Toon posts:

Mobo RAM Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had RAM aangeschaft voor de pc van mn vriendin, maar daar heb ik een probleem mee.

Het is een P233Mhz, het merk moederbord kon ik niet vinden.. wel dat het een VIA chipset heeft 4xSIMM 2xDIMM 4xPCI 4xISA... bij het opstarten wel iets van een typenummer VB6.1 001FIC PA2010+...

Nou het probleem:

Er zat 32Mb RAM (DIMM) in, maar dat werd echt te weinig, dus ik heb 128Mb extra aangeschaft.

Ik het erin doen... blijkt dat die computer ineens maar 64Mb RAM detecteerd... dus ik die 32Mb DIMM d'ruit, gaffie 32Mb RAM aan... komt er dus op neer dattie op de een of andere manier maar 32Mb per DIMM slot kan detecteren...

Ik heb niet echt heel veel verstand van dit soort dingen, maar het ligt denk ik aan het moederbord... misschien is het mobo wel zo oud dat hij niet "weet" dat er DIMMs groter dan 32Mb bestaan... Zou een BIOS-update een oplossing zijn?

Zo ja, hoe doe ik dat??

In de BIOS zelf kon ik volgens mij weinig instellen, behalve SDRAM cycle Length (2/3) of SDRAM Bank Interleave (Disabled/2 Bank)... veranderen van beide had geen invloed.

Wie kan mij helpen?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

PA2010+ klinkt meer als een A-Open videokaart

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
ik hoorde ook dat er programmas waren, waarmee je versies van mobos en biossen kunt checken... waar kan ik dat d/l-en?

Verwijderd

het lijkt me dat je mobo geen reepjes van 128mb ondersteunt....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zucht- antwoord hierop was met een simpele Google search al gevonden.

Mobo is een FIC PA2010+

Probleem heeft niks met BIOS te maken en alles met het max aan geheugenlijnen die de chipset kan adresseren. 128MB reepjes kan het slikken, mmar niet deze. Search voor meer uitleg (ik zit nota bene dit voor de 2e keer binnen 5 min uit te leggen :z )

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ik quote je

"Let idd op of het single danwel double sided is- LX/EX chipsets hebben de onhebbelijke neiging double sided reepjes van 128MB als 32MB single sided te herkennen. Maar dat is dus alleen bij de Celly mogelijk van toepassing."

Heb effe geëxperimenteert en heb hier nu een wat oudere 128MB SDRAM double-sided liggen (100MHz) en een net nieuwe
128MB SDRAM single-sided (133Mhz DANE-ELEC)

Die Double-sided herkentie idd als 32Mb, maar die Single Sided DANE-ELEC kent een ander probleem... Als ik hem samen met de 32Mb die er al inzat, in de pc heb telt de pc hem als 32Mb, maar als ik hem in zn EENTJE erin doe, start de pc niet meer op maar geeft herhaaldelijk piepen om de 2 seconden... (no-RAM beeps?)

Ik weet nu al wat meer, misschien kom ik door jullie technische kennis zodrect weer een stap verder!

Alvast bedankt

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 09 februari 2002 20:53 schreef NickArts het volgende:
ik quote je

"Let idd op of het single danwel double sided is- LX/EX chipsets hebben de onhebbelijke neiging double sided reepjes van 128MB als 32MB single sided te herkennen. Maar dat is dus alleen bij de Celly mogelijk van toepassing."

Heb effe geëxperimenteert en heb hier nu een wat oudere 128MB SDRAM double-sided liggen (100MHz) en een net nieuwe
128MB SDRAM single-sided (133Mhz DANE-ELEC)

Die Double-sided herkentie idd als 32Mb, maar die Single Sided DANE-ELEC kent een ander probleem... Als ik hem samen met de 32Mb die er al inzat, in de pc heb telt de pc hem als 32Mb, maar als ik hem in zn EENTJE erin doe, start de pc niet meer op maar geeft herhaaldelijk piepen om de 2 seconden... (no-RAM beeps?)
OK, daar gaat het dus ook niet mee lukken...

Ff. de manual erbij pakken- hier kun je'm vinden (en die site vond ik met Google

Er zijn 2 revisies, maar het verschil is voor de mem ctrl verwaarloosbaar- het blijft een VIA VPX.

Hmm, kwam dit tegen (in geweldige Engrish :+ ) in de FAQ:
Q: What is its maximum SDRAM capacity? Now we want to enlarge the ram and we tried first one module with 128MB and than two with 64MB, neither the first nor the second try was succesfull, because we saw every time only 16MB for each module (16MB in the first case and 32MB in the second). Although we tried different modules from different manufactors, but it happened always the same, that we didn't saw the correct ram. (2000/04/14)
A:PA-2010+ was limited by its VIA VPX chipset, which allow up to 16MB SDRAM per socket, total 32MB its memory system allow to put in. They better be PC-66 one, if user put PC-100 SDRAM in FIC can not garrenty that it will work.
En dit vind ik dan weer bij een andere Google search:
VIA VPX/97 512 MB 16 MBit
64MB SDRAM-Module werden nur unterstützt, wenn das Modul 32 Chips hat (selten)
32MB SDRAM-Module werden nur unterstützt, wenn das Modul 16 Chips hat
En tenslotte:
Versatile Main Memory Support
Accepts up to 512MB RAM in two banks using SIMMs of 8,16,32,64,128MB with support for FPM and EDO DRAM and two DIMMs of 8,16,32,64MB :'( with support for SDRAM and EDO DRAM.
Oftewel gaat niet lukken- de VPX SDRAM controller kan net zoals de i430VX alleen met 16Mbit chips overweg, dus gaat dat single-sided nooit lukken. Pech- als je meer dan 2x32MB wilt moet je aan de (dure :( ) SIMMs, maar ik zou zeggen dat het goedkoper is om een ALi Aladdin4/5 of een VIA (M)VP3 mobo te nemen die wel je 128MB DIMMs vreet (geen i430TX omdat die boven de 64MB niet kan cachen |:( )

Maar goed, deze was een tikje lastiger dan de gebruikelijke LX 128-wordt-32 verhaal.... goede oefening: probeer de stappen die ik heb genomen te volgen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
WOW man, hier heb ik echt wat aan THNX..
zal wel ns kijken of ik goedkoop aan een beter mobo voor dat dinge kan kome... hoeft niet echt advanced te zijn nl.. als het maar niet zo Rammelt.. die HD, net een koffiezetapp.

Thnx again man,

-Nick
Pagina: 1