Toon posts:

Wat is pootje #1 bij de HIP6302

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HIP6302 chip die het voltage regelt op m'n mobo, maar hoe kom ik erachter wat pootje 1 is :?

er staat geen inkeping oid op het chipje zelf, dus hoe kan ik er dan achter komen?

ik heb geen plaatjes gevonden van dit chipje met een numering erbij, helaas...

Verwijderd

Uit de gegevens blijkt dat dit VID4 (Pin1) is

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 19:35 schreef se7enn het volgende:
Uit de gegevens blijkt dat dit VID4 (Pin1) is
duh, maar welke is VID4 ????

ik heb het dus over de fysieke locatie tov de tekst op de bovenkant...

Verwijderd

Staat volgens mij gewoon in de datasheet (helemaal onderaan).
Schuine kant of heeft jouw chippie dat niet???

:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 11:17 schreef Maxim het volgende:
Staat volgens mij gewoon in de datasheet (helemaal onderaan).
Schuine kant of heeft jouw chippie dat niet???

:)
nop, lijkt helemaal symmetrisch... behalve de tekst op de bovenkant dan... :(

• miniK0bo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05-2024
wow.. je kan niet eens een pootje 1 aflezen van een datasheet en wilt nog een voltMod uit voeren?

ik zou zeggen: zoek uit wat pin9 is GND met behulp van een multimeter

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 04:05 schreef miniK0bo het volgende:
wow.. je kan niet eens een pootje 1 aflezen van een datasheet en wilt nog een voltMod uit voeren?

ik zou zeggen: zoek uit wat pin9 is GND met behulp van een multimeter
ik kon wel pinnetje 1 uitlezen, uit de datasheet, maar het enige niet-symmetrische op de chip was de opdruk, en aan de hand daarvan heb ik wel pinnetje #1 gevonden, maar ik had het verkeerde pinnetje (moest niet #10 maar #7 zijn) genomen, door STOM STOM STOM |:( niet goed lezen en mobo+proc opgeblazen :( |:( :'(

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 16:54 schreef K-Mile het volgende:

[..]

ik kon wel pinnetje 1 uitlezen, uit de datasheet, maar het enige niet-symmetrische op de chip was de opdruk, en aan de hand daarvan heb ik wel pinnetje #1 gevonden, maar ik had het verkeerde pinnetje (moest niet #10 maar #7 zijn) genomen, door STOM STOM STOM |:( niet goed lezen en mobo+proc opgeblazen :( |:( :'(
volgens mij voel je je nu knap stom !!

Verwijderd

Op zondag 10 februari 2002 16:54 schreef K-Mile het volgende:

[..]

ALTIJD alles 2x checken en 100% zeker van je zaak zijn in dit soort gevallen !!!!

Btw, je bent niet de enige die wel eens wat opblaast ;)

Verwijderd

foutje..

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
dus als ik het goed begrijp heb je de Vsen aan massa gelegd? (anders kan ik me niet voorstellen dat je de boel opblaast)
Toch wel vaag dat die chip de spanning op gaat voeren, wanneer het spanningsverschil vrij groot is.
Die Vsen is bedoeld om voor de interne weerstand van de printsporen en het regel circuit te compenseren, oftewel gooi de spanning iets omhoog wanneer door de weerstand van de rest de spanning iets te laag wordt.
Alleen zou dat verschil nooit hoger mogen worden dan een paar tienden van Volt. Indien groter, dan zou je verwachten dat het circuit gewoon afslaat. (dus niet bijv. 3.3V op de CPU zetten, wat waarschijnlijk nu is gebeurd.)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Hielko
  • Laatst online: 22:44
Volgens mij klopt er iets niet dat je moederbord en proc is opgeblazen als je iets aan pin 10 soldeert. Volgens mij zorgt deze voor de overvoltage protectie, en als alleen daar iets mee gebeurt dan veranderd er niks. Alleen als je naast pin 10 ook nog pin 7 aan de massa legt krijg je waarschijnlijk 5V op je proc...

• TD-er
  • Laatst online: 19-08 17:40
Op zondag 10 februari 2002 17:50 schreef Hielko het volgende:
Volgens mij klopt er iets niet dat je moederbord en proc is opgeblazen als je iets aan pin 10 soldeert. Volgens mij zorgt deze voor de overvoltage protectie, en als alleen daar iets mee gebeurt dan veranderd er niks. Alleen als je naast pin 10 ook nog pin 7 aan de massa legt krijg je waarschijnlijk 5V op je proc...
Als je goed kijkt in de datasheet, dan wordt de uitgangs spanning gemeten. Deze wordt vergeleken met de gewenste waarde en de uitkomst van die vergelijking stuurt de geschakelde voeding.
Dit wordt gedaan om te voorkomen dat de spanning te veel fluctueert bij wisselende belasting.
Elke verbinding heeft namelijk een bepaalde weerstand.
Stel dat die weerstand 0,01 Ohm is en er gaat 10 Amp. doorheen, dan is de spanningsval over die weerstand (10*0,01 =) 0,1 V.
In werkelijkheid is bij een moderne CPU de stroom in de orde van 30 - 40 Amp (!!) dus er zal wel degelijk een spannings-val optreden. Dit moet dus gecompenseerd worden.
Als de gemeten spanning te laag is, stijgt de spanning op de uitgang (en wordt ook nog eens kortgesloten op de sens-aansluiting, wanneer je deze aan de massa legt) en je blaast de regelaar & CPU op (en de nodige printsporen)
Wanneer je gemeten spanning te hoog is, gaat er waarschijnlijk niets kapot (Vcore is te laag, CPU schakelt uit)
Die FB is mij niet geheel duidelijk wat deze doet.
Lijkt mij een soort van sompensatie voor de meetfout van Vsens. Dit omdat hij via een weerstand gekoppeld is aan Vsens en Comp :? .

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

jezus, das balen
wijze les: goed opletten met vmods !

Verwijderd

Topicstarter
ja, zekers... dit was idd een wijze les, en gelukkig niet zo heel duur want m'n pa had net een nieuw mobo gekocht dus mag ik zijn oude AK66 Pro en 256 DDR ram kopen voor 110 euro... en ik krijg ook een nieuwe duron 1200... dus ietsje beter opletten volgende keer idd..

en waarom ie het niet meer doet? ik heb ook geen flauw idee.. ik heb 10 met aarde verbonden met een 100 KOhm potmeter ertussen, en oa weerstand teuggebracht naar 30 KOhm. Dat deed niks met het voltage, en toen ik het eraf haalde en bootte deed ie het niet meer, nadat ik voltage op proc naar 1.850V had gezet deed ie het weer (ik heb niet tussenliggende voltages getest, meteen van 1.600V naar 1.850V), maar toen ik daarna mijn FSB van 100 --> 105 Mhz zette, was het gedaan, en deed niks het meer. :'( ik heb alle contactje 100x gechecked, en ze zitten allen vast...

edit: toen was de proc nog niet dood, die ging pas dood toen ik hem op een ander mobo zette om te testen, en toen brokkelde de core af bij het plaatsen vna de koeling |:(
Pagina: 1