vanwaar die plotselinge hype ?

Pagina: 1
Acties:

• ZOMERZON
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Topicstarter
laatste tijd merk je dat er meer en meer mensen een 3d pakket gaan leren.

why ? :)

omdat de systeemeisen dit toelaat (kortere rendertijd kijkend naar verleden)
of gewoon omdat er meer films in 3d worden gemaakt ?

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op vrijdag 08 februari 2002 18:19 schreef ZOMERZON het volgende:

plotselinge hype? misschien plotseling voor jou, maar die publiek is altijd al gigantisch geweest, en sjah, je moet toch ooit beginnen? :), 't is iig een 'hype' die ik graag zelf ook nog 's hoop te leren.

Verwijderd

Waar merk jij dat dan aan Zomerzon? Onderzoek hehe?

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
Bijv. aan het aantal 3d posts op de forum :)
groeit gestaag...

of ben ik zelf gewoon te "ver" in het 3d wereld verzeild waardoor alles om me heen op 3d lijkt ;)

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 13:29
Gematigde hype imo, veel mensen die ik ken haken af zodra ze een tutorial lezen over hoe je een gezicht moet maken ofzo, dus als 't wat dieper gaat.

Maar tis wel een leuke hype :)

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

ik denk eigenlijk dat het eerder ligt aan de 'bekende' internationale designers, die tegenwoordig veel meer 3d betrekken in hun werk, zoals mijn grote favo sensai ant @ Onyro.com. Dergelijke lui zijn gewoon de trendsetters voor mij geweest, en daar zijn ze ook erg goed in :). Iemand die voor 't grote deel alleen maar 2d stuff gewend is op 't web, z'n hele leven lang zal zoiets dan ook meteen WOW vinden :). 'k ga binnenkort ook maar 's een 3d boek erbij pakken ofzo :)
nu maar hopen of IK genoeg doorzettings vermogen heb :o

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
Er gaat veel , veel, VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL tijd inzitten... believe me ...

Kwaliteit krijg je niet zomaar...

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op vrijdag 08 februari 2002 19:42 schreef ZOMERZON het volgende:
Er gaat veel , veel, VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL tijd inzitten... believe me ...

Kwaliteit krijg je niet zomaar...
ben ik niet bang voor :) van een lange leercurve is altijd sprake geweest imho :) zo ook bij photoshop/illustrator enz. :), maar dat heeft me er niet van weerhouden om 't toch 's te proberen ;) instant succes verwacht ik toch niet :), enigzins reeel zijn we dus ook nog ;)

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:11

Tim Schuhmacher

abasios

ik denk dat het misschien ook wel te maken heeft met het gemak waarmee men nu met internet en cd branders zo'n professioneel pakket kan bemachtigen.

Je kan nu heel simpel even proberen.

• ZOMERZON

ZOMERZON

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 20:57 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
ik denk dat het misschien ook wel te maken heeft met het gemak waarmee men nu met internet en cd branders zo'n professioneel pakket kan bemachtigen.

Kon vroeger ook wel, moest je wel even naar een lokale donkere steeg fietsen i.p.v. achter je schermpje schuilen

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 20:57 schreef Tim Schuhmacher het volgende:

je hebt gelijk imho
je hoeft er echt nix meer voor te doen n stuk software tegenwoordig...

Verwijderd

Nu is illegale software gebruiken heel stout, maar aan de andere kant zie ik alleenmaar voordelen voor de bedrijven die de 3D pakketten maken.

1) Pakketten zijn veels te duur voor de particulier
2) Meer naamsbekendheid van het pakket door illegale circulatie
3) Meer populariteit in 3D ontwikkeling -> Meer 3D bedrijven -> Meer verkoop van de 3D pakketten.

Punt blijft nog altijd dat het grootste gedeelte van de bedrijven de software wel kopen, maar particulieren niet. Ik vind dit alleenmaar positief. Op die manier vangt het bedrijf de grote vissen door de kleine vissen te laten zwemmen. En doordat er steeds meer kleine visjes komen, zal het aantal grote vissen ook toenemen. Uiteindelijk heeft de visser meer kans om een grote vis aan de haak te slaan.

Verwijderd

Ik ben het eens met prototype, erg veel mensen haken af zodra ze een beetje teveel tegenwind krijgen.
De trick is juist wanneer de frustratie het grootst is door te zetten.
Als je dan kapt, dan raak je waarscheinlijk nooit meer 3D paketten aan vanwege die trauma die je eraan hebt overgehouden.
Maar zeg maar als je 3ds max heel goed beheerst(na vele gefrustreerde jaren), dan is het alsof op een bepaald moment het kwartje valt en snap je andere 3D CG paketten ook.
Stel je beheerst 3dsmax goed, dan kun je zo doorgaan met het leren van maya, sluit mooi op elkaar aan, je kent dan de termen die in de CG industrie worden gebruikt, de principes.
Het zal dan veel gesmeerder gaan.
Zo ging het ook bij mij, ik zag enorm tegen het leren van Maya op, maar het sloot zich mooi aan op 3ds max.
Daarom vind ik 3ds max ook het beste start pakket, je leert daar de basis, de principes.
Die zul je hard nodig hebben wanneer je aan Maya begint IMHO.
Bijv. NURBS het is een modeling techniek die je echt onder de knie moet krijgen, je moet er gevoel voor krijgen om te weten waar je U isoparms moet plaatsen en waar V isoparms, of je bepaalde Isoparms moet Uloften of juist weer met de Boundary tool moet bewerken.(in maya)
In max kan je die vaardigheden oefenen met max's surfacetools/splinemodeling of met de veel simpelere nurbs tools in max(die niet erg diepgaand zijn).
Het vreemde is wel dat SubD modeling in max totaal ander is als in Maya en Lightwave.
Ik vind dat je subD modeling in max geen subD modeling mag noemen maar Boxmodeling.(je subdivide geen ruk in max, je modeled gewoon vanuit een box)
Maar goed terug naar de topic.
Ik denk dat het beetje bij beetje bekender wordt in nederland onder de jongere generatie, die staan meer open voor nieuwe dingen.
Mijn baas bijv. die wil niets horen over 3D CG, want hij snapt er niets van zegt ie.(ik werk nog wel bij een grafisch bedrijf :(
Maar de jongere generatie gaat naar mijn mening nog te lakoniek met de software om.
Ze willen zeg maar iets 3D(kubus ofzo) exporteren naar flash en zo een intro voor hun site maken.
Als al die mensen eens wisten wat je wel niet met huidige 3D paketten kunt vallen ze om van verbazing.
Waar denken ze dan anders dat de Matrix mee is gemaakt of Jurassic park 3 of Shrek?
Als ze dat eenmaal door hebben wat voor een macht je in je handen hebt met deze software als je talent hebt, dan zal dit boomen.
Net zoals al 15 jaar geleden in de rest van de westerse wereld gebeurde, net zoals een aantal jaren geleden flash in nederland begon te boomen.
Het zal lukken!
Maar wel stapje voor stapje.

Verwijderd

Game MOD's is ook zeker een oorzaak van de grote groep nieuwe gebruikers.

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A heeft zoals altijd een theorie

het komt door breedband Internet. 3D pakketen zaten nou eenmaal nooit echt op twilight achtige CD's waardoor je het meestal zelf moest downloaden. Niet te doen op een 33k6 modem. Nu met meer toegang tot snelle Internet verbindingen en zo ook tot zwaardere programma's (ipv alleen spelletjes) gaan meer mensen ermee experimenteren (veel haken af als ze niet veel voor elkaar krijgen).

Mooi voorbeeld is de overkill aan photoshop topics die dit forum vervuilen, dat was een jaar geleden nog niet zo... op den duur heeft iedereen wel een lensflare gezien en zwakt dat hopelijk ook wel af.

* Yellow|A denkt dat 'ie 't zo wel gezegd heeft :)

|{ brrr }] |

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13
TheRademaker, graag zou ik je willen vragen jouw reply te vergelijken met deze hieronder. Dit heeft voor de rest weinig met het topic te maken, maar alsjeblieft, post in het vervolg een iets meer leesbase tekst wil je?

Onder andere typo's eruit, consistent text/naam- en woordmerk gebruik, alinea's, hoofdletters, interpuntie etc...

Bedankt alvast!

(En alsjeblieft, dit is geen willem169-zal-het-wel-weer-beter-weten-gemeuk, want afgezien van je textstyling vind ik dat je een goed verhaal hebt. Want zeg nou eerlijk, is het niet een meer leesbaar verhaal geworden ?)

willem169's edit

Ik ben het eens met prototype, erg veel mensen haken af zodra ze een beetje teveel tegenwind krijgen. De trick is juist wanneer de frustratie het grootst is door te zetten. Als je dan kapt, dan raak je waarschijnlijk nooit meer 3D paketten aan vanwege die trauma die je eraan hebt overgehouden.

Maar zeg maar als je 3ds Max heel goed beheerst(na vele gefrustreerde jaren), dan is het alsof op een bepaald moment het kwartje valt, en snap je andere 3D CG paketten ook. Stel je beheerst 3ds Max goed, dan kun je zo doorgaan met het leren van maya, sluit mooi op elkaar aan, je kent dan de termen die in de CG industrie worden gebruikt, de principes. Het zal dan veel gesmeerder gaan.

Zo ging het ook bij mij, ik zag enorm tegen het leren van Maya op, maar het sloot zich mooi aan op 3ds Max. Daarom vind ik 3ds Max ook het beste start pakket, je leert daar de basis, de principes. Die zul je hard nodig hebben wanneer je aan Maya begint IMHO.

Bijv. NURBS het is een modeling techniek die je echt onder de knie moet krijgen, je moet er gevoel voor krijgen om te weten waar je U isoparms moet plaatsen en waar V isoparms, of je bepaalde Isoparms moet Uloften of juist weer met de Boundary tool moet bewerken (in Maya).

In 3ds Max kan je die vaardigheden oefenen met Max' surfacetools/splinemodeling, of met de veel simpelere nurbs tools in Max(die niet erg diepgaand zijn). Het vreemde is wel dat SubD modeling in Max totaal ander is als in Maya en Lightwave. Ik vind dat je subD modeling in Max geen subD modeling mag noemen maar Boxmodeling (je subdivide geen ruk in Max, je modeled gewoon vanuit een box).

Maar goed terug naar de topic.
Ik denk dat het beetje bij beetje bekender wordt in Nederland onder de jongere generatie, die staan meer open voor nieuwe dingen. Mijn baas bijvoorbeeld die wil niets horen over 3D CG, want hij snapt er niets van zegt 'ie (ik werk nog wel bij een grafisch bedrijf :( ).

Maar de jongere generatie gaat naar mijn mening nog te lakoniek met de software om. Ze willen zeg maar iets 3D(kubus ofzo) exporteren naar Flash en zo een intro voor hun site maken. Als al die mensen eens wisten wat je wel niet met huidige 3D paketten kunt, vallen ze om van verbazing.
Waar denken ze dan anders dat de Matrix mee is gemaakt of Jurassic Park 3 of Shrek?

Als ze dat eenmaal door hebben wat voor een macht je in je handen hebt met deze software als je talent hebt dan zal dit boomen. Net zoals al 15 jaar geleden in de rest van de westerse wereld gebeurde, net zoals een aantal jaren geleden Flash in Nederland begon te boomen.

Het zal lukken!

Maar wel stapje voor stapje.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Willem ik snap dat dat beter leesbaar is en er netter uitziet, maar dat typt zo langzaam!
Als ik eenmaal aan het typen ben ram ik in een stuk door, kwenie gaat automatisch zo.
Vandaar dat ik meestal enorme lappen tekst krijg.
Ik heb er zelf ook een hekel aan als anderen het doen, dus ik snap wel dat het rottig is voor anderen.
Maar het is een slechte gewoonte, die ik moeilijk af kan leren, omdat ik nou eenmaal gewend ben snel te typen.
Die alinea's slowen me enorm down terwijl ik zeer snel gewend ben.
Ik zal er de volgende keren proberen op te letten, maar ik beloof niets, want het zit er wel heel diep ingeworteld bij mij. ;(

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:11

Tim Schuhmacher

abasios

int x = 169;

Precies Willem += x;
Ik had al moeite met Rademakers tekstje

edit: je kan je berichtje toch even voor het posten checken op alinea's / style?

Verwijderd

Ja ik denk dat ik voortaan maar aan het einde van mijn typ frenzy de tekst nog maar eens grondig doorneem en het beter leesbaar zal maken.

Feit is wel dat je dan minder snel opeenvolgende replies kan geven op zo'n snel forum als deze.

Maarja...kiezen of delen ;)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13
TheRademaker:
[...]
Als je inderdaad, net als Tim zegt voor het posten een aantal harde returns in je post zet, is het al een stuk leesbaarder. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 18:19 schreef ZOMERZON het volgende:

Ik denk omdat je steeds meer FANTASTISCHE 3D tekenfilms ziet, en niet alleen tekenfilms, ook veel 'normale' films krijgen hulp van cgi. En inderdaad, het wordt steeds toegankelijker voor meer mensen.

Ik ben een voorbeeld hiervan... want ik ben ook zo'n iemand die geinspireert is geraakt door 3d films zoals Dinosaur, Shrek enz. Fascinerend! Nu leer ik zelf ook Lightwave en wil graag later de film wereld in.

• OzBoz
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik ben natuurlijk zwaar bejaard, maar zat in 1994 al aan de 3DStudio 3. Denk inderdaad dat het feit dat er steeds meer 3d-animated movies te zien zijn erg meespeelt en dat mensen dan snel denken, dat kan ik ook. Net zoals het met Photoshop en webdesign gaat. Gelukkig voor de wereld haken er altijd weer genoeg mensen af.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• maratropa
  • Niet online
yup, de drempel is verlaagd, maar een 3d pakket is nog steeds een stuk gereedschap, en vergt creativiteit en inzet om mooie dingen te maken. Een "maak mooi" knop zit er niet op. En daar komen de meeste die het proberen ook wel achter.

specs

Pagina: 1