[CM] parallel LCD aansturen via RS-232?

Pagina: 1
Acties:

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:18

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Omdat ik sinds kort ook een LCD wil hebben in mijn peeceetje, ben ik gaan rondkijken wat er allemaal te koop is.

Al gauw kwam ik er achter dat je de LCD via seriele en parallele interface kon aansturen.
Ook kwam ik erachter dat seriele LCD's veel duurder zijn dan parallel LCD's.

MAar is het niet mogelijk om zelf seriele data om te zetten naar parallele data? Ik heb ff wat rond geneust en kwam het volgende tegen: De Uart

Dit zit al standaard in elk pc om parallele data om te zetten naar seriele data, voor o.a. externe modems e.d. :+

Is dit mogelijk volgens jullie ???
Ik denk van wel, ... maar weet het niet zeker...

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

ik denk het wel maar dat zou ik dus na de vakantie moeten navragen op school !

Verwijderd

Ja dat kan zeker. Ik heb hier een klein printje aan mijn 2x16 chars LCD hangen met een 89C2051 microcontrollertje erop en 4 knopjes. Via een serieel draadje kun je stringetjes sturen naar het display, via speciale codes kun je het display wissen, de cursor positioneren of homen etc etc.

Druk op een van de knoppen, dan stuurt hij een code terug naar de seriele poort, inclusief ontdendering en repeat.

Ik zit er hard over te denken deze printjes in grote getale te gaan maken, samen met een 4 dubbele FET toerensturing voor 4 fans en een eigen tempsensor...

Geinteresseerden?

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

www.bugs.nl/lcd
Zie ook: [topic=125258/1/25]
Zelf bouwen is niet moeilijk als je een beetje kan solderen, maar met een losse uart ben je er echt niet ;)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• compubink
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 12:15

compubink

...====...

Op vrijdag 08 februari 2002 15:02 schreef --EasY-- het volgende:
Ja dat kan zeker. Ik heb hier een klein printje aan mijn 2x16 chars LCD hangen met een 89C2051 microcontrollertje erop en 4 knopjes. Via een serieel draadje kun je stringetjes sturen naar het display, via speciale codes kun je het display wissen, de cursor positioneren of homen etc etc.

Druk op een van de knoppen, dan stuurt hij een code terug naar de seriele poort, inclusief ontdendering en repeat.

Ik zit er hard over te denken deze printjes in grote getale te gaan maken, samen met een 4 dubbele FET toerensturing voor 4 fans en een eigen tempsensor...

Geinteresseerden?
Altijd........

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 15:02 schreef --EasY-- het volgende:

Geinteresseerden?
heb je er geen schema van
soldeer het veel liever zelf

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Cewl :o

Maar ik wil niet programmeren...
Is het niet mogelijk om gewoon zo'n standaard UART chippie te gebruiken om seriële data naar parallele data te zetten????

Gebruik je alleen maar de 8 databits, of nog meer aansluitingen op de parallele poort :?

Als we hier samen iets voor verzinnen, kan iedereen met minder geld ook grotere LCD's inbouwen :+

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 12:06 schreef webmail het volgende:
Als we hier samen iets voor verzinnen, kan iedereen met minder geld ook grotere LCD's inbouwen :+
Ehh iedereen met "minder geld" koopt gewoon paar potmeters en een parralelle kabel, kost vast 'n stuk minder dan printjes met uarts en troep er op..

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 12:31 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Ehh iedereen met "minder geld" koopt gewoon paar potmeters en een parralelle kabel, kost vast 'n stuk minder dan printjes met uarts en troep er op..
Ok, voor iedereen die iets meer geld hebben dan "minder geld" :+

Waar het mij omgaat is dat ik op mijn moederbord, waarschijnlijk bij meerdere mensen, alleen maar een seriële aansluiting heb. Ook al gebruik ik mijn parallele poort niet, ik wil geen kabel vanaf de achterkant mijn computer in laten gaan. Terwijl ik met een redelijk goedkope schakeling seriële data om kan zetten naar parallele data...
(Al weet ik alleen niet hoe :? )

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 13:56 schreef webmail het volgende:
(Al weet ik alleen niet hoe :? )
Met die schakeling van bugs, hij linkt 'm niet voor nix natuurlijk he?
Pagina: 1