Linux Manual geschreven

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 07:11

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb voor mijzelf en mijn wat minder handige broertje een manual geschreven ( in het Nederlands ). De Howto's op internet zijn vaak te uitgebreid. Ik zou deze graag met jullie willen delen. Misschien leuk voor in de FAQ ?

http://iie.gamepoint.net/linux/ Hier staat de URL

Mocht je opmerkingen hebben of suggesties.. als er animo voor is kan ik hem misschien uitbreiden en up to date houden.

Dit kan je er ao op vinden:

- Een dhcp server opzetten met dhcpd
- Een ftp server opzetten met proftpd
- Installeren van ssh
- Een eggdrop installen/draaien
- Veel gebruikte Commando's onder Linux
- Samba Install ( nog niet af )
- Routing met Ipchains ( Linux 2.2 )
- Bouncer draaien met Psybnc
- Portforwarden met alle kernels
- Mysql Apache en Php installeren
- Linux Kernel compilen
- DNS-server opzetten met BIND

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

wel makkelijk
niet dat ik er nog wat aan heb
maar tis wel nice :)
netjes.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik zou wel de layout wat veranderen
iets duidelijkere alineas bijvoorbeeld

edit:
en een wat duidelijker onderscheid tussen de "uitleg" en "de dingen die je in moet typen" zeg maar

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ziet er erg goed uit! Complimenten!

Ik wou nog eens een DNS-server opzetten, dus dan komt deze howto goed van pas ;)

OT: Psst, Flat©... je icon werkt niet ;)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 17:36 schreef The_Surfer het volgende:
OT: Psst, Flat©... je icon werkt niet ;)
ik weet 't, ik heb apache even moeten vermoorden

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• pablo_p
  • Laatst online: 05-04 09:35
Ik ben erg gecharmeerd van de Debian Manual van J.A. Bezemer, in het Nederlands. Is wel wat uitgebreider.

http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/index.html

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sorry hoor maar http://iie.gamepoint.net/linux/kernel/kernel.htm <-- vind ik te user-gericht, er staat dat je in de lilo.conf root=/dev/hda6 moet zetten, maar mensen hebben de root ook op de /dev/hda3 bijvoorbeeld zitten, dus het lijkt me beter als er staat root=je eigen /-partitie. Verder staat er nog wat text naast te lijntjes zonder een <br>.

• bultoog
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05-2021

bultoog

dat deed pijn!!!

ziet er goed en ik kan hem hier en daar zelf gebruiken :)

tnx

hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ziet er goed uit. Aangezien ik zelf nog een n00b been wil ik je erg bedanken, waarschijnlijk zal ik hier wel wat aan hebben bij het configgen van m'n linux bak

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:30

Super_ik

haklust!

-ik vind t meer een snelle setup van jou situatie :{ dus als jij je bakkie opnieuw installeerd zou je alleen deze dingen in de juiste volgorde nalopen en tis klaar, op wat fine tunen na natuurlijk. tis nie echt user gericht, route add blabla eth1, dan klopt t dus al niet meer bij mij, en dat weet ik, omdat ik geen enorme n00b ben, terwijl hij daar tochwel wat meer voor geschreven is.

+ik vindt t hoe meer howtoes hoe beter :), dus ik ben ook wel blij met je howto. tis wel duidelijk te volgen. k wil ZEKER niet de moed ontnemen om howtoes te schrijven, want als beginner heb je er zoooooooooooo ontzettend veel aan. dus ga wel door :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Als je wilt, dan converteer ik je FAQ naar DocBook 4.0, en desgewenst ook naar het engels dan heb je een engelse en nederlandse versie van je FAQ en kan je hem naar LDP sturen.

Als je geïnteresseerd bent laat me iets weten.

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 18:12 schreef XTerm89D het volgende:
Als je wilt, dan converteer ik je FAQ naar DocBook 4.0, en desgewenst ook naar het engels dan heb je een engelse en nederlandse versie van je FAQ en kan je hem naar LDP sturen.

Als je geïnteresseerd bent laat me iets weten.
Lijkt me zeer interessant !!

Klopt hij is erg op mij gericht... Maar ik zal hem proberen wat vriendelijker te maken. Het is meer bedoelt voor mensen die snel en simpel hun bakje in elkaar willen timmeren. Maar ik zal hem proberen wat uit te breiden en het onderscheid tussen commando's en info te scheiden.

Verwijderd

ziet er goed uit!!!

Verwijderd

Heppie geen zip filetje van alle HTML's

Verwijderd

Ik probeer om dit zo vriendelijk mogelijk te zeggen, omdat het niet mijn intentie is om je werk af te kraken namelijk.

Ik weet dat in het schrijven van dat soort stukken veel werk gaat zitten. De basis is wel goed, ik heb echter wel een aantal puntjes van kritiek.

Ten eerste is de informatie te bondig. Het geeft eigenlijk niet heel veel meer weer dan de commando's die je in moet tikken.

Ten tweede mis ik de verhalen eromheen. Wat doet deze stap. Waarom maak je die stap. Is er een andere manier? Is dit de meest veilige manier etc. etc..

Ten derde zijn je instructies te specifiek. Je gebruikt vaste waardes voor harde schijven subnetmaskers etc..
Dit is gewoon per situatie verschillend. Zonder een uitleg daarover erbij en een aanpassing zodat je instructies generiek te gebruiken zijn heb je er niet heel veel aan.

Tot slot mis ik het verhaal eromheen waarin je uitlegt wat het doel is van de betreffende punten.

Ik weet door het Review project waar we nu in NOS mee bezig zijn, dat het schrijven van goede stukken verdomd lastig is. Toch wil ik je even wijzen op een paar kritiek puntjes ;)
Tja, het wordt mij wel eens verweten dat ik wat te eerlijk ben.

Kortom een goede basis, maar het benodigd nog wel wat tweakjes hier en daar ;)

Overigens is de kans dat iets dergelijks in de FAQ opgenomen (ook na verbetering) minimaal. De FAQ is, zoals de naam al doet vermoeden een stukje waarin veel gestelde vragen behandeld worden. Het is geen HOWTO.
Hetgeen jij nu schrijft zit misschien in de toekomst nog wel in de pen voor NOS in de vorm van uitgebreide reviews. Echter is het nooit de bedoeling in NOS om hapklare brokken te geven. Dat is sowieso al niet de bedoeling als je met GNU/Linux overweg wil gaan.

In ieder geval complimenten voor het initiatief :)

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Kep hem weer geupdate..
Ik heb oa onderscheid gemaakt tussen commando's die uitgevoerd worden en extra info.

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hehe, leuk gedaan hoor!

Maarrem, eigenlijk zou je bij

http://iie.gamepoint.net/linux/apache/apache.htm

ook nog Perl moeten zetten :P (heb het nog niet voor elkaar ;))

Verwijderd

Het is in ieder geval qua overzichtelijkheid een heel stuk beter al.

Toch moet je opletten met dingen als "rm linux" in /usr/src. Als iemand een alias heeft voor rm (die de -fr switch gebruikt) en /usr/src/linux is geen symlink, maar daadwerkelijk een directory, dan heeft hij zojuist zijn hele oude kernel-dir verwijderd, terwijl dit helemaal niet de bedoeling was.

Bij o.a. het commando overzicht mist toch wel vitale informatie i.m.h.o.

Gehehe, ik heb in de [topic=163843] een \ gebruikt bij het poortforwarden omdat anders de layout overhoop zou gaan en dit gewoon een geldige manier is opdrachten over meerdere regels te delen. Bij jou past het er makkelijk op hoor ;)

• TD-er
  • Laatst online: 15-08 19:33
Bij het compileren van een kernel heb je te volgende staan:
Sneller is om het volgende in te tikken:

make dep; make clean; make bzImage; make modules; make modules_install
Ik doe altijd:
code:
1
make dep && make clean && make bzImage && make modules && make modules_install

Op die manier voert 'ie de volgende stap niet uit, als er fouten zijn opgetreden in de vorige stap.
Dat wil met sommige modules nog wel eens gebeuren namelijk.
en fouten zie je niet echt voorbij komen wanneer je meerdere threads van make opstart met bijv. make -j4 .... (2 CPU's)
Verder een goed initiatief, alleen inderdaad iets te veel op je eigen situatie toegespitst.
Ik weet dat wanneer je het algemener wilt uitleggen, je al heel snel vrij diep in de materie moet gaan (wat is een module, wat is een subnetmask, wat is het nut van een DNS-server, etc.) en dat er daarom gauw heel veel tijd in gaat zitten.
Uitgebreid en met veel detail schrijven is namelijk makkelijker dan beknopt en toch duidelijk en lekker te lezen (dus niet langdradig, zoals ikzelf nogal eens ben >:) )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Weer een kleine update. kernel hoofdstukje aangepast. Tevens zal ik ook naar perl kijken.. Maar ik denk dat ik hier een apart hoofdstuk voor maak. Als laatste heb ik bij het portforwarding verhaal erbij gezet dat die van got is geplukt.

Verwijderd

Op maandag 11 februari 2002 00:05 schreef Erhnam het volgende:
Weer een kleine update. kernel hoofdstukje aangepast. Tevens zal ik ook naar perl kijken.. Maar ik denk dat ik hier een apart hoofdstuk voor maak. Als laatste heb ik bij het portforwarding verhaal erbij gezet dat die van got is geplukt.
Dat laatste hoeft er helemaal niet bij hoor :)

<font size="1">Dit is geen vrijbrief voor andere mensen om de halve FAQ van Jotti te gaan gebruiken.</font>

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:30

Super_ik

haklust!

Op maandag 11 februari 2002 00:05 schreef nelske het volgende:

[..]

Dat laatste hoeft er helemaal niet bij hoor :)

<font size="1">Dit is geen vrijbrief voor andere mensen om de halve FAQ van Jotti te gaan gebruiken.</font>
damm :(

:P :+

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Thnx! ik zal hier zeker gebruik van maken :).

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
nice!!!

deze gaat morgen ff richting me printer! :)

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Op maandag 11 februari 2002 00:05 schreef Erhnam het volgende:

Nog een hint: maak van kill -09 alsjeblieft, alsjeblieft gewoon kill, anders groeit er weer een hele generatie newbies op met het idee dat kill -9 de default manier is om een proces te killen...

Verwijderd

Was er ook mee bezig geweest alleen het ligt nu in de koelkast. Sinds dat ik een vriendin heb ben ik de nogal weinig bezig geweest met mijn serverparkie..(bestaande uit 2 NT4 Terminal servers, 2 Linux (RedHat 7.2 en 3 Novell 4.11 bakken, en dan niet te vergeten mijn eigen werkstation draaiend met XP)
Maar ik beloof dat ik er weer es aan gaat beginnen
:'(

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Voor een linux newbie als ik erg goed! Thanxs

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07
Hmm laat ik nou net (voor het eerst) een linux bak aan het (proberen te) configureren :) ..

Ik was opzoek naar info over Proftpd, dus ik zal die manual eens doorlezen, hopelijk heb ik r wat aan.

bedankt alvast :)

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Zo ik heb hem weer geupdate v1.00!! Er zitten volgens mij weinig fouten meer in.. Zoals ik al eerder zei: erg beknopt erg snel.. Wil je meer inzicht in linux pak dan de howto's

Verwijderd

Make install als gewone gebruiker?

Verwijderd

Handige site. Heb net mandrake 8.0 ppc op een imac geïnstalleerd. Ik kan deze howto goed gebruiken.

thx man
Pagina: 1