Toon posts:

[Gentoo] SSH, Proftpd, Apache en geluidsproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje,

Ben de afgelopen 2 weken een zeer tevreden gentoo linux gebruiker geworden. Nog lang niet alle n00b aspecten zijn bij mij verdwenen en heb een paar probleempjes die ik (ook niet met behulp van de search) op kon lossen.
code:
1
ProFTPD

ik heb proftpd ge-emerged. de standaard config gebruikt (zoals ik dat in SuSE ook altijd deed) maar nu kan ik alleen als anonymous inloggen. gewone gebruikers die ik op m'n systeem had aangemaakt kunnen niet inloggen. (kon altijd wel met standaard config file naar mijn weten)
code:
1
SSHD

Ook SSHD gemerged. hierbij krijg ik het alleen voor elkaar om als root in te loggen. behalve de poort waarop SSHD draait heb ik niets in de config file veranderd.
heb in de searc h wal wel wat dingen gelezen over PAM authenticatie (PAM geinsalleerd ja) maar kwam geen oplossing tegen :'(
code:
1
Apache

Toen apache gemerged. naja werkte goed, totdat ik PHP wilde gebruiken. in m'n rc.config had ik de benodigde regels geze die ervoor moesten zorgen dat PHP onderteund werd. maar zodra ik dan HTTPD restart krijg ik niet eens meer connectie naar m'n homepage.
code:
1
Geluid]

telkens wanneer ik reboot wordt m'n geluid weer best wel zacht gezet. heb de mijn user aan de group audio toegevoegd maar hij bewaart dus niet de volume settings.

Iemand die me met 1 van deze problemen kan helpen?

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

proftpd: ff proftpd.conf aanpassen (zie ook www.proftpd.org)
sshd: root mag niet altijd inloggen meen ik, maak even een extra gebruiker aan en su naar root
apache: die extra regels moeten niet in rc.config maar in de apache config file

Verwijderd

Topicstarter
ProFTPd: ok zal nog ff een keer kijken, wel vreemd want heeft altijd met de default config gewerkt.

SSH ik kan dus ALLEEN als root inloggen.

Apache: in de Gentoo documentatie staat dat ik dit:
code:
1
HTTPD_OPTS="-D PHP4"

in m'n rc.config moet zetten.maar dan werkt het dus niet :(

Verwijderd

Topicstarter
In de proftpd documentatie staat:

Normal users can't login, only anon

daaronder staat dat ik moet kijken naar m'n /etc/pam.d/ftp
en kijken of daarin staat zoals het staat geschreven in README.PAM. Daarin staan voorbeelden voor hoe het er in redhat of in suse uit zou moeten zien. die ik hier op m'n systeem heb lijkt het meest op die van redhat maar hij werkt dus niet

:'(

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? ;(

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 12:40 schreef Tux_NL het volgende:
Vraagje,
code:
1
Geluid]

telkens wanneer ik reboot wordt m'n geluid weer best wel zacht gezet. heb de mijn user aan de group audio toegevoegd maar hij bewaart dus niet de volume settings.

Iemand die me met 1 van deze problemen kan helpen?

Bij voorbaat dank.
welke sound deamon?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 15:14 schreef Tux_NL het volgende:
ProFTPd: ok zal nog ff een keer kijken, wel vreemd want heeft altijd met de default config gewerkt.

SSH ik kan dus ALLEEN als root inloggen.

Apache: in de Gentoo documentatie staat dat ik dit:
code:
1
HTTPD_OPTS="-D PHP4"

in m'n rc.config moet zetten.maar dan werkt het dus niet :(
Normaal staat de configutie van Apache in de httpd.conf, ik weet niet hoe 't zit met SuSE maar kijk eens of die ook aanwezig is en of die ook gewoon wordt gebruikt door Apache, dan kan je die bewerken voor je PHP-support.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 22:11 schreef DJ_PP het volgende:

[..]

welke sound deamon?
Gewoon de kernel drivers van m'n SBLive. dus OSS is dat toch?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 22:15 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

Normaal staat de configutie van Apache in de httpd.conf, ik weet niet hoe 't zit met SuSE maar kijk eens of die ook aanwezig is en of die ook gewoon wordt gebruikt door Apache, dan kan je die bewerken voor je PHP-support.
je kan het ook inje httpd.conf wijzigen inderdaad. Met Gentoo linux kan je het ook in je rc.conf zetten. het maakt niet uit wat ik doe, zodra ik (ofwel in m'n httpd.conf, ofwel in m'n rc.conf) vertel dat ie php moet laden, wil ie httpd niet starten. zonder PHP werkt ie wel gewoon naar behoren.

Nouja kga maar eens slapen.
doeg :z :z :z

Verwijderd

Probeer de alsa drivers eens, die zitten ook in de portage tree. Voor een emu10k1 werken die hier goed . Module heet snd-card-emu10k1 en als die niet aanwezig is kun je ze installeren via emerge . SSH probleempje al opgelost? Ik kon het hier niet voor elkaar krijgen om een user aan te maken en niet in SSH te kunnen inloggen. Maak je voor elke user een aparte groep aan? Heb je de PAM* optie in sshd_config aangezet ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook die Alsa drivers geprobeerd ja, het enige probleem dat ik daarmee had was dat je (bijvoorbeeld bij XMMS) steeds als een nieuw nummer begon een beetje gekraak door je speakers hoorde (jij daar ook last van? ). dat had ik met die kerneldrivers niet dus die maar weer gaan gebruiken.

ssh had ik die pam optie in sshd config nog niet gezien..
however, na aangezet te hebben en sshd gerestart te hebben, nog steeds alleen als root inloggen

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 10 februari 2002 02:40 schreef janjanjansen het volgende:
Maak je voor elke user een aparte groep aan?
uhm...nee?

zo add ik een user:
code:
1
2
3
4
5
adduser bla
mkdir /home/bla
cd /home
chown bla bla
usermod -g users bla

Verwijderd

Hebben die users wel een shell dan ? Iets als /bin/bash ? Zonder shell is inloggen in SSH lastig lijkt me.

Alsa kraakt niet hier. XMMS heeft een aparte alsa-output plugin, die zit ook bij Gentoo, media-sound/xmms-aalsa heet die.

Verwijderd

Topicstarter
EEN SHELL !! |:( dat was et... mooi, dat werkt nu.
nu werkt FTPook meteen....

thnx!!

kzal Alsa ook ff doen...met die XMMS plugin...

nu alleen PHP nog! thnx man!
Pagina: 1