Ik heb dus een DD-GPU-koeler met zij-aansluitingen. Nou zitten die zij-aansluitingen gruwelijk in de weg voor het monteren van koelvinnetjes op de memory-chips. Ik kreeg een ingeving. Netjes uit roodkoper een plaat uitsnijden die precies past op de GPU en de memorychips, deze plaat er met arcticsilver oplijmen, en vervolgens daar de koeler oplijmen. Mensen gaat dit lukken? Kan ik verwachten dat dan inderdaad ook de memorychips gekoeld worden? Hoe dik zou ik het koper moeten maken? Even voor de goede orde< het gaat om een radeon 8500 retailversie, die trouwens als je hem boven de 285 MHz klokt juist in prestaties terugloopt, waarbij de memory-chips errug warrum worden. Graag deskundig commentaar.
Hmm ik kan me wel herinneren dat iemand zoiets had gedaan, maar dan met een peltier+waterkoeling... Ik denk wel dat jouw idee gaat werken, maar het koper moet dan niet te dik zijn (warmte kan niet goed doorgebracht worden), en ook niet te dun.
Verwijderd
zou moeten werken want die leadtek had ook 1 koelblokOp zaterdag 09 februari 2002 12:35 schreef aad123 het volgende:
Ik heb dus een DD-GPU-koeler met zij-aansluitingen. Nou zitten die zij-aansluitingen gruwelijk in de weg voor het monteren van koelvinnetjes op de memory-chips. Ik kreeg een ingeving. Netjes uit roodkoper een plaat uitsnijden die precies past op de GPU en de memorychips, deze plaat er met arcticsilver oplijmen, en vervolgens daar de koeler oplijmen. Mensen gaat dit lukken? Kan ik verwachten dat dan inderdaad ook de memorychips gekoeld worden? Hoe dik zou ik het koper moeten maken? Even voor de goede orde< het gaat om een radeon 8500 retailversie, die trouwens als je hem boven de 285 MHz klokt juist in prestaties terugloopt, waarbij de memory-chips errug warrum worden. Graag deskundig commentaar.
Zal wel werken, aangezien het geheugen toch minder koeling nodig heeft.
leeg
Nog eens wat anders, de memory-chips zullen in dit geval niet allemaal glijkmatig gekoeld gaan worden, maakt dat nog iets uit?
Wat is de lengte van koelblok dan tot chips en weet je het wattage van de chips. Dan kun je fijn met wat Natuurkunde de temperatuur redelijk uitrekenen. Want daar zit toch een redelijke afstand tussen dan tussen water (in het blok) en het geheugen. Daardoor krijg je toch wel een beetje isolatie.
Verwijderd
zo niet dan heb je een probleempjeOp zaterdag 09 februari 2002 16:14 schreef DaBit het volgende:
Check wel even of de GPU en het geheugen even ver boven de kaart uit steken...
Hier had ik al wel over nagedacht. Het idee is dat vanaf de plaat die op de GPU zit koperen "tongen" naar de chips lopen, eventuele kleine hoogteverschillen zijn op die manier wel oplosbaar. Maar dan blijft natuurlijk wel de vraag hoe dik of dun je het koper moet maken voor effectief warmtetransport door geleiding. Ander idee van mij is overigens om aan de andere kant van de kaart massief koperen blokjes te gebruiken, doorboord met er een stukje waterleiding buis doorheen, zodoende watergekoelde chips op de achterkant. Dit is duidelijk niet een project voor even een vrije zondagmiddag.Op zaterdag 09 februari 2002 16:14 schreef DaBit het volgende:
Check wel even of de GPU en het geheugen even ver boven de kaart uit steken...
hmm ik weet niet of tongen wel zo'n goed iedee zijn, daar verlies je toch alleen maar koel oppervlak mee? en de dikte? ergens tussen de 2 tot 4 mmOp zondag 10 februari 2002 13:45 schreef aad123 het volgende:
[..]
Hier had ik al wel over nagedacht. Het idee is dat vanaf de plaat die op de GPU zit koperen "tongen" naar de chips lopen, eventuele kleine hoogteverschillen zijn op die manier wel oplosbaar. Maar dan blijft natuurlijk wel de vraag hoe dik of dun je het koper moet maken voor effectief warmtetransport door geleiding. Ander idee van mij is overigens om aan de andere kant van de kaart massief koperen blokjes te gebruiken, doorboord met er een stukje waterleiding buis doorheen, zodoende watergekoelde chips op de achterkant. Dit is duidelijk niet een project voor even een vrije zondagmiddag.
Het gaat er in mijn idee dus om dat de koperen "tongen" de warmte van de memory-chips door geleiding transporteren naar het DD-koelblok. Ik hoop dus dat dat gaat werken. De tongen moeten dus de warmte afvoeren naar het waterkoelsysteem, en wat het aan de lucht kwijtraakt is alleen maar meegenomen.Op zondag 10 februari 2002 14:18 schreef AtomicShockwave het volgende:
[..]
hmm ik weet niet of tongen wel zo'n goed iedee zijn, daar verlies je toch alleen maar koel oppervlak mee? en de dikte? ergens tussen de 2 tot 4 mm
Verwijderd
mwja.. moet wel lukken denk ik.. je kan op die koeltongen(ca. 5mm dik) altijd nog wat heatsinks plakken.. dus tussen de heatsink en de geheugen chip die koeltong.. zal nog wat extra koeling opleveren (tenminste als je je koelbassin niet in een koelkast hebt staan
dan levert het alleen maar verlies op)
ohja en wat betreft die omleiding naar je achterkant chips .. graag wat pics als het lukt!! lijkt me stoer als dat lukt!!
ohja en wat betreft die omleiding naar je achterkant chips .. graag wat pics als het lukt!! lijkt me stoer als dat lukt!!
Pagina: 1