[debian] Andere manier voor packetmanagement?

Pagina: 1
Acties:

• Maxonic
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 22:38
Hey all..

Eerst even een korte toelichting op mijn Linux history..
Jaar geleden begonnen met een maandje RedHat, daarna even aan een Suse distributie die bij de CT! zat geproeft. Daar zat echter te veel zooi op, dus de boel ging er weer af.
Tijdje geleden Slackware 7 geïnstaleerd. Hier heb ik enkele maanden mee aan lopen klooien. Dit ging redelijk, ik vond alleen de packetmanagement in Slack kl*te..
Al gauw had ik dus mijn keuze gemaakt, ik wou Debian installen..

Ik heb in princiepe geen rete verstand van Linux al heb ik de basisprinciepes door Slack opgedaan.

Na het installen van debian wou ik met DSELECT wat dingen erbij en andere dingen erafgooien..
Voor het installen moest ik echter nog even een source kiezen en daar komt het.. Kon ik geen cdrom speler kiezen.. Ook in de console krijg ik hem op geen enkele manier gemounted. ;(

Ik zit nu dus met een lege console, een X86_VGA16 sever en een enkele tool..
De afgelopen week heb ik de zaak toch zeker 5 keer gereïnstalled maar telkens kom ik weer uit op het fijt dat ik de packages niet kan beheren.

Hoe los ik dit op? Ik heb in princiepe geen internet op deze comp dus ftp is ook geen optie..

Kent iemand mischien een packetmanager die een beetje gebruiksvriendelijker is dan Dselect en die waarschijnlijk wel inziet dat er meer in mijn compie zit dan alleen een HD?

Alvast tnx!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

met apt-cdrom je cd toevoegen
en dan apt-get gebruiken om zooi te installeren :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Maxonic
>> apt-cdrom

apt-get kende ik wel maar hier nog nooit van gehoord.. Ik ga het iig direct proberen.. Tnx!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Eventueel kun je ook handmatig cdroms toevoegen door een regel als onderstaande in je /etc/apt/sources.list te zetten. Overigens denk ik niet dat apt heel veel met je cdrom kan als hij niet gemount kan worden, maar dat hangt er een beetje van af of het mountprobleem bij jou of bij je configuratie ligt.
Een voorbeeldregel:
code:
1
2
3
odysseus@odysseus:~$ cat /etc/apt/sources.list | grep deb\ cdrom | sed s/^#//
deb cdrom:[Debian GNU/Linux 2.2 _Potato_ - test-cycle-3 i386 Binary-1 (20000725)]/ unstable contrib main non-US/contrib non-US/main
odysseus@odysseus:~$

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

[beetje semi-offtopic]
Probeer ook eens aptitude. Is een soort van dselect...
En voor X kun je heel goed gnome-apt en synaptic gebruiken.

Bijdeweg, ik heb een scriptje geschreven om je pakketten zelf te bouwen. Is handig voor grote pakketten die wel wat extra optimalisaties kunnen gebruiken zoals XFree en mozilla/galeon.
(Wel pentium-builder installeren natuurlijk)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
#!/bin/sh

case "$1" in
    install)
      if [ -x /tmp/debian-cast ]; then
        echo "Werkmap bestaat nog! Afgebroken."
        echo "Verwijder met 'cast clean'"
        exit 0
      fi
      echo "Werkmap wordt gemaakt."
      mkdir /tmp/debian-cast
      cd /tmp/debian-cast
      echo "Let op eventuele foutmeldingen en rapporteer die"
      echo "bij bugs.debian.org (build-dep en sourcebuild problemen)"
      echo "Benodigde pakketten worden opgehaald."
      apt-get build-dep $2
      echo "Broncode wordt opgehaald."
      compilefolder=`apt-get source $2 | grep dpkg-source | awk '{print $5}'`
    cd $compilefolder
     mv debian/changelog debian/changelog.old
    cat debian/changelog.old | sed s/\)/.owncompile\)/ > debian/changelog
    rm debian/changelog.old
    echo "Broncode wordt gebouwd..."
    debian/rules binary
      if dpkg -i /tmp/debian-cast/*.deb; then
        echo "Installatie voltooid. Werkmap wordt verwijderd."
            rm -rf /tmp/debian-cast
      else
            echo "Fout opgetreden bij installatie."
            echo "Ik verwijder de werkmap (/tmp/debian-cast) nog niet."
      fi
      echo "klaar."
      ;;
    clean)
      rm -rf /tmp/debian-cast
      ;;
    *)
      echo "gebruik: cast install pakketnaam, cast clean."
      exit 1
      ;;
esac

[/beetje semi-offtopic]

• Maxonic
Op vrijdag 08 februari 2002 16:55 schreef odysseus het volgende:
Overigens denk ik niet dat apt heel veel met je cdrom kan als hij niet gemount kan worden, maar dat hangt er een beetje van af of het mountprobleem bij jou of bij je configuratie ligt.
Kennelijk bij mij.. apt-cdrom werkt perfect.. :? Echt klasse.
Ik heb nu met "apt-get install dchpcd" mezelf toegang verschaft tot internet waarna ik in Dselect de packages met ftp kan ophalen (hier nog steeds geen mogelijkheid tot cdrom)
Maar dat werkt iig perfect.. :9

Toch vindf ik het raar dat het me niet lukt om de cdrom te mounten /dev/cdrom bestaat gewoon niet en linux ziet hem als /dev/hdc en /dev/hdd maar als ik deze wil mounten tikt linux met met (het lijkt haast wel een random) foutmelding om m'n oren...

In de root staat ook een /cdrom directory maar bij "ls /cdrom" geeft hij nix weer. :(

Naja.. ik kan iig weer installen, nu de cdrom dus nog pratend krijgen in de console zelf.

> Valium
Apptitude zal ik meteen eens proberen.. tnx! :)

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Nog een aanrader: feta installeren. Dat vind ik persoonlijk veel handiger werken als die standaard commando's van het Debian packetmanagement.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt inderdaad allerlei alternatieven voor dselect gebruiken, maar ik ben zelf nog altijd van mening dat het na wat oefening de beste packagemanager voor Debian is die je kunt vinden. Feta heb ik het zelf niet zo op, het enige wat het doet is in feite wat gewone commando's verstoppen achter een nieuwe naam...
Het script van valium is niet slecht, maar support voor DEB_BUILD_OPTIONS en allerlei make-opties (-march, -mathlon, etc.) zou ook van pas komen. Natuurlijk kun je die handmatig zetten, maar daar is dat script nu net voor :) . Daarnaast - maar dat heb ik al eens gezegd - is het niet nodig om na een afgebroken installatie weer alles opnieuw te gaan doen, je kunt gewoon nog eens het commando 'apt-get source -b $2' draaien en apt zal verder gaan waar hij gebleven was.

Over het cdrom-probleem: heb je gewoon een IDE-cdspeler? Is het geen writer? Werkt het wel als je 'cd /dev && MAKEDEV' draait? En als je 'ln -s /dev/hdd /dev/cdrom' draait? Welk commando gebruik je om te mounten? Wat voor CD zit er in de speler? Wat geeft 'ls -l /dev/hdd'? Zomaar wat vraagjes ;) .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op vrijdag 08 februari 2002 18:05 schreef odysseus het volgende:
[...]
Het script van valium is niet slecht, maar support voor DEB_BUILD_OPTIONS en allerlei make-opties (-march, -mathlon, etc.) zou ook van pas komen. Natuurlijk kun je die handmatig zetten, maar daar is dat script nu net voor :) . Daarnaast - maar dat heb ik al eens gezegd - is het niet nodig om na een afgebroken installatie weer alles opnieuw te gaan doen, je kunt gewoon nog eens het commando 'apt-get source -b $2' draaien en apt zal verder gaan waar hij gebleven was.
[...]
Pentium-builder vangt die dingen allemaal af. Dat is een wrapper-script voor gcc en vrienden. Ondanks de naam kun je ook i686 en Athlon-binaries klussen ermee.
Verder zorgt een apt-get -b source bla ervoor dat bij een apt-get upgrade ALTIJD de precompiled versie wordt geinstalleerd. Vandaar die rare changelog-hack vamme.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 08 februari 2002 17:32 schreef Maxonic het volgende:
Toch vindf ik het raar dat het me niet lukt om de cdrom te mounten /dev/cdrom bestaat gewoon niet en linux ziet hem als /dev/hdc en /dev/hdd maar als ik deze wil mounten tikt linux met met (het lijkt haast wel een random) foutmelding om m'n oren...
/dev/cdrom is nooit een device, maar een symlink naar de device die de cdrom is. Welke device het is verschilt per systeem (in 'normale' systemen niet zelden /dev/hdc: Secondary IDE Master). 'dmesg | grep hd' levert vaak nuttige informatie op.

Post de foutmelding die je krijgt eens, het lijkt mij sterk dattie random is. Verder mag je default de cdrom niet als user mounten.
In de root staat ook een /cdrom directory maar bij "ls /cdrom" geeft hij nix weer. :(
Deze directory is het mountpoint voor je cdrom. De inhoud van je cdrom komt hier te staan, maar niet voor hij gemount is :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 08 februari 2002 18:05 schreef odysseus het volgende:
Werkt het wel als je 'cd /dev && MAKEDEV' draait?
MAKEDEV maakt geen /dev/cdrom aan hoor :) (en hd[a-d] bestaan na een standaard install al).

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 08 februari 2002 22:18 schreef deadinspace het volgende:
MAKEDEV maakt geen /dev/cdrom aan hoor :) (en hd[a-d] bestaan na een standaard install al).
Dat dat script geen /dev/cdrom aanmaakt klopt natuurlijk, het maakt alleen devices aan. Maar als iemand een speciale cdrom heeft kan MAKEDEV daar wel een device voor aanmaken. En natuurlijk is er altijd de kans dat /dev/hdd op de een of andere manier corrupt is geraakt, wat MAKEDEV ook weer zou kunnen herstellen. Daarnaast kan het nooit kwaad om het te draaien (zolang je geen -d gebruikt natuurlijk :) ).

• Valium

Valium

- rustig maar -

Excuus voor het omhoog trappen van een oud topic als deze, maar ik heb weer eens mijn scriptje zitten aanpassen en licht verbeterd. Ik wou het de debianners niet onthouden.

Dit script is dus een comfortabele aanvulling voor apt-get om grote pakketten te optimaliseren voor het eigen systeem. (zoals xfree86, mozilla, galeon, libc6) Om gebruik te maken ervan moet je een paar dingen doen:
code:
1
2
apt-get install pentium-builder build-essential
echo "DEBIAN_BUILDARCH=i686" >> /etc/environment

(i686, pentium, athlon, i586...alles wat gcc slikt als arch kan)
En in je /etc/apt/sources.list naast de gewone regeltjes ook de deb-src regels aanzetten. Dit is de mijne:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main non-free contrib
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US testing/non-US main contrib non-free
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US testing/non-US main contrib non-free

deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ unstable main non-free contrib
deb http://http.us.debian.org/debian/ unstable main non-free contrib
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ unstable main non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free

deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free

Nu ben je d'r klaar voor om "cast" te installeren.
dit doe je met:
code:
1
2
3
wget http://atlas.et.tudelft.nl/valium/cast
mv cast /usr/sbin/
chmod 755 /usr/sbin/cast

Enjoy! :)

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 22:22
Op woensdag 27 maart 2002 01:43 schreef Valium het volgende:
Dit script is dus een comfortabele aanvulling voor apt-get om grote pakketten te optimaliseren voor het eigen systeem. (zoals xfree86, mozilla, galeon, libc6) Om gebruik te maken ervan moet je een paar dingen doen:
Het klinkt interessant. Kan je aan een newbie uitleggen hoe het ongeveer werkt met een klein voorbeeldje ofzo? Of heb je ergens documenten hierover?

To be, or not to be...

• Valium

Valium

- rustig maar -

Hmmm...uitleg.
Het is een typisch bash-script. Het bevat alle dingen die een leuk scriptje zou kunnen gebruiken. Aanroepen van andere commando's. Een case/switch, een paar ifjes. Een filecheckje of twee. Wat pipes, en natuurlijk de mooie regexp via sed.

Ik heb het logisch proberen op te bouwen, met veel tekst en hier en daar een commentaartje d'r tussen voor de duidelijkheid. Misschien leuk om eens uit te pluizen. Als je het begrijpt dan kun je zelf ook gaan scripten in bash. Kan zeer handig zijn.
(en negeer die sed-opdracht voorlopig maar. Dat is een ingewikkelde tekstvervanger...ziet er wel leuk uit he?)

Ow ja, een simpeler voorbeel dis misschien dit scriptje wat je geluid aan en uit zet: (moet je wel aumix voor hebben)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/bash
if aumix -q | grep "vol 0, 0" > /dev/null; then
    if [ -f /tmp/.mymuterc ]; then
    aumix -f /tmp/.mymuterc -L > /dev/null
     rm /tmp/.mymuterc
    else
    aumix -v 60 > /dev/null
    fi
else
    aumix -f /tmp/.mymuterc -S
    aumix -v 0
fi

Als je nog extra uitleg wilt, geef maar een brul. Ik (en waarschijnlijk ook nog anderen) wil het best uitleggen.

Verwijderd

cool script valium

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik heb het hele script doorgeplozen en ik vind het er netjes uitzien :). Ik heb wel een aantal functies of veranderingen die ik zelf graag geïmplementeerd zie, hieronder is de lijst. Is er iemand (vooral Valium natuurlijk) die een bepaald punt niet of juist wel goed vindt? Als ik even tijd heb (vanavond moet denk ik wel lukken) dan zal ik onderstaande veranderingen doorvoeren. Als er mensen nog iets anders willen zien dan kan dat natuurlijk ook :).

• configuratie van compiler, opties, optimalisaties in een configuratiebestandje of binnen het script
• keuze voor downloaddir (/tmp is niet altijd gewenst)
• gebruik van mktemp oid ipv mkdir? Dat is netter...
• head -n 1 => head -1 (eigen voorkeur :P)
• geen mv/cat/rm maar direct cat (bij de versie-hack)
• optie voor opslaan van .deb (dus wel/geen move naar /var/cache/apt/archives)

* odysseus neemt voor de gelegenheid maar even aan dat Valium het niet erg vindt als ik voor niet-commercieel gebruik het script wijzig...

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op woensdag 27 maart 2002 17:33 schreef odysseus het volgende:
Ik heb het hele script doorgeplozen en ik vind het er netjes uitzien :). Ik heb wel een aantal functies of veranderingen die ik zelf graag geïmplementeerd zie, hieronder is de lijst. Is er iemand (vooral Valium natuurlijk) die een bepaald punt niet of juist wel goed vindt? Als ik even tijd heb (vanavond moet denk ik wel lukken) dan zal ik onderstaande veranderingen doorvoeren. Als er mensen nog iets anders willen zien dan kan dat natuurlijk ook :).
Dank u voor de interesse. Ik zie graag dat er meer mensen gebruik van maken. Ik wil het script zelf ook nog uitbreiden. Een configuratiebestand zou handig zijn. Ik ga eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Die config is zo gemaakt. Hoe kun je dingen vragen vanuit een shellscript?
<li> configuratie van compiler, opties, optimalisaties in een configuratiebestandje of binnen het script
</li>
Configuratie is dus handiger. Ik vraag me af hoe je gcc-opties aangeeft anders dan DEBIAN_BUILDARCH. Iemand suggesties of uitleg hoe hij het doet op zijn eigengebakken systeem?
• keuze voor downloaddir (/tmp is niet altijd gewenst)
Is zo te doen in de config.
• gebruik van mktemp oid ipv mkdir? Dat is netter...
mktemp? Nooit van gehoord. Ik bekijk het ff. Het klinkt wel netjes.
• head -n 1 => head -1 (eigen voorkeur :P)
Tsja, is wat minder doorzichtig dan -n1, maar kan wel.
• geen mv/cat/rm maar direct cat (bij de versie-hack)
kun je een directe cat naar jezelf doen? Ik nam eigenlijk aan dat dat problemen zou geven. Ik bekijk het ff.
• optie voor opslaan van .deb (dus wel/geen move naar /var/cache/apt/archives)
Hoe vraag je dingen aan de gebruiker vanuit een script? Via de config kun je al een hoop doen, maar misschien dat het script het zou kunnen vragen.
* odysseus neemt voor de gelegenheid maar even aan dat Valium het niet erg vindt als ik voor niet-commercieel gebruik het script wijzig...
Zolang als je de aanpassingen maar weer GPL verspreid he? Ik wil er ook gebruik van maken. Ik breng vanavond nog versie 0.9 uit van m'n script (dit was versie 0.8 btw) :P

2B continued....

• Valium

Valium

- rustig maar -

Er is een nieuwe versie beschikbaar: Versie 0.9
Changelog:
Major Code Cleanup (tm)
Dus het scriptje moet nu veel leesbaarder zijn.
Losse functies dus.

Opties aan het begin van het script.
Je kunt nu een paar dingen instellen.

Robuuster gemaakt + continue-optie
Er worden meer checks uitgevoerd.
Ook kun je nu doorgaan met de compile wanneer
deze is afgebroken.

Cast v0.9
code:
1
2
3
wget http://atlas.et.tudelft.nl/valium/cast
mv cast /usr/sbin/
chmod 755 /usr/sbin/cast

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 27 maart 2002 20:49 schreef Valium het volgende:
* odysseus enjoys :)...

Dat heeft nu ongeveer bijna alle functies die ik had verzonnen. Ik heb zelf naar de opbouw van een debian-package zitten kijken, vooral de bestanden in debian/ natuurlijk. Ik denk dat het met een regexp wel te regelen moet zijn om optimalisaties mee te geven via het script. Dingen als -O3 en dergelijke kun je toch niet via pentium-builder doen, of kunnen die bij iets als DEB_BUILD_OPTS? Ik zit eraan te denken om een functie te schrijven die in debian/rules de make-opdracht zo wijzigt dat je zelf opties kunt meegeven. Als het al kan dan hoeft het natuurlijk niet, dus als iemand die pentium-builder beter kent dan ik kan melden of dat ondersteund wordt dan weet ik of ik aan het schrijven kan :).

[edit: even vergeten te vermelden: je kunt in bash met 'read' opties inlezen. Iets als 'read OPTIONS' zorgt er dus voor dat de userinput in $OPTIONS komt te staan.]

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op woensdag 27 maart 2002 21:08 had odysseus een paar goede ideeen.
DEBIAN_BUILD_OPTS bevatten slechts opties als debug en nostrip. Dus voor een cast-scriptje niet echt nuttig. Ik kan het natuurlijk wel inbouwen. 't is zo gedaan.

pentium-builder neemt geen extra opties. Maar je kunt via een ingenieus sed-scriptje in de debian/rules wel de -O2 door een -O3 vervangen...(of een hogere O-waarde. Ik kijk d'r ffies naar. Heeft iemand nog andere opties voor optimale compilatie? Zoals unroll-loops ofzo? Die zag ik pasgeleden voorbij komen.

Gentoo-ers, RAISE YOUR VOICE! (Goed nummer van Bad Religion)
Pagina: 1