zo'n ramp op 0.3% sterkte.
Voor sterk salpeterzuur en zwavelzuur heb ik echter diep respect. Daar werk ik niet mee zonder handschoenen, bril, en water in de buurt.

Het spul heeft nu een nacht in dat zuur gelegen, en de oxidelaag is grotendeels verdwenen. Het koper zelf word niet echt aangetast door het zoutzuur.
Op zaterdag 09 februari 2002 16:43 schreef as4Raven het volgende:
Ik weet niet of jij (DaBit) iemand bent die graag z'n spul doorrekent, of het meer op gevoel doet, maar ik was aan het google-en, en vondt iets wat misschien nuttig voor je kan zijn:
Ik reken graag voordat ik begin, indien mogelijk. Ik ga dat CyclePad dus ook eens goed bekijken!
Op zaterdag 09 februari 2002 16:44 schreef roedie het volgende:
Jij bent echt gek ;) :). Daar hou ik wel van, aangezien ik zelf en half GoT toch wel gestoord is :) ('t is maar hoe je het opvat hé, en dat bedoel ik positief)
Tsja, toen ik op het werk zei dat ik water gebruikte om mijn processor te koelen werd ik raar aangekeken. Moet ik nog uitleggen hoe ze nu kijken als ze weer een glimp opvangen van mijn noeste arbeid? >:)
Stoer hoe dat groen te zien is in het salpeterzuur. Die koper ionen.

Waar haal jij eigenlijk HNO3 vandaan?
Hier zie je de bruine NO2 damp nog niet. Die is ook wel stoer. Maar na het erin hangen van het pijpje heb ik de deur naar binnen dichtgedaan, de deur naar buiten wagenwijd opengezet, en een half uurtje gewacht.

Waar ik salpeterzuur vandaan haal? Deze fles komt van de drogist, uit de tijd dat ze dat nog gewoon verkochten. Zwavelzuur komt van de apotheek. Daar moet je wel een gifregister voor tekenen.

• sundevil
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

sundevil

One ping only

Tijd voor een zuurkast dacht ik :P

The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ziet er weer erg lekker uit allemaal!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 17:20 schreef sundevil het volgende:
Tijd voor een zuurkast dacht ik :P
Ja, die heb ik ook. Dat heet buitenlucht....

Verwijderd

Wow, bij ons op school is het zwaar verboden om zelfs de kast met dat spul erin aan te raken...Hij heeft het gewoon op tafel staan >:) Very nice, keep up tha good work m8!! Hij is eg :9~

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 15:25
hmm, die buitenlucht beschermt je alleen niet van spatten en extreem giftige gassen :)

• SH007
  • Niet online
Op zaterdag 09 februari 2002 19:49 schreef as4Raven het volgende:
hmm, die buitenlucht beschermt je alleen niet van spatten en extreem giftige gassen :)
Dat bruine gas dat vrijkomt bij de reactie van koper+salpeterzuur is niet echt extreem giftig. Dat valt best wel mee.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 19:52 schreef SH007 het volgende:
Dat bruine gas dat vrijkomt bij de reactie van koper+salpeterzuur is niet echt extreem giftig. Dat valt best wel mee.
Weet ik, anders zoog ik het wel af.
Maar gezond is anders.....

Verwijderd

Een beetje te laat, maar:

Als je nou een 0.8mm boortje in het buisje had gestopt, had je het dan niet mooi kunnen afsnijden? Dan knijp je hem dus nooit dicht.

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 19:47 schreef Roezjuh het volgende:
Wow, bij ons op school is het zwaar verboden om zelfs de kast met dat spul erin aan te raken...Hij heeft het gewoon op tafel staan >:) Very nice, keep up tha good work m8!! Hij is eg :9~
hehe bij ons op school gieten we dat spul als we het nodig hebben voor een experiment gewoon uit de grote glazen fles >:). En dan niet eens in een beetje geventileerde ruimt he, maarja die leraren hebben gewoon schijt aan onze gezondheid.
ik pas niet eens op voor mn eigen gezondheid waarom zou ik dan hemelsnaam oppassen voor die van een ander
>:)

(ff voor de duidelijkheid die quote is gewoon van een of andere cabaretier hoor)

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 00:12 schreef bluh het volgende:

[..]

hehe bij ons op school gieten we dat spul als we het nodig hebben voor een experiment gewoon uit de grote glazen fles >:). En dan niet eens in een beetje geventileerde ruimt he, maarja die leraren hebben gewoon schijt aan onze gezondheid.
[..]
Err, ik denk niet dat DaBit dezelfde concentratie gebruikt heeft als in die grote fles bij jou op school zit. Ik kom op school namelijk met geen mogelijkheid in de buurt van zoutzuuroplossingen>0,3 molair...
Daar zijn wetten voor, mogen leerlingen niet aan komen.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
Ben benieuwd :) :)

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik kan niet wachten op de volgende "Update" :9~

Verwijderd

Ziet er uit alsof je die fles met saltpeterzuur gewoon bij de gamma kan kopen? Wordt dat niet in glazen flessen geleverd?

Verwijderd

Topicstarter
Let op:

[DaBit met 25+ bier achter de kiezenn mode (carnaval)]
Op zaterdag 09 februari 2002 23:34 schreef augustus het volgende:
Een beetje te laat, maar:

Als je nou een 0.8mm boortje in het buisje had gestopt, had je het dan niet mooi kunnen afsnijden? Dan knijp je hem dus nooit dicht.
Mjah, maar dan had ik wel heel precies moeten boren. Als het pijpje dicht zit weet ik niet precies waar 't gaatje zit. Koeltechnici gebruiken er een speciale kniptang voor.
Op zondag 10 februari 2002 00:12 schreef bluh het volgende:
Als je je vingers er maar uit de buurt laat. Het spul zelf produceert geen schadelijke dampen. Maar zoals ik al eerder zei: voor sterk salpetertzuur en zwavelzuur heb ik diep respect. Die rommel is *echt* schadelijk voor je huid. Een plons 36% zoutzuur kun je nog snel afspoelen zonder problemen. Een plons 98% zwavelzuur levert je 3e graads brandwonden op.
Op zondag 10 februari 2002 02:10 schreef 00fly747 het volgende:
Ziet er uit alsof je die fles met saltpeterzuur gewoon bij de gamma kan kopen? Wordt dat niet in glazen flessen geleverd?
Ik denk niet dat de gamma salpeterzuur verkoopt, in welke sterkte dan ook.

Ik heb die fles al knap lang. Die stamt nog uit de tijd dat je bij een drogist zo ongeveer alle chemicalien kon kopen, inclusief fosforzuur, salpeterzuur, zoutzuut >30% HCl, kaliumcyanide en andere niet al te vriendelijke stofjes.
Ik gebruikte dat spul voor het etsen van 0.8mm koperen plaat en het maken van omvallende bomen, groen gekleurd siervuurwerk en kraters. Als deze fles leeg is, dan denk ik niet dat ik het spul nog makkelijk kan krijgen.

Pissen en slapen, dat ga ik doen.

Verwijderd

citaat:
"Mjah, maar dan had ik wel heel precies moeten boren. Als het pijpje dicht zit weet ik niet precies waar 't gaatje zit. Koeltechnici gebruiken er een speciale kniptang voor."

Nee: ik bedoel niet dat je had moeten boren.
Je had het dichtgeknepen deel iets kunnen 'openknijpen' (met een tang dwars op het samengeknepen stuk), en het daarna kunnen openwurmen door er even een priem in te douwen, en daarna een passend 0,8mm staafje (bijv. achterzijde 0.8mm boortje) erin te stoppen.
Zit het boortje erin, dan kun je het buisje inkorten met een mes omdat je het buisje niet meer kunt dichtknijpen (doordat het boortje erin zit).

Snappie? :)

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Kan de pomp wel tegen temps onder 0? Kan de poomp dan niet kapot gaan.

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op zondag 10 februari 2002 12:28 schreef Amd RuLuzzz het volgende:
Kan de pomp wel tegen temps onder 0? Kan de poomp dan niet kapot gaan.
Daar zijn al veel discussies over geweest, lees de vorige topics maar van dabit.
Verder gaat het nog steeds goed, als inline pomp iig. Ben benieuwd wat de pomp in een reservoir gaat doen.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 11:41 schreef augustus het volgende:
Nee: ik bedoel niet dat je had moeten boren.
Je had het dichtgeknepen deel iets kunnen 'openknijpen' (met een tang dwars op het samengeknepen stuk),
Helaas, daar gaat het al fout, want dat koper is te zacht. Je knijpt het dus nog een keer samen.

Of de pomp tegen temps beneden nul kan? Dat gaan we dus uitvinden...

Verwijderd

dude, als je met zoveel bier op nog zo kan typen ben je echt wel über nerd (positief :P)

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Op zondag 10 februari 2002 13:29 schreef Lomu het volgende:
dude, als je met zoveel bier op nog zo kan typen ben je echt wel über nerd (positief :P)
LOL! :D

Hij is zo :+ van het carnaval (lees bierfeest) en toch ff z'n post checken......

Blaat

• Corn
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/images/worshippy.gif Jezus, wat een gedrevenheid... Echt heel knap hoor!!!

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Carnaval roelt zwaar, net de optocht meegelopen en zo meteen weer zuipen, al heel wat liters achter de kiezen, maar dit is eigenlijk teveel huiskamer sfeer. Op het moment dat ik thuis kom, is er denk ik ook geen typen meer aan.

Ik denk dat ik ook eens met de apotheeker ga praten :).

En NO2 is zeker wel gevaarlijk. Is goed voor als je niet in slaat kunt komen :).

Scheikunde roelt ook, jammer dat op de electronica opleiding die leuke dingen niet worden gegeven. En al wat je aan chemicalien op school krijgt is zo goed als veilig, anders krijgen leerlingen het niet.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Scheikunde roelt ook, jammer dat op de electronica opleiding die leuke dingen niet worden gegeven. En al wat je aan chemicalien op school krijgt is zo goed als veilig, anders krijgen leerlingen het niet.
Inderdaad, tegenwoordig is scheikunde op school helemaal niet leuk meer. Het gevaarlijkste spul wat wij op school hebben is waarschijnlijk 1.0M zoutzuur oplossing, en meestal gebruiken we zelfs een 0.1M oplossing. Vroeger toen was dat heel anders als ik de verhalen van de leraren mag geloven, toen waren experimenten nog een beetje spannend >:).

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 13:29 schreef Lomu het volgende:
Jij wilt *niet* weten hoe lang ik over dat stukje gedaan heb :P
Carnaval is dolle pret, alleen protesteren momenteel m'n maag en kop een beetje. Nouja, over anderhalf uur krijg ik m'n dagelijkse shot bier weer, en houd dat geprotesteer zo op.

Ik vrees de woensdag.....

Ahum, ontopic maar weer?
Ik denk dat ik ook eens met de apotheeker ga praten.
Als je salpeterzuur nodig hebt: dat heb ik nog wel wat over (die 1L fles is nog vrijwel vol). Zwavelzuur niet, helaas.
Pagina: 1