Toon posts:

Inno 3d Savage 2000 ---> :( :( of :) :) ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een 'nieuwe' computer samengesteld, te weten een:

* Duron 850 ( @1100, 110x10, 1.85v)
* Een ECS K7S5A mobo
* 128 Mb OEM pc-133 (Yeah Right...) geheugen.
* 4 Gb Conner HD (Nee, niet nieuw :Z )
* Bla
* Bla

Nou draai ik (nog steeds) W'98 en dan zo af en toe RTCW. Nou zit ik met het probleem dat het laden van het eerste level ongeveer 8 minuten (!!) -ja echt- duurt.
Daar komt nog bij dat tijdens het spelen om de 10 seconde weer een hap data van de HD moet worden gelezen.
Nou vermoed ik dat er tijdens het laden te weinig RAM beschikbaar is en dat de meeste data ván de HD náár de swapfile op HD wordt verplaatst. Zou dit de buitensporig lange wachttijden kunnen verklaren?

Dan wou ik nog even kwijt:
* Klopt het dat de Savage 2000 chip (S3) géén hardware T&L ondersteund?
* Is het normaal dat el cheapo OEM ( wel pc-133) met geen mogelijkheid op 133 mhz wil draaien? Maximaal op 110, daarom ook geklooit met multiplier...
* Ik zou graag van andere mensen die ook een dergelijke kaart hebben ( zullen er niet veel zijn) willen weten wat voor scores zij halen. (3D Mark 2000 / 2001).
* Is het normaal dat je van Gistron tot tweemaal toe een defecte module toegestuurd krijgt? Ik had namelijk 256 Mb besteld... :( :(
* En als laatste: wat raden jullie mij aan om als eerste te vervangen?

PS. Heb net ook ff XP geïnstalleerd. Direct daarna 3DMark 2001 --> kaart niet overklokt --> 1602 3DMark. Is dat superslecht, nog te doen of best wel aardig?? Dat alles bij een reso vaan 640x480 op 16 bit kleur.
Ik weet het: ik ben sieluggg.... :'(

Verwijderd

128 Mb is echt te weinig voor Rtcw , en over het algemeen eigenlijk altijd.

Die Savage heeft en geen Hardware T&L en hijs gewoon traag.

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
ik haal met me geforce 2mx rond de 3000 3d marks in 3d mark 2k op reso van 1024 dus ik denk dat je ff nieuwe drivers moet gaan zoeken. Ook ff kijken voor meer ram :D en hoe veel rpm draait de hd ??

• Sideburnn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 13:36

Sideburnn

I just "poked" salad

Is het normaal dat el cheapo OEM ( wel pc-133) met geen mogelijkheid op 133 mhz wil draaien? Maximaal op 110, daarom ook geklooit met multiplier...

nee natuurlijk moet dit op 133 draaien,kijk ff hoeveel nano sec dit men is

Asus Prime x399-A, AMD Threadripper 1950X, MSI 1080 TI

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het em nou juist. Dat Inno heeft ook pas sinds enkele weken XP drivers. (2k drivers werken niet) En met die drijvers ligt mijn halve beeld overhoop. Letter worden niet goed weergegeven bla bla bla. Bijzonder slechte ondersteuning dus.
Ik heb dus nu de 'nieuwste' drivers erop staan. Ik denk dat die HD op 5400 draait. Mijn BIOS geeft aan dat hij een U-66 interface heeft. Maar daar twijfel ik aan.
Ik had dus eigenlijk ook 256 MB besteld, maar Gistron is niet in staat om degelijke producten te leveren.
Zouden jullie nog ff kunnen reageren op dat geheugen van mij?

Verwijderd

Topicstarter
Hmzz, waarmee kan ik dat ook alweer nakijken? Verder nul gegevens over dat geheugen (op papier dan...).

Verwijderd

Topicstarter
/edit

Was geen 3DMark 2001 waar ik die 1602 punten mee haalde, maar 2000 |:( |:(

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 14:59
S3 savage2000 heeft WEL HW T&L..... Maar 'eerste generatie' dus niet bijster snel (Laat maar aan je processor over, die doet het sneller, test evt. een beetje met 3dmark HW/SW T&L)... Verder (een van) de eerste kaart(en) met texture compressie (S3TC). Ga maar eens UT spelen met 2de CD (gecomprimeerde textures) geinstalleerd. Ziet er erg mooi uit. Hij's natuurlijk niet onwijs snel, kan ook niet voor een kaart van 2 a 3 jaar oud. Maar tussen een GF2MX en een savage2000 zou ik twijfelen. De savage geeft i.i.g. een mooier beeld. Iets minder snel misschien, maar wel beter beeld. Ik heb er ook 1 gehad (tevens GF2MX). Ik denk niet dat RTCW gaat turbo-en, maar op 640*480 moet het nog wel speelbaar zijn.
Laat je niet opfokken. Het is een prima kaart, alleen voor de nieuwe spellen zal je misschien naar een lagere reso moeten gaan.
Je memory zou ik eerst uitbreiden. 256 Mb is tegenwoordig voor de spellen erg lekker. Mocht je daarna nog uit willen breiden met videokaart, kan je lekker overstappen op RADEON8500/nieuwe radeon/GF4(MX).
Lees maar eens een paar reviews over savage2000 op
http://www6.tomshardware.com/graphic/99q4/991224/
of op anandtech etc. en daarna over de nieuwere videokaarten (GF3/GF4(MX)/RADDEON8500). Weet je meteen wat het verschil is in performance.

Zin.

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 23:35 schreef Redheinz het volgende:
S3 savage2000 heeft WEL HW T&L..... Maar 'eerste generatie' dus niet bijster snel (Laat maar aan je processor over, die doet het sneller, test evt. een beetje met 3dmark HW/SW T&L)... Verder (een van) de eerste kaart(en) met texture compressie (S3TC). [..]Ik denk niet dat RTCW gaat turbo-en, maar op 640*480 moet het nog wel speelbaar zijn.
Laat je niet opfokken. Het is een prima kaart, alleen voor de nieuwe spellen zal je misschien naar een lagere reso moeten gaan.[..]
De HW T&L is er wel, maar je moet een onwijs trage CPU wil je daar enig profijt van hebben. Verder wil HW T&L de zaak weleens in de war gooien.
Het is de 3e generatie met S3TC (Savage3D, Savage4 waren eerder). RTCW zou in principe goed moeten draaien want de Sav2000 is ge-optimaliseerd voor Quake3 (-engines). 1024x768 moet kunnen (evt. 16 bits kleur)

De WinXP driver van Inno3D is gewoon de Win2K driver.... Soms werken oudere drivers beter voor bepaalde games.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:33
Met de Savage2000 kan je het beste gewoon bij Win9x blijven. Als je daar geen zin in hebt -> neem linux en denk nooit meer aan spellen, komt op hetzelfde neer als Windows 2000 of XP met een Savage2000. (Linux doet het overigens wel perfect met nvidia, ATi en 3dfx)

De Savage2000 heeft wel HW TnL, maar das zo sloom als wat, zelfs een K6/2 haalt em met gemak in.

Als je een echte Die-hard UT of Quake3 speler bent, kan ik je deze kaart wel aanraden icm win9x/ME, voor D3D of andere OS'en is ie gewoon k*t (alhoewel: Windows 3.11 heeft ie ook perfecte ondersteuning voor ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dan vervelend voor mij, want ik heb nu XP er op staan en dat bevalt me prima. Liever niet terug naar 9x dus. Als ik wel onder xp games wil spelen is mijn enige optie dus om een GeForce based (of Radeon) kaart te kopen? Btw, waarom presteerd deze kaart dan minder onder XP, zijn slechte drivers voor xp hier misschien de oorzaak van?

Verwijderd

euh, welke XP drivers ? Die zijn er dus niet. In principe kunnen W2K/XP drivers net zo snel zijn als W9x drivers, maar dat kost wat extra moeite.

Kan je bv. checken adhv versienummer zoals 05.12.01.8011-08.40.02 (van Savage4) : 05= win2k , 12= directx7
Voor WinXP zou dat dus 06 en 13 moeten zijn.

Je hebt gewoon een beetje pech want a) de Savage2000 is een flop en S3 ondersteunt flops niet langer dan een jaartje (flop kan technisch en/of commercieel zijn, take your pick ;) )
b) de Savage2000 is uitgebracht toen ze net Diamond overgenomen hadden en vervolgens heeft VIA een stuk S3 overgenomen. Mooi excuus om verdere support te stoppen :'(

Verwijderd

Topicstarter
Het versie nr. is : 5.12.1.9011 en de driver dateert van 20-9-2000. Je zult dus gelijk hebben. Doch op de site (http://www.inno3d.com/drivers_3.html) wordt wel een ŽXP driverŽ aangeboden.
Deze kaart heb ik na het lezen van enkele reviews gekocht. Er werd verteld dat deze ergens tussen de GeForce SDR en de TNT II zou presteren. Nou had ik niet zo veel geld tot mijn beschikking, en voor Fl 99 was het geen dure aankoop. Zodra ik weer geld heb ga ik maar eens geheugen en een nieuwe videokaart kopen. Een Geforce 3 Ti ofzo.

PS. Ik heb een tijdje geleden geprobeerd de win 2k drivers onder XP te gebruiken maar dit lukte niet... Met 3DMark presteert hij nu echt erbarmelijk slecht, maargoed, wat wil je voor Fl 99... :Ž(
Mijn keyboard instellingen liggen nu trouwens overhoop na het gebruik van TweakXP. Ik word niet goed hiero...

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Als ik jouw was zou ik eerst je Viper 2 vervangen, en daarna je proc.

Mijn 3dmark 2001 met m'n Viper2 = 496 (juist, je leest het goed ja, vierhonderdzesennegentig. :()

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat mij proc de bottleneck van het systeem is, maar eerder het geheugen en de harde schijf. Zoals gezegd draait het geheugen slechts op 100 mhz met CL 3 en alle instellingen op Safe. Mijn HD haalt in SiSoft Sandra ook geen beste scores. Ik hoop dat de geheugen prijzen weer ietwat gaan zakken, dan koop ik 256 mb pc-2400 ofzo. Nu wel merk, zal wel crucial worden. Dan een harde schijf, de d740x van maxtor lijkt me prima, kost ongeveer 110 euro (20 gb) en dat is ruim voldoende capaciteit voor mij. En dan maar hopen dat ik ergens een 2e hands GF2 GTS kan krijgen ofzo...

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:12

Ozzi

??

een savage 2000 in XP is echt om te :'(, ik heb en nu 2 voodoo2's in en dat is nog sneller in D3D :D

geen

• _JGC_
  • Laatst online: 14:33
WinXP drivers zijn om te huilen, die draaien meestal nml niet eens :(

De mooie snelle 9.21.03 XP drivers die hier en daar rondslingeren zijn retesnel, maar ondersteunen alleen 16bpp en maakt het OpenGL subsystem wijs dat ie maar een wrapper moet gebruiken, die dus ook alleen 16bpp doet :(

Verder hebben alle drivers in WinXP voor de Viper2 een eigenaardigheidje: er wordt gezegd dat ze S3TC/DXT1 ondersteunen, wat ook waar is. Echter onder WinXP crasht de driver als een spel er gebruik van probeert te maken (3D Winbench vangt die op, met spellen krijg je gewoon een BSOD :( )

Ik vind de Viper2 een prima kaart voor 2D en TV-Out, 3D doet ie redelijk onder Wintendo, maar verder moet je er bij weg blijven.
Ik draai zelf nu dat ding onder Linux met XFree 4.2.0 en hij blijft er in zitten tot er DRM drivers voor de Kyro2 komen, op dit moment staat de Savage2K er beter voor dan de Kyro2 onder Linux (heb ze beide)

Als je van plan bent een nieuwe kaart te kopen, kan je het beste kiezen voor nvidia, ATi of PowerVR (Kyro). Alledrie bijna perfecte drivers, iets wat je nog nooit eerder gezien hebt bij S3 :(

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Bij mij shockte rtcw eerst ook doordat hij moest laden. Nu heb ik een Maxtor 740x 7200rpm en hij loopt vloeiend, op een tnt2. dus een nieuwe hardeschijf zal wel helpen.

• Bar_en_boos
  • Niet online
Op zondag 10 februari 2002 09:34 schreef ND het volgende:
Als ik jouw was zou ik eerst je Viper 2 vervangen, en daarna je proc.

Mijn 3dmark 2001 met m'n Viper2 = 496 (juist, je leest het goed ja, vierhonderdzesennegentig. :()
Hiero een Athlon-600 en een viper 2. 1100 punten in 3dmark 2001. Gewoon even hernoemen. :)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op vrijdag 08 februari 2002 23:18 schreef Shaggy het volgende:
128 Mb is echt te weinig voor Rtcw , en over het algemeen eigenlijk altijd.

Die Savage heeft en geen Hardware T&L en hijs gewoon traag.
De Savage2000 van S3 ondersteund wel hardware T&L, alleen volgens mij niet 100%, dus wordt een deel software matig uitgevoerd -> door je cpu. Wat FPS kost. Ik heb trouwens nog een TNT-II met 128MB ram. En hier duurt het ook enorm lang, iets van 4 minuten om het lvl te laden. Dan in het level blijft ie ook ratelen en de fps gemiddeld is rond de 25. 128MB chipje bijkopen en sparen voor een Radeon8500 of Ti4200... Quake3 gaat prima op een TNT-II en 128MB SDRAM. Maar nieuwere spellen? Snel upgraden! >:)
Hiero een Athlon-600 en een viper 2. 1100 punten in 3dmark 2001.
Grappig, daar zit ik met een TNT-II (de voorloper van de concurrent van de Savage2000 - de GF 256) maar net onder :) En een Athlon 700Mz.
Pagina: 1