Ik ben het eens met prototype, erg veel mensen haken af zodra ze een beetje teveel tegenwind krijgen.
De trick is juist wanneer de frustratie het grootst is door te zetten.
Als je dan kapt, dan raak je waarscheinlijk nooit meer 3D paketten aan vanwege die trauma die je eraan hebt overgehouden.
Maar zeg maar als je 3ds max heel goed beheerst(na vele gefrustreerde jaren), dan is het alsof op een bepaald moment het kwartje valt en snap je andere 3D CG paketten ook.
Stel je beheerst 3dsmax goed, dan kun je zo doorgaan met het leren van maya, sluit mooi op elkaar aan, je kent dan de termen die in de CG industrie worden gebruikt, de principes.
Het zal dan veel gesmeerder gaan.
Zo ging het ook bij mij, ik zag enorm tegen het leren van Maya op, maar het sloot zich mooi aan op 3ds max.
Daarom vind ik 3ds max ook het beste start pakket, je leert daar de basis, de principes.
Die zul je hard nodig hebben wanneer je aan Maya begint IMHO.
Bijv. NURBS het is een modeling techniek die je echt onder de knie moet krijgen, je moet er gevoel voor krijgen om te weten waar je U isoparms moet plaatsen en waar V isoparms, of je bepaalde Isoparms moet Uloften of juist weer met de Boundary tool moet bewerken.(in maya)
In max kan je die vaardigheden oefenen met max's surfacetools/splinemodeling of met de veel simpelere nurbs tools in max(die niet erg diepgaand zijn).
Het vreemde is wel dat SubD modeling in max totaal ander is als in Maya en Lightwave.
Ik vind dat je subD modeling in max geen subD modeling mag noemen maar Boxmodeling.(je subdivide geen ruk in max, je modeled gewoon vanuit een box)
Maar goed terug naar de topic.
Ik denk dat het beetje bij beetje bekender wordt in nederland onder de jongere generatie, die staan meer open voor nieuwe dingen.
Mijn baas bijv. die wil niets horen over 3D CG, want hij snapt er niets van zegt ie.(ik werk nog wel bij een grafisch bedrijf

Maar de jongere generatie gaat naar mijn mening nog te lakoniek met de software om.
Ze willen zeg maar iets 3D(kubus ofzo) exporteren naar flash en zo een intro voor hun site maken.
Als al die mensen eens wisten wat je wel niet met huidige 3D paketten kunt vallen ze om van verbazing.
Waar denken ze dan anders dat de Matrix mee is gemaakt of Jurassic park 3 of Shrek?
Als ze dat eenmaal door hebben wat voor een macht je in je handen hebt met deze software als je talent hebt, dan zal dit boomen.
Net zoals al 15 jaar geleden in de rest van de westerse wereld gebeurde, net zoals een aantal jaren geleden flash in nederland begon te boomen.
Het zal lukken!
Maar wel stapje voor stapje.