Toon posts:

NNTP Benchmarking en monitoring

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met het risico dat dit topic misschien wel naar een ander subforum verplaatst wordt stel ik dan toch even de volgende vraag. Ik ben op het ogenblik bezig om het een en ander te onderzoeken wat er misgaat met een newsserver van mijn werk en ben daarvoor op zoek naar een tool die in staat is om deze server te benchmarken en te monitoren. Ik heb al een beetje rond-ge-'Googled' en de nieuwsgroepen doorgezocht en het enige wat een beetje in de buurt van mijn wensen lag was het programma NNTPBench (http://nntpbench.opaopa.org/). Het grote nadeel (of misschien juist wel voordeel) is dat dit programma continu testberichten uitvoert om oa te kijken naar de snelheid waarme een posting op de server geaccepteerd wordt. Ik ben zelf op zoek naar iets passievere manier om NNTP te benchmarken en (eigenlijk nog veel belangrijker) te monitoren. Is er iemand die mij verder op weg kan helpen?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:43

_Arthur

blub

Om te monitoren:
snmp eventueel in samenwerking met mrtg

snmp zal standaard door je os gesupport worden (indien een *nix smaakje zoek naar snmpd, indien win2k als os oid, effe snmp installeren, zit er standaard bij).

Daarna kan je met mrtg leuke grafiekjes bouwen. Mrtg -> http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/

Het is wel 'wat' werk om het aan de praat krijgen.

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:02
Misschien kan je dat programma wel gebruiken, zit er geen optie in dat het z'n eigen berichten terug verwijderd ?

Zoja, kan je bv een nieuwe test-newsgroup aanmaken en het programma daar op los laten.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je een newsserver anders moet gaan benchmarken, want DIT doet een newsserver toch hé (berichten ontvangen enz...) !

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 12:30 schreef _Arthur het volgende:
Om te monitoren:
snmp eventueel in samenwerking met mrtg
Nope, dat is dus geen optie aangezien ik gewoon als client die server wil monitoren. De connectie wordt trouwens al gemonitord en die is wel okay. Het gaat vooral om de newsfeed.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 12:30 schreef G8KeePeR het volgende:
Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je een newsserver anders moet gaan benchmarken, want DIT doet een newsserver toch hé (berichten ontvangen enz...) !
Yeps, eigenlijk wel, maar zoals ik hierboven stel is met name de feed het allerbelangrijkste. De omvang van de groepen dus. Het mooiste zou trouwens zijn als ik die feed kan vergelijken met de feed van een andere server om te kijken of berichten wel snel genoeg of uberhaupt wel binnenkomen.

• _Arthur

_Arthur

blub

Op zaterdag 09 februari 2002 13:06 schreef MrBig het volgende:

[..]

Nope, dat is dus geen optie aangezien ik gewoon als client die server wil monitoren. De connectie wordt trouwens al gemonitord en die is wel okay. Het gaat vooral om de newsfeed.
Welke items wil je dan gaan monitoren? Aantal nntp connecties bv?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 13:10 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Welke items wil je dan gaan monitoren? Aantal nntp connecties bv?
Onder andere. Maar zoals ik al net zei is het volume en de toevoer van nieuwe berichten (de eigenlijk feed dus) het allerbelangrijkst. Ik wil dit dus gewoon vanaf een client monitoren aangezien ik niet zelf diegene ben die die server beheert.

• _Arthur

_Arthur

blub

Zoiets als te zien is op : http://news-x2.support.nl/

Er staat bij welk programma men gebruikt.
Pagina: 1