Losse PowerMac G4 Onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-01 15:01
Stel: Je hebt iets meer dan een jaar geleden een state-of-the-art PowerMac G4 gekocht. Standaard zit er 12 maanden garantie op, je hebt geen AppleCare Protection Plan aangeschaft en het dus ook niet verlengd naar 3 jaar. Een week nadat je garantie is afgelopen brand er opeens iets door op je moederbord. Dus, je Mac wilt niet meer opstarten. Dan moet je toch een nieuw moederbord kunnen kopen bij Apple? Zodat je niet een compleet nieuwe PowerMac moet aanschaffen voor vet veel poen?

Ik wil dus graag een PowerMac, vooral voor Photoshoppen (Mac he) en PHP Scripten (Darwin he) en om m'n BSD kennis te vergroten (te vergaren eigenlijk :P).

Nu zijn die PowerMac's dus godsgruwlijk duur. Voor het instapmodel ben je al zo'n 2000 Euro kwijt. Veel geld dus, vooral omdat m'n huidige PC (Athlon Classic 800) nog hardstikke goed meegaat. Geen problemen mee, behalve dan dat het geen Mac is :+

Nu heb ik nog een Mac SE/30 op zolder staan, alleen denk ik dat het moederbord daarvan nou niet echt bruikbaar is :P

Dus, als ik aan een Motorola G4 CPU kan komen, inclusief moederbord en eventueel PowerMac kast (als het moederbord niet in een gewone ATX kast past), heb ik al een mac. Misschien moet ik nog een nieuwe videokaart aanschaffen (als m'n Viper II 't niet doet), maar een simpele Radeon of Matrox voldoet dan wel.

Al met al ben ik dan heel wat minder centjes kwijt, en blijft het nog enigzins betaalbaar.

Weet iemand een winkel of liever onlineshop waar ik dat spul kan kopen, of dat het alleen via Apple te krijgen is? Of gaat het zowiezow niet als je geen kapot G4 mobo hebt om in te ruilen ofzo?

Verwijderd

je zou Apple NL kunnen opbellen en vragen hoeveel zo'n geintje gaat kosten.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-02 17:10

Beaves

Usque ad Finem

Vergeet het maar, Apple vraagt veel en veel te veel voor losse onderdelen, om zelfbouw tegen te gaan.

Als je een nieuwe G4 koopt en na de garantie gaat iets kapot, waardoor je het onderdeel moet vervangen, moet je de omruilprijs betalen, wat meestal ook al heel duur is. Als je geen Mac hebt, betaal je nog veel meer.

Klein voorbeeld, klant van ons had een dual G4 450 waarvan de twee CPU's waren doorgefikt. De Mac was net buiten de garantie, dus dat werd een omruilprijs, van €1000! De nieuwprijs is nog veel duurder, ongeveer €2000.

En aangezien jij niets terug kan sturen, zal je dus voor de nieuwprijs moeten, wat onbetaalbaar is.

(Een losse G4 kast kost overigens ook al dicht tegen de €450 aan).

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Apple en zelfbouw????

no way

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-04-2025

GeBas

--

je hebt 2 opties:

1. Vraag verlengde garantie aan!!! (bel met apple custumer relations)nummer kan je krijgen via Apple benelus/bunnik

tot 15 maanden doet apple daar niet moeilijk over.

2. Ga opzoek naar een AppleAutorisedServiceProvider, deze mensen kunnen je PM G4 repareren. Kijk hier http://rlocator.euro.apple.com/locator.taf?L=NL&C=NL&T=S voor de dichts bij zijnde. Hoe je serie nummer bij de hand en ze kunnen je zo zeggen welk onderdeel er in moet.

Het oude onderdeel moet altijd retour.

Nu denk je natuurlijk hoe weet jij dit allemaal, nou ik werk bij een AASPer, ik noem de naam niet, want ben een echte tweaker.

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-02 21:19
IBM gaat PowerPC moederborden maken. Stond laatst op t.net

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op zaterdag 09 februari 2002 19:16 schreef biobak het volgende:
IBM gaat PowerPC moederborden maken. Stond laatst op t.net
Ja dus?
Die maken ze dan voor apple natuurlijk, die gaan echt niet zo de markt op.
IBM produceerd trouwens ook G4 processors.

Verwijderd

GeBas: De computer waarover hij het heeft is virtueel... Hij bedoelt dat dat toch het bewijs is dat het mogelijk moet zijn losse onderdelen te kopen.

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Op zaterdag 09 februari 2002 19:07 schreef GeBas het volgende:
je hebt 2 opties:

1. Vraag verlengde garantie aan!!! (bel met apple custumer relations)nummer kan je krijgen via Apple benelus/bunnik

tot 15 maanden doet apple daar niet moeilijk over.

2. Ga opzoek naar een AppleAutorisedServiceProvider, deze mensen kunnen je PM G4 repareren. Kijk hier http://rlocator.euro.apple.com/locator.taf?L=NL&C=NL&T=S voor de dichts bij zijnde. Hoe je serie nummer bij de hand en ze kunnen je zo zeggen welk onderdeel er in moet.

Het oude onderdeel moet altijd retour.

Nu denk je natuurlijk hoe weet jij dit allemaal, nou ik werk bij een AASPer, ik noem de naam niet, want ben een echte tweaker.
Raad eens, ik werk ook bj een AASP bedrijf, vandaar dat ik ook wist hoe het zit met zelfbouw.

Aangezien hij geen G4 heeft, moet hij dus alles nieuw kopen en dat kost zoveel geld dat het absoluut geen zin heeft.

• DiSiLLUSiON
Beaves: Daar was ik al bang voor, Compaq enzo rekenen ook veels te veel voor speciale onderdelen.. dan ben ik dus waarschijnlijk nog meer kwijt voor alleen die paar onderdelen dan als ik een PowerMac koop. Ik ben nu andere opties aan het onderzoeken, zoals 2e hands een Mac kopen (www.tweedehandsmac.nl).. alleen heb ik het niet zo op 2e hands spul, je weet nooit wat ermee gebeurt is bij de vorige eigenaar, en macs kunnen natuurlijk ook flink overgeclocked worden..

Ik heb een site gevonden voor Mac onderdelen (http://www.applemacparts.com/g3g4.html) maar het ziet er naar uit dat ze alleen de kast te koop hebben, en niet het moederbord of processor.

Ook heb ik een site gevonden die Refurbisched Mac's verkoopt (http://www.toshibalaptops.com/apple-g4---g4-cube.html), dat bijv een Mac DOA is en dat zij 'm krijgen en dan gewoon een kabeltje vastzetten wat los was of bijv de floppydrive vervangen ofzo. Alleen is een mac dan nog steeds gloeiende duur, maar ze zullen dan ook wel veel losse onderdelen moeten hebben dus ik denk dat ik daar maar een mailtje naar schrijf, om te informeren of ze ook losse onderdelen verkopen en hoeveel dat gaat kosten.

Dank iig voor de antwoorden. :)

• biobak
Op zaterdag 09 februari 2002 19:37 schreef sjuk het volgende:

[..]

Ja dus?
Die maken ze dan voor apple natuurlijk, die gaan echt niet zo de markt op.
IBM produceerd trouwens ook G4 processors.
Nee, die zijn niet voor Apple's bestemd anders zou ik dat hier niet posten |:( |:(

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

dat bijv een Mac DOA is en dat zij 'm krijgen en dan gewoon een kabeltje vastzetten wat los was of bijv de floppydrive vervangen ofzo.
Bij een G4 Cube een floppydrive vervangen gaat vrij lastig :+

• DiSiLLUSiON
Op zondag 10 februari 2002 00:14 schreef Beaves het volgende:
[..]
Bij een G4 Cube een floppydrive vervangen gaat vrij lastig :+
Wehe jah duh bij een PowerMac G4 niet :)

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op zaterdag 09 februari 2002 21:29 schreef biobak het volgende:

[..]

Nee, die zijn niet voor Apple's bestemd anders zou ik dat hier niet posten |:( |:(
Niet voor apple bestemd? lijkt me sterk. Apple is heel strict in dat soort dingen.

Waar heb je dat gelezen dan? ik kan er niks over vinden.

• biobak
Op zondag 10 februari 2002 16:55 schreef sjuk het volgende:

[..]

Niet voor apple bestemd? lijkt me sterk. Apple is heel strict in dat soort dingen.

Waar heb je dat gelezen dan? ik kan er niks over vinden.
http://www.penguinppc.org/articles/tgall/pop.shtml Leuk voor PPC Linux. Nog niet in de winkel om de hoek te vinden trouwens.

• DiSiLLUSiON
Op zondag 10 februari 2002 17:44 schreef biobak het volgende:

[..]

http://www.penguinppc.org/articles/tgall/pop.shtml Leuk voor PPC Linux. Nog niet in de winkel om de hoek te vinden trouwens.
Kewl! Even doorlezen...
Pagina: 1