Maxtor D740X + Abit BH6

Pagina: 1
Acties:

• lucrator
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-08-2022

lucrator

Tweevijftig

Topicstarter
Ik heb een Maxtor D740X gekocht, met 40 GB opslagruimte. Deze probeer ik te installeren op een Abit BH6 moederbord. De disk zit nu in de PC, geconfigureerd als master, en wordt door het BIOS gedetecteerd. Zo lijkt het.

Volgens het BIOS is het een schijf van c.a. 33 GB, ipv 40, en als Windows 2000 vervolgens is opgestart vanaf de Master schijf, is die nieuwe Maxtor nergens meer te bekennen.

Wie weet hoe ik dit op moet lossen, of waar het aan ligt?

Het gaatje is niet te klein, mijn rijksdaalder is te groot

Verwijderd

da is iets met jumpertjes ofzo heb ik ergens gelezen
moet je ff in de search zoeken en D740X intypen
ik weet zeker dat je er dan uitkomt

• lucrator

lucrator

Tweevijftig

Topicstarter
Je hebt gelijk. Toen ik zonet de search gebruikte, vond ik niets, maar met het typenummer van de harddisk des te meer. Ik wist helemaal niet dat er zo'n manage afdeling was bij My Computer.

In ieder geval wordt de schijf nu herkend door Windows 2000, maar nog steeds is hij maar 31.5 GB, ipv 40 GB. Ik geloof dat dat met de BIOS te maken heeft.. Abit schrijven dan maar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ABIT heeft hier verder weinig mee te maken.
Je moet even de jumper op die :r Maxtor rukschijf goed zetten, want die dingen kloppen niet (staat op de D740X er verkeerd op, had het hier ook met deze knakeschijf).

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 14:39 schreef Terw_Dan het volgende:
ABIT heeft hier verder weinig mee te maken.
Je moet even de jumper op die :r Maxtor rukschijf goed zetten, want die dingen kloppen niet (staat op de D740X er verkeerd op, had het hier ook met deze knakeschijf).
Onzin, de default jumper-instelling van de D740X is Cable-select, dit heeft niks te maken met een evt. 32GB-clip.
Waarschijnlijk heb je een BIOS-update nodig voor je BH6 om de volle 40GB te herkennen, te krijgen op www.abit.nl

• lucrator

lucrator

Tweevijftig

Topicstarter
Als de jumper in de Cable Select stand staat, herkent de BIOS 'm helemaal niet. Volgens de site van Maxtor staat 'ie in Slave mode als er helemaal geen jumper op zit, maar dan doet 'ie het ook niet

De disk wordt alleen herkend als de jumper op de plek staat die ervoor zorgt dat er maar 31.50 GB wordt herkend.

Als ik de nieuwste flash bios van abit download, en probeer te installeren met de Award Flash programmatje, geeft het programmatje een error en stopt ermee.. Vaag.

De disk wordt trouwens ook erg warm, is dat normaal?

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 15:29 schreef lucrator het volgende:
Als de jumper in de Cable Select stand staat, herkent de BIOS 'm helemaal niet. Volgens de site van Maxtor staat 'ie in Slave mode als er helemaal geen jumper op zit, maar dan doet 'ie het ook niet

De disk wordt alleen herkend als de jumper op de plek staat die ervoor zorgt dat er maar 31.50 GB wordt herkend.

Als ik de nieuwste flash bios van abit download, en probeer te installeren met de Award Flash programmatje, geeft het programmatje een error en stopt ermee.. Vaag.

Hou er rekening mee dat van de Abit BH6 2 revisies zijn, 1.0 en 1.1, hier zijn verschillende BIOS'en voor

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 09 februari 2002 15:29 schreef lucrator het volgende:

Yup, mijn Maxtor wordt ook erg warm. Vandaar dat ik die schijf al helemaal niet vertrouw. Mijn Seagate werd ook warm, maar daar het ik geen last van dat de schijf niet goed werkte, bij die Maxtor is dat wel zo. Dus koelen dat ding (heb ik niet gedaan, maar maakt me niet uit, als die schijf overlijd zit ik daar echt niet mee, brak ding :r)

• lucrator

lucrator

Tweevijftig

Topicstarter
Het BIOS is blijkbaar alleen te updaten vanuit een DOS omgeving, en niet vanuit windows (2000/95/98/etc). Handig!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 09 februari 2002 15:41 schreef lucrator het volgende:
Het BIOS is blijkbaar alleen te updaten vanuit een DOS omgeving, en niet vanuit windows (2000/95/98/etc). Handig!
Dat is heel normaal, daar hebben we bootdisks voor.

• lucrator

lucrator

Tweevijftig

Topicstarter
Dat weet ik, het is ook gelukt om de BIOS te updaten. Maar toch, het lijkt me handig als het ook gewoon werkt vanuit Windows, waar tegenwoordig (bijna) iedereen mee werkt. Gewoon, in het kader van klantvriendelijkheid.

In ieder geval blijkt het dus inderdaad een combinatie van jumpers en BIOS te zijn. De jumper moet helemaal verwijderd worden om de disk in Slave modus te zetten. Dit in tegenstelling tot wat er op de disk zelf te lezen is.

Hij maakt wel een lekker bromgeluid, maar dat is geloof ik op te lossen door een fietsband in de computer te leggen :P

Het Dtemp programmatje zegt dat mijn schijf 50 graden celcius is. Is dat wel een goed plan?

Verwijderd

Vergeet niet in de bios de goede DMA modus aan te zetten... ik geloof 6 of zo...
Ik heb dezelfde HDD, zelfde probleem gehad.... En je moet die ATA133 kabel wel goed om doen!! anders krijg je shit >:)

• lucrator

lucrator

Tweevijftig

Topicstarter
De kabel zit er in op de manier zoals Maxtor zegt dat het moet: Gaatje 1 op Pinnetje 1.

In de BIOS is niets in te stellen qua DMA. Er is alleen iets van "Auto" of "Enabled". Dat staat op "Auto" dus ik neem aan dat het goed is. Verder zegt de pc bij opstarten dat de schijf "LBA, UDMA 33, 40029MB" is.

Alleen die temperatuur van dat ding baart me een beetje zorgen. Volgens de Maxtor factsheet mag 'ie 5 tot 55 graden zijn, en hij zit nu toch al op de 54 graden. Raar.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zondag 10 februari 2002 13:50 schreef lucrator het volgende:
Dat weet ik, het is ook gelukt om de BIOS te updaten. Maar toch, het lijkt me handig als het ook gewoon werkt vanuit Windows, waar tegenwoordig (bijna) iedereen mee werkt. Gewoon, in het kader van klantvriendelijkheid.
Doe me een lol zeg, gaan al die kneusjes hun bios massaal verneuken.
Pagina: 1