Toon posts:

Internal cache

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry als ik deze post in de verkeerde topic heb gedaan, maar ja, zoiets houd je eenmaal met newbies.

Misschien kan iemand me helpen met het volgende...

Mijn HDD is enorm TRAAG, maar ik hoop nu dat ik het heb gevonden. In de BIOS staat de Internal cache op WriteBack.... terwijl het boekje van het moederbord aangeeft dat dit Disable of Enable moet zijn (Enable dus). Het probleem is dat ik alleen maar kiezen tussen WriteBack en Disable?????

Weet iemand wat WriteBack inhoudt?????

De winkel zelf wist niet wat dat inhoudt, dus ik moet maar even de BIOS flashen..... aangezien ik dit nog nooit eerder heb gedaan heeft iemand daar misschien een beschrijving van, hoe dit in zijn werk gaat?

Het is een nieuwe pc.... (Athlon XP 1900+, MSI K7T266 Pro2-RU, 512Mb DDR)

Bedankt.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Hmm.. Ik mis even het verband..

Internal cache is namelijk het cache-geheugen (zeer snel geheugen) wat in je processor zit..

Dat heeft eigenlijk niks te maken met je hdd-snelheid!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 14:57 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. Ik mis even het verband..

Internal cache is namelijk het cache-geheugen (zeer snel geheugen) wat in je processor zit..

Dat heeft eigenlijk niks te maken met je hdd-snelheid!
Ik zal het probleem even in het kort uitleggen. Ik kocht een nieuwe pc, vervolgens met de bootflop opgestart, ge-fdisked, gepartitioneerd en geprobeerd te formateren. Het formatteren van de grootste partitie duurde ongeveer 10 uur.... iets te lang lijkt mij (geformateerd in DOS).

Vervolgens heb ik XP geinstalleerd, die formateerde wel op normale snelheid. XP kwam er zelfs helemaal in, alleen duurde het opstarten ongeveer 5 min... en dat is heel lang als je aan het wachten bent. Door het formateren en het trage opstarten ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat de HDD erg traag zou zijn (zit ik er naast?).

Ook heb ik met Nero de cache snelheid van de schijven getest (dit zit onder file > preferences - tabblad cache). Mijn partities halen ongeveer de snelheid van 500 kbps, daar waar 30 mbps normaal is.

De schijf heb ik 1x terug naar de winkel gestuurd, daar zeiden ze dat ze "niets" konden vinden en hebben hem weer teruggestuurd. Ondertussen heb ik een oude, 5 gb grote schijf die op 5400 rpm draait, in de pc gedaan. Die schijf draait goed (1x getest en kwam uit op 17 mbps).

Nu heb ik XP ongeveer 4x geinstalleerd en ME ongeveer 3x. Alles wat in mijn kennisgebied valt heb ik ook geprobeerd. (Gepartitioneerd met de bootdiskmanager van de Maxtor schijf zelf, geprobeerd de VIA chipset drivers goed te installeren en alles nagekeken in de BIOS).

Het enige wat niet overeen komt met het boekje van het moederbord en de BIOS zelf is Internal Cache.... die zou alleen op Disabled en Enabled moeten kunnen, maar die kan alleen op Disabled en WriteBack. Het boekje zegt helemaal niets over WriteBack... ik vraag me nu af wat dat inhoudt en of dat wel het probleem is. De winkel waar ik de pc heb gekocht wist ook niet wat WriteBack betekent en adviseerde me om de BIOS te flashen, alleen heb ik dat nog nooit gedaan.

En dat is in a nuttshell waarom ik hier ben....

Verwijderd

Heb je de pc door de winkel inelkaar laten zetten of heb je het zelf gedaan?

Als het door de winkel is gedaan moet je het hele spul terug brengen en niet eerder weg gaan voordat het geregeld is.

Je had zit wel gewoon op de udma 100 connector? Nou ja, al zou die op de 33 zitten, dan nog moet je een hogere snelheid kunnen halen.

Probeer die harde schijf es in een andere pc te zetten, als die dan ook zo sloom wordt is het de harde schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 15:25 schreef Paveway het volgende:
Heb je de ... de harde schijf.
Die rare mongolen zijn er zeker van dat de schijf goed is en dat het aan de instellingen van mij ligt. Vanochtend sprak ik ze nog. Hij zei dat de BIOS misschien oud zou zijn (hoewel me dat iets heel onwaarschijnlijk lijkt) en dat ik dus ff maar moest flashen naar de nieuwe settings. Ik probeerde dat tegen te gaan met dat het een nieuw moederbord is en ik hem 2 weken geleden bij hun, samen met alle andere onderdelen, heb gekocht. Desondanks volgens die vent zou de BIOS waarschijnlijk oud zijn...

Het hele setje is door hun in elkaar gezet, dit was omdat ik zekerheid wou hebben dat dit goed zou gebeuren.... |:(

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 17:11

JF_

WriteBack is een bepaalde strategie waarmee de cache wrodt beheerd... Als de andere optie bij jou 'disable' is, dan staat 'ie dus ingeschakeld, volgens WriteBack-strategie.
Als die cache trouwens uitgeschakeld zou staan zou niet alleen je hdd traag zijn, maar je complete systeem (scheelt een factor 10 of meer bij *alles* wat je doet).
Als trouwens de heren/dames van de service-desk van die winkel dit niet weten, zou ik die winkel *nooit* durven aanraden aan wie dan ook..

Terug naar trage hd-access. 't *zou* kunnen dat die harddisk niet compatible is met je mobo, maar dat moet op te lossen zijn met andere bios of drivers. Aangezien je verder niet echt veel info geeft wordt 't lastig om daar iets over te zeggen... Maar de bios-releasenotes van MSI zeggen *niets* over een fix voor trage harddisks, dus daar zal 't niet aan liggen. (hij hangt toch niet aan de raid-controller?) Een mogelijk probleem kan nog een te hoge pci-bussnelheid zijn waar die Maxtor niet van houd, en je oude schijf wel.. En in dat geval wil ik *zeker* niet meer in die shop komen want dan hebben ze hun werk niet goed gedaan.

Maaruh, als 'ie door een shop compleet is geinstalleerd, direct terug naar die shop, en laat hun 't maar uitzoeken... Je betaalt immers genoeg voor 't spul.

edit:
Als je echt 't BIOS wilt flashen, laat 't dan in die winkel doen... Sommige zaken laten je garantie vervallen als je je bios hebt geflashed.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 15:44 schreef JF_ het volgende:
WriteBack is een ... bios hebt geflashed.[/edit]
Sowieso bedankt voor de info... ik ga dus NIET flashen. Ik ga nog eens testen door te kijken of ie in een andere pc wel een beetje zijn best doet...

Die winkel is trouwens GISTRON uit Lobith...

Mocht je eventueel iets meer weten van de pc... want je zei dat ik weinig info gaf, zet het dan maar ff neer. Ik vind zoals het nu is ook helemaal niets...

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
gistron is wel goed in oplossen :?
iig probeer je bios eens te flashen en anders moet je de instellingen handmatig doen want blijkbaar pakt de bios je hd niet goed

Tweakers Discord

Verwijderd

Kijk even of het jumpertje op je schijf wel op master staat en niet op cable select.
Dat scheelt gigantisch veel snelheid :)

De BIOS moet trouwens op writeback staan.
Dat betekent dat het wegschrijven gebeurt op een moment dat er even iets meer tijd voor is (niet dat daar seconden tussen zit ofzo).

Write trough betekent, dat eerst de schrijfhandeling moet worden afgewerkt voor het systeem verder kan.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 17:13 schreef Compeutje het volgende:
Kijk even of het jumpertje op je schijf wel op master staat en niet op cable select.
Het jumpertje staat idd op cable select. Ik ga het even veranderen. Maar wat ik dan niet begrijp. In de BIOS staat ie toch op MASTER.... waarom moet je dat dan veranderen?

Verwijderd

Als de hd op cable select staat en de bios op master dan lijkt me dat de 'onenigheid' tussen hardware en software instellen de bron van de ellende kan zijn.

laat het ff weten of het nu is opgelost
Pagina: 1