Toon posts:

[PHP] Forum en cookie vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik weer,

Ik heb wat kleine vraagjes:
1: Zijn cookies en sessions tegelijk te gebruiken?
(ik heb een site en nu wil ik dat als je op een knop drukt, de layout rood wordt (templaterood.html) en als je weer op een knop drukt, dat ie dan weer blauw wordt (template.html) En blauw (template.html) is ook dat standaard kleur, dus als je net op de site komt moet hij template.html pakken...
(dit wordt gedaan met een switch --> als kleur is blauw ---> $templatefile=template.html, als kleur is rood-->$templatefile=templaterood.html. als kleur=""-->$templatefile=template.html.
Tot het eerste deel lukt het wel, dus als je op de site komt is alles blauw... dan log je in, ga je na extra, en druk je op rood..dan wordt alles rood http://217.122.33.251/phplibsite/de%20site/home.php (switch komt in werking, $templatefile=templaterood.html en dat wordt in een cookie gezet ($inlognaam en $wachtwoord staan in een sessie)...Maar als ik nu weer op blauw druk, blijft alles rood. :?
Heeft iemand een oplossing hoe je dit makkelijk kunt doen?)

2: Ik wil ook ff een forumpie maken, moet ik dan iets van b.v. www.yapbb.com halen, of kan ik er beter zelf 1 maken?
Ik kom dat yapbb steeds weer tegen, maar wat is het precies?
(korte beschrijving...)

thnx
bye bye

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op zaterdag 09 februari 2002 12:13 schreef i-webje het volgende:
1: Zijn cookies en sessions tegelijk te gebruiken?
Waarom niet? Sessions maken idd gebruik van cookies, maar je kunt als je wilt nóg een cookie definieren. Of het slim is, is iets anders.
Op zaterdag 09 februari 2002 12:13 schreef i-webje het volgende:
2: Ik wil ook ff een forumpie maken, moet ik dan iets van b.v. www.yapbb.com halen, of kan ik er beter zelf 1 maken?
Ik kom dat yapbb steeds weer tegen, maar wat is het precies?
(korte beschrijving...)
Tja, het hangt ervan af hoeveel tijd je erin wilt steken enzo. Een forum schrijven is gewoon heel veel werk omdat je met zoveel aspecten rekening moet houden (veiligheid, moderators, opmaak etc.)

En wat YapBB is? Ik citeer vanaf de site die jij linkte:
What is YapBB?
Yet Another PHP Bulletin Board (YapBB) allows you to set up a forum on your Web site, using PHP4+MySQL. The goal of this project is to create a good, full featured, and free bulletin board. Features include multible boards, modular programming, different user authentication levels with appropriate privileges, a certain level of protection to prevent HTML abuse and abuse of other exploits, many client-side options, and more features to come.
Voilà.

Verwijderd

Topicstarter
Yo bedankt..

Maar waarom zou het niet slim zijn om sessions en cookies tegelijk te gebruiken?

Ik stopte namelijk eerst $templatebestand in de sessie, maar daar staan ook de inlog gegevens in (inlognaam en ww)
Als je dan weer op een andere kleur klikte werd het templatebestand ook weer anders, maar hij update dat niet in de sessie...

toen session_destroy geprobeert, en dat werkte wel.
maar dan ben ik alle inlog gegevens weer kwijt! :?session_unregister("templatecolor") werkt niet (doe vast iets fout dan)

Want als ik nou $templatecolor weer uit de sessie kon verwijderen, dan kan je hem er daarna weer opnieuw inzetten...

Vandaar dus cookies, als je op een kleur drukt wordt $templatebestand in een cookie gezet (setcookie("templatebestand", $templatebestand, 0, "/");)
als je nu weer op een knop drukt, moet het cookie weer verwijderd worden door setcookie("templatecolor", $templatecolor, 0, "/"); en daarnar weer gelijk opnieuw gezet worden met de nieuwe $templatecolor! :D:D:D wat doe ik fout?? ideeen?

ik typ snel dus let niet op taalgebruik |:(

Hopelijk heb je hier een antwoord op..!!

word er een beetje gek van

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op zaterdag 09 februari 2002 12:40 schreef i-webje het volgende:
Maar waarom zou het niet slim zijn om sessions en cookies tegelijk te gebruiken?
Omdat het eigenlijk een beetje dubbelop is. Bovendien is het nooit slim om op één site meerdere cookies te hebben, omdat mensen die een melding krijgen wanneer een cookie geset wordt zo meerdere meldingen krijgen, en dat kan irriterend werken.

Bovendien kun je in sessievariabelen ook informatie opslaan.
Vandaar dus cookies, als je op een kleur drukt wordt $templatebestand in een cookie gezet (setcookie("templatebestand", $templatebestand, 0, "/");)
als je nu weer op een knop drukt, moet het cookie weer verwijderd worden door setcookie("templatecolor", $templatecolor, 0, "/"); en daarnar weer gelijk opnieuw gezet worden met de nieuwe $templatecolor! :D:D:D wat doe ik fout?? ideeen?
Ik heb niet echt veel ervaring met PHP-sessions (ik gebruik mijn eigen sessions :) ), maar als het goed is kun je sessionsvars gewoon veranderen. Je verhaal is niet geheel duidelijk. Wat zet je nou in die sessievariabele? Ik zou als ik jou was een sessievariabele maken genaamd "templatecolor" met als waarden "blue" of "red". Standaard staat die dan op "blue" en als de user "red" selecteerd wordt hij in "red" veranderd en andersom.