[OC] Pelt voeding eerder schakelen?

Pagina: 1
Acties:

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-03 18:20
Owkee heb dus net spullen gehaald om een TEC voeding te bouwen, de trafo heb ik gekregen :) (w00t een 24v/16A trafo).

ik heb gelijk wat 12v->250v relais gehaald om ervoor te zorgen dat mijn pomp en TEC voeding tegelijk met mijn atx voeding worden geschakeld.

nu vroeg ik mij een ding af.

moet een TEC eerst "warm" draaien, met andere woorden moet je een TEC eerst aanzetten, even wachten en dan je pc aan?

Sinlath | Opinions may contain latency

• Sinlath
[mag eigenlijk niet modus]

kan iemand een tipje van de sluier doen oplichten.. de winkels zijn namelijk nog open :)

[/mag eigenlijk niet modus]

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 16:28 schreef Sinlath het volgende:
Owkee heb dus net spullen gehaald om een TEC voeding te bouwen, de trafo heb ik gekregen :) (w00t een 24v/16A trafo).

ik heb gelijk wat 12v->250v relais gehaald om ervoor te zorgen dat mijn pomp en TEC voeding tegelijk met mijn atx voeding worden geschakeld.

nu vroeg ik mij een ding af.

moet een TEC eerst "warm" draaien, met andere woorden moet je een TEC eerst aanzetten, even wachten en dan je pc aan?
hoezo dat dan? een processor moet toch eerst ook opwarmen; dus ik denk dat een tec ook vrij snel goed werkt ;)

Verwijderd

ik denk dat je moet zorgen dat eerst je pomp draait. en vervolgens je pelt en pc. een pelt rageert best snel en is voor je het weet koud/warm :)

dus volgens mij eerts pomp en rest daarna. je kan eerst pelt aanzetten, maar pelt en pc mag best gelijk d8 ik hoor.

Verwijderd

Ik zou alles tegelijk aanschakelen. Pomp, TEC en processor. Waarom? Dat beperkt je dT/dt omdat je proc gelijk hitte begint te produceren. En de dT/dt begrenzing is weer nuttig om je spullen langer heel te houden (krimp o.i.v. koude).

Verder is het zo dat tegen de tijd dat je PC door de POST heen is, je proc gedaald is in temperatuur, zodat Win$ucks op kan starten zonder te crashen.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 07:54
Coldplate moet ook nog opwarmen, dan ook nog eens het koelblok, en het water dat daaron zit. Dat duurt wel ff hoor.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

lijkt me niet nodig, je processor begint op kamertemperatuur, gaat waarschijnlijk maar een klein beetje omhoog voordat je koeling volledig inkickt en je temperatuur weer naar beneden gaat. Als je eerst je pelt aanpleurt krijg je dat die direct ijskoud is en dat je proc dan zowat direct naar die temp toegeslingerd word (snelle temperatuursverandering -> *krak*). Bij langzamer afkoelen (dus gelijk aan) heb je dat een stuk minder.

N.B. ik ben geen expert op dit gebied en ventileer enkel mijn mening/voorstelling hiervan.

• Sinlath
bedankt allemaal, ik heb inderdaad maar geen vertragings schema gehaald..

alles gaat geschakeld worden met 2x 12v->250v relais.

Als signaal ga ik gewoon een voedingsstekker gebruiken.

tevens wil ik een fail-safe gaan bouwen aan de hand van temperatuur. (na het lezen van dit stukje)

mooi dat word weer een weekendje prutsen, helaas is de TEC + koelblok nog niet binnen..

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 19:54 schreef Sinlath het volgende:
alles gaat geschakeld worden met 2x 12v->250v relais.
Als signaal ga ik gewoon een voedingsstekker gebruiken.
Zo werkt het bij mij ook, en goed. Alleen heb ik het relais in de voeding gebouwd, zodat ik geen extra stekkers heb.

Dat artikel ken ik trouwens :)

• Sinlath
Op zaterdag 09 februari 2002 20:27 schreef DaBit het volgende:

[..]

Zo werkt het bij mij ook, en goed. Alleen heb ik het relais in de voeding gebouwd, zodat ik geen extra stekkers heb.

Dat artikel ken ik trouwens :)
ik weet dat jij dat stukje kent :) ;)

ik kan het niet in de voeding bouwen, ik heb namelijk een trafo gekregen, echter dit is een balk trafo (iets groter en zwaarder dan een ringkern trafo) deze is zelfs wat aan de zware kant (500 gram minimaal), dus die is al groot.

mijn relais worden gecontroleerd met een ledje dus waarschijnlijk komen ze in een hobbybox, boven het diskette station, met per relais een rode en een groen lampje

Pagina: 1