auto accu ipv 220v voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08-2025
Ik wil een computer inbouwen in mijn auto.

Overal hebben ze het over omvormers van 12v naar 220v. Maar dat voeding verandert dit daarna weer naar 12v en 5v. Als ik die voeding nu een beetje verbouw, zodat ik 12v op dat ding aan kan sluiten. Zou de accu dit dan nog trekken.

De voeding is 200W. De computer is een pentium 200 met simpele videokaart s3virge en geluidskaart 20 gig hardisk.

De auto is een diesel weet zo niet hoeveel amp de accu heeft.

Verwijderd

Accu trekt het nog wel, als je maar blijft rijden, echter de stabiliteit van het ding kan ene probleem gaan vormen: ik zou hem dus niet zo omvormen naar 12 en 5 v.

Maar misschien kun je wel een stabilisator kopen, die van 12 naar 12~ en 5= gaat.

Verwijderd

In een computer heb je ook -5V en -12V, en om dat nou uit een 12V accu te distilleren, dat wordt wat lastig.
Ten tweede varieert de accuspanning van 12V tot pakweg 14,4V, dat is het tweede probleem.
Wat de stroom betreft, het aantal Ampères dus, kan een zware dieselaccu het wel trekken, je dynamo wordt natuurlijk wel meer belast...

• voodoo202
het varieren van de spanning tussen de 10 en 14 volt heb ik al opgelost. Daar heb ik al een schema voor gevonden.

Maar omdat er 200w opstaat betekent dit dan ook dat hij 200w van de accu trekt of is dit alleen met 220v?

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 10:33
Het grootste probleem van deze aanpak is dat je computer een -, een + en een 0 gebruikt.

Je hebt dus +12V, -12V, +5V, -5V en 0. Bij een auto heb je alleen een +12V en een 0. De +5 en de -5 zijn geen probleem, daarvoor gebruik je een 7805 en een 7905 stabilisator om respectivelijk +5 en -5v te krijgen. Voor deze stabilistars moet je echter wel een ander schakelingetje zetten die de +12V van je accu omzet naar +6, 0 en -6. Deze spanning converteer je.

Wil je hetzelfde truckje uithalen met +12, 0 en -12, dan moet je de spanning dus eerst opvoeren naar 24V en dan terugconverteren naar +12 en -12 volt met een 7812 en een 7912 spanningsregelaar (standaardcomponent).

ik weet de schakeling verder niet uit mijn hoofd, maar als je die wil hebben, kan ik je hem wel mailen!

Om van 12 naar 24 volt te gaan met dergelijke stromen heb je echter een geschakelde voeding nodig, deze zijn best duur, maar redelijk stabiel.

Je hebt dus een symetrische voeding nodig die je maakt vanuit een asymetrische (misschien zoeken met Google?)

Succes

Verwijderd

grizzly , zou je mij dat schematje kunnen mailen svp, master@beats-in-control.org

Verwijderd

Dan zit je evengoed nog met het probleem dat een standaard spanningsregelaar maar 1,5A kan leveren.
Er zijn wel zwaardere uitvoeringen, bv die in TO3 behuizing,
maar dat is nog niet zwaar genoeg.
De minimale spanning die over de regelaar valt bedraagt iets van 2,5V, dus voor die 5V spanningen heb je minimaal 7,5V nodig..
't lijk mij een stuk simpeler om de accuspanning te converteren naar 220V~,

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Hmm.. Ik heb nog niet veel zinnige replies gezien hier..

Ten eerste kan een auto-accu makkelijk het vermogen leveren.. Ook de dynamo zal er niet veel van merken..

De -5V en de -12V heb je niet echt nodig, dus dat is niet zo'n probleem.. (dat zijn overblijfselen uit de oer-tijd, en worden alleen gebruikt voor de parallelle of seriele poort).

met een 7805 de 5V maken? Lijkt me niet zo'n strak plan.. Of kent iemand een 7805 die 20-30A kan hebben!?

Als je het echt goed wilt doen moet je toch een geschakelde voeding maken, (eerst step-up systeem, daarna weer stepdown), om de stabiele 12V en de stabiele 5V te leveren.. Maar da's niet zo heel simpel!

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 14:39 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. Ik heb nog niet veel zinnige replies gezien hier..

Ten eerste kan een auto-accu makkelijk het vermogen leveren.. Ook de dynamo zal er niet veel van merken..

De -5V en de -12V heb je niet echt nodig, dus dat is niet zo'n probleem.. (dat zijn overblijfselen uit de oer-tijd, en worden alleen gebruikt voor de parallelle of seriele poort).

met een 7805 de 5V maken? Lijkt me niet zo'n strak plan.. Of kent iemand een 7805 die 20-30A kan hebben!?

Als je het echt goed wilt doen moet je toch een geschakelde voeding maken, (eerst step-up systeem, daarna weer stepdown), om de stabiele 12V en de stabiele 5V te leveren.. Maar da's niet zo heel simpel!
Slecht humeur? >:)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

7805 kan maar 1A aan...
En stel dat je er eentje hebt die meer aan kan, deze zal de rest omzetten in warmte...
dus als je 20A op je 5v nodig hebt, zal dat ding 7v * 20A = 140watt aan warmte verbruiken... niet echt ideaal.. ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Op vrijdag 08 februari 2002 15:40 schreef exter het volgende:
Slecht humeur? >:)
Nope :)
(Ik kan er alleen niet zo goed tegen als de topic-starter oplossingen krijgt waar hij eigenlijk niks mee kan ;))

• voodoo202
dus als ik een schakeling bouw die 10v - 14v omzet naar een hogere waarde bijv 20v en die dan weer terug zet naar 12v en 5v heb ik voldoende.

En kan ik mijn computer opstarten, en daarna alsnog de auto starten (mits de accu goed is).

Verwijderd

Als je je auto start, zakt de accuspanning zowiezo naar een Volt of 6 door de enorme stroom die de startmotor trekt, vooral in de winter.
Je zult in ieder geval eerst de auto moeten starten.

• voodoo202
Heeft iemand toevallig de schakeling om de spanning op te voeren naar een hoger voltage.

Zodat ik deze dan weer terug kan brengen naar een stabiele 12v en 5v

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 21:34

Maakt het een stuk gemakkelijker..... helaas ben ik net bezig met een LCD op mijn paralllellllele :9 poort

Pc in de auto bouwen is toch niet zo gemakkelijk.. Toch maar ergens een laptop scoren.... :p

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08 21:58
Neem toch gewoon een goedkope UPS en neem die 12/230V converter gedeelte dan weet je zeker dat het werkt.

Verwijderd

Ik snap t probleem niet...

Er zijn kant&klare voedingen die zowel 12V= als 110 t/m 230V~ aankunnen.

Heb dr laatst nog een site overgezien... Bij Casemodders...

Verwijderd

Die Accu kan het heus wel aan hoor, zeker als je weet dat een motor van een diesel bij het starten zo'n 250 A trekt

edit:

typo's

Verwijderd

LOL

Niet booten dus als je net start!!! :+

Verwijderd

met 12 volt 200 watt
dan heb je dikke kabels nodig, want 200/12 = 16.7 A :)
En een grote accu ;)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Toch lijkt het mij het makkelijkst om een omvormer te kopen die 12v= omzet naar 220~, dan gaat er wel 5tot10% verloren maar dan gaat t iig goed. Dan een UPS die 30sec iig je PC van stroom kan voorzien zodat je de PC kan aanzetten voordat je de motor start

Het is alleen iets minder zelfgemaakt, een n00b kan dit maken om t zo te zeggen :) maar zo zou ik het aanpakken. Hoeveel brandsot zou dit ongeveer kosten per uur dat de PC aanstaat en 220W vraagd (wat maar de vraag is omdat dat de max. waarde is, kan zijn dat je maar 150w gebruikt)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
leuk ide maar even dit: ik denk niet dat je ram het het zo leuk doet met 5 of 12 volt... je hebt ook nog 3 volt nodig dacht nog meer voltages. En bovendien wat voor een monitor wil je gebruiken en die stabilisator is hard nodig ja, niet dat als je je lampen op groot licht zet dat je dan opeens een 5400 rpm hd heb ipv een 7200! :P

Maar ik denk dat het niet echt gaat lukken... (zonder omvormer)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Is al een oud topicje hoor...

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Op zondag 03 maart 2002 20:49 schreef exter het volgende:
Is al een oud topicje hoor...
Dus? Ik geef zinnige reply want het intresseerd mij en om nu een nieuw topic te openen terwijl er eetje loopt die nog niet af is... ik hoef geen mensen die schreeuwen UTFS!

FF weer ontopic, ik heb wat waardes net zitten opschrijven mbv een digitale meter die je dussen stopcontact en PCstekker stopt
In BIOS
149.5 PC,monitor,pda,boxen,printer
143.3 PC,monitor
88.7 PC

In W2K
161.9 PC,monitor IDLE
177.2 PC,monitor, harde schijf op z'n drukst FULL LOAD
168.5 PC,monitor FULL LOAD
96.1 PC, FULL LOAD
Das een Duron800@707, 1,5v, IBM60GXP van 60GB en een 15" cheapass monitor van Funprice van paar jaar geleden. In W2K gebruikt monitor meer stroom dan in BIOS, denk dat dat komt door de hogere resolutie etc

De echte tweakert gebruikt een LCD in de auto, die gebruikt iets minder stroom dus zeg maar 100watt plus die LCD in mijn geval

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Pagina: 1