Computerkast wil niet open

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41851

Topicstarter
Zie het onderwerp...

Ik moet een grotere harde schijf in een PC bouwen, maar de kast wil met geen mogelijkheid open. Dit is de computer:

IBM Aptiva
Pentium 75
16 MB geheugen
540 MB harde schijf
Desktop model
Bouwjaar: helft van 95, of iets later

Weet iemand hoe dit ding open gaat? Er zitten geen schroeven aan de deksel; het lijkt erop alsof hij achteruit van het chassis moet worden afgeschoven, maar die kap wil er voor de dooie dood niet vanaf. Ik hoop dat iemand weet hoe dit model open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

das toch zo'n liggend ding ofniet? kheb hem ook opengemaakt, maar hoe... dat weet ik niet meer. We weet ik dat je de delen van elkaar afmoet schuiven

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 11:49

Beaves

Usque ad Finem

Staat er niets op de site van IBM? Of misschien helpt Google, die kan zo ongeveer alles vinden als het bestaat, misschien een gokje waard?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11489

3 schroeven uit mijn hoofd..2 achter een onder(??)

dan kap naar voren (heel vervelend modelletje)

plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik weet niet of het de zelfde kast is, maar bij mijn voormalige werkgever hadden we ibm p133 systemen die open gingen door de onderrand van het frontpaneel op een bepaalde plek in te drukken en de deksel naar je toe te trekken.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irmscher
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10-2024
als het een mini/midi tower is kan het wezen dat je een schroevendraaier tussen de metalen kap en voorplaat moet zetten. aan de bovenkant in het midden. en zo een metalen lipje van de kap over het plastic heenwipt van de voorkant.
zo'n klerekast heb ik gehad.

edit:

oeps... lees weer te snel.... is dus een desktop,nahja, misschien heb je wat aan de info, suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40255

ik heb 2 ibmŽs gehad .. een pc310 en een pc300 om mee te kloten.. meestal zit er onder de voorrand idd een indrukplaats, die indrukken en naar voren schuiven.. kan stroef gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Heb hier nog zo'n Aptiva staan die je opent door 2 lange schroeven op de bovenkant (achter zo'n handgreep/beugel) los te maken, waarna de hele kap er na voren toe afgeschoven kan worden......

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 23:28 schreef BN het volgende:
Heb hier nog zo'n Aptiva staan die je opent door 2 lange schroeven op de bovenkant (achter zo'n handgreep/beugel) los te maken, waarna de hele kap er na voren toe afgeschoven kan worden......
Er zitten twee schroeven ONDER het frontpaneel; daar kom ik niet echt goed aan. Kan het zijn ik deze moet losschroeven, op de een of andere manier? Met 'naar voren' bedoel je toch dat de kap in de richting van het diskettestation moet worden getrokken? Ik heb het idee dat dan het hele frontpaneel meekomt, en ik weet niet of dit de bedoeling is. Ik zal er eens heen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN

BN

Is bij die aptiva hier wel het geval. Is zo'n Midi towertje met een schuifpaneel dat naar beneden wegschuift waarna de CD toegankelijk is. Dit hele gevaarte inclusief frontpaneel schuif je inderdaad vanaf de voorkant naar je toe. Maar misschien heb jij wel een ander systeem......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Of er zitten aan de voorkant links en rechts schuifjes. Die naar binnen schuiven en dan de kap (met front en al) naar je toe trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 00:53 schreef tvdleur het volgende:
Of er zitten aan de voorkant links en rechts schuifjes. Die naar binnen schuiven en dan de kap (met front en al) naar je toe trekken :)
Er zitten geen schuifjes aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 00:42 schreef BN het volgende:
Is bij die aptiva hier wel het geval. Is zo'n Midi towertje met een schuifpaneel dat naar beneden wegschuift waarna de CD toegankelijk is. Dit hele gevaarte inclusief frontpaneel schuif je inderdaad vanaf de voorkant naar je toe. Maar misschien heb jij wel een ander systeem......
Ik had ook al gedacht dat het hele front ermee af moet. Enig idee hoe ik aan die schroeven kom? Ze zitten namelijk ONDER het front. (Hoe hebben ze die bij IBM erin gekregen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BN

BN

Staat er toevallig nog ergens een typenummer op een sticker of zo van wat voor aptiva het is. Hiermee heb ik uiteindelijk ook op de IBM site meer informatie gevonden hoe ik mijn kist moest openen. Zat eerst ook de kap gefrustreerd naar achteren te rukken.....zonder resultaat. Ja hij zat uiteindelijk nog vaster klem dan hij al zat......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, er staat een typenummer op. Ik zal morgen eens kijken. De pc staat nog bij mijn kennis. Dan zoek wel eens op de IBM site. (Het typenummer staat onder de klep van het voorfront.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Schop!

Ik heb deze nummers gevonden:

Type: 2144-930
Serienummer: 55-55x100

Ik heb de computer op de IBM site gevonden. Er staan echter alleen maar specificaties op; geen woord over de kast.

Hij is toch ooit open geweest, want zijn standaar configuratie is 8 mb geheugen, terwijl er voor de rest niks inzit. Nu zit er echter 16 mb, een geluidskaart, en een cdromspeler in. Om dit in te bouwen, moet het ding toch opengemaakt worden. Weet er echt niemand iets? HEEELP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38063

het lijkt erop alsof hij achteruit van het chassis moet worden afgeschoven
Kijk eens of er voetjes met schroeven onder zitten, zo ja dan die even los halen. Ik had namelijk precies hetzelfde met een (oudere) desktop kast, een uur aan het duwen en wrikken geweest voordat ik dit ontdekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11056

Op vrijdag 08 februari 2002 23:10 schreef bugs het volgende:
Ik weet niet of het de zelfde kast is, maar bij mijn voormalige werkgever hadden we ibm p133 systemen die open gingen door de onderrand van het frontpaneel op een bepaalde plek in te drukken en de deksel naar je toe te trekken.
Als ik het goed heb is dit het enige goede antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 01:29 schreef DraiC het volgende:

[..]

Als ik het goed heb is dit het enige goede antwoord
Hoe weet je dat? Ik heb zo'n systeem nog nooit gezien...
(Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45743

HUH :? :?

Mijn compaq gaat wel makkelijk open! je moet natuurlijk wel een beetje handig zijn!

Afbeeldingslocatie: http://www.bouwpunt.nl/images/manmetslijptol.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 18:58
Mijn IBM ging open door een uitstekend stukje rand aan de achterkant op te tillen en naar je toe te trekken :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErHa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04-2022

ErHa

(more) RPM equals (more) fun

Een oude IBM pc (p133) van mijn vader werk was ook vrij lastig te openen, totdat ik erachter kwam dat ik de kap naar voren moest schuiven een daarbij best een beetje geweld moest gebruiken. >:)

Nadien gaat hij altijd prima open en sluit ook nog steeds goed :)

Dus naar voren schuiven richting je disk drive zeg maar. Het frontje hoort mee te komen.

"When the flag drops, the bullshit stops" by Olav Mol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mischien heb je hier wat aan:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~diamond7/aptiva.jpg

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 14:21 schreef McDeath het volgende:
Mischien heb je hier wat aan:

[afbeelding]

Succes
Hee, waar heb je die gevonden? Zo'n model is het inderdaad, met zo'n klep die voor de cd en diskdrive zit. Ik zal dat eens proberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama
  • Laatst online: 04-10-2023
ibm's open je als vervolgens:
draai alle schroeven die enig contact maken met de kap los
treek aan de voorkant van de kap e kijk of je de kap van het chassis aftrekt
werkt dit niet pak een platykop nr-tje 40 en steek die tussen chassis en kap en wrikken, lukt dit niet pak dan de flex en leef je uit

ps, kijk wel eerst of er een case-lock op zit die dicht zit :)

dit heeft bij mij bijna altijd gewerkt op de oudere modellen(van 386 tot pentium pro) ik heb slechts een keer met de flex erdoorheen gemoten, maar dat was een server met 6mm staal en 3 locks erop, die ging echt niet anders open, had in een data-terminal gezeten bij een bouwbedrijf, was nagenoeg stofdicht, zelfs filters voor de fans, die heb ik de locks met flex doorgeslepen, verder heb ik nooit meer als de -gedore is overigens wel teringduur- schroevendraaier moeten gebruiken, bij ibm hebben ze de nare gewoonte om opstaande randjes te gebruiken als blokkade, die randjes zie je pas nadat je de klast hebt opengebroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3251

Leuk hoor allemaal, maar als je in zo'n lor een grotere schijf stopt, dan zal 'ie waarschijnlijk nooit meer dan +/-540 MB zien omdat de bios geen grote schijven herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Op vrijdag 08 februari 2002 23:08 schreef Compubiter het volgende:
>:)
Lekker nuttige reply :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Laatst online: 08-05 16:07
Op maandag 11 februari 2002 04:04 schreef KIP het volgende:
Leuk hoor allemaal, maar als je in zo'n lor een grotere schijf stopt, dan zal 'ie waarschijnlijk nooit meer dan +/-540 MB zien omdat de bios geen grote schijven herkend.
Ik denk dat ie capt op 32g, 540 is namelijk echt voor HELE oude modellen, en die aptiva's zijn kleredingen, maar ze kenne geloof ik wel wat hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Op maandag 11 februari 2002 04:45 schreef Sephiroth het volgende:

[..]

Ik denk dat ie capt op 32g, 540 is namelijk echt voor HELE oude modellen, en die aptiva's zijn kleredingen, maar ze kenne geloof ik wel wat hebben
99% van de P200MMX's moeten al een BIOS-flash hebben voordat ze over de 8 GB willen. Dus zo'n oude P75 .. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deze computer kan schijven tot 8 gb hebben. Er zit nu een schijf van 540 mb in, die moet worden vervangen door een schijf van 2 gb. Nog steeds niet erg groot, maar goed genoeg voor Windows 95, wat oudere dos-spellen en wat kaartspelletjes. Het Officepakket moet er ook op (gaat goed) maar dat is eigenlijk te groot voor de 540 mb schijf.
Pagina: 1