Toon posts:

[Gentoo en X] Windowstoestanden :s

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus netjes gentoo geinstalleerd net daarnaast nog X en kde en gnome base packages. Nu werk ik in KDE maar dat lijkt echt op windows; konquator blijft de heletijd vast lopen als ik na een tijde konquator via het menutje of snelkoppeling op desktop opstart dan blijft heel KDE hangen en moet ik rebooten. (X is goed geconfiged in goeie resolutie en met scrollwiel enzo en het is KDE 2.2.2 en XFree86 4.2.0)

Ook kan ik geen tar meer gebruiken bv:
#tar -xfzv file.tar.gz
tar: zv: Cannot open: No such file or directory
tar: Error is not recoverable: exiting now
het gaat om GNU tar 1.13.25

nou dan maar met konquator uitgepakt, kan die niet eens de tar van de source van mozilla aan, dus ik nood gedwongen een bineary paketje gedownload, pak dat uit (ging erg sloom) duw dat op een goeie plaats op me hddtje en run mozilla, alles lijkt ok tot ik dan al niet de locatie bar kan gebruiken want hij wil niet laden wat ik daar intyp, alleen links werken of als ik een pagina als startpagina instellen en home klik :? (mozilla 0.9.8)

wat moet ik doen om KDE weer net als in Mandrake/Redhat/Suse stabiel te krijgen en waarom werkt tar niet? en wat moet ik doen om tar aan de gang te krijgen :? alle progjes draaien overigens wel stabiel alleen niet de programma's die ik net noemde niet dus het ligt niet aan mijn machine.

Ik word hier ziek van, mischien KDE en X opnieuw compilen? of welke packages moet ik erbij installeren. ik heb de nieuwste gentoo met kernel 2.4.17r3

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nu de rest van de kde en gnome packages aant installeren met hoop op verbetering.

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 10:57 schreef DJ_PP het volgende:

Ook kan ik geen tar meer gebruiken bv:
#tar -xfzv file.tar.gz
tar: zv: Cannot open: No such file or directory
tar: Error is not recoverable: exiting now
het gaat om GNU tar 1.13.25
Je moet die 'f' bij de opties van tar ook achteraan zetten. |:(
Alles wat naar de 'f' komt ziet ie als bestand dat uitgepakt moet worden. Dus kan hij zv niet vinden.
zo dus: tar -xzvf file.tar.gz

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 11:16 schreef nextor het volgende:

[..]

Je moet die 'f' bij de opties van tar ook achteraan zetten. |:(
Alles wat naar de 'f' komt ziet ie als bestand dat uitgepakt moet worden. Dus kan hij zv niet vinden.
zo dus: tar -xzvf file.tar.gz
oeps ben er soms niet bij met mijn hoofd komt door dat X gedoe

owals ik de f achteraan zet is er een andere fout post ik zo ff

Verwijderd

[sig quote]
Ik ben trotse bezitter van een gentoo linux systeem, dat zouden meer mensen moeten doen.
[/sig quote]

:P

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 12:09 schreef Felix het volgende:
[sig quote]
Ik ben trotse bezitter van een gentoo linux systeem, dat zouden meer mensen moeten doen.
[/sig quote]

:P
ik zal er ff van maken

Ik ben geen trotse bezitter van een gentoo linux systeem, dat zouden meer mensen moeten doen.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik zou toch eens de logs induiken voor wat foutmeldingen, want het hoor natuurlijk niet zo :) . Kun je misschien interessante dingen uit /var/log/messages, /var/log/Xfree86.0.log en nog zo wat hier pasten?

Overigens noemen ze dat programma Konqueror >:) ...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 12:27 schreef odysseus het volgende:
Ik zou toch eens de logs induiken voor wat foutmeldingen, want het hoor natuurlijk niet zo :) . Kun je misschien interessante dingen uit /var/log/messages, /var/log/Xfree86.0.log en nog zo wat hier pasten?

Overigens noemen ze dat programma Konqueror >:) ...
jah kweet :D ben ff mozilla aant compilen, bitchx aant downe en nog wat sjit, al mijn consoloes zijn bezet :-D

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zaterdag 09 februari 2002 12:32 schreef DJ_PP het volgende:
jah kweet :D ben ff mozilla aant compilen, bitchx aant downe en nog wat sjit, al mijn consoloes zijn bezet :-D
Waarvoor denk je dat ze de ampersand '&' op je toetsenbord hebben geplaatst? Scheelt (eventueel met gebruik van tee en redirection) een heleboel ruimtetekort ;) .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een helehoop erbij gezet, inc mozilla gecompiled alles lijkt tot nu toe perfect te lopen :)

Verwijderd

Topicstarter
de crashes komen er alleen als ik xmms gebruik, namelijk als ik xmms een keer laat lopen en liedjes speel en hem dan weer sluit en een tijdje later open dat werkt hij niet meer maar crashed ie en na een tijdje crashed heel kde gezellie mee

en dit alleen als ik artsd gebruikt, die ik dus nu heb laten oprotten net, zal ook niet meer starten. gebruik nu oss :) hopelijk is mijn probleem nu helemaal weg!

Verwijderd

Topicstarter
probleem niet weg, welke logs hebben jullie nodig?

Verwijderd

Schakel DRI eens uit. Die geeft een error in je log te lezen:
(EE) SIS(1): [dri] DRIScreenInit failed. Disabling DRI.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 01:26 schreef janjanjansen het volgende:
Schakel DRI eens uit. Die geeft een error in je log te lezen:
(EE) SIS(1): [dri] DRIScreenInit failed. Disabling DRI.
ik heb het al (tenminste heeft sinds mijn laatste post 0 crashes gehad) er werd namelijk in modules.autoload snd-card-emu10k1 maar volgens mij had ik dat al in de kernel zelf zitten dus die heb k vervangen gereboot en toen ik um modprobde kreeg ik allerlij errors dus heb iik hem vervangen met snd-pcm-oss en nu loopt alles goed, en DRI zet hij vanzelf uit voor mijn 2de grafische kaart dus dat zal wel geen probleem zijn

Verwijderd

Even een opmerking voor de Gentoo (en SGL) bezitters.

Gentoo kan enorm buggy draaien als je een buggy systeem hebt. Voornamelijk als je buggy geheugen hebt. Het kan regelmatig voorkomen dat je packages gewoon goed gecompilleerd worden, maar dat je toch allerlei segfaults krijgt etc.

Ik had dit met mijn vorrige systeem heel erg, met zowel LFS als Gentoo. Compileren ging bijna altijd gewoon goed, maar toch segfaulte een hoop packages zonder dat er agressieve optimalisaties gebruikt waren.

Met mijn nieuwe systeem bleef dit aanhouden, totdat ik 512 MB nieuw DDR geheugen kocht en ik alles opnieuw compileerde. Alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon voor die distro's.

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Ik heb me een tijdje terug ook even aan gentoo gewaagd, ging wel leuk allemaal totdat ik xfree 4.2.0 opstarte, dat gooide gewoon na x aantal seconden 't beeld op zwart om direct weer terug te komen met het gewone scherm.. beetje irritant. Toen heb 'k dus 4.1.0 maar ff gemerged, die werkte beter alleen toen kwam 'k tot de conclusie dat kde stronttraag draaide, dat was voor mij 't moment waarop 'k zeker wist dat slack een beter idee was.

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 13:23 schreef luc het volgende:
Ik heb me een tijdje terug ook even aan gentoo gewaagd, ging wel leuk allemaal totdat ik xfree 4.2.0 opstarte, dat gooide gewoon na x aantal seconden 't beeld op zwart om direct weer terug te komen met het gewone scherm.. beetje irritant. Toen heb 'k dus 4.1.0 maar ff gemerged, die werkte beter alleen toen kwam 'k tot de conclusie dat kde stronttraag draaide, dat was voor mij 't moment waarop 'k zeker wist dat slack een beter idee was.
Vreemde gedachtengang als je het mij vraagt. Zeker om al zo snel tot zo'n conclusie te komen. (Neemt niet weg, dat je uiteraard voor de distro moet kiezen die jou het beste bevalt ;) )

Waarom gaf X een zwart beeld en kwam terug op de prompt? Waarschijnlijk omdat er een fout zat ergens in de configuratie.
Al eens "XFree86 -configure" geprobeerd op dat moment?

Daarnaast is het traag draaien van KDE al absoluut vreemd te noemen, aangezien alles maar dan ook alles geoptimized wordt. Dit is wel degelijk duidelijk te merken in het draaien.

Vergeet overigens niet dat Gentoo nog steeds niet officieel uitgebracht is :)
Pagina: 1