Toon posts:

Linux, Windows and partition magic don't mix

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen

dit gewoon om iedereen mijn ervaring te vertellen: Linux, Windoze and partition magic don't mix ...

Laatst wou ik onder met behulp van Wine, RTCW en CS installeren op mijn Linux box. Het enige probleem dat ik had was dat mijn Linux partitie een paar 100 MB te kort had.

Ik dacht bij mijn eigen: "da's toch helemaal geen probleem". Ik had namelijk nog een vergeten Windows partitie die ik toch niet meer gebruikte. Gewoon effe de windoze partitie downsizen en het er bij de Linux-partitie bijzetten ... MAAR ... dat bleek fataal.

Partition Magic was zich van geen kwaad bewust en zei dat alle operaties goed waren uitgevoerd ... en toen kwam de schok. Ik starte mijn pc opnieuw op en dit kreeg ik als welkomst-boodschap:

...
can't find root image
...
can't find kernel image
...
kernel panic
...
can't find VFS
...
partition table corrupt
...

dat was effe slikken, wat was er mis gegaan?
Ik onmiddellijk de resque cd erin, en wat bleek al mijn belangrijke partities waren foetsie, gewoon weg, ... :-((
Mijn backup-partitie (15 GB aan data), waar ik al mijn belangrijke documenten en andere dingen in had bewaard, foetsie, van de aardbol verdwenen. Mijn home directory (4 GB aan data) met al de projecten waar ik aan werkte, foetsie.
Waar ik ironisch wel nog aan kon was mijn /var, ... :-(((

Ik raad iedereen dus aan om twee keer na te denken voordat ie, effe windoze resized om zo zijn Linux-partities groter te maken. Een gewaarschuwd man/vrouw ... ge weet wel

groetjes

Gioti

• kareltje21
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2025
welke versie van partition magic?

Verwijderd

Partition Magic does not rule for mixed OS systemen.

Wel erg sneu voor jou dat je al je stuff kwijt bent.

Hoe waren je partities ingedeeld (en welk filesysteem) en welke versie van PM gebruikte je?

btw, no offense, maar "groetjes, Gioti" --> lees de FAQ ;)
Verder : welkom bij GoT dude! B-)

Ik hoop voor jou dat je veel backups had (hehe ;-) ).

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Mwa, ik heb die combinatie gewoon gebruikt hoor...

Verwijderd

Topicstarter
ik had PM 7 gebruikt

harde schijf = 30 GB
en mijn partities waren als volgt ingedeeld:

/windoze 1.6GB
/ 3G
/boot 25MB
/home 4G
/usr 4G
/var 600MB
/data al de rest

Ik had geen backups van mijn belangrijkste data :-((
Ik dacht dat de partities op zichzelf wel voldoende bescherming boden bij een eventuele crash, maar ... BIG mistake.
Door mijn crash heb ik het te gek Lan-party weekend van DeJean misgelopen ;-)

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 22:26

Robert

You have your answer..

heb het net zelf gedaan (geen belangrijke data op die schijf :P ) en bij mij ging alles prima..maar da's dus blijkbaar niet altijd zo

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Verwijderd

Gioti, welk FS gebruikte je?
Ext2, Ext3 of ReiserFS ?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Misschien kan je nog proberen om EasyRecovery-achtige programma's erop los te laten. (You're on your own on how to get this!)

Ik heb in ieder geval met EasyRecovery Pro 5 een verneukte NTFS partitie (nee, kwam niet door PM) grotendeels kunnen redden...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• jvreuls
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-07 13:13
Bij mij heeft Partition Magic ook al eens een FAT32 partitie flinkt verkl**t. Ook bij een resize actie. Ik was ook vrij veel belangrijke documenten kwijt. Heb er nog wat recovery programma's op los gelaten, maar er was niet veel meer te redden.
Tegenwoordig bedenk ik me wel een tweede keer voordat ik een partitie ga resizen met Partition Magic.

Circuits Online

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat heeft ie bij mij ook eens gedaan, was erg simpel op te lossen. Onder linux bleek de partititie nog gewoon mountbaar, met cfdisk gekeken, en type weer op fat32 gezet, was PM rescue geworden ofzo, schade was erg beperkt, stonden alleen een paar vreemde dirs hier en daar, en moest wat renamen, maar alles was er nog.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Waarom gebruiken jullie Partition Magic hiervoor?
Voor resizen van ext2 en fat32 is parted uitgevonden. Het is een console linux-tool die speciaal hiervoor ontwikkeld is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Ik haat dat stomme partition magic. Versie 3 nam mn hele diskinhoud een keer mee, Versie 3 nam later ook nog eens 2x de hele mappenstructuur met zich mee, had alleen nog maar DIR000xxx's. Niet PM eigen, aangezien ik later met System Commander Deluxe hetzelfde meemaakte.
Laatst nog maar eens versie 7.0 geprobeerd, dacht: geef het een kans :)
Ikke partition magic twee NTFS partities laten mergen. Zo gezegd, zo gedaan: ik heb een nieuwe map op mn eerste partitie, maar er staat nix in en mn tweede partitie is dus foetsie (stond niet veel belangrijks op, maar toch :( )

Voor mij geen Partition magic meer, ik plop er wel een tweede disk naast en ga met Ghost overgooien, heb ik ook gedaan toen ik mn RAID-0 array naar RAID-1 wilde hebben.
Pagina: 1