80mm fan als CPU koeler. toch nog warme CPU

Pagina: 1
Acties:

• jeffreystegeman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11-2002
Ik heb een ADM TB1400. Deze koeler (super orb) maakte veel kabaal. dus ik d8 ik maak een soort verloopstuk van 60mm naar 80mm.
Daar heb ik een coolermaster 80mm fan op geplaatst. Maar de processor wordt wel erg warm nog.
bij geen gebruik wordt de CPU ongeveer 48 graden.
stressed is hij soms 58 graden.

hoe kan ik mijn proc koeler krijgen? zonder de oude koeler weer te gebruiken?

wie heeft hier misschien ervaring mee?

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Als je de search had gebruikt had je al veel tips kunnen vinden zoals, kijk of de koeler goed zit, heb je er koelpasta opzitten, heb je er teveel/te weinig pasta op zitten, is je airflow in je kast goed. Dat soort dingen...

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 12:20 schreef jeffreystegeman het volgende:
Ik heb een ADM TB1400. Deze koeler (super orb) maakte veel kabaal. dus ik d8 ik maak een soort verloopstuk van 60mm naar 80mm.
Daar heb ik een coolermaster 80mm fan op geplaatst. Maar de processor wordt wel erg warm nog.
bij geen gebruik wordt de CPU ongeveer 48 graden.
stressed is hij soms 58 graden.

hoe kan ik mijn proc koeler krijgen? zonder de oude koeler weer te gebruiken?

wie heeft hier misschien ervaring mee?
Echt superheet wordt ie ook weer niet. Alleen in de zomer komt er natuurlijk 5 tot 10 graden bovenop he...
Hoe warm wordt ie met geopende kast?

En heb je een pic van die zelfgemaakte fanadapter? :) Hou er trouwens rekening mee dat niet de volle capaciteit van de 8x8 wordt overgebracht op dat oppervlak van 6x6.

• jeffreystegeman
Op vrijdag 08 februari 2002 12:21 schreef obsidian het volgende:
Als je de search had gebruikt had je al veel tips kunnen vinden zoals, kijk of de koeler goed zit, heb je er koelpasta opzitten, heb je er teveel/te weinig pasta op zitten, is je airflow in je kast goed. Dat soort dingen...
hallo, zo dom ben ik nou ook weer niet hoor.
denk je dat ik dat allemaal niet gecontroleerd heb.

AMD Athlon XP 1800@1533 | Asus A7V333 raid | G-force TI4600 + Vivo| 60 Gb Maxtor hhd 7200 rpm | 3 X 256 PC2400 DDR ram | Coolermaster DP5-7H53F CPUcooler| 8 systeemkoelers 80 mm | 550 Watt voeding |32x12x40 LiteOn CD-ReWriter | A-Open CD-rom 52X

• jeffreystegeman
Op vrijdag 08 februari 2002 12:24 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Echt superheet wordt ie ook weer niet. Alleen in de zomer komt er natuurlijk 5 tot 10 graden bovenop he...

En heb je een pic van die zelfgemaakte fanadapter? :) Hou er trouwens rekening mee dat niet de volle capaciteit van de 8x8 wordt overgebracht op dat oppervlak van 6x6.
Dit is al met geopende kast.
de ruimte tussen de 80mm fan naar het koelblok is absoluut dicht. er kan geen lucht uit.
ik kan wel foto's maken, alleen weet ik niet hoe ik foto's hierin kan plakken.

als je me dat kan vertellen, dan zal ik ff foto's maken.

• VeldKoe
  • Niet online
effe je foto's uploaden, dan een url geven naar plaatjes

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op vrijdag 08 februari 2002 12:24 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Fototjes van mijn fanadapter:

Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~tamae-s/tweakers/volcano_fanadapter_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~tamae-s/tweakers/volcano_fanadapter_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~tamae-s/tweakers/volcano_fanadapter_3.jpg

Temps:
Afbeeldingslocatie: http://home.cable4u.nl/~tamae-s/tweakers/volcanoII_fanadapter.jpg

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• jeffreystegeman
[quote]Op vrijdag 08 februari 2002 12:59 schreef CrashOne het volgende:

[..]

Welke fan heb jij erop zitten dan? want zo ziet mijne er ook uit.

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat noppenspul in je kast is volgens mij ook niet zo best voor je airflow... :{

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

[quote]
Op vrijdag 08 februari 2002 13:03 schreef jeffreystegeman het volgende:
Op vrijdag 08 februari 2002 12:59 schreef CrashOne het volgende:

[..]

Welke fan heb jij erop zitten dan? want zo ziet mijne er ook uit.
Ook een coolermaster. Heb jij ook een fanadpter?? Op een superOrb raak je wel veel van je lucht kwijt als je er een 80mm op plaatst...

Heb je pics??

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 13:06 schreef TimMer het volgende:
Maar het isoleert wel lekker veel warmte :)

• Tripp
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

die superorb suckt gewoon. Typ maar eens in in de search.

specs

• jeffreystegeman
ik heb mijn superorb weg gehaald.
en ipv daarvoor een 80mm fan op een soort trechtertje geplaatst.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op vrijdag 08 februari 2002 13:26 schreef jeffreystegeman het volgende:
Je hebt nu dus alleen een 80mm fan zonder heatsink :?
Logisch dat je cpu dan zo warm wordt

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• jeffreystegeman
ik heb op mijn processor zo'n headsink (soort koelblok)
daarom zit eeen soort trechtertje zoals je in de foto's kon zien van een andere tweaker. zo ziet mijne er ook uit.

daarom zit een coolermaster 80mm fan

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op vrijdag 08 februari 2002 13:09 schreef warp het volgende:

[..]

Ja, het isoleert de warmte in je kast... Dus de warmte blijft hangen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 08 februari 2002 13:42 schreef TimMer het volgende:
Je verliest weinig of geen warmte door de wanden van je kast. De fans trekken het er toch wel uit. De noppen zorgen voor iets meer werveling. Wat opzich niet eens slecht hoeft te zijn, maar het kan nadelig zijn. Maar het volume van je kast neemt sterk af. Dus de luchtstroom in de kast neemt toe. Eigenlijk maak je een primitieve fanduct op deze manier. Netto effect? Bij de een een graad warmer, bij denadse zelfs een graad kouder.

Gebruik de search maar. Het komt zo ongeveer iedere twee maanden weer boven water. Met de hele discussie er omheen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• jeffreystegeman
wie kan mij nou een antwoord geven?

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
heatsink eraf....koelpasta er op, en heatsink re terug op...

hoe hard draait je fan ? misscihen krijgt je fan alleen warme lucht...

enne; heb je dan problemen als ie so warm is ?

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 13:26 schreef jeffreystegeman het volgende:
Hoe kom je aan zo'n trechtertje?
Zelf maken? Kopen? Waar?

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 14:08 schreef jeffreystegeman het volgende:
wie kan mij nou een antwoord geven?
Blaast je fan of zuigt ie?
Dat schijnt ook nog verschil te maken.

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
hoe waren je temps toen je een 60 mm fan op die heatsink had?

koop anders eens een betere heatsink........dat ding van jou ziet eruit als een goedkope coolermaster >:)

en probeer eens een andere motherboard monitor....MBM ofzo

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)

[..]

Bullshit! Met of zonder die isolatie moet je altijd airflow hebben in je kast. En als je casefans hebt zal die isolatie niet ineens alle warmte vasthouden hoor. Dat gaat gewoon met de airflow mee naar buiten. Zoals ik al vaker gezegt heb, warmte gaat met de airflow mee, en niet door de wand naar buiten. Dus die isolatie heeft helemaal niks te maken met je temp in je kast.

Slechte airflow daarintegen wel, en airflow word maar heel weinig gehinderd door die isolatie. Die gaat net zoals de warmte niet door de wand van je kast heen, dus die heeft geen last van de isolatie.

Ik zou graag willen dat mensen een stoppen met dat vooroordeel te herhalen. Het is gewoon niet waar!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op vrijdag 08 februari 2002 13:06 schreef TimMer het volgende:

[..]

Op vrijdag 08 februari 2002 13:42 schreef TimMer het volgende:

[..]

*zucht*

De temps met noppen spul voor isolatie van geluid is echt niet hoger dan zonder. Maakt echt helemaal niks uit qua temp, wel qua geluid. Rust.
Op vrijdag 08 februari 2002 13:48 schreef Ortep het volgende:

[..]

Je verliest weinig of geen warmte door de wanden van je kast. De fans trekken het er toch wel uit. De noppen zorgen voor iets meer werveling. Wat opzich niet eens slecht hoeft te zijn, maar het kan nadelig zijn. Maar het volume van je kast neemt sterk af. Dus de luchtstroom in de kast neemt toe. Eigenlijk maak je een primitieve fanduct op deze manier. Netto effect? Bij de een een graad warmer, bij denadse zelfs een graad kouder.

Gebruik de search maar. Het komt zo ongeveer iedere twee maanden weer boven water. Met de hele discussie er omheen.
Op vrijdag 08 februari 2002 16:28 schreef obsidian het volgende:

[..]

Bullshit! Met of zonder die isolatie moet je altijd airflow hebben in je kast. En als je casefans hebt zal die isolatie niet ineens alle warmte vasthouden hoor. Dat gaat gewoon met de airflow mee naar buiten. Zoals ik al vaker gezegt heb, warmte gaat met de airflow mee, en niet door de wand naar buiten. Dus die isolatie heeft helemaal niks te maken met je temp in je kast.

Slechte airflow daarintegen wel, en airflow word maar heel weinig gehinderd door die isolatie. Die gaat net zoals de warmte niet door de wand van je kast heen, dus die heeft geen last van de isolatie.

Ik zou graag willen dat mensen een stoppen met dat vooroordeel te herhalen. Het is gewoon niet waar!
Inderdaad!

• CrashOne
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

En als jullie beter hadden gekeken had je mijn temps af kunnen lezen. Deze zijn nl met gesloten kast.

• warp
  • Niet online
Hap hap hap...

Waarom denk je dat er een dikke :) achter die opmerking stond?

Ze kunnen die smileys net zo goed afschaffen op GoT.

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Mijn standaard intel koeler koel goed en maakt niet zo'n herrie :). Er zijn toch ook stillere koelers zoals papst :?

Verwijderd

[..]

Jeetje, volgens mij lig je hier 's nacht wakker van he? :P

Het is inderdaad zo dat niet alle warmte ineens wordt geïsoleerd. Maar het werkt wel degelijk als een warmteisolator. Dat noppenschuim is poreus, dus dat hoef ik je niet meer uit te leggen. De warme lucht nestelt zich in de kleine holtes. Effectief werkt dat spul dus hetzelfde als een deken. Waarom denk je dat een dekbed je warmer houdt dan een gewoon deken? Kortom: het werkt als een isolator, zowel voor geluid als voor warmte.

Verder kun je niet serieus menen dat het bijna geen impact heeft op de airflow. Om maar een voorbeeld te noemen: de socket van de CPU zit aan de linkerkant van het moederbord, vlakbij de achterwand van de pc. Omdat ook die wand geïsoleerd wordt, verklein je de ruimte waarin de lucht zich om de socket heen kan verplaatsen. Als jij denkt dat dit aerodynamisch weinig effect heeft, is de hele hype m.b.t. buisvormige cables of het op een andere manier wegwerken van kabels zeker ook onzin?

Het schuimmateriaal zou moeten zorgen voor absorptie van geluid, terwijl de noppen bedoeld zijn om eventueel geluid dat toch weerkaatst wordt, snel 'uit te laten sterven'. Afgezien van het feit dat ik het dempend effect zwak vind, zul je toch met me eens zijn dat de structuur van schuimnoppen heel anders is dan van glad metaal. Ik wil de cw-waarde van de carrosserie van je auto wel eens weten voor- en nadat je de buitenkant volgeplakt hebt met noppenschuim!

Ik hoop dat je nu weer kunt slapen... :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 februari 2002 16:44 schreef warp het volgende:

[..]

Hap hap hap...

Waarom denk je dat er een dikke :) achter die opmerking stond?

Ze kunnen die smileys net zo goed afschaffen op GoT.
Niks hap hap hap. Misschien meende jij het niet zo, maar ik betwijfel het.

Maar er zijn iig genoeg mensen die echt denken dat het zo is, en die blijven het idereen vertellen. Terwijl ze het zelf niet eens uitgeprobeerd hebben waarschijnlijk. Of gewoon vergeten zijn om voor airflow te zorgen.

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op vrijdag 08 februari 2002 17:44 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Jeetje, volgens mij lig je hier 's nacht wakker van he? :P
Nee ik lig er niet wakker van. Ben het alleen zat dan mensen elkaar hier napraten en daarmee anderen verkeerde info geven. Jij doet het nu weer!
[quot]
Het is inderdaad zo dat niet alle warmte ineens wordt geïsoleerd. Maar het werkt wel degelijk als een warmteisolator. Dat noppenschuim is poreus, dus dat hoef ik je niet meer uit te leggen. De warme lucht nestelt zich in de kleine holtes. Effectief werkt dat spul dus hetzelfde als een deken. Waarom denk je dat een dekbed je warmer houdt dan een gewoon deken? Kortom: het werkt als een isolator, zowel voor geluid als voor warmte.
[/quote]
Warmte wat in die isolatie blijft zitten, heb je helemaal geen last van. Het gaat om airflow, oftewel stromende lucht. En het heeft niks, maar dan ook echt niks te maken met de lucht die ergens in een hoekje van je kast blijft hangen. Want daar zit je CPU namelijk helemaal niet. En stilstaande lucht werkt als isolator ja. Maar ik heb al verteld dat je ook geen stilstaande lucht in je kast moet hebben. Zegt het woord airflow je iets?
Verder kun je niet serieus menen dat het bijna geen impact heeft op de airflow. Om maar een voorbeeld te noemen: de socket van de CPU zit aan de linkerkant van het moederbord, vlakbij de achterwand van de pc. Omdat ook die wand geïsoleerd wordt, verklein je de ruimte waarin de lucht zich om de socket heen kan verplaatsen. Als jij denkt dat dit aerodynamisch weinig effect heeft, is de hele hype m.b.t. buisvormige cables of het op een andere manier wegwerken van kabels zeker ook onzin?
Jij hebt het nu ook over kabels. Kabels hinderen de airflow omdat ze vaak gewoon door het midden van de kast lopen. Als je ze zou samenbinden en langs de kant van de kast leid, is er niks aan de hand. Want dan kan de luchtstroom gewoon vrij door de kast bewegen. En bij de meeste kasten zit er een fan achter de socket van de CPU, en dus helemaal geen isolatie. En bij goede kasten met goede voedingen zit er ook nog een fan boven de socket. Dus ruimte genoeg voor de lucht om langs de CPU te gaan.
Het schuimmateriaal zou moeten zorgen voor absorptie van geluid, terwijl de noppen bedoeld zijn om eventueel geluid dat toch weerkaatst wordt, snel 'uit te laten sterven'. Afgezien van het feit dat ik het dempend effect zwak vind, zul je toch met me eens zijn dat de structuur van schuimnoppen heel anders is dan van glad metaal. Ik wil de cw-waarde van de carrosserie van je auto wel eens weten voor- en nadat je de buitenkant volgeplakt hebt met noppenschuim!

Ik hoop dat je nu weer kunt slapen... :)
Ik slaap toch wel. En zoals ik al eerder zei, de airflow langs de wand van de kast is niet belangrijk. Daar zitten je CPU, GPU en HD's niet. :)

En nu stop ik ermee... Ik praat uit ervaringen, en niet uit een theorieboekje, of hersenspinsels. Ik heb het uitgeprobeerd en gemeten. Lijkt me eens stuk beter en betrouwbaarder dan ideeen die je vaak nog van anderen gehoord hebt die het niet eens uitgeprobeerd hebben.

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
btw, kijk maar even in mijn topic voor mijn bevindingen. Foto's zijn er niet meer, maar de tekst wel. Het scheelde 3 graden, maar dat was omdat ik alle fans weggehaald had, en alle gaten had afgeplakt. :)

[topic=125619/1/50]

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 19:00 schreef obsidian het volgende:
Een heel eigenwijs verhaal.
Maar zo zijn we nou eenmaal. Maar denk niet dat ik alles uit boekjes heb of van anderen, want ik ben zelf ook twee maanden non-stop hiermee bezig geweest. Bottom line: niet de symptomen bestrijden, maar de bron aanpakken (de fans). En ik heb precies hetzelfde noppenschuim gebruikt en tot in den treure de hardware gemonitord etc. Theorie is mooi, maar ook ik ben wat dat aangaat pragmatisch ingesteld!

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 19:02 schreef obsidian het volgende:
btw, kijk maar even in mijn topic voor mijn bevindingen. Foto's zijn er niet meer, maar de tekst wel. Het scheelde 3 graden, maar dat was omdat ik alle fans weggehaald had, en alle gaten had afgeplakt. :)

[topic=125619/1/50]
Ben je topic even door aan het nemen. Reactie volgt. :)

Verwijderd

Op dinsdag 13 februari 2001 10:33 schreef obsidian het volgende:
PIII 500@500 met golden orb, Viper 770U met koeler, Maxtor 7200 rpm UDMA 33 (is nog die oude herrieschopper), Yamaha brander, Asus 40 speed, 330 Watt enermax. En een Antec SX1030B kast.

Deze config heeft geen casefans nodig. Maar die zijn makkelijk te isoleren hoor.
Volgens de datasheets van Intel zal een PIII-500 tussen de 15 en 20W aan warmte produceren. Een AMD XP1500+ (en ook de TB1400 van de topicstarter) dissipeert standaard rond de 60W en zoals ie nu is overgeklokt rond de 70W. Dit zijn dus totaal verschillende situaties. In jouw geval hoeft veel minder warmte te worden afgevoerd. Dat de temperatuur met isolatie maar 3 graden stijgt zonder case fans en bij mij 4 graden met case fans , heeft hier gegarandeerd mee te maken. Hetzelfde geldt dus ook voor je grafische kaart. Een Viper V770 zal niet zoveel warmte produceren als een (eveneens flink overgeklokte) Geforce 3...

Sorry, maar ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat de case temp stijgt bij dezelfde airflow. Een BIOS hardware monitor liegt niet. :)
Op vrijdag 08 februari 2002 19:00 schreef obsidian het volgende:
Warmte wat in die isolatie blijft zitten, heb je helemaal geen last van. Het gaat om airflow, oftewel stromende lucht. En het heeft niks, maar dan ook echt niks te maken met de lucht die ergens in een hoekje van je kast blijft hangen. Want daar zit je CPU namelijk helemaal niet. En stilstaande lucht werkt als isolator ja. Maar ik heb al verteld dat je ook geen stilstaande lucht in je kast moet hebben. Zegt het woord airflow je iets?
Je praat over bewegende lucht versus stilstaande etc. en dat alleen de bewegende lucht van belang is voor je CPU. Wat je hierbij vergeet, is dat we over de case temp praten en dat de temperatuur van je CPU mede bepaald wordt door die van de lucht in de hele case. En die luchttemperatuur stijgt nou juist door het isolerend effect van dat schuim! De uitstraling via je kast is weliswaar niet de hoofdmoot van alle warmteafvoer, maar is wel van belang! Bovendien neemt niet alle lucht in de kast deel aan de door jou genoemde airflow, al is die nog zo goed voor de CPU en eventuele andere onderdelen. Misschien is het bij jou minder merkbaar, maar de case temp stijgt wel degelijk. Vandaar dat ik het er niet mee eens kan zijn als je zegt:
Dus die isolatie heeft helemaal niks te maken met je temp in je kast.
Waar ik het wel mee eens ben, is dat hoe beter de airflow was vóór het aanbrengen van het noppenschuim, hoe minder last je zult hebben van het warmteisolerend effect. Maar dat effect is er hoe dan ook!
Op dinsdag 13 februari 2001 10:22 schreef obsidian het volgende:
Even een antwoord op alle vragen:

- airflow: geen problemen mee
- temp: 3 graden gestegen, kast temp is nu 23 graden, CPU temp is iets van 35 graden
- welk materiaal: inderdaad die met die noppen. Donkergrijze zachte schuimplaten zijn het. Inclusief de noppen 3 cm hoog. Makkelijk te knippen met een gewone (scherpe) schaar.
- foto's: hmmm. ik zal eens even kijken of ik ergens een digicam kan ristelen. Toevallig iemand met een cam in de buurt van Den Bosch?
Twee dingen:

1) De temperatuur stijgt 3 graden, maar je zegt dat dit komt doordat je enkele fans hebt verwijderd. Betekent dit dat je temperatuur 0 graden steeg toen ze nog erin zaten?

2) Je zegt dat je met de airflow geen problemen hebt. De case fans heb je echter verwijderd. Wat is het nou? :)
Op dinsdag 13 februari 2001 13:49 schreef obsidian het volgende:
Als je gaat plakken moet je ook alles dichtplakken. Je hebt niet zoveel luchtgaten nodig als er nu inzitten. Gewoon alles dichtplakken. Als je ziet dat het te warm word ga je luchtgaten maken. Voor elk gat wat je maakt krijg je dus meer herrie. Houd daar rekening mee....
Je kan je pc ook het beste meteen op een rubbere mat zetten. En als je echt voor stil gaat zul je ook stille componenten moeten kopen natuurlijk. Je kan tenslotte niet alles dempen. Je kan wel voor superkoel gaan in je kast, maar als je het niet nodig hebt ga je je alleen maar ergeren aan de herrie.
Hiermee geef je zelf aan dat het isoleren dus wel degelijk invloed heeft op de temperatuur in je kast. Je noemt trouwens nog een nadeel van isoleren, namelijk dat als je het goed wil doen, je alle gaten dicht moet stoppen. Dus wat ik nog niet eens genoemd heb: naast het isolerend effect krijg je op deze manier ook nog eens te maken met een verslechterde ventilatie. :)

Tot slot: als je de case fans dan toch verwijderd hebt, waarom dan niet bijvoorbeeld de CPU fan op 7V gezet? Dan heb je dat schuim niet eens meer nodig... ;)

Verwijderd

ik heb een XP 1600 en die blijft 33C tot 39C (op een MSI boord, op een asus boord met PRECIES dezelfde conf. is hij 45C tot 49C)

Heb deze cooler (computerland):
http://www.justcooler.com.tw/english/eindex.htm
(P-8000)

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 23:57 schreef janpietklaas het volgende:
ik heb een XP 1600 en die blijft 33C tot 39C (op een MSI boord, op een asus boord met PRECIES dezelfde conf. is hij 45C tot 49C)

Heb deze cooler (computerland):
http://www.justcooler.com.tw/english/eindex.htm
(P-8000)
De sensor van ASUS meet (net als veel anderen) de temp van de lucht onder de socket en zit niet tegen de core aan. Het BIOS van ASUS berekent wat de temperatuur van de core zou moeten zijn, maar dit valt in de praktijk hoger uit dan bij andere mainboards. ASUS noemt hiervoor twee redenen:

1) Om de gebruiker voorzichtiger met de CPU te laten omgaan. Vergelijkbaar met de snelheidsmeter van je auto die 10 km/u teveel aangeeft. :)

2) Volgens ASUS geven de meeste mainboards (een benadering van) de temperatuur aan de oppervlakte van de core i.p.v. midden in de core, waar zij dus claimen vanuit te gaan.

De onder normale omstandigheden door ASUS Probe aangegeven temperatuur moet volgens ASUS tussen 45 en 65 graden liggen. De door jou gemeten waarden (45-49) zijn dus perfect normaal voor een ASUS mobo. :)

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 08:55 schreef Mace33 het volgende:

[..]

De sensor van ASUS meet (net als veel anderen) de temp van de lucht onder de socket en zit niet tegen de core aan. Het BIOS van ASUS berekent wat de temperatuur van de core zou moeten zijn, maar dit valt in de praktijk hoger uit dan bij andere mainboards. ASUS noemt hiervoor twee redenen:

1) Om de gebruiker voorzichtiger met de CPU te laten omgaan. Vergelijkbaar met de snelheidsmeter van je auto die 10 km/u teveel aangeeft. :)

2) Volgens ASUS geven de meeste mainboards (een benadering van) de temperatuur aan de oppervlakte van de core i.p.v. midden in de core, waar zij dus claimen vanuit te gaan.

De onder normale omstandigheden door ASUS Probe aangegeven temperatuur moet volgens ASUS tussen 45 en 65 graden liggen. De door jou gemeten waarden (45-49) zijn dus perfect normaal voor een ASUS mobo. :)
Ja dat snap ik ook wel, ik wou alleen ff laten zien wat voor verschil er zit tussen temp van mobo's, maar bedankt voor je reactie

Verwijderd

Op zaterdag 09 februari 2002 12:33 schreef janpietklaas het volgende:

[..]

Ja dat snap ik ook wel, ik wou alleen ff laten zien wat voor verschil er zit tussen temp van mobo's, maar bedankt voor je reactie
kee dan. :)

Verwijderd

Op vrijdag 08 februari 2002 16:12 schreef AO-Fish het volgende:

[..]

Hoe kom je aan zo'n trechtertje?
Zelf maken? Kopen? Waar?
Iemand die mij kan antwoorden??

• jeffreystegeman
ik heb nu een volcano 7 erop geplaatst.

eindelijk daalt de temp weer naar een redelijke temp.
ongeveer 44 graden.

Pagina: 1