Toon posts:

Krijg CDROM niet werkend op 486

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik ben bezig om een cdrom speler toe te voegen aan een ouwe 486. Wanneer ik deze aansluit op ide 0 of ide 1 start bij allebij de keren de pc niet meer op. Wanneer ik bij de cdrom speler de kabel eruit trek werkt het gewoon weer. Ik weet niet of de cdrom speler of master of slave staat, want er staat niet op de speler hoe dit moet. Er zijn wel 5 jumpertjes maar de enige text daarbij is factory use only...
Kan iemand me helpen??

• Grablinco
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08-2023
probeer eens zonder jumpertjes, dan moet je niet meer spullen aan de ide hebben zitten, anders is ie mischien kaduuk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zou kunnen zijn dat je een aparte controller nodig hebt voor de drive die jij hebt liggen, misschien dat je een andere kunt proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Op de cdrom zitten geen jumpers, sorry dat had ik niet duidelijk gezegd, er zijn alleen pinnetjes voor jumpers..

• Grablinco
:9 dan maar proberen met? lijkt mij het beste. en op een lege ide te zetten is nooit mis.

Verwijderd

486? flinke kans dat dat ding nog geen atapi snapt. probeer het eens met een dedicated CD controller (meestal een losse kaart of op een soundblaster 16) en een bijpassende cdrom drive (meestal tot 4 speed).

je kan natuurlijk ook vertellen wat t voor cdrom is en dan de docs opzoeken... die pinnekes moeten ast op één of andere manier behandeld worden.

kom je btw wel in de bios nog als je boot?

Verwijderd

Topicstarter
ja ik kan gewoon de bios inkomen, Er heb inderdaad zo'n kaart gevonden en het daarmee geprobeert, hij start nu wel op maar windows detecteerd de cdrom nog niet..

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-04 21:47
ik meende dat dat je met een 486 geen cdrom+hd op 1 ide poort kan aansluiten, probeer is cdrom op een ide-poort zonder er iets anders aan te hange(tenzij andere cdrom)

• Grablinco
dat kan wel... 486+cdrom speler kan wel, ik ken een levend bewijs :D

Verwijderd

Zeker dat een 486 wel cdrom snapt (Degene die ik ken iig wel)

Ik had ook eens een jumpertje verkeerd staan. 2x master geloof ik. Toen wou ie soms wel en soms niet opstarten.
Dus ik bleef maar resetten. Kijk nog eens naar de jumpersettings en geef eens wat meer info.
Wat voor 486?? Snelheid?? dx/sx/dx2/dx4
Wat voor een cdrom?? Snelheid, merk??

Verwijderd

Topicstarter
Ze zitten nu ook niet meer op 1 ide poort, de cdrom zit nu op een losse kaart

Verwijderd

Koop een nieuwe pc

Verwijderd

Topicstarter
Ja leuk ja... Dit is niet m'n nr1 pc voor het geval je dat dacht..
Pagina: 1