Marantz sr-4200: volume verschil bronnen

Pagina: 1
Acties:
  • 918 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022
heej,

ik heb nu sinds een maand een setje van Marantz, bestaande uit een AV-receiver type SR-4200 en een DVD type DV-4200.
Het geluid van CD en tuner is ok, maar waar ik me aan erger is dat als ik een video bron aanzet dat het geluid super zacht is.

Het volume is ingeschaald van -62 tot 0 Db(-62 zacht, 0 voluit).
Als ik een CD luister en ik zet um op -40 Db en ik wil dat zelfde volume (om te horen) bij een bron van TV (zeg TMF) dan moet ik 'm op -25 ofzo zetten.
Hetzelfde geldt voor een film van video of DVD met DPL/DTS geluid.

Ik heb in de handleiding wel iets gevonden over een 'night' stand, waarbij je kunt voorkomen dat het geluid te hard wordt weergegeven.
Ik heb al een aantal keren dat expliciet aan en weer uitgezet zodat ik zeker weet dat dat het niet kan zijn; en dat is het dus ook niet.

Ik vindt het pretty irritating.
Als ik The Matrix wil 'beleven' dan moet ik de zaak zowat voluit zetten om het te voelen.

Verder heb ik alle speakerinstellingen (distance/afmetingen) al gedouble-checked.

Zijn er peeps die een tipje hebben??
Ik sta al een beetje op het punt om 'm weer de deur uit te doen... :( ;(

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op mn dvd-speler de optie om het geluid dat deze naar de versterker stuurt te minderen, misschien dat jouw dvd-speler deze optie ook heeft en dat deze per ongeluk in is geschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Er is nog een instelling waarmee je binnenkomend signaal kunt dempen, tenminste op mijn sr-5200 was dat wel zo.

Ik denk trouwens dat het hem in je tv zit en niet in je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik kan me niet voorstellen dat-ie niet hard genoeg gaat. Volgens mij heb je op 0db bog 15db over.

Misschien komt dat omdat je bij normale versterkers nooit echt over de helft komt, maar dan zit je dus ook al aan de max van wat die meestal kan. Ik vermoed dat het psychologische hier dus meer meetelt dan dat het echt niet hard kan.

Aan het vermogen ligt het in ieder geval _NIET_. Want een 40watt versterker gaat ook al extreem hard, in een normale kamer (als het moet). Het verschil tussen 30 en (bijvoorbeeld) 90 watt is maar 5 decibel, en bij 30watt zit je al op meer dan 100db te spelen met een normale versterker (en dat is _HARD_).

Ik denk eerder dat je het niet 'fijn' vindt, dat je op de '0 db' speelt, dan dat hij echt niet hard genoeg gaat.

En bij videobronnen kan het weleens wezen dat-ie wat zachter speelt dan met stereobronnen. :o

En als het echt niet hard gaat, is je TV gewoon een te zwakke bron.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
't klinkt eerder alsof de analoge uit van je DVD speler een relatief hoog signaal afgeeft (tenmisnte, gebruik je die ook voor CDs?), omdat alles behalve dat "te zacht" is, inclusief DTS die dus intern in de receiver wordt gedecode en dus gegarandeerd geen problemen heeft met gevoeligheids mismatch enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-10 13:34

Jag

Ik heb even de titel de lading laten dekken, dit heeft namelijk niks met het vermogen van je receiver te maken.
Als de ene bron gewoon een stuk zachter klinkt dan de ander geeft die gewoon een lager signaal. Wat je daaraan doet? Gewoon de volumeknop hoger zetten, kan echt geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Laatst online: 01-10 21:37
Als je over schakeld naar DTS/DPL(1/2) dan is het helemaal niet vreemd dat je een stap terug doet in volume, zo lijkt het althans. (Als voorbeeld, draai ik DTS en ga ik over naar 6 channel stereo dan valllen de muren eruit omdat dan de signalen aan alle boxen even hard worden gegeven.) Het komt dan uit 5 speakers en zou ongeveer evenveel lawaai dB moeten geven. Dat het in stereo niet gelijk is vind ik wel vreemd, dat van die nachtstand zou dan bij alle bronnen moeten werken. Ga eens vragen bij de winkel zou ik zeggen.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Ik heb het 'probleem' ook met mn 6200, muziek is op -30 hard, terwijl films pas bij -15 goed hard klinken (zoals het hoort :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hiero met de 7000 ook. Er zit wel een "night" optie op voor digitale bronnen, dan wordt et wel wat zachter maar de geluidskwaliteit wordt er niet beter op. naar die 5channel stereo hebben we hier ook. servieskast staat regelmatig te trillen na avondje dvd'en, en daarna ff de tuner erop. jezusallemachtig wat een geluid dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
nou met m'n TV/Video/DVD is nix mis kan ik je verzekeren.
Het bewijs is ook daar want: een CD, afgespeeld op de DVD speler, klinkt zoals het naar mijn idee hoort, maar als ik er dan een muziek DVD in doe is de output heel zacht, minder dan de helft van het CD volume.

Het beluisteren van de tuner (tis een receiver duh!) is vergelijkbaar met het CD-niveau.
't zijn puur de video bronnen die het laten afweten.

En dat opmerking over 'dat is psychisch dat het zachter lijkt' is helaas een kontverhaal, want zelfs m'n super A-audiale vriendin valt het op :)

Nog even ter info:
de DVD/CD speler is via een optische aansluiting an de receiver geknoopt, de TV en de video gewoon via composiet.
De amp heeft 5x50 watt om weg te geven.
Ik heb hiervoor een 2+2x70W versterker van Akai (AM-32B) gehad, en daar heb ik nooit verschil gehad/gehoord tussen het afspelen van een CD of het geluid van Top Gun's F14's op video...

Verder beluister ik tuner en CD standaard ook via 5.1 kanaals.

Ik zie trouwens dat er meer zijn met dezelfde bevindingen.
Geloof dat ik toch maar contact met de leverancier of Marantz op moet nemen.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op zondag 10 februari 2002 21:36 schreef Hangloozz het volgende:
Het bewijs is ook daar want: een CD, afgespeeld op de DVD speler, klinkt zoals het naar mijn idee hoort, maar als ik er dan een muziek DVD in doe is de output heel zacht, minder dan de helft van het CD volume.

Het beluisteren van de tuner (tis een receiver duh!) is vergelijkbaar met het CD-niveau.
't zijn puur de video bronnen die het laten afweten.

En dat opmerking over 'dat is psychisch dat het zachter lijkt' is helaas een kontverhaal, want zelfs m'n super A-audiale vriendin valt het op :)

Nog even ter info:
de DVD/CD speler is via een optische aansluiting an de receiver geknoopt, de TV en de video gewoon via composiet.
De amp heeft 5x50 watt om weg te geven.
Ik heb hiervoor een 2+2x70W versterker van Akai (AM-32B) gehad, en daar heb ik nooit verschil gehad/gehoord tussen het afspelen van een CD of het geluid van Top Gun's F14's op video...

Verder beluister ik tuner en CD standaard ook via 5.1 kanaals.

Ik zie trouwens dat er meer zijn met dezelfde bevindingen.
Geloof dat ik toch maar contact met de leverancier of Marantz op moet nemen.
He :? Ik snap echt niet wat nou het probleem is. Je stopt een cd in je DVD speler, en die klinkt goed. Vervolgens stop je een DVD in je DVD speler, en dan klinkt die zachter. Nou en? Dan is dat dus waarschijnlijk ook zo opgenomen, en dan zet je hem wat harder, big deal. Het ligt in ieder geval niet aan de receiver! Die heeft er echt helemaal niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
Op zondag 10 februari 2002 21:40 schreef Jag het volgende:

He :? Ik snap echt niet wat nou het probleem is. Je stopt een cd in je DVD speler, en die klinkt goed. Vervolgens stop je een DVD in je DVD speler, en dan klinkt die zachter. Nou en? Dan is dat dus waarschijnlijk ook zo opgenomen, en dan zet je hem wat harder, big deal. Het ligt in ieder geval niet aan de receiver! Die heeft er echt helemaal niets mee te maken.
je leest alles toch wel he als mod zijnde :? ;)

het probleem is:

als ik iets waar een video signaal in zit via m'n 5 speakers weergeef, dit half zo hard klinkt als het signaal waar geen video inzit.

Zum beispiel:

Als ik dus de tuner of een cd aanzet dan kan ik m'n haar föhnen als ik de volumeknop voor de helft openzet met 5 speakers.

check?
ok.

Laat ik de volumeknop zo staan en ik zet òf de TV òf de video òf een DVD aan, dan wuiven m'n (weinige) haardossen een beetje op en neer.

check?
ok, dan snap je het :)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En dat opmerking over 'dat is psychisch dat het zachter lijkt' is helaas een kontverhaal, want zelfs m'n super A-audiale vriendin valt het op
Bedankt dat je het een kontverhaal vond, maar een van de kenmerken van super-niet-audiale mensen is dat ze op zaken als 'hoe hard gaat-ie bij een bepaalde stand van de knop' letten. Da's dus onzin

En jij zegt dat het aan de videoingangen ligt, sluit dan eens je cd-speler op een videoingang aan? Als die dan ook ineens superzacht is met stereo, dan is er iets fout...

Wedden dat dat dan niet zo is? En wedden dat het probleem dan niet in de receiver zit, maar in het feit dat-ie op een dolby programma gewoon zachter klinkt of dat het in jullie hoofd zit?

Mijn pa had ook in het begin extreem grote problemen met 'de hardheid' van het geluid, toen-ie van een rotel versterker naar een digitale volumemeter ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
Op maandag 11 februari 2002 00:57 schreef JvS het volgende:

Bedankt dat je het een kontverhaal vond, maar een van de kenmerken van super-niet-audiale mensen is dat ze op zaken als 'hoe hard gaat-ie bij een bepaalde stand van de knop' letten. Da's dus onzin
ok, ok, misschien wat krachtig uitgedrukt, maar ik denk dat ik voldoende geluidskennis heb om jouw opmerking als dusdanig te beoordelen.
En jij zegt dat het aan de videoingangen ligt, sluit dan eens je cd-speler op een videoingang aan? Als die dan ook ineens superzacht is met stereo, dan is er iets fout...
da's een tip; ga ik zeker ff proberen.
Wedden dat dat dan niet zo is? En wedden dat het probleem dan niet in de receiver zit, maar in het feit dat-ie op een dolby programma gewoon zachter klinkt of dat het in jullie hoofd zit?
en toch blijf ik zeggen dat je niet goed leest :)
Ik heb duidelijk te kennen gegeven dat ik altijd 5.1 kanaals geluid aan heb staan.
tuner,cd,dvd,video,tv alles staat standaard op 5.1
Ok, dat alleen een DPL/DTS signaal daar echt gebruik van maakt snap ik, maar 't gaat bij cd/tuner ook meer om het feit dat je dan in elke hoek van de kamer muziek hebt.

Anyways, dit gaat lijken op het halen van het gelijk van 2 peeps, en dat is niet de bedoeling.
Het gaat om het simpele feit dat alle videobronnen zacht zijn, en als nog 2 marantz bezitters dat zeggen wie ben jij dan om mijn 'probleem' in twijfel te trekken... ;)

edit:
een van de redenen dat ik me dit grote verschil in geluidsniveau aantrek is wat er kan gebeuren als je niet door hebt dat ie op -15 staat na het kijken van een film en er iemand aan komt van "he, geen muziek, nah dan zet ik um ff op de tuner" en vervolgens 5 speakers opblaast... :)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 07:20

Oceria

I've been in between....

(jarig!)
Een DVD speler annex CD speler geeft bij een normaal signaal van een schijfje tussen de 1 en 2 volt af aan de versterker. Een tuner of VCR (welke eigenlijk ook een tuner is als je hem gebruikt om TMF te beluisteren) geven tussen de 250 en 500 mV af aan de versterker. Dit is volkomen normaal en is niet slecht voor je versterker. Het geeft echter wel een verschil in geluidsdruk als je van bron verwisselt en het volume niet aanpast.
Sommige versterkers hebben daar een oplossing voor. Deze kunnen aangepast worden in gevoeligheid van de ingangstrap; een zgn. "gain control". Mogelijk heeft de Marantz dat ook.
Op zaterdag 09 februari 2002 19:57 schreef neographikal het volgende:
hiero met de 7000 ook. Er zit wel een "night" optie op voor digitale bronnen, dan wordt et wel wat zachter maar de geluidskwaliteit wordt er niet beter op. (...)
Deze "night" stand is niets meer dan een systeem waarin het geluid in het digitale domein wordt "gecomprimeerd". Dwz dat luide passages worden afgezwakt en hele zachte passages iets versterkt worden. Maw, de dynamiek wordt eruit gehaald. Zo kun je 's avonds lekker naar een CDtje luisteren of een DVDtje kijken, zonder dat je de hele tijd het geluid harder moet zetten voor zachte passsages, om daarna te laat te zijn om het volume terug te draaien voor die explosie. ;) De geluidskwaliteit wordt er echter wel iets door aangetast.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Een DVD speler annex CD speler geeft bij een normaal signaal van een schijfje tussen de 1 en 2 volt af aan de versterker. Een tuner of VCR (welke eigenlijk ook een tuner is als je hem gebruikt om TMF te beluisteren) geven tussen de 250 en 500 mV af aan de versterker. Dit is volkomen normaal en is niet slecht voor je versterker. Het geeft echter wel een verschil in geluidsdruk als je van bron verwisselt en het volume niet aanpast.
Sommige versterkers hebben daar een oplossing voor. Deze kunnen aangepast worden in gevoeligheid van de ingangstrap; een zgn. "gain control". Mogelijk heeft de Marantz dat ook.
Het probleem gaat alleen op voor video bronnen, dus de tuner doet het gewoon normaal volgens de topicstarter.
ok, ok, misschien wat krachtig uitgedrukt, maar ik denk dat ik voldoende geluidskennis heb om jouw opmerking als dusdanig te beoordelen.
Met zulke opmerking maak je dus geen vrienden. Ik snap trouwens ook niet waarom je denkt dat het aan de receiver ligt.
En btw, bij JvS moet je voor DVD's de volumeknop ook flink openjassen, en als je dan een cd'tje opzet knal je ook zijn kamer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
Op maandag 11 februari 2002 18:30 schreef Jag het volgende:
Met zulke opmerking maak je dus geen vrienden.
had ik al niet :+

Nou m'n excuses maar tis niet leuk als je 'super-A-audiaal' wordt genoemd, er wordt getwijfeld aan m'n geluidskennis, ik voor Watt-geil uitgemaakt wordt, m'n topictitel aangepast wordt omdat het 'niet aan de receiver ligt', of dat het zelfs 'in m'n hoofd' zit....
En dan vindt jij dat een krenkende opmerking :?
Op maandag 11 februari 2002 18:30 schreef Jag daarna het volgende:
Ik snap trouwens ook niet waarom je denkt dat het aan de receiver ligt.
En btw, bij JvS moet je voor DVD's de volumeknop ook flink openjassen, en als je dan een cd'tje opzet knal je ook zijn kamer uit.
waarom ik denk dat het aan de receiver ligt?
zucht, nog maar een keer dan:
alle niet-video bronnen zijn luid en alle videobronnen zijn zacht.
zou ik dan als eerste moeten denken dat het én aan m'n TV én aan m'n video én aan m'n splinternieuwe DVD-speler ligt?
Zou jij dan niet denken: goh misschien is er met de receiver wel iets?
Heb je nooit dat je iets koopt en dat het dan blijkt stuk te zijn...splinter, naked nieuw?
Dat had nu toch ook gekund?

Anyways, het pleit ervoor dat nog 2 ander Marantz bezitters hetzelfde 'beleven', het lijkt mij dus niet echt een absurde stelling die ik voorleg.
Ik heb het net even getest met Shrek in de speler:
de volumeknop loopt tot boven 0, geeft me een goed gevoel dat het dus niet ophoudt bij 0 want dat had rampzalig geweest. Je had dus absoluut gelijk wat dat betreft :7

Blijft het voor mij toch vaag dat het verschil in source-output zo groot is tussen video en native audio.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zelfs als je alles op je computer afspeelt zal het je opvallen dat mp3's veel harder klinken dan divx films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 12 februari 2002 00:14 schreef Nikel het volgende:
Zelfs als je alles op je computer afspeelt zal het je opvallen dat mp3's veel harder klinken dan divx films.
Dat klopt, films zijn vaak zacht gemasterd, of er zit veel dynamiek in, zodat het soms ineens wel teringhard is :{.
Nou m'n excuses maar tis niet leuk als je 'super-A-audiaal' wordt genoemd, er wordt getwijfeld aan m'n geluidskennis, ik voor Watt-geil uitgemaakt wordt, m'n topictitel aangepast wordt omdat het 'niet aan de receiver ligt', of dat het zelfs 'in m'n hoofd' zit....
Ik heb je niet a-audiaal genoemd :). Kwam je zelf mee aanzetten :P, en daarnaast had ik het over je vriending ;).

Verder vond mijn vader ook dat z'n Marantz SR7200 niet "hard" ging, terwijl dat gewoon onzin was. Alleen was hij de Rotel RA971 gewend die bij een kleine zwengel aan de volumeknop al flink luid staat. Verder valt 15db bij een digitale volumemeter veel meer op dan een klein zwengeltje aan een 'normale' volumeknop. Vandaar dat ik je tipte dat je het jezelf misschien inbeelde. Niet om je dom te noemen hoor, het is namelijk heel begrijpelijk dat het zo overkomt. (heb ze verkocht toen die digitale volumeknoppen net inraakte en je mag gerust weten dat ik er om die reden ook de schurft aan heb, het "voelt" gewoon niet lekker :o).

Vraagje: Kan die versterker met films nog gewoon _niet_ hard? Dat kan ik me niet voorstellen namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
Op dinsdag 12 februari 2002 00:22 schreef JvS het volgende:
Ik heb je niet a-audiaal genoemd :). Kwam je zelf mee aanzetten :P, en daarnaast had ik het over je vriending ;).
oh, ja dan klopt het :P
nou ik zo teruglees heb ik geloof ik ook een aantal keer JvS en Jag door elkaar gehaald mbt quotes.. :?
Jullie lijken teveel op elkaar :)
Op dinsdag 12 februari 2002 00:22 schreef JvS verder volgende:
Verder vond mijn vader ook dat z'n Marantz SR7200 niet "hard" ging, terwijl dat gewoon onzin was. Alleen was hij de Rotel RA971 gewend die bij een kleine zwengel aan de volumeknop al flink luid staat. Verder valt 15db bij een digitale volumemeter veel meer op dan een klein zwengeltje aan een 'normale' volumeknop. Vandaar dat ik je tipte dat je het jezelf misschien inbeelde. Niet om je dom te noemen hoor, het is namelijk heel begrijpelijk dat het zo overkomt. (heb ze verkocht toen die digitale volumeknoppen net inraakte en je mag gerust weten dat ik er om die reden ook de schurft aan heb, het "voelt" gewoon niet lekker :o).

Vraagje: Kan die versterker met films nog gewoon _niet_ hard? Dat kan ik me niet voorstellen namelijk
mja ik haat de volumeknop die erop zit; veels te veel gedempt (zal wel door de servo zijn die de RC bediening mogelijk maakt) daardoor kun je id niet ff zwengelen.

Die diditale schaalverdeling valt op, maar op m'n Akai zat een volumeknop van het formaat reservewiel en daar stond ook een duidelijke schaalverdeling op van 1 tot 10.
Zal wel gewenning zijn..

Wat betreft films:
ik had dus net ff Shrek aanstaan en heb um niet verder durven draaien dan +11.

en dat is best hard als je na gaat dat:
de verdeling begint bij -62, trugloopt naar 0, dan 1 t/m 10 aangeeft en bij 11 springt ie op +1 en dan kun je nog verder... :P ik kwam dus tot +11.
Auw.
Ja, hij kan dus wel degelijk met veel geweld filmgeluid weergeven.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die diditale schaalverdeling valt op, maar op m'n Akai zat een volumeknop van het formaat reservewiel en daar stond ook een duidelijke schaalverdeling op van 1 tot 10.
Zal wel gewenning zijn..
Mjah, maar voor 15 db moet je bijna 270graden draaien en met een normale maar 15-20graden ofzo (totaal wilde gokken hoor :P).

Had je toevallig ook de videobronnen op een audioingang aangesloten en de CD speler op een videobron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
Op dinsdag 12 februari 2002 00:39 schreef JvS het volgende:

Had je toevallig ook de videobronnen op een audioingang aangesloten en de CD speler op een videobron?
nope, nog niet.
Het beessie staat in een hokie en daar moet ik um dus eerst ff uit halen, en dat gaat niet zo makkelijk.
Ik ga het zeker nog wel ff testen.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-10 07:20

Oceria

I've been in between....

(jarig!)
Het probleem gaat alleen op voor video bronnen, dus de tuner doet het gewoon normaal volgens de topicstarter.
Yep, Sorry Jag, je hebt gelijk, ik heb niet goed gelezen.
(...)
Hanglooz, misschien heeft het met het feit te maken dat je de signaal op 2 verschillende manieren transporteert. Als je toch achter het apparaat gaat knutselen raad ik je aan om ook eens te kijken wat er gebeurt als je ook het audiosignaal over koper laat lopen.
Verder zou ik het eerlijk gezegd ook niet weten :(

Succes iig!!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
hmm, zou je denken?
Optisch werd me aan alle kanten aangeraden en in de gebruiksaanwijzing van Maratnz begreep ik er al helemaal uit dat je alleen profijt hebt van alle functies als je optisch transporteert..

Ik zal het iig eens een keer ompluggen.
Tis wel zo dat al de videobronnen een even 'zachte' output hebben, niet dat de dvd zachter is dan video oid.

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Dat kan het niet zijn, want als je een cd'tje in de DVD speler stopt, maakt die ook gebruik van de optische kabel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
Op dinsdag 12 februari 2002 18:14 schreef Jag het volgende:
Dat kan het niet zijn, want als je een cd'tje in de DVD speler stopt, maakt die ook gebruik van de optische kabel :).
en dat kan ik sinds een paar uur geleden wetenschappelijk onderbouwen: het maakt niet uit waar je wat op aansluit; 't blijft een lager output-niveau hebben.

ik weet denk wel voldoende, tis dus gewoon een kwestie van wennen dat ik bij Band of Brothers de volumeknop ff moet motiveren :)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 12 februari 2002 23:46 schreef Hangloozz het volgende:

[..]

en dat kan ik sinds een paar uur geleden wetenschappelijk onderbouwen: het maakt niet uit waar je wat op aansluit; 't blijft een lager output-niveau hebben.

ik weet denk wel voldoende, tis dus gewoon een kwestie van wennen dat ik bij Band of Brothers de volumeknop ff moet motiveren :)
Psycho-acoustiek rules :P. Ik wil acoustieke psychologie gaan studeren :P.

Pagina: 1