linux distro voor web/files en router

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Topicstarter
Ik besef me dat ik op het punt sta om een typische 'stout usertje' vraag te stellen, maar ik wil het toch even first-hand horen. Ik heb de FAQ en andere threads al op dit soort dingen nageslagen, maar daar haal ik toch weinig info af.

M'n vraag: ik wil een web/file server (inc. 'the works') draaien en een internet router + firewall op twee aparte linux systemen. Nu ben ik zelf eigenlijk alleen bekend met Redhat Linux en op zich bevalt me die prima. Maar zijn andere distro's (zoals bv. Suse, Debian, Slackware of misschien zelfs Freesco) misschien beter voor een dergelijke configuratie?

Ik sprak laatst iemand van een OS-installatie/configuratie bedrijfje en hij raadde me Suse aan. Wat is dan het voordeel van Suse boven Redhat?

Een ander issue: hoe krijg je dat f*cking ADSL aan de praat onder Redhat??? Ik heb al diverse links geprobeerd (bij XS4ALL staat een korte to-the-point uitleg), maar ik kom nergens verder dan dat er een connectie zou moeten zijn en dat niks werkt...

Eerste vraag is voor mij 't belangrijkst. ADSL komt wel goed...

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Als je niet bang bent van de commandline raadt ikzelf Debian aan.

De grootste verschillen tussen distro's zijn installatie, installatie van programma's, configuratie en default geinstalleerde progs/instellingen.

Wat jij wil kan wel met zo'n beetje elke bekende GNU/Linux distro; welke je gebruikt is voornamelijk een kwestie van smaak.

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 15:01

shades

huh ?

sorry voor de schop maar is dat ook voor een newbie handig ? Ik ben zelf aan de gang geweest met mandrake 8 en die beviel me als desktop goed maar kan ik daar ook wat mee als zijn zonder die gui die op 1 of 2 floppen pas ?
Of is op hdd installeren gewoon het makkelijkst. Ben niet echt cmd schuw maar kan er nog niet zo mijn weg vinden...

https://k1600gt.nl

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

De topicstarter had nog enigszins specifieke eisen, de schopper niet echt... 'welke distro moet ik nemen' en 'is [vul naam distro in] makkelijk?' wordt erg vaak gevraagd, lees de FAQ alsjeblieft, daar staat ook een link in naar het grote 'welke distro' topic, waar je eventueel je vraag kan stellen. Misschien is dat wel niet eens nodig, want in dat topic staat ontzettend veel info. Succes ermee :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Dit topic is gesloten.