Toon posts:

Vreemd verschil in temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb net m'n Tyan dubbele Athjlon XP 1700 + draaiende en kom erachter dat hij stessed wel een vreemd verschil geeft tussen mijn procs.

Er zit stressed namelijk 8 graden verschil tussen. CPU 1 word stressed 41 graden en CPU 2 word stressed 48/49 graden. Het vreemde is ook nog dat achter CPU twee nog twee koelers draaien die de warmte nog uit de kast halen. Deze CPU moet dus zelfs de beste airflow hebben.

Ligt dit nou weer aan die sensors?

Verwijderd

Misschien zit bij de ene de CPU Cooler er niet helemaal goed op??
Welke coolers hebbie trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn koelers zitten er wel goed op. Dat heb ik al gecontroleerd. Laat ik het zo zeggen... ik heb in m'n leven al heel wat computers gebouwd en weet dat dat o.a. wel goed zit. :-)

Ik heb nu nog twee Cooler Masters erop zitten (had ik nog liggen) maar zal ze binnen afzienbare tijd vervangen door andere, stillere koelers. :-)

• irmscher
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05-2025
zuigen die 2 fans achter de hetere cpu misschien de lucht weg voor je cpu-koeler? zodat die minder lucht verplaatst?

Verwijderd

Topicstarter
Ze zuigen wel lucht achter die koeler weg, maar dat zou toch goed moeten zijn?

• irmscher
probeer voor de gein eens hoeveel het verschil is mey die 2 fans uit.
je weet het nooit tot je het hebt geprobeert.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal dat later vandaag even testen en in deze topic plaatsen. Hij is nu al er warm dus zal het verschil niet testen.

• irmscher
oke. ik ben benieuwd.....

Verwijderd

Topicstarter
Word overigens wel een latertje! Ik ga zo naar voetbal en kom pas laat terug.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Zelfde Tyan hier, zelfde XP 1700's hier en zelfde verschil (zo'n 8o C) hier. Heb ook twee 80mm outtake fans er direct achter zitten. Voor de grap de onderste vanmiddag omgedraaid (zodat 'ie geen lucht wegzuigd van de cpu fan), maar dat maakt dus niks uit. Het is geen software meetverschil; ik heb twee temp sensors op de heatsinks bevestigd en die geven ook 7~8o verschil.
Hoe dat grote verschil komt weet ik niet, maar ik denk dat m'n grafische kaart ook van invloed is; de lucht rond dat ding (GF3) is erg warm, en de warmste cpu zit daar het dichtst bij. Daarnaast is er altijd één CPU die het meer voor de kiezen krijgt als de ander (niet alle processen zijn mooi te verdelen). Ik zal er nog wel even mee bezig blijven; ben nu een Prime95 torture test aan het doen, en ik ben niet erg blij met de temps (CPU1 50o CPU2 59o !! zie ik nu :( )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu voor de gein de twee coolers die achter CPU twee zitten eens uitgeschakeld... maakt ook geen verschil.

Toch wel raar. Ik zal eens de koeler die in m'n deur zit aansluiten. Miscchien dat die nog wat kan betekenen voor me... :-) Ik zal de resultaten hier wel plaatsen.

• Abbadon
Eigenlijk moet je het met een goede multithreaded stress/torture tool testen; veel zooi draait maar op één cpu (die er dan flink van langs krijgt terwijl de ander uit z'n neus staat te eten). Zal eens wat gaan zoeken. Overigens heb ik met de airflow lopen spelen en m'n case fans iets rapper laten draaien (was vergeten dat ze nog op nagenoeg allerlangzaamst stonden |:( ) zodat het verschil nu ietsje minder is (4~6o :) )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de fan die in m'n deur zit ook maar eens ingeschakeld. De twee coolers achter CPU 2 heb ik ook weer ingeschakeld en het helpt wel iets...

De temp stond op 45 - 52 en is nu gezakt naar 41- 48. Overigens draaien m'n procs nu bijna 100%. Heb nu seti@home draaien en dat wil wel!

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuur zakt nog verder at 100% load... 40 - 46. :-)

• Abbadon
Heb ook even seti@home er op gegooid (thnx voor de tip :) ) 46 en 51o hier (100% load).

Verwijderd

Topicstarter
Welke cooler gebruik je? Je temp is namelijk nog wel hoger dan die van mij en ik gebruik maar standaard Coolermaster DP5-6I31C coolers.

• Abbadon
Ik gebruik ook Coolermasters, maar dan de 6I31A. Heb er voor het weekeinde twee 80mm Pabst fan''s op gezet (8412NGML) die heerlijk rustig zijn, alleen worden de cpu's nu zo'n 3o C warmer (deze 19 dB(A) Pabst heeft een iets mindere CFG en er ontsnapt altijd wel wat lucht langs de adapter). Ik kan er prima mee leven omdat ik geen kabaal meer heb :) Overigens nog steeds 46 - 51 nu.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik moet zeggen dat ik behoorlijk wat geluid hier naast me heb staan... :-) Ik zit te denken over een paar weken toch maat een paar zalman koelers te gaan plaatsen.

Overigens heb ik een vraag voor je. Ik hoop dat je me antwoord kunt geven. Ik zie namelijk op het moederbord extra aansluitingen voor koelers. Geen probleem dusver. Nu zit er naast de USB header en Jumper 90 een kleine aanlsuiting die voor op een aansluiting van een koeler lijkt. Is dit een aansluiting voor een koeler of is die voor wat anders?

Ik heb er niet een koler op durven aansluiten omdat ik bang was iets naar de knoppe te helpen en hij draait nu net lekker stabiel.

• Abbadon
Bedoel je J34? Zo ja, een quote uit de manual "DO NOT ADJUST OR TAMPER WITH THIS!", lijkt me wel duidelijk :D Heb overigens al m'n fans direct aan m'n PSU hangen (BIOS ging over de tief van m'n manual adjustable fan's toen ze aan het bord hingen).

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 11:24
Vraagje:

Ik heb een paar celerons hier thuis staan, tussen 400-500mhz. Niet overgeclocked.

Ik heb enkele verschillende temperatuur proggies eroverheen laten gaan en ze meten mijn CPU-temp allemaal op 55-60 graden.

Veel proggies beginnen dan alarm te slaan omdat dit te heet is, is dit ook zo? Ik heb met geen van alle problemen gehad in de 2 jaar dat ik ze heb.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik bedoel niet die jumper... Het is ook geen jumper maar een stekkertje zoals die meer op het moederbord zitten.
Pagina: 1